Skocz do zawartości

EyeSight, czyli Wzrok


Urabus

Rekomendowane odpowiedzi

Systemy operate tylko na kamerkach są takie sobie. W momencie zmniejszonej widoczności ich użyteczność drastycznie spada. Wspomaganie radarem by mocno pomogło. 

 

Jazda tempomatem po znakach ? 

Jak rozpoznawałbyś skrzyżowania aby "odwołać" zakaz  ? :) 

 

Rozpoznawanie obiektów ? Czy klasyfikowanie ? Czy po prostu detekcja ruchu w polu kamer. W ES moim zdanie tylko to ostatnie ma miejsce.

 

 

Edytowane przez RoadRunner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sprawie punktu 2 - wydaje mi się, że 5 metrów to dla za daleko dla ES przy tej prędkości.

Ja jechałem osiedlową drogą, z lewej były krzaki i tuż przed autem wiatr poruszył gałęzie tak, że ruszyły się w poprzek jazdy - ES dał full stop do zera - no to mi ciśnienie podniosło.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, RoadRunner napisał:

Jazda tempomatem po znakach ? 

Jak rozpoznawałbyś skrzyżowania aby "odwołać" zakaz  ? :) 

W innych krajach to znak odwołuje zakaz nie skrzyżowanie. Dzięki temu znaków jest dużo mniej. 

Jednak o skrzyżowaniach aktywny tempomat może wiedzieć z nawigacji. To akurat nie jest problemem.

Masz rację że w przypadku ograniczonej widoczności niezastąpiony jest radar, dlatego przecież jest na wyposażeniu statków morskich, samolotów. Jest również w autach.

Subaru poszło tu własną drogą, jednak według mnie w tym systemie radar jest nieodzownym elementem ponieważ nawet ludzki wzrok aby zminimalizować błędy wspiera się tym rozwiązaniem.

Edytowane przez mechanik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, RoadRunner napisał:

Systemy operate tylko na kamerkach są takie sobie. W momencie zmniejszonej widoczności ich użyteczność drastycznie spada. Wspomaganie radarem by mocno pomogło. 

 

Szczerze powiedziawszy nie zgłębiałem jeszcze tematu kamer na tyle mocno, żeby jednoznacznie wydać taką ocenę.

Radar obecnie wydaję się bardziej precyzyjny w sytuacji znacznie ograniczonej widoczności, ale w nocy kamera również sobie poradzi.

W poprzednim samochodzie myślałem właśnie o dodaniu takich kamer oraz radarów - szczególnie interesowała mnie kwestie wykrywania zwierząt oraz ludzi w nocy, które znajdują się w bliskiej odległości od drogi, oraz "projekcja" obrazu na przedniej szybie (to akurat temat na dłuższą dyskusję).

 

Cytuj

 

Jazda tempomatem po znakach ? 

Jak rozpoznawałbyś skrzyżowania aby "odwołać" zakaz  ? :) 

 

Z tym nie było by większego problemu, zresztą niektóre sprzedawane marki w Polsce już mają taką funkcję (nie pamiętam które, ale nie jest to Tesla).

Pewnie, jak się za to zabiorę to, rozpiszę algorytm. Dostałem kamerkę samochodową - pobawię się w niej softem.

Częściej mam problem podczas jazdy, gdy mijam niektóre miejsca w których na krótkim odcinku (kilometr) znajduję się 20+ znaków, zastanawiania się czy już minąłem odwołanie, czy też nie. 

 

Cytuj

 

Rozpoznawanie obiektów ? Czy klasyfikowanie ? Czy po prostu detekcja ruchu w polu kamer. W ES moim zdanie tylko to ostatnie ma miejsce.

 

 

ES ma instrukcji napisane że "rozpoznaje" człowieka po jego kształcie. Pewnie jest to jednak klasyfikowanie - jest napisane, że człowiek musi mieć wyraźną szyję, głowę, tułów oraz wzrost pomiędzy 1 a 2 m. Oczywiście bardziej złożone analizy wymagałyby szybkiego procesora i pamięci, więc pewnie to co jest "fabrycznie" się do tego nie nadaje.

