Jump to content

Forek XT '07 - puka delikatnie przod, przyhamowanie go ucisza


Wally666
 Share

Recommended Posts

Panowie,

 

moze mieliscie problem podobny do mojego - irytuje mnie glosnosc zawieszenia mojego auta.

 

Pacjent: forek 2.5xt '07, ok 94kkm na budziku.

 

Niedawno wymienilem laczniki stabilizatora na nowe bo jak zwykle cos tam stukalo. Wyelimiinowalo to glowne zrodlo irytacji ale nie rozwiazalo problemu zupelnie. Mieszkam przy nieutwardzonej drodze i czuje bardzo wyraznie, jak cos mi delikatnie postukuje/glosno drzy na nierownosciach z przodu i co ciekawe, delikatne wcisniecie pedalu hamulca rozwiazuje ten problem.

 

Co to moze byc? Czytalem juz o zaciskach i owszem, te mam dosc luzne i mocne kopanie w tylna czesc kola wydobywa gluchy metaliczny dzwiek/rezonans ale czy to na pewno to? Myslalem ze halasuje plyta pod silnikiem - ale nie, myslalem ze halasuje plastikowa oslona silnika - ale nie, myslalem ze amorki sa niedokrecone przy kielichach, ale nie. Moge szarpac za kolo na podnosniki i tez nic nie wyczuwam. Dwoch niezlych mechanikow nie znalazlo innego miejzca gdzie to moze stukac. Jakies pomysly?

 

HINT:  glosne gluche pukniecia szczegolnie slychac przejezdzajac przez progi zwalniajace na drogach z kostki. Przy jednym kolem na zwalniacz z predkoscia 40-50kmh, slychac to bardzo wyraznie, najechanie oboma kolami nie daje juz tak wyraznego efektu, chyba ze przy predkosci ktorej nie osiagam na progach. Jakies pomysly gdzie i jak szukac tego chochlika?

 

Dodam tylko, ze auto jest w nienagannym stanie, spiety dwoma rozporkami gornymi (przod + tyl), nie czuje luzu na kierownicy ale who knows.

 

Dzieki!

Marcin

Edited by Wally666
Link to comment
Share on other sites

Warto też sprawdzić luz na listwie przekładni kierowniczej. Można go regulować. U mnie to właśnie przekładnia generowała hałas. Po regulacji ucichło i forek zaczął precyzyjniej reagować na ruchy kierownicą.

Edited by spawalniczy
Link to comment
Share on other sites

Dzieki za odzew, juz odpowiadam:
 

Mocowanie kolumny do kielicha ?

chetnie sprawdze, poprosze o instrukcje/sugestie jak to zrobic - jesli mozna zrobic to pod domem bez rozbierania polowy auta to chetnie sprawdze

 

 

Obstawiałbym bym jednak stukające zciski hamulców, zwłaszcza jak mówisz ,że przy hamowaniu cichnie...

tez tak myslalem ale przeczytalem wiele watkow w podobnym temacie i okazuje sie, ze przyhamowanie spina jednoczesnie zawias wiec niekoniecznie zame zaciski musza byc tuta winne, ale na razie szukam innych rozwiazan

 

 

Warto też sprawdzić luz na listwie przekładni kierowniczej. Można go regulować. U mnie to właśnie przekładnia generowała hałas. Po regulacji ucichło i forek zaczął precyzyjniej reagować na ruchy kierownicą.

moze to to? Czy istnieje jakis opis lub moglbys podpowiedziec jak zwiagnozowac owa listwe? Tez mialem przeczucie ze to okolice magla choc ten by raczej stukal i odzywal sie podczas krecenia (?).

Link to comment
Share on other sites

Mi to zdiagnozował i poprawił Maras z Dzierżoniowa . Ja obstawiałem łączniki stabilizatora, ale one były ok. Nie znam szczegółów, z tego co pamiętam, Marek mówił o jakiejś ślubie, którą trzeba dociągnąć, o potem poluzować o pół obrotu.

U mnie nic nie stukało podczas kręcenia i luz na kierownicy nie był wyczuwalny.

