Jump to content

szpera w imprezie N/A


Recommended Posts

 

 

Dokładnie to chyba prawa jest dłuższa.
SAWD? 

 

Tak bo jedna półoś głębiej wchodzi w dyfer. Z zewnątrz tego nie widać.

 

 

Do 98 r. półosie asymetryczne, po 99 półosie symetryczne

 

Tyle razy było pisane :P W imprezie NA jest dyfer owszem 3,9 co za tym ze skrzyni też jest 3,9.W Turbo dyfer jest 3.54 więc zapomnijcie o przekładce samego dyfra. Można przełożyć skrzynie  razem z z dyfrem ale w turbawkach jest sprzęgło hydrauliczne a w NA na linkę. Dodatkowa robota i koszty gratów.

 

To zależy od obudowy dyfra. Do koła talerzowego zamiast otwartego dyfra wystarczy przykręcić wisko od GT. Będzie działać pytanie tylko czy obudowa dyfra jest taka sama. Z tego co pamiętam niektóre roczniki miały mniejsze.

 

Ja też chciałem włożyć LSD na tył, do imprezy NA z 02r. Nie pamiętam jakie było przełożenie główne i na wyjściu.. ale wyszło mi tylko tyle, że żeby wsadzić "szperę" do mojego auta musiałbym szukać dyfra tylko i wyłącznie z hamerykańskiego LGT z rocznika 03-05 czy jakoś tak :) Generalnie zabawa na tyle mało efektywna, że pieniądze które miałem na do przeznaczyć wrzucam do skarbonki pod nazwą ""zmiana auta". IMO wsadzenie grubego staba na tył i usztywnienie zawiasu poli da dużo większą frajdę z jazdy niż LSD w wozie drabiniastym. 

 

Jak obudowa jest taka jak w GT/WRX możesz założyć wisko za jakieś 150-200 PLN. Gdzieś mi zalega w garażu.......:)

Link to post
Share on other sites
  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tylko po co mu płytka na zimę, skoro wszyscy sobie chwalą otwarte dyfry w NA na śniegu. Płytka fajnie się sprawdza na asfalcie z momentami ograniczonej przyczepności na jednym kole - ale wtedy fajnie

Сделано в СССР

Czlapus, skontaktuj sie z Edwinem "Carfit" Mrozem (Rejtana 18, Nowy Sącz)  albo Zbyszkiem Tyskim (Mechanikow 11, Warszawa), to sa wyjatkowo dobrze zorientowani ludzie w temacie napedow. Nie wiem czy a

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

> Szpera 50% - to 75% momentu na koło o mniejszej przyczepnosci i 25% o większej.

Tiaaaa...

Moment obrotowy wyrazamy w niutonometrach. Jak nazwa wskazuje, sa tam jakies metry - czyli dzwignia. Zeby dzwignia zadzialala musi miec...???

...punkt podparcia.

Kolo ktore sie slizga nie ma punktu podparcia. Dzwignia nie dziala. Generowana sila wynosi 0 Nm. ZERO.

Otwarty mechanizm roznicowy pozwala na rozne predkosci obrotowe kol, ale w zamian przydziela kolom taka sama sile. Jesli jedno kolo generuje 0 Nm bo sie slizga, to drugie kolo majace przyczepnosc wygeneruje...?

...ZERO Nm.

Jesli jedno kolo mieli w blocie i odpycha auto sila 10 Nm to drugie tez bedzie odpychac auto z sila 10 Nm. Razem mamy 20 Nm - troche malo zeby pojechac.

Mechanizm o ograniczonym poslizgu generuje w sobie sztuczny opor. Kiedy jedno kolo nie ma trakcji i generuje 0 Nm to... pozostaja jeszcze te Nm generowane przez szpere. Kolo majace przyczepnosc nie ma bladego pojecia, czy sila generowana jest przez drugie kolo po przeciwnej stronie, czy przez szpere ;)

I np. auto w zakrecie unosi jedno kolo, sila na nim = 0 Nm. Bez szpery sila na kole zewnetrznym tez bedzie 0 Nm co utrudni wyjscie z zakretu. Jesli zalozymy do auta szpere 60 Nm to kolo z trakcja bedzie moglo napedzac nasze auto z sila 60 Nm.

Co do jednostek, to w praktyce mowi sie np. "szpera 6 kg". Chodzi o 6 kilogramometrow czyli 58,8 Nm.



Smialo zakladaj LSD do ssaka, wydatek nie jest duzy a efekt zauwazalny.

