Skocz do zawartości

Nowy Subaru Forester MY2013


kordynator

Rekomendowane odpowiedzi

Przepraszam bo może nie zrozumiałem: nowy Forek nie ma centralnego dyfra?

Wersja z CVT nie ma. Napęd jest przenoszony poprzez rozwiązanie mocno zblizone do Haldexa.

 

No i właśnie.W związku z tym dla przeciętnego użytkownika,nawet tego który porusza się w lekkim terenie jazda nowym XT lub Tiguanem z DSG odbywać się będzie bez różnicy.

Napęd jest przenoszony poprzez rozwiązanie mocno zblizone do Haldexa.
Podobnie jak w X-drive w BMW.

 

Niestety nie.X-drive przekazuje napęd bezpośrednio na tył,przód dołączany jest oddzielnym wałem napędowym.Inicjalny rozkład momentu chyba 40/60.Rozpracowaliśmy to w wątku napędowym ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie.X-drive przekazuje napęd bezpośrednio na tył,przód dołączany jest oddzielnym wałem napędowym.Inicjalny rozkład momentu chyba 40/60.Rozpracowaliśmy to w wątku napędowym
Tak, fakt, zapomniałem. Masz rację w 100%
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale większość aut WRC używa już aktywnych dyfrów.

Używała :idea: W obecny z silnikiem 1.6T mamy przedni i tylny pasywny i brak dyferencjału centralnego - przód z tyłem jest spięty na sztywno ! Jedynie zastosowane jest międzyosiowe sprzęgiełko (taki zero-jedynkowo działający Haldex ;) ), które rozłącza wyjście na tył w momencie zaciagnięcia ręcznego.

 

Niestety nie.X-drive przekazuje napęd bezpośrednio na tył,przód dołączany jest oddzielnym wałem napędowym.Inicjalny rozkład momentu chyba 40/60.Rozpracowaliśmy to w wątku napędowym ;)

Ale kierunek przekazywania napędu nie oznacza że nie sa to rozwiazania zblizone. Zasada działania jest podobna - na sztywno napedzana jest jedna oś, a na drugą przekazywany jest napęd poprzez elektronicznie sterowane sprzęgło miedzyosiowe bez wykorzystania centralnego dyferencjału. Wystepują auta z Haldexem, które głownie napędzają tył i "dopędzają" przód - Lamborghini i Veyron.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używała W obecny z silnikiem 1.6T mamy przedni i tylny pasywny i brak dyferencjału centralnego - przód z tyłem jest spięty na sztywno ! Jedynie zastosowane jest międzyosiowe sprzęgiełko (taki zero-jedynkowo działający Haldex ), które rozłącza wyjście na tył w momencie zaciagnięcia ręcznego.

Mądrego, to dobrze przeczytać ;) OK, tym niemniej zimowy test stare/nowe warto będzie przeprowadzić :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale większość aut WRC używa już aktywnych dyfrów.

Używała :idea: W obecny z silnikiem 1.6T mamy przedni i tylny pasywny i brak dyferencjału centralnego - przód z tyłem jest spięty na sztywno ! Jedynie zastosowane jest międzyosiowe sprzęgiełko (taki zero-jedynkowo działający Haldex ;) ), które rozłącza wyjście na tył w momencie zaciagnięcia ręcznego.

 

Niestety nie.X-drive przekazuje napęd bezpośrednio na tył,przód dołączany jest oddzielnym wałem napędowym.Inicjalny rozkład momentu chyba 40/60.Rozpracowaliśmy to w wątku napędowym ;)

Ale kierunek przekazywania napędu nie oznacza że nie sa to rozwiazania zblizone. Zasada działania jest podobna - na sztywno napedzana jest jedna oś, a na drugą przekazywany jest napęd poprzez elektronicznie sterowane sprzęgło miedzyosiowe bez wykorzystania centralnego dyferencjału. Wystepują auta z Haldexem, które głownie napędzają tył i "dopędzają" przód - Lamborghini i Veyron.

 

preferencja jedynie słusznego tylnego napędu robi jednak różnicę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używała W obecny z silnikiem 1.6T mamy przedni i tylny pasywny i brak dyferencjału centralnego - przód z tyłem jest spięty na sztywno ! Jedynie zastosowane jest międzyosiowe sprzęgiełko (taki zero-jedynkowo działający Haldex ), które rozłącza wyjście na tył w momencie zaciagnięcia ręcznego.

