Skocz do zawartości

Nowy Subaru Forester MY2013


kordynator

Rekomendowane odpowiedzi

Kiedyś w Auto Świat napisali, że Haldex to stały napęd 4x4. Teraz twierdzą, że S-AWD to dołączany? W polskojęzycznych szmatławcach spod znaku Axel Springer to normalka. Nie zdziwię się, że za tydzień Octavia wygra test z Ferrari, bo ma większy bagażnik.

 

Zapamiętaj Madox. Rozkład momentu na osie w FXT jest 60/40

jeśli ten z np. FXT jest stały to Haldex gen. IV jak i obecnej V też

 

Zasada działania dokładnie taka sama inne jest rozmieszczenie sprzęgła spinającego tył z na stałe napędzanym przodem.

Jednym i drugim steruje algorytm, którego szczegolow nie znamy i musimy zaufać producentowi.

 

 

Wysłane z mojego D5803 przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@madox przypominam (nie chce mi sie grzebać w twoich postach) ale tak jakoś około 1 bana pisałeś ze jechałeś XT 180km/h po Katowicach, wiec gdzieś mijasz sie z prawdą. Krótko i na temat: Jeździłeś XT czy nie ?

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

jeśli ten z np. FXT jest stały to Haldex gen. IV jak i obecnej V też Zasada działania dokładnie taka sama inne jest rozmieszczenie sprzęgła spinającego tył z na stałe napędzanym przodem. Jednym i drugim steruje algorytm, którego szczegolow nie znamy i musimy zaufać producentowi.

 

Znowu to samo. Zasada działania silnika Fiata 126p i  silnika V8 w Mustangu jest też taka sama. Diabeł tkwi w szczegółach.

 

Choćbyś nie wiem jakie programy, algorytmy zastosował do silnika Fiata 126p, to Mustanga z niego nie zrobisz  :biglol:

 

Nawet tak na chłopski rozum - porównaj wielkość tarcz sprzęgła haldexa i sprzęgła w Subaru, ale nie to jest najważniejsze. Poczytaj o gotowaniu się oleju po dłuższej jeździe w terenie haldexem i to mimo rzekomych zabezpieczeń lub unieruchomieniu tych aut z powodu przegrzania oleju i porównaj to z tym, co na Subariadach "wyprawiały" auta Subaru. Nie to jest jednak najważniejsze.

 

Najważniejszy jest jednak to, że S-AWD w FXT ma rozkład inicjalny 60/40 i do tego rozkładu dąży, a haldexy około 95/5. Dlaczego TAK ŻAŁOSNY :question:  Ponieważ przy rozkładzie 60/40 prawdopodobnie szybko by się rozsypał  :idea:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet tak na chłopski rozum - porównaj wielkość tarcz sprzęgła haldexa i sprzęgła w Subaru, ale nie to jest najważniejsze

chyba nie wiesz o jakich sprzęgłach mówisz, sprzęgło wielopłytkowe w Subaru odpowiadające za przekazanie momentu na tylną oś jest montowane zamiast centralnego mechanizmu różnicowego z tyłu wewnątrz skrzyni biegów w Haldexie zestaw sprzęgła wielopłytkowego jest wyniesiony przed tylną oś

Poczytaj o gotowaniu się oleju po dłuższej jeździe w terenie haldexem

 

nie muszę czytać, jeździłem dwoma autami z Haldexem IV ( w tym 1 z DSG 6) po lasach, bezdrożach, śniegu w tym i po stoku narciarskim

nic się nie gotuje i nić tragicznego się z tym nie dzieje

 

jest na The Forum gdzieś link do rosyjskiego testu w którym 2 zagotowane oleje po "katowaniu" aut na śniegu to MB A 45 AMG który faktycznie odpiął tylną oś do momentu ostygnięcia i Subaru STI w którym trzeba było schłodzić "skrzynię" celem wznowienia pracy DCCD w tym samym teście z Golfem R opartym o ten sam "dziadowski" Haldex nic się nie stało

Znowu to samo. Zasada działania silnika Fiata 126p i silnika V8 w Mustangu jest też taka sama. Diabeł tkwi w szczegółach. Choćbyś nie wiem jakie programy, algorytmy zastosował do silnika Fiata 126p, to Mustanga z niego nie zrobisz

 

jednakże zasadza działania napędu z centralnym dyfrem a z "dołączonym" tyłem to co innego

 

 

swoją drogą to WRX 2015 wg. specyfikacji SUbaru Canada nie ma już VTD tylko sprzęgło wielopłytkowe

http://www.subaru.ca/WebPage.aspx?WebSiteID=282&WebPageID=19147&Range=WRX%20%26%20WRX%20STI&ModelYear=2015

 

czyżby VTD przechodziło już do lamusa ?