 

Przyszedł mi teraz jeszcze jeden ciekawy pomysł: uczenie nawigacji w oparciu o to co widzi kamera podczas naszej drogi. Czyli aktualizacja nawigacji "na żywo". Można potem to spiąć przez sieć i wymieniać między użytkownikami. Pewnie firmy produkujące nawigację nie bardzo by się ucieszyły z takiej funkcji,

 

Edytowane przez xemir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, mechanik napisał:

W innych krajach to znak odwołuje zakaz nie skrzyżowanie. Dzięki temu znaków jest dużo mniej. 

Jednak o skrzyżowaniach aktywny tempomat może wiedzieć z nawigacji. To akurat nie jest problemem.

To jest problem bo nie każde skrzyżowanie odwołuje. Skrzyżowanie z drogą wewnątrzną, gruntową czy dojazdem do posesji nie odwołuje. Nawigacja takich informacji nie ma lub ma ale bardzo rzadko. Do tego dochodzi inne zachowanie ze względu na kraj. 

Bazowanie na danych z nawigacji jest mocno ułomne ze względu na ich aktualność. Znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem są czujniki, najlepiej radar(y) i kamer(a). Lidar ciągle zbyt drogi no i ma też swoje ułomności (nie działa we mgle, koszt kilkadzięsiąt tysięcy, brzydko by auto wyglądało z lidarem, brak detekcji koloru czy natężenia światła)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozpoznawanie znaków drogowych to na razie bardziej gadżet niż system, na którym możnaby polegać. Nie wiem jak w innych markach (np Volvo) ale w Toyocie z tego filmiku widać, że działa to ... średnio.

 

 

dodatkowo jak Zachar testował jakąś Toyotę to znak 

 

https://www.google.pl/maps/@50.0005022,19.9215356,3a,33.1y,30.69h,87.25t/data=!3m6!1e1!3m4!1siK_KYG20A5Y0Uz2uXHHs5w!2e0!7i13312!8i6656

 

rozpoznało mu jako ograniczenie prędkości do jakiejś dziwnej wartości

 

wydaje mi się, że w tym momencie to najlepsza baza danych o ograniczeniach prękości jest w Yanosiku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, xemir napisał:

1) Jazda autostradą, po zmroku, dobre warunki. ES aktywny. Na lewym pasie motocyklista, ES go nie zauważył . Jestem tego niemal pewien, bo samochód cały czas przyspieszał i jak byłem już dość blisko motocyklisty, a na ekranie  nie widziałem, żeby system wykrył pojazd, zacząłem hamować.

2) Jadę (turlam się) osiedlową uliczką - prędkość max 20 km/h, piękny poranek. Nagle, przed maskę z boku wjeżdża mi dziewczynka (lat ok. 10) na hulajnodze. Wjechała z chodnika, zakrytego krzewami, wprost na jezdnię - nawet nie zwolniła. Przejechała mi przed maską w odległości max 5 metrów. ES milczał, mi podskoczyło ciśnienie.

Ad 1. ES wykrywa MOTOCYKLISTĘ, nie motocykl. Jeśli motocyklista nie odcinał się od konturu maszyny, nie było kontrastu (np. czarna maszyna i czarna kurtka, czarny kask, etc.), ES mógł go nie wykryć. Czy tempomat był aktywny, tzn. szukał pojazdów?

Ad 2. Nie ma boskiej siły, aby ES zareagował, jeśli z boku nagle przetnie drogę pieszy (wtargnięcie). Ogólnie to polecam instrukcję ES i rozdział 2: przedkolizyjne hamowanie awaryjne ew. szkolenie w SJS. 

 

es`1.png

2 godziny temu, RoadRunner napisał:

Jazda tempomatem po znakach ? 

 

 

Technicznie możliwe - w Japonii to testują w bezpiecznych warunkach.

Jednak Japonia to nie Polska (ani nawet nie Europa).

Przypominam, że nowy Levorg w JP spec posiada Touring Assist, który sam jedzie po autostradzie, trzymając się swojego pasa.

Ale aby system działał, musi istniej ustandaryzowane, jednolite, bezbłędne oznakowanie pionowe i poziome. 