Mądrego, to dobrze przeczytać ;) OK, tym niemniej zimowy test stare/nowe warto będzie przeprowadzić :)

 

Jeździliśmy po błocie. Może być zamiast śniegu? Różnicy nie było. Najgorzej dawały sobie radę stare XTki w manualu. Nie wiem czy to problem z mocą czy z brakiem reduktora. Automat XT szedł jak głupi - rocznik 2006 czy 2007, nie pamiętam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny tytuł dla Forczysława :-)

Subaru Forester is the 2014 Motor Trend SUV of the Year

Read more: http://wot.motortrend.com/subaru-forester-is-the-2014-suv-of-the-year-do-you-agree-with-our-choice-414963.html#ixzz2hPzU3z00

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby trochę odejść od tematu wiskoz, szper i dyfrów, a korzystając z pięknych okoliczności przyrody (złota polska jesień w Beskidach), włączyłem dziś tryb S# i tak przejechałem ok. 80km i ....

 

Od razu miałem lepszy humor :yahoo::evil2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Działa jak klasyczny centralny dyfer tylko zamiast wiskozy z silikonem jest "sprzegło" elektromagnetyczne. Przewaga nad dyfrem z wiskozą oraz nad patentem w naszych Forkach jest taka, że w VTD można zrobić inicjalny podział momentu większy na tylną oś, co daje możliwość łatwejszej jazdy bokiem.

Tak to przynajmniej zrozumiałem z licznych wykładów w innych wątkach. Mam nadzieję, że nie pokręciłem niczego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MUrsus dikładniej się już nie da ;-) Gdzie ty to wykopałeś?

 

Pomyliłem się z mechanizmem spinającym, z tym w DCCD (tak ogólnie). A swoją drogą ciekawe co działa szybciej hydraulika czy elektromagnetyzm?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli to coś działa zero-jedynkowo? Załącza albo nie? Czyli skręcam kołami rozłącza, jadę na wprost to może załączyć? I tak samo w przypadku braku przyczepności? Czyli podobnie jak wiskoza tylko jest sterowane elektroniką zamiast wykorzystywać fizykę? No bo rozumiem, że jak są równe prędkości obrotowe to wiskoza nie spina, a jak jest poślizg albo traci przyczepności to wtedy wiskoza chwyta? Czyli jak podniosę na podnośniku całego nowego Forka XT to powinny kręcić się wszystkie kółka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeniesienie napędu na tył w nowym forku z CVT teoretycznie może wynosić od 0 (jedziemy tylko z napędzanym przodem) do pełnego spięcia (czyli wtedy mamy równy podział 50na50). Napisałem teoretycznie, bo jakie i kiedy wartości spięcia się pojawiają zalezy od softu sterującej elektroniki.

I ten układ przeniesienia napędu jest co do zasady działania bliźniaczy dla rozwiazań typu Haldex :idea: Czy to się komuś podoba czy nie. Oczywiście taki typowy Haldex (powiedzmy zastosowany w Skodzie Yeti) i to rozwiazanie z CVT róznią się budową (chociażby miejscem umiejscowienia - Skoda w tylnym moście, a Forek w skrzyni) i rodzajem wykorzystanego sprzęgła lepkościowego, które przonosi napęd, ale zasada działania jest niemalże identyczna - mamy jakieś spięcie wstepne i cała masę algorytmów, które to spięcie regulują w zalężności od odczytów z czujników itp. De facto najwiecej w tych napędach zalezy od softu w sterowniku - który jest lepszy, a który gorszy nawet nie ma sensu rozkminiać, bo i tak nie dojdziemy do obiektywnych i konstruktywnych wniosków ;)

Ps. Haldex ma na pewno jedną zaletę na chwilę obecną, której nie ma Subaru - sterowniki Haldexa da sie tuningować i diametralnie zmieniać sposób działania napędu. Ba, nawet sam Haldex oferuje takie aftermarketowe sterowniki po "chip tuningu" ;)

 

http://www.hpamotors....com/haldex.htm

Edytowane przez lukass
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli, jak to już było wielokrotnie powiedziane, nie jest to stricte stały napęd 4x4, ponieważ nie ma centralnego dyfra, który spina fizycznie osie ze sobą.

 

Nie da się też, teoretycznie przenieść więcej niż 50% na tył, chociaż mam pytanie do znawców, fizyków itp, jeśli przód się kręci na lodzie (i stawia bardzo mały - praktycznie zerowy - opór) i napęd zepnie się całkowicie to ile mocy będzie na tylnych kołach?

 

Izotom niezależnie od tego jak to działa, najważniejsze są Twoje odczucia w praktyce, a na te jak mniemam nie narzekasz? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jak podniosę na podnośniku całego nowego Forka XT to powinny kręcić się wszystkie kółka?

 

Bardziej wiarygodny test można przeprowadzić na hamowni z regulowaną płytą.

 

Oby nie tak ;)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=v8Vc8k9Q2Ls

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...