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@madox przypominam (nie chce mi sie grzebać w twoich postach) ale tak jakoś około 1 bana pisałeś ze jechałeś XT 180km/h po Katowicach, wiec gdzieś mijasz sie z prawdą. Krótko i na temat: Jeździłeś XT czy nie ?

No jezdziłem i podniosłem średnie spalanie z 16l jakie tam widniało do 18l...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

No jezdziłem i podniosłem średnie spalanie z 16l jakie tam widniało do 18l...

 

zupełnie inne spalanie będziesz miał jako właściciel auta  :) .....i tu można przyjąć , ze jeżeli OBK D. , którego użytkujesz , zużywa 6.2/6.4l/100 (tak napisałeś :rolleyes: ) to jeżdżąc FXT spalanie wyniesie poniżej 10l/100km.... :) więc się nie denerwuj...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dlaczego pytałeś jak CVT działa ? Raczej po jeździe XT nie pytał byś jak to "imituje" biegi ;)

Ło jeny ,bo to z 1.5roku temu było ,jak jezdziłem tym

Panie Andrzeju ,a co z możliwością zmiany mocy ,boxem albo programem -założenia są nie łamiące prawo.Czyli załóżmy auto po gwarancji i wyższa moc poza drogami publicznymi np na torze.Da się to zrobić.Choć z 270kucyków?

No tak zacząłem myśleć,że skoro diesel mi tak pali ,to może xt też w 10-11 się zmieszczę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Panie Andrzeju ,a co z możliwością zmiany mocy ,boxem albo programem -założenia są nie łamiące prawo.Czyli załóżmy auto po gwarancji i wyższa moc poza drogami publicznymi np na torze.Da się to zrobić.Choć z 270kucyków?

 

żeby wykorzystać to co jest tzn. moc , zawieszenie i awd to trzeba trochę "treningu" lub SJS co najmniej 2 stopnia  :rolleyes: ...ale mamy czas.... auto będzie kupione , skończy się gwarancja , to wtedy pewnie da się zrobić nawet 300..... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba nie wiesz o jakich sprzęgłach mówisz, sprzęgło wielopłytkowe w Subaru odpowiadające za przekazanie momentu na tylną oś jest montowane zamiast centralnego mechanizmu różnicowego z tyłu wewnątrz skrzyni biegów w Haldexie zestaw sprzęgła wielopłytkowego jest wyniesiony przed tylną oś

Powtarzasz slogany, mantrę tych, którzy udają, że rozumieją jak działa sprzęgło wielopłytkowe. Oczywiście, nikt rozsądny nie kwestionuje, że centralny mechanizm różnicowy lepiej sprawdza się w terenie. Do tego z blokadą osi i dyferencjałów z tyłu i przodu. Natomiast porównanie haldexa z S-AWD jest moim zdaniem profanacją. To, że w obydwu przypadkach napęd na tył idzie przez oś przednią wcale nie znaczy, że rozwiązania są równorzędne. Fiat 126p miał napęd na tył, Porsche też. I co z tego?

 

Problem jest w tym, jak często i na jak długo sprzęgło wielopłytkowe jest w stanie spinać osie i nie ulec uszkodzeniu. I tu właśnie przejawia się przewaga technologiczna i kilkudziesięcioletnie doświadczenie w projektowaniu napędów AWD inżynierów Subaru.

