marhof Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Od jakiegoś czasu chodził mi po głowie taki mod, żeby obniżyć fotele w Forku. Jestem dość wysoki (191 cm) i tak naprawdę nie mogłem dobrać wygodnej pozycji za kierownicą. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest montaż foteli i mocowań z STI'a, ale jest to rozwiązanie drogie, fotele są deficytowe + walory estetyczne mogę być trudne do spełnienia. Zdecydowałem się więc na rozwiązanie budżetowe - podmiana szyn foteli na szyny od Imprezy. Poniżej chciałbym się podzielić moimi uwagami o procedurze wymiany na przykładzie fotela kierowcy (wymiana pasażera jest mniej skomplikowana) Wymagania: Podstawowy zestaw kluczy: 12, 10, śrubokręt krzyżak i jeden klucz typu torx (?, taka gwiazdka , tylko fotel kierowcy) Szyny na podmiankę Czas: około 5h z przerwą na piwo w warunkach polowych Należy odłączyć akumulator (poduszki boczne w fotelach) Mój Forek to SG po lifcie, dawcą szyn była Impreza MY06 - szyny pasują P&P. Odnośnie kompatybilności innych szyn pomocny może być ten wątek: http://www.subaruforester.org/vbulletin/f77/ultimate-subaru-seat-thread-53142/ Aby wytłumaczyć o czym mowa najlepsze będzie optyczne porównanie: Różnica na wejściu to około 3 cm wysokości, wbrew pozorom - to sporo. Na tym zdjęciu konstrukcja obu szyn: Różnice tak naprawdę są niewielkie: Mechanizm przesuwania szyn z forka jest połączony między szynami drutem, w Imprezie stalową linką (solidniej) W szynach od Imprezy brakuje mocowania zatrzasku trzymającego jeden z przewodów - problem rozwiązuje trytytka Drobne różnice w kolorze - niewidoczne po zamocowaniu całości Z racji sporej różnicy wysokości mocowania obu szyn, nie da się wykorzystać oryginalnych, plastykowych zaślepek tylnych mocowań Szyny w imprezie aż tak nie rdzewieją Zaczynamy: 0. Odłączamy klemę akumulatora dla świętego spokoju 1. Odkręcamy przednie mocowania fotela 2. Przesuwamy fotel maksymalnie do przodu, zabieramy się za tylne mocowania - należy zdjąć ozdobne plastiki. Każdy z nich ma 2 punkty zaczepienia, na zdjęciach można się zorientować co i jak. Ich zdjęcie nie wymaga użycia siły! 3. Zdejmujemy boczną osłonę fotela. Trzyma się na 2 śrubkach: jedna z przodu, druga pod dźwignią regulacji oparcia. Należy też zdemontować samą dźwignię 4. Delikatnie pochylamy fotel do tyłu (niech się oprze na tylnej kanapie). Musimy odłączyć 3 kable: podgrzewanie tyłka, poduszkę powietrzną i czujnik zapięcia pasa. Wtyczka od poduszki powietrznej wychodzi w specyficzny sposób, łatwiej zdjąć całe gniazdo z szyny i dopiero wtedy odłączyć od niego wtyczkę. Trzeci czujnik, od zapiętych pasów, można na razie zostawić, bardzo ciężko schodzi, a szyna demontuje się razem z mocowaniem pasa - łatwiej to ściągnąć jak ma się szynę poza autem. Na obrazku zaznaczyłem element którego będzie brakować w szynie od Imprezy. Musimy tez odkręcić śrubę mocującą wajchę do przesuwania fotela 5. Kładziemy tylną kanapę, bardzo ostrożnie podnosimy i kładziemy na niej fotel. Mocowania szyn i odsłonięty mechanizm z boku fotela są bardzo ostre, łatwo mogą uszkodzić tapicerkę i plastiki!!! Można spróbować nie demontować bocznej osłony, ale miejsca do manewrowania fotelem jest bardzo mało... Fotela nie trzeba wyciągać z samochodu, wystarczy tak: 6. Demontujemy drut łączący obie szyny (ściągamy gumki i manewrujemy drutem, jest bardzo