skuterJet Posted September 19, 2014 Share Posted September 19, 2014 (edited) Zastanawiam się jaki wpływ na napędy subaru ma zmiana średnicy opony. Nie chodzi mi o zmianę z 215/45 na 215/40 lub 225/45 ale podczas systematycznego zużywania opon. Dwie opony z tyłu mają bieżnik 3 mm a nowe z przodu 8mm. Czy takie rozwiązanie szkodzi napędom i do jakiej różnicy średnic można założyć opony. Edited September 19, 2014 by skuterJet Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcinK Posted September 19, 2014 Share Posted September 19, 2014 Ja za każdym razem gdy przekładam koła zamieniam przód z tyłem i tym samym wszystkie 4 koła się w miarę równo zużywają. Te 5mm o których piszesz da pewnie ok. 1,5% różnicy przy średnicy koła... ileś na pewno jest dopuszczalne, czy aż tyle to nie wiem. Ja bym tak nie jeździł poza tym 3mm to już praktycznie śmietnik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
skuterJet Posted September 19, 2014 Author Share Posted September 19, 2014 Ja tak nie jeżdżę i wiem że idealnie jest aby wszystkie oponki były takie same. Nurtuje mnie pytanie jaki wpływa to ma na napędy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lukas.stk Posted September 19, 2014 Share Posted September 19, 2014 Sugeruje sie uzytkownikom 4x4 zeby stosowac taki sam model opon na wszystkich 4 kolach bo nawet uklad bieznika moze powodowac opory toczenia ktore odczuje naped, oczywoscie chodzi o dlugie okresy, ale jednak... 5 mm to sporo, auto na mokrej nawierzchni (pod obciazeniem) moze wyjezdzac tylem czyli bedzie "nieprzewidywalne" Nawet w instrukcjach obslugi jest uwaga ze opony powinno zmieniac sie zgodnie ze wskazowkami zegara ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
skuterJet Posted September 19, 2014 Author Share Posted September 19, 2014 Może z innej beczki. Jeżdżąc po kole napędy radzą sobie dobrze, chociaż koło zewnętrzne ma dłuższy tor niż wewnętrzne. Zakładając nawet na jedną oś różne średnice opon napędy będą zachowywały się pozytywnie, tylko gdzie jest ta granica. Jaką różnicę średnic opon można zastosować aby napędy reagowały poprawnie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcinK Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 Jeżdżąc po kole napędy radzą sobie dobrze a czy cały czas jeździsz w kółko? Jak masz różne średnice kół to napędy cały czas będą miały robotę - czy to w jeździe na wprost, na zakrętach, przy jeździe w kółko. Na pewno w jakimś stopniu skraca to ich żywotność. Im większa będzie ta różnica tym szybciej coś się posypie. A poza tym skoro: Ja tak nie jeżdżę to po co te całe dywagacje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
respect Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 a czy cały czas jeździsz w kółko? Jak masz różne średnice kół to napędy cały czas będą miały robotę - czy to w jeździe na wprost, na zakrętach, przy jeździe w kółko. Ale chyba nie jęździsz cały czas po prostej bo nawet uklad bieznika moze powodowac opory toczenia ktore odczuje naped, opory nie mają żadnego wpływu na wisko, a dla kół zębatych to całkiem pomijalne sprawy. Faktycznie 5 mm różnicy w bieżnikach to ok 1,5%. Ale subaru gdzieś podawało(nie pamiętam gdzie . ale dobrze pamiętam wartość) róznice na obwodzie ¼ cala czyli ok 6 mm. Obwody kół są podobne w osobowych subaru,( może bez Justy,Libero itp.)i taką wartość możemy przyjąć. Wynika z tego,że różnica między najniższym i najwyźszym bieżnikiem, który mamy na aucie może wynosić ok. 1 mm. Jeszcze ciśnienie wpływa na obwód koła, choć są publikacje ,że nie. Ta różnica może być zależna od prędkości.Może tak być,że nie ma różnicy przy „prawie flaku” i całkowitym flaku. To dłuższa dyskusja. Ale lepiej trzymajcie się fabrycznych ciśnień dla dobra wiskozy (uwzględniać obciążenie) Link to comment Share on other sites More sharing options...
skuterJet Posted September 22, 2014 Author Share Posted September 22, 2014 Jeżdżąc po kole napędy radzą sobie dobrze a czy cały czas jeździsz w kółko? Jak masz różne średnice kół to napędy cały czas będą miały robotę - czy to w jeździe na wprost, na zakrętach, przy jeździe w kółko. Na pewno w jakimś stopniu skraca to ich żywotność. Im większa będzie ta różnica tym szybciej coś się posypie. A poza tym skoro: Ja tak nie jeżdżę to po co te całe dywagacje? po to, żeby się dowiedzieć jaka może byś różnica między średnicą kół bez szkody dla wisko i mechanizmów różnicowych. respect dzięki za znalezienie wartości ale 1/4 cala jest chyba dla różnicy lewego i prawego koła a dla przednich kół i tylnych będzie większa. Dla uściślenia tematu na jednej osi są te same średnice opon a na drugiej też jednakowe ale większe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now