 

Krótko mówiąc, różnica między haldexem a S-AWD polega na tym, że napęd FXT jest tak zaprogramowany, że DĄŻY do spinania osi i rozdziale momentu 60/40 i jest tylko w nielicznych sytuacjach rozpinany, a haldex dąży do rozpinania osi i jest tylko w nielicznych sytuacjach spinany - ruszanie, poślizg kół, gwałtowne przeciśnięcie pedału gazu, itd. A te rzekome 5%? To podobno wynika z oporów mechanicznych wynikających z gotowości sprzęgła do spięcia :biglol:

nie muszę czytać, jeździłem dwoma autami z Haldexem IV ( w tym 1 z DSG 6) po lasach, bezdrożach, śniegu w tym i po stoku narciarskim nic się nie gotuje i nić tragicznego się z tym nie dzieje

Dawno, dawno temu, gdy byłem młody i głupi często jeździłem samochodem po pijaku i to w kilku państwa na dwóch kontynentach. Nigdy nie miałem wypadku, nigdy policja mnie nie zatrzymała. Czy z tego wniosek, że można jeździć po pijaku? Ja tam od wielu lat po pijaku do samochodu nie wsiadam i wsiadać nie zamierzam*.

 

Wpisałem w gugla frazę "haldex overheat". Używam Chrome i wybiło mi 1.119.070 wyników. Nie wiem jakiej przeglądarki używasz i jak masz filtry wyszukiwarki ustawione i ile u Ciebie rezultatów pokaże, ale dla mnie Twoje doświadczenia gdzieś zginęły w otchłaniach statystyki. Sorry.

 

*Poprawka. Po pijaku do samochodu czasem wsiadam, ale nie za kierownicą

Edytowane przez ten_Typ_tak_ma
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Natomiast porównanie haldexa z S-AWD jest moim zdaniem profanacją. To, że w obydwu przypadkach napęd na tył idzie przez oś przednią wcale nie znaczy, że rozwiązania są równorzędne.

 

Nazwa S-AWD nie wskazuje na rodzaj użytego rozwiązania technicznego, to tylko nazwa marketingowa oznaczenia symetryczności napędu na wszystkie koła, sam napęd może być realizowany z udziałem centralnego mechanizmu różnicowego lub bez niego.

 

Haldex (jako rodzaj rozwiązania napędu AWD) to zawsze to samo techniczne rozwiązanie mogące występować pod obcą nazwą producenta auta np. Audi tak jak Subaru ma swoją nazwę Quattro nawet wtedy gdy samo rozwiązanie napędu AWD używa Haldex-a.

Oczywiście, nikt rozsądny nie kwestionuje, że centralny mechanizm różnicowy lepiej sprawdza się w terenie.

 

akurat w terenie lepiej sprawdza się pełna blokada, która łatwiej, taniej i solidniej można realizować właśnie "dopinanym" napędem typu sprzęgła wielopłytkowego bo naprężenia wynikające z trwałego spięcia mają się gdzie rozejść, mówiąc inaczej można wręcz na trwale spiąć sprzęgło spinająć na sztywno obie osi pojazdu

stąd auta terenowe bez centralnego dyfra ze sztywno dopinaną osią, której nie można dopinać na asfalcie

 

problemem jest praca takiego mechanizmu przy większych szybkościach na mocno przyczepnych nawierzchniach ;)

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wysokie spalanie na które narzeka madox da się osiagnac ale tylko jak bedzie sie jeździć w trybie manualnym i sztucznie utrzymując na wysokich obrotach. Kiedyś w podobny sposób wygrałem zakład Fiatem Punto 1.3 JTD....11,5 litra :) w tzw. trasie. Jak się jeździ poza programem manualnym auto potrafi być ekonomiczne. Ja przez rok, o czym już wspominałem, zrobiłem 40 tys km po całej Europie i miałem 9,8 litra średnie spalanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie pytanie zupelnie odmienne. W zwiazku z deficytem plejadowych miejsc noclegowych w Arlamowie. Czy ktos zakupil moze do wnetrza materac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można je osiągnąć i ja je osiągam ;) Ja jeżdzę na bardzo krótkich odcinkach głownie w mieście i wtedy XT pali te 14-15l, ale wystarczy troszkę dłuższa jazda i odrazu spada ;)

I to był chyba właśnie przypadek Madoxa. Krótka jazda testowa, na dużych przyśpieszeniach, przy małej średniej spalania i 18l spokojnie możliwe :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Nazwa S-AWD nie wskazuje na rodzaj użytego rozwiązania technicznego, to tylko nazwa marketingowa oznaczenia symetryczności napędu na wszystkie koła, sam napęd może być realizowany z udziałem centralnego mechanizmu różnicowego lub bez niego.