  • Dzięki! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko o czym mowa powyżej, to juz jest testowane bądź wprowadzane w takiej czy innej formie: od rozpoznawania znaków, przez autoamatyczne zwalnianie przed zakrętem (vide test Zachara z nowym Aertonem), aż do connected car gdzie samochody wymieniają sie informacjami na żywo. Problemem nawet nie jest sama technologia czy tez różnice miedzy krajami oraz ciagle zmiany w infrastrukturze, ale przede wszystkim koszty! Oczywiscie można zbudować prom kosmiczny na kołach, ale kto za to zapłaci?

 

narazie jesteśmy wciąż we wczesnym stadium rozwoju i przed nami stoją wyzwania zarówno technologiczne jak i legislacyjne (kto odpowiada za wypadem spowodowany maszyna?), a nawet filozoficzne. Elon Musk na przykład twierdzi, ze sztuczna inteligencja jest niebezpieczna i bedzie zagrażać naszemu istnieniu, jeśli jej pozwolimy na nieograniczony rozwój. 

 

ES nie ma zastąpić kierowcy, ma go wspomagać! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, RobertEm napisał:

Ad 1. ES wykrywa MOTOCYKLISTĘ, nie motocykl. Jeśli motocyklista nie odcinał się od konturu maszyny, nie było kontrastu (np. czarna maszyna i czarna kurtka, czarny kask, etc.), ES mógł go nie wykryć. Czy tempomat był aktywny, tzn. szukał pojazdów?

 

Tempomat był aktywny, była noc i samochody wszystkie poprawnie wykrywał. W momencie gdy na lewym pasie przed pojazdem pojawił się MOTOCYKL z MOTOCYKLISTĄ, wówczas brak konturu oraz najwyraźniej jedno czerwone światło nie zostało poprawnie zinterpretowane. 

Dodam, że podczas dnia, ES wykrył rowerzystę poruszającego się skrajem drogi.

 

7 godzin temu, RobertEm napisał:

Ad 2. Nie ma boskiej siły, aby ES zareagował, jeśli z boku nagle przetnie drogę pieszy (wtargnięcie).

 

Hmm, jesteś tego pewien ? Ja na tym filmie widzę dokładnie coś odmiennego (2:30-2:42):

 

 

 

7 godzin temu, RobertEm napisał:

 

6 godzin temu, Than_Junior napisał:

Wszystko o czym mowa powyżej, to juz jest testowane bądź wprowadzane w takiej czy innej formie: od rozpoznawania znaków, przez autoamatyczne zwalnianie przed zakrętem (vide test Zachara z nowym Aertonem), aż do connected car gdzie samochody wymieniają sie informacjami na żywo. Problemem nawet nie jest sama technologia czy tez różnice miedzy krajami oraz ciagle zmiany w infrastrukturze, ale przede wszystkim koszty! Oczywiscie można zbudować prom kosmiczny na kołach, ale kto za to zapłaci?

 

narazie jesteśmy wciąż we wczesnym stadium rozwoju i przed nami stoją wyzwania zarówno technologiczne jak i legislacyjne (kto odpowiada za wypadem spowodowany maszyna?), a nawet filozoficzne. Elon Musk na przykład twierdzi, ze sztuczna inteligencja jest niebezpieczna i bedzie zagrażać naszemu istnieniu, jeśli jej pozwolimy na nieograniczony rozwój. 

 

ES nie ma zastąpić kierowcy, ma go wspomagać! :)

 

Nie chce tutaj rozpętać filozoficznej dyskusji chciałem tylko podzielić się moimi obserwacjami i przemyśleniami "na gorąco" po kilku dniach korzystania.

Doskonale zdaję sobie sprawę z ułomności rozwiązań tworzonych przez człowieka, gdyż stykam się z tym co dzień, z racji swojej pracy. 

Napisałem wprost, że bardzo chciałbym mieć możliwość popracowania nad usprawnieniem tego systemy. Problemy mogą z tym być jednak bardziej elementarne - wszystko jest pewnie zamknięte. 
Gdybym chciał chociażby wykorzystać dane z posiadanych radarów i kamer, pewnie dostałbym strumień danych, który trzeba by "zdekodować", zanim zacznie się z niego skorzystać.

Na razie, cała ta dyskusja jest czystko akademicka. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, xemir napisał:

Wydaje mi się, że nawet nie podejmując żadnej reakcji, nie potrącałbym jej. Mimo wszystko trochę mnie to zmartwiło, bo miałem nadzieję, że system to wykryje.

