Jump to content

How to Drive Off Road 4x4 - ale nie tylko :)


piwozniak

Recommended Posts

  • 1 year later...

odkopie stary wątek żeby nie zakładać nowego.

 

natrafiłem jakiś czas temu na filmik z hamowaniem lewą nogą podczas utraty przyczepności.

 

 

dziś pojechałem na szybko sprawdzić czy działa i nie zabanglalo. próbowaliście może tej techniki?

Link to comment
Share on other sites

W/g mnie hamowanie lewą nogą jest genialne i w tym roku jeżdżąc po górach Miśkiem non-stop go używam :) tak się do tego przyzwyczaiłem i doceniam skuteczność że nie wyobrażam sobie jeździć teraz bez tego  B)

 

Co do zastosowania przy utracie przyczepności to przydaje się to w zimie jak samochód napędzany na 1 oś nie potrafi ruszuć - u mnie działa ;)

Link to comment
Share on other sites

Zastanawiam się gdzie popełniłem błąd. Czy to kwestia warunków testowych - było mokro czy może różnicy w napędach pomiędzy Jeep'em a Forkiem.

Czy może środkowy mechanizm różnicowy (podobno w automacie na 1 biegu jest stałe 50/50) czy ustawienie siły hamowania.

 

Musze nagrać zachowanie napędu, może coś się wyjaśni. 

Link to comment
Share on other sites

Mnie ta metoda trochę zastanawia. Ma to sens przy mechanizmach torsen. Torseny nie blokują się, tylko zwielokratniają moment rozkładając go między koła - czyli jak jest jedno koło w powietrzu, to auto nie ruszy, ale jak ma choć ciut oporu, to na drugim pojawi się kilka razy więcej momentu i pojedzie. Wówczas użycie hamulca pomaga i tak się jedzie np. wojskowym humvee (są trzy torseny i jak koła buksują, to należy delikatnie użyć hamulca). Natomiast przy otwartym dyfrze hamulec bardziej hamuje koło nieruchome niż obracające się (bo tarcie statyczne jest zwykle większe). W jeepach można montować w mostach torseny i dla wypożyczalni terenówek jest to znacznie lepsze niż pełne blokady, które przy niedoświadczonych kierowcach są niebezpieczne - może to przypadek z filmu. Sam próbowałem - przy zwykłych dyfrach nie działa. Byłem na szkoleniach jazdy terenowej (Land Rovera w UK i Jeepa w PL) i o takiej metodzie nie słyszałem (przy defenderze na reduktorze używa się hamulca, by płynniej ruszyć, ale nie ABY ruszyć). Natomiast przy pokonywaniu przeszkód lewa noga na hamulcu może poprawić płynność. Na jeździe rajdowej się nie znam, ale Pawłowi P pewnie chodzi o lewą nogę przy dynamicznej jeździe.

 

Trzeba do tego dodać obowiązkowy w amerykańskich autach (jest w nowym forku) system break override - wciśnięcie hamulca ma "kasować" gaz - to na wypadek pomyłki, albo "buntu maszyny" - patrz toyoty i historia z dywanikami.

Link to comment
Share on other sites

Ja głównie pisałem o ostrzejszej drogowej jeździe ale ośką też czasem jeżdżę i w zimie się przydaje przyhamowanie lewą nogą żeby gdzieś pod górkę po śniegu ruszyć.

Link to comment
Share on other sites

Tyle że widziałem inne filmiki dokładnie z tą samą techniką na starym Cheeroke i jakiejś starej terenówce.

Chyba nie wszystkie nie mają torsen'a. 

 

 

 

 

Z drugiej strony siła hamowania jest rozkładana równomiernie czyli nadal różnica będzie taka sama. 

Link to comment
Share on other sites

Siła hamowania pewnie będzie taka sama, ale jeśli ograniczysz obrót luźnego koła to pozostałe coś tam ruszą (sprawdźcie to w zimie na ośkach).

Przy otwartym dyfrze nie ruszą.

Link to comment
Share on other sites

Musi to działać, bo na tej samej zasadzie działa X-Mode w nowym forku z otwartymi dyframi.

 

Pewnie jest to kwestia treningu lewej nogi.

no tak ale x-mode używa esp do przyhamowania 1 kola. na tej samej zasadzie były modyfikacje do ręcznego tak ze działał na 1 z kół. hamowanie noga działa z taką samą siła na oba przednie plus pewnie ze znacznie mniejsza na tylne.

 

ale mam zamiar jeszcze trochę poćwiczyć :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...