 

Nie szkoda Ci prądu, by pisać coś, co było wałkowane na The Forum kilkadziesiąt razy? Jaki jest tytuł wątku? Oczywiście chodzi o napęd FXT z CVT. Czy nadal sądzisz, że ten napęd jest dołączany? Bo ja uważam, że dołączany to jest w autach z Haldexem. W FXT jest stały. Jeżeli nie widzisz różnicy między rozkładem 60/40 i 95/5 to dalsza dyskusja nie ma sensu.

 

 

 

 

akurat w terenie lepiej sprawdza się pełna blokada, która łatwiej, taniej i solidniej można realizować właśnie "dopinanym" napędem typu sprzęgła wielopłytkowego bo naprężenia wynikające z trwałego spięcia mają się gdzie rozejść, mówiąc inaczej można wręcz na trwale spiąć sprzęgło spinająć na sztywno obie osi pojazdu stąd auta terenowe bez centralnego dyfra ze sztywno dopinaną osią, której nie można dopinać na asfalcie

 

Mylisz pojęcia. Sprzęgło wielopłytkowe w haldexie a pełna mechaniczna blokada, to zupełnie inne rozwiązania. Haldex cały czas dąży do rozpięcia osi i cały czas "sprawdza" czy już można. Tak więc haldex nie spina osi na trwale a bardziej pulsacyjnie. Poza tym mechaniczna blokada działa nawet gdy koła są skręcone, co jest przydatne przy jeździe po błocie czy lodzie. Haldex przy skręconych kołach rozłącza osie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mylisz pojęcia. Sprzęgło wielopłytkowe w haldexie a pełna mechaniczna blokada, to zupełnie inne rozwiązania. Haldex cały czas dąży do rozpięcia osi i cały czas "sprawdza" czy już można. Tak więc haldex nie spina osi na trwale a bardziej pulsacyjnie

po to masz X-mode w Subaru albo Off-road w Skodach :-) który działa do określonej prędkości żeby np. agresywniej spinał tył z przodem lub wręcz spinał na stałe (oczywiście systemy te mają wpływ na pracę innych podzespołów np. agresywniejsza praca e-szper, inna praca pedału gazu, asystent zjazdu itp)

 

takie rozwiązanie umożliwia przekazanie całego momentu na przyczepną oś (koło) w przeciwieństwie do rozwiązania subarowskiego z centralnym mechanizmem i blokadą wiskotyczną gdzie o ile się nie mylę jest to tylko 85% na oś

 

tak samo jak funkcja Lock w starym Suzuki SX4, która spinała tył z przodem na sztywno do określonej prędkości

 

Nie szkoda Ci prądu, by pisać coś, co było wałkowane na The Forum kilkadziesiąt razy? Jaki jest tytuł wątku? Oczywiście chodzi o napęd FXT z CVT. Czy nadal sądzisz, że ten napęd jest dołączany? Bo ja uważam, że dołączany to jest w autach z Haldexem. W FXT jest stały. Jeżeli nie widzisz różnicy między rozkładem 60/40 i 95/5 to dalsza dyskusja nie ma sensu.

 

powiem tak nie wiem kiedy w Haldexie IV i V jest te minimalne 5% dla tylnej osi, jeździłem Fordem Kugą 2.0 TDCI 4x4 na wyświetlaczu można sobie wyświetlić symulacje podziału momentu na poszczególne koła wartości dla tyłu nigdy nie były mniejsze jak 15%, paski to obrazujące były nieznacznie mniejsze jak dla kół przednich

 

"stałość" jednego jak i drugiego rozwiązania polega na tym, że elektronika sterująca nie rozpina tyłu w zupełności w jakimś stosunku cały czas jest on włączony

 

mechanicznie każdy z nich ma permanentnie napędzaną jedną oś i dopinaną drugą

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...