Skocz do zawartości

Problemów z wentylatorami chłodnicy ciąg dalszy


Yanas

Rekomendowane odpowiedzi

Dobrzy ludzie - poratujcie..

 

- poziom płynu chłodniczego w normie, nie ubywa.

 

- stosunkowo nowy termostat, nowy czujnik temperatury płynu (ten tańszy) i zupełnie nowy czujnik temperatury silnika (ten droższy..)

 

- silnik OK, poziom oleju OK, itp. itd.

 

Podczas jazdy szosowej/autostradowej/sprawnej jazdy w mieście (bez korków), wskaźnik temperatury pokazuje połowę skali i ani drgnie, czyli OK.

 

Jazda w korkach/długie strome podjazdy w górach/kręcenie auta przez kilka minut na wyższych obrotach na postoju - temperatura rośnie, wentylatory nie włączają się.

 

Uruchomienie klimy - prawidłowe załączanie się obu wiatraków, tzn. np. na postoju pracują około 15 sek, po czym na około 10 sek wyłączają się, chyba normalne.

 

Jazda z klimą w korkach schładza silnik na tyle,że wskazówka zostaje na prawidłowej temperaturze, lub minimalnie wyższej.

 

Jazda z klimą w górach (długie strome podjazdy, 3bieg+reduktor, załadowane auto) temperatura silnika wędruje w górę wyraźnie, ale utrzymuje się poniżej max.

 

Bardzo ostre podjazdy offroadowe w górach - tylko z klimatyzacją i ogrzewaniem kabiny na max (wyciąganiem gorącego powietrza z komory silnika).

 

 

Koledzy z forum udzielający się na fanpejdżu FB sugerują problemy z przekaźnikami. Dziś, przy okazji innych napraw, mechanik podobno pozamieniał przekaźniki miejscami (nie wiem, czy poza tymi odpowiedzialnymi za działanie wentylatorów mógł pozamieniać miejscami jeszcze inne) - bez zmian. Zanim kupie na allegro jakieś używane przekaźniki jeszcze raz proszę Was o poradę.. Gdzie jest problem? Mechanik sugeruje,że być może coś się schrzaniło w ECU, ale nie wiem..tak samo z siebie? Przecież auto nie modzone (stary ej20), ecu nie ruszane..

 

Nie sprawdzałem bezpieczników,ale chyba, gdyby były spalone, klima tez nie mogłaby uruchomić wentylatorów?

 

Z góry dzięki za pomoc..

Edytowane przez Yanas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłodnica była czyszczona niedawno, nic to nie zmieniło..


Zrobilem jeszcze jeden "test". Spialem zielone kostki pod kierownica i zgodnie z prawidlem przy przekreconyn kluczyku na zaplon wiatraki wlaczaja i wylaczaja sie na zmiane. Przy okazji wymigalem bledy ECU na czarnych kostkach - jest tylko 22,czyli czujnik stukowy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. W pierwszej lini należy zdjąć przewody od czujnika temperatury (tego w chłodnicy) i złączyć (czy połączyć kabelkiem) ze sobą. Przy włączonym zapłonie w tej sytuacji muszą włączyć się wentylatory.

2. Jeżeli się nie włączą to należy sprawdzić przekaźniki i bezpiecznik.

3. Jeżeli to nie pomoże to wina leży tylko i wyłącznie w przewodach (przerwanych itp) sygnałowych od przekaźników czyli nie ma możliwośći załączania przekaźnika.

 

Jeżeli wina będzie leżała w przewodach to trzeba trochę się naszukać i nakombinować żeby znaleźć przyczynę bo subaru z klimą ma 3 lub 4 przekaźniki, które tym wszystkim nadzorują.

 

Innych opcji nie ma bo załączanie wentylatorów odbywa się na zasadzie czysto mechanicznej (najprostszej jaka może być) czyli czujnik w chłodnicy zwiera obwód + załącza się kaskada przekaźników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za poradę. Poproszę elektryka,żeby to sprawdził. Jesteś pewien,że w EJ20 jest jakiś czujnik w chłodnicy? Myślałem,że oba są na bloku silnika.. Z tego,co się orientuje to jeden czujnik daje temperaturę na wskaźniki, a drugi (ten 3-pinowy) chyba podaje ją do ECU i do przekaźników. Jest jakiś trzeci element w tej układance?

Edytowane przez Yanas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Udało się rozwiązać problem. Po 1,5 dnia główkowania elektryk samochodowy znalazł winowajce. W czasie jego poszukiwania źródła problemu schrzanił się immobilizer i szukając przyczyny tego, znaleźli walnięty kabelek we wiązce, niedaleko czujnika temperatury silnika. Fabryczna izolacja ze starości lekko puściła i wdała się korozja/brud, powodując problemy z komunikacją między czujnikiem temp. a kompem. Komp dostawał od czujnika niższe odczyty niż były faktycznie, bo wg. elektryka sam obniżył sobie rezystencje chcąc "obejść" nieprawidłowe sygnały i nie załączał wiatraków...Technicznych szczegółów nie pamiętam. Przedziwna sprawa...ale znowu wszystko śmiga jak powinno!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, że się udało.

Teraz bogatszy o nową wiedzę, wiem że w Twoim Foresterze czujnik temperatury w bloku odpowiada za wszystko czyli inforamcje dla ecu oraz za włączanie wentylatorów. Czujnika w chłodnicy nie masz :)

Nawet w starej marei ECU sterowało wiatrakami, a to była konstrukcja z lat 90.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...