Edited by grzywaczewski
Link to post
Share on other sites

Czlapus, skontaktuj sie z Edwinem "Carfit" Mrozem (Rejtana 18, Nowy Sącz)  albo Zbyszkiem Tyskim (Mechanikow 11, Warszawa), to sa wyjatkowo dobrze zorientowani ludzie w temacie napedow. Nie wiem czy akurat subaru dlubie, ale polecam tez Krystiana Krupa (Sosnowiec/Jaworzno).

Tu nie ma co gdybolic, skupywac po taniosci czesci, zgadywac... bo sie pozniej okaze ze cos do czegos nie pasuje, jest zuzyte i ogolnie oszczednosci zamienily sie w strate. Tylna wiskoza do Imprezy to akurat nie jest droga sprawa. A z przeroznych modyfikacji ktore przeprowadzilem najlepiej oceniam koszt/efekt zalozenie LSD w tylnym dyfrze i tylny stabilizator z STI (bo seryjny mial 13mm srednicy, hehehe).

Gadanie "po co Ci szpera" to jest gadanie kogos kto nie jezdzil sensownie zaszperowanym autem. To sie zupelnie inaczej prowadzi. Nawet Astre 1.6 ktora jest do kupienia w stosownym dziale mam zaszperowana. Zimowki 165mm, troche ponad 100KM, skrzynia tak krotka ze piaty bieg wkladamy przy 60 i... nie chce palic laka. Pedzi i przyspiesza jak mawial Enzo F ;) Ale tam siedzi helikal przynajmniej 6kgm.

W Ducato mam dwie szpery, z tylu cierna, po srodku wiskoza. Jade przez pola i lasy w deszcz, zastanawiam sie gdzie tu najblizej po traktor ale... jeszcze nigdy nie bylem po ten traktor.

Szpera ktora chcesz zalozyc, to nie jest "agresssor" przy ktorym bedziesz musial uczyc sie jezdzic od nowa, bo Ci rzuci autem przy ujeciu gazu, albo dla od miany od razu wyprostuje. Jej dzialanie zauwazysz zima, zauwazysz jak Cie TIR sprowadzi na pobocze, jak zlapiesz trawe na pojezdzawce. Albo moze nie zauwazysz... bo nic sie nie stanie, auto sobie poradzi i pojedzie dalej.

To jak z wieksza chlodnica wody. Praktycznie nikt nie widzi efektow. Ale sa tacy co nie zalozyli i przegrzali glowice :(
Albo zabezpieczenie antykorozyjne. No zrobilem, efekt taki ze przez miesiac auto smierdzialo jak traktor z utrzymania drog. I co, bez sensu?

  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites

Grzywaczewski a orientujesz sie moze jaki moze byc koszt takiej szpeery i przytym zalozenie tylnego Staba z Sti? Zalozyc tylko tylny czy tyl i przod ?

Link to post
Share on other sites
  • 5 years later...

Trochę odgrzebię temat..... 

Takie może niemądre pytanie ale czy w imprezach wolnossących  a konkretnie chodzi mi o hawka 2.0 N/A kombi jest jakaś szpera ? Trzeba zmienić olej w tylnym dyfrze i są dwa do wyboru 75w90 NT i 75w90 NT LS.     

Czy te literki LS oznaczają dedykowany olej do szper ? Czyli do powyższego N/A będzie przychodził olej bez oznaczenia LS ? 

Dzięki za info...

Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, Machoń napisał:

Czy te literki LS oznaczają dedykowany olej do szper ? Czyli do powyższego N/A będzie przychodził olej bez oznaczenia LS ?

Tak ,lejesz bez LS ,choć krzywdy byś nie zrobił.:)

Edited by respect
  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites
W dniu 17.11.2014 o 22:32, ADOS napisał:

Przełożenie można sprawdzić fizycznie w aucie po odkręceniu tylnej obudowy dyfra po uprzednim spuszczeniu oleju. Wtedy masz pewność 100% jakie jest przełożenie, a zrobisz to licząc ilość zębów na kole talerzowym i wałku atakującym po czym dzielisz jedno przez drugie i masz wynik. Możesz jeszcze poszukać nakleiki na dyfrze bo fabrycznie były oznaczane, cyba, że już odpadła z biegiem czasu. Z tego co się oriętuje to masz 3.9 jeżeli to dwulitrowy manual. A co do szpery płytkowej to coś mi się obiło o uszy, że to koszt około 2tyś. Jeżeli się mylę to koledzy poprawcie.

 

jak coś tu masz stronkę i możesz sobie poszukać po modelach jaki był dywer i jakie miał przełożenie: http://opposedforces.com/parts/

 

Po wybraniu modelu i silnika szukasz w zakładce "Train - browse"

Kolego gdzie tam jest podane przełożenie? Patrzę w te karty i nie widzę? http://opposedforces.com/parts/legacy/en_b12/type_2/train/

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


×
×
  • Create New...