 

Skoro Ty uważasz, że do zderzenia by nie doszło, to raczej nie masz co liczyć że system zadziała - on reaguje naprawdę bardzo późno i zdecydowanie - tylko w sytuacjach kiedy zderzenie jest praktycznie pewne. To moje obserwacje po 50 000 km przejechanych z tym systemem.

2 godziny temu, xemir napisał:
Cytuj

Ad 2. Nie ma boskiej siły, aby ES zareagował, jeśli z boku nagle przetnie drogę pieszy (wtargnięcie).

 

Hmm, jesteś tego pewien ? Ja na tym filmie widzę dokładnie coś odmiennego (2:30-2:42):

 

Reaguje i to nawet po ciemku - sprawdzone empirycznie dwa razy w OBK. Co więcej reaguje nawet zanim ten pieszy przetnie trajektorię samochodu - wystarczy że jest stosunkowo blisko samochodu i jednocześnie zbliża się do jezdni. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, spawalniczy napisał:

 

Skoro Ty uważasz, że do zderzenia by nie doszło, to raczej nie masz co liczyć że system zadziała - on reaguje naprawdę bardzo późno i zdecydowanie - tylko w sytuacjach kiedy zderzenie jest praktycznie pewne. To moje obserwacje po 50 000 km przejechanych z tym systemem.

 

Im więcej myślę o tej sytuacji, tym więcej mam wątpliwości czy na pewno by do tego nie doszło. Szkoda, że nie zamontowałem sobie rejestratora, mógłbym sobie na chłodno to przeanalizować.

Mimo wszystko dziękuję za tę cenną uwagę.  Wybieram się na szkolenie. Jeśli będzie to możliwe, to na pewno na nim postaram się to jakoś sprawdzić.

 

 

Tak na marginesie - dostałem rejestrator, ale mam wątpliwości gdzie go zamontować. Instrukcja mówi, aby niczego nie umieszczać w środkowej części szyby. Pozostaje jedynie górny prawy róg*
*tam mi chyba nie będzie przeszkadzać.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale rozróżnijmy proszę wtargnięcie, kiedy przed maskę wam wyskakuje pieszy, a zbliżanie się pieszego z odległości parunastu/dziesięciu metrów i wchodzenie na "trajektorię" samochodu. Nie ma możliwości, aby ES zareagował na wtargnięcie. 

PS. może faktycznie niefortunnie dobrałem słowa. Przez "zareagowanie" miałem na myśli "zareaguje tak, aby zatrzymać się i nie potrącić pieszego". 

Zareagować to ES nawet zareaguje, jeśli jedziesz 180 km/h i zbliżasz się do samochodu, który jedzie 70 km/h - tylko co z tego, skoro i tak nie wyhamuje...

Edytowane przez RobertEm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepszą definicją wtargnięcia wydaję się wykładnia prawna:

"[...]Przede wszystkim gwałtowne wejście na przejście pod nadjeżdżający samochód może być potraktowane jako wtargnięcie na jezdnię. Jak zauważył Sąd Najwyższy w wyroku z 15 maja 2002 r. (sygn. IV KKN 149/97)"

 

Poniżej interpretacja radcy prawnego:

"[...]Wśród nich wymieniam nagłe wtargnięcie pieszego na jezdnię. Z takim wtargnięciem mamy do czynienia, gdy pieszy wychodzi na jezdnię:

  • spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi
  • bezpośrednio przed jadący pojazd."

 

Opierając się na tej definicji, w przytoczonym filmie widzimy zachowanie ES w przypadku WTARGNIĘCIA (2:34).

Mam przekonanie graniczące z pewnością, że sytuacją która miałem, była właśnie wtargnięciem, a moja reakcja była nieprawidłowa - nie udzieliłem tej dziewczynce reprymendy.

Gdybym jej udzielił reprymendy, wówczas może by to zdarzenie sobie zapamiętała, co mogło by ją w przyszłości uratować.