elastyczny). Można też teraz łatwo zdemontować wajchę do przesuwania foteli 7. Jeśli nie zrobiliśmy tego wcześeniej to teraz podnosimy lekko fotel za pomocą pokrętła regulacji wysokości siedziska, dzięki temu odsłonimy tylne śruby mocowań 8. Fotel do szyn przymocowany jest 4 śrubami. Strona "środkowa" to zwykłe śruby 10tki: 9. Strona zewnętrzna kryje niespodziankę - śrubę typu torx (ta tylna, występuje tylko w fotelu kierowcy): 10. Po wyjęciu wewnętrznej szyny trzeba odkręcić mocowanie pasa bezpieczeństwa i ściągnąć wtyczkę z szyny jeśli nie udało się to wcześniej - to był najbardziej frustrujący moment całej pracy 11. Koniec demontażu. Nowe szyny zakładamy w przybliżonej odwrotnej kolejności Trzeba tylko pamiętać o zamocowaniu stalowej linki, która łączy obie szyny i sprawdzenia czy wszystkie śruby łączące fotel z szyną poprawnie chwyciły (część otworów musi wejść w tuleje), inaczej nie będziemy w stanie trafić fotelem w dziury w podłodze. Kabel od poduszki można zamocować trytytką zamiast standardowego uchwytu (brakuje mocowania): Jak to często w takich sytuacjach bywa, zostają luzem jakieś śrubki - w tym konkretnym przypadku wszelkie pozostawione śrubki powinny nas martwić, wprost proporcjonalnie to ich wielkości Jakby nie patrzeć, to bezpieczeństwo... Wrażenia po: Mnie siedzi mi się dużo lepiej, dużo miejsca pod kierownicą na nogi się zrobiło, można łatwiej robić heel&toe jak ktoś lubi, siedzi się bardziej "w aucie", co bardzo lubię, ogólnie sylwetka bardziej imprezowo-sportowa. Śmietnik na masce nagle zrobił się większy i ogólnie jakoś tak fajniej Jedyny minus jak na razie to dramatyczna ilość miejsca za fotelem kierowcy (mam maksymalnie odsunięty do tyłu). Już seryjnie jest słabo, ale po tym modzie jest jeszcze gorzej Dla mnie to dużej różnicy nie robi, bo Forek to jest dla mnie auto 2 osobowe i raczej nim z tyłu jeździć nie będę... Z końcową opinią wstrzymam się do czasu jakiejś dłuższej trasy. Na pewno pochwalę się w wątku wrażeniami. 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Hood Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 heel&toe co to i po co ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sredniaq Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Super opis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marhof Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 heel&toe co to i po co ? Hamowanie z międzygazem. Przydatność tego w normalnej jeździe dyskusyjna, ale ja lubię czasem pobawić się tym że mam manual. Mam długie nogi i zdarzało się, że uderzałem kolanem o kierownicę albo dźwignię tempomatu przy takich "manewrach", teraz mam odrobinę więcej miejsca. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sebekian Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 A przy okazji, nie próbowałeś zostawić odłączony przewód od czujnika pasów, strasznie dręczy mnie ten dźwięk. Dla jasności zawsze jeżdżę zapięty w pasy ale dźwięk mnie irytuje Link to comment Share on other sites More sharing options...
owad Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 To jak ty jeździsz ze go słyszysz? Przecież jak zapinasz to go nie ma Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Hood Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 o jakim dźwięku mówicie? w 05 nie ma, albo popsuty mam Link to comment Share on other sites More sharing options...