Edited by spawalniczy
Link to comment
Share on other sites

Nie pamiętam już dokładnie, ale w którymś miejscu przy zaciskach powinny być takie gumeczki. Jak ich nie ma, to stuka. Delikatne naciśnięcie hamulca powoduje, że stukanie ucicha. Może to to. U mnie w poprzednim Legacy tak było.

Przekładnia za to postukiwała tylko przy skręconych kołach. Przy jeździe na wprost była cisza.

Link to comment
Share on other sites

Powinny byc na pewno elastyczne oslony prowadnicy zacisku ale to raczej tam jest, jesli znalazlbys jakis schemat lub podparl jakims rysunkiem z EPC, byloby swietnie. Na razie nie wiem gdzie szukac takich rzeczy. Chyba czytalem juz na forum o tych gumkach ale nic oczywistego nie zauwazylem. Jesli ktos z Was mialby jakis ciekawy pomysl co zrobic i jak sprawdzic zaciski, bylbym wdzieczny. Jesli wiedzialbym gdzie to sie wstawia, moglbym zrobic prowizorke i sprawdzic czy zadzialalo i wtedy szukalbym rozwiazania systemowego ale nie wiem gdzie tego szukac :(

Link to comment
Share on other sites

"Gumka" o którą się rozchodzi powinna znajdować się( z tego co pamiętam) , na dolnym prowadniku zacisku. Jak się go wyciągnie to widać miejsce (podtoczenie) na końcu w którym powinna być tam gumka.

Albo brakuje z którejś strony blaszki po której przesuwa się klocek.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

UWAGA: niniejszym oglaszam wszem i wobec, ze uciszylem drzenie/stukanie przedniego zawieszenia!!!

 

Okazalo sie, ze faktycznie winne byly gumki na dolnej prowadnicy zaciskow przednich. Spodziewalem sie, ze ich tam nie ma ale jednak sa i wygladaly calkiem poprawnie, zadnych zadarc ani przerwan. Wymienilem tylko gumki (moze poprzednie byly juz zbyt ubite) i to denerwujace stukanie ucichlo jak reka odjal. Pomocny byl zestaw Autofren D4973 (ok 20pln za jeden, potrzebne sa 2) choc uzylem tylko tej jednej malej gumowej tulejki.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

To może i ja się podepnę:

Łączniki nowe, z przodu przy gęstych poprzecznych nierównościach typu np. tarka występuje z przodu rytmiczne popukiwanie, wydaje mi się że z lewej strony.

Przychodzą mi do głowy obejmy przedniego stabilizatora, mimo że były wymieniane półtora roku temu i maja mają przejechane jedynie coś koło 35 tysięcy.

Zjawisko występuje cały czas. Oprócz tego zauważyłem że stab jest mocno wytarty pod obejmami a oprócz tego ma tendencje do przesuwania się bardziej na jedną ze stron.

 

Pomysły?

Link to comment
Share on other sites

Gumy staba kosztują grosze (20 płn za szt), może warto je wymienić? Powinny chyba trzymać mocno stabilizator żeby nie ruszał się na boki

Edited by Wally666
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dużo jest przy wymianie roboty. Rozumiem że z czterech rodzajów gumek , które są w zest. naprawczym te najważniejsze to te największe i najgrubsze.

 

Dopytuje bo dzwoniłem do serwisu i mówili coś o "cichych klockach" a nie wspominali nic o gumkach. Może nie używają :huh: .

Link to comment
Share on other sites

Najwaniejsza jest tulejkowata podluzna gumka o sr. Ok 8mm i dlugosci 30mm.

 

Ciche klocki tego zapewne klocki ktore nie piszcza a u mnie było stukanie więc zupełnie inny efekt.

 

Wymiana gumek jest banalna, odkrecasz kolo, odkrecasz zacisk, wyciagasz chyba dolna prowadnice, sciagasz z niej wyrobiona gumke a w jej miejsce wkladasz nowa (jest zagłębienie), smarujesz smarem, skladasz w odwrotnej kolejności i voila:)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...