 

Taki OT
Gdy miałem ok 7 lat o cudem nie zginąłem w wypadku, przechodząc na pasach. Stałem w grupie dzieci przed przejściem, samochody się zatrzymały aby nas przepuścić. Gdy weszliśmy na przejście i już prawie wychodziliśmy zza samochodu, który się zatrzymał (po naszej lewej stronie) inny kierowca postanowił go wyminąć. Do dziś pamiętam, że tuż "przed wychyleniem się" zza samochodu zawahałem się na ułamek sekundy i to mnie prawdopodobnie uratowało (jak i moją koleżankę, która szła na przedzie, obok mnie). Kierowca zaczął hamować za pasami, zatrzymując się kilkadziesiąt metrów dalej. Pamiętam koleżankę, która długo siedziała pod drzewem w szoku. Ja miałem tylko obtarte kolana. Dodam, że wszystko działo się w terenie zabudowanym a w tym miejscu droga miała w sumie 3 pasy (2+1). Dziś tam są już tylko dwa (1+1) i wysepka, po tym jak jeden dzieciak nie miał tyle szczęścia co ja i został kaleką.
Pomimo tego, że miało to miejsce ponad 30 lat temu, nadal to pamiętam i do dziś wychodząc na jezdnię (zwłaszcza w miejscu ograniczonej widoczności) instynktownie  upewniam się, czy nie ma pojazdu, a jeśli jest, to kierowca mnie dostrzega.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Od pewnego czasu śledzę dyskusję na temat systemu ES, stąd też wyłowiłem z dzisiejszych newsów coś takiego:

https://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje,news,rozbite-subaru-na-s8-br-wczoraj-odebrane-z-salonu,242946.html

Czy ktoś ma jakąś teorię w temacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Dla mnie najlepsza modyfikacja to 0.0. Coraz częściej systemy hamują mi samochód i zaciągają pasy, już mnie klatka boli. Może ja nie nie umiem jeździć, może to inny system (VAG). Jak wsiadam do starego Clio bez niczego, to mam banana na twarzy B)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Guliwer napisał:

Może ja nie nie umiem jeździć, może to inny system (VAG)

Kolega ma nowego Tiguana jakiegoś podstawowego z czymś podobnym co wykrywa przeszkody przed autem. Na razie system mu przeszkadza, bo ostrzega tylko na wyświetlaczu bez sygnału dźwiękowego... a potem auto staje dęba przed „potencjalną” przeszkodą, mimo że według kolegi spokojnie by się zmieścił. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, aflinta napisał:

Kolega ma nowego Tiguana jakiegoś podstawowego z czymś podobnym co wykrywa przeszkody przed autem. Na razie system mu przeszkadza, bo ostrzega tylko na wyświetlaczu bez sygnału dźwiękowego... a potem auto staje dęba przed „potencjalną” przeszkodą, mimo że według kolegi spokojnie by się zmieścił. 

też to mi się kilka razy zdarzyło i nie powiem że z lekka się spociłem jak ja gaz, a samochód mi po hamulcach. Ale coś pogrzebałem i już nie hamuje, tylko najwyżej informuje, choć możliwe że coś się zepsuło jak to w VW i stąd przestał hamować:biglol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instrukcja powiada że nie można niczego przyklejać na środek szyby..
Czy rzeczywiście jest problem jeśli znajdzie się tam rejestrator?
Kamery ES da od siebie oddalone i mają stosunkowo wąski kąt widzenia (chyba 35 stopni)
Teoretycznie rejestrator nie powinien mieć wpływu na ich poprawne działanie

Wysłane z mojego SM-N950F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, spawalniczy napisał:

Nie jest źle - przez 70 kkm z Eye Sight - system hamował dwa razy - za każdym razem było to działanie uzasadnione.

Mi po 10kkm z Eye Sight samochód hamował raz i uratował mnie od stłuczki. 

Generalnie czasem wariuje na odcinkach na których jest remont i zmieniona organizacja ruchu.

Czasem też, jak zmieniam pas ruchu za samochodem, który jest zbyt blisko to piszczy - ale do tej pory nigdy nie zrobił mi niespodzianki.

Generalnie jestem z ES zadowolony i gdybym miał wybrać ponownie to na pewno wybrałbym raz jeszcze z ES, mimo że nie jest doskonały i zabiera trochę widoczności z  górnej części szyby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...