marhof Posted May 21, 2014 Author Share Posted May 21, 2014 U mnie ten czujnik był odłączony już przez poprzedniego właściciela Zastanawiałem się dlaczego nie działa (w poprzednim Forku działało), aż odkryłem ten mały sabotaż - wystarczyło podłączyć i działa jak trzeba, da się to zrobić nawet bez odkręcania fotela, tylko ta wtyczka potrafi dość mocno tam siedzieć... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jacenty_ Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 (edited) . Edited April 11, 2018 by Jacenty_ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subaru_Forester Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 Super! Ja też jestem wysoki (192 cm) i faktycznie przydało by się niżej i przede wszystkim bardziej do tyłu! Zastanawiałem się właśnie jak można by to zrobić. Ciekawe jak w moim Forku S-turbo MY99... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tzd Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 zamontuj siedzenia z GC8 będzie niżej Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subaru_Forester Posted May 28, 2014 Share Posted May 28, 2014 Brzydkie :-p Nie chcę innych siedzeń. Chcę inne mocowania. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marhof Posted May 28, 2014 Author Share Posted May 28, 2014 Te szyny od Imprezy które miałem, miały dokładnie taką samą ilość otworów do regulacji położenia jak te od Forka, więc w kwestii "bardziej do tyłu" nie pomogą. Pewnie dałoby radę wyciąć dodatkowy otwór ale to już chyba sporo rzeźby szlifierką... Zresztą kiera w Forku nie ma osiowej regulacji, więc za daleko siedzieć też się nie da Co do siedzeń z GC8 to chyba wiele różnych wzorów było, coś by może jednak pasowało - na forum było ogłoszenie, chyba jeszcze z tydzień temu - ktoś sprzedawał siedzenia z GC za 20 zł (słownie dwadzieścia), więc można tanio poeksperymentować. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tremba Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Troche ogrzeje kotleta: Czy bezwarunkowo trzeba odlaczac akumulator jak sie bawimy z przekladka foteli? Czy nie ma jakiegos bezpiecznika ktory jest odpowiedzialny za SRS? Zastanawiam sie jak do tego podejsc nie resetujac ECU. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marhof Posted January 28, 2015 Author Share Posted January 28, 2015 Jestem właśnie na etapie przygotowań do naprawy grzania w fotelu kierowcy i na forum US jeden gość napisał, że wielokrotnie odłączał poduszkę fotela kierowcy bez odłączania aku bo nie wiedział czym to grozi... no i żyje, nic się nie stało. Komfort psychiczny pracy przy odłączonym zasilaniu jest jednak zdecydowanie wyższy Link to comment Share on other sites More sharing options...
tremba Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Mialem raczej na mysli unikniecie resetu ECU, no i bledow SRS-stad pytanie o bezpiecznik. Zapewne jest do ogrzewania, zastanawiam sie czy jest tez do SRS. Co do pracy pod napieciem-tak, jest bezpieczniej, choc przy napieciu w forkowych fotelach co najwyzej da sie chyba poparzyc, a i to jak zaiskrzy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
owad Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Mialem raczej na mysli unikniecie resetu ECU, no i bledow SRS-stad pytanie o bezpiecznik. Zapewne jest do ogrzewania, zastanawiam sie czy jest tez do SRS. Co do pracy pod napieciem-tak, jest bezpieczniej, choc przy napieciu w forkowych fotelach co najwyzej da sie chyba poparzyc, a i to jak zaiskrzy. Chodzi o komfort że poduszka nie wystrzeli Link to comment Share on other sites More sharing options...
marhof Posted January 28, 2015 Author Share Posted January 28, 2015 (edited) No tak tak, właśnie o to mi chodziło - jak grzebałem przy fotelu to musiałem odłączyć przewody od poduszki i to jest ten moment stresujący. Szczególnie jak się wcześniej widziało takie filmy: Jazda przez te kilkadziesiąt km ze zresetowanym ECU to przy tym pikuś Edited January 28, 2015 by marhof Link to comment Share on other sites More sharing options...
owad Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Trzeba piwo najpierw kupic ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tremba Posted January 28, 2015 Share Posted January 28, 2015 Chodzi o komfort że poduszka nie wystrzeli Ja kudlaty, durnowaty... Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdaSch Posted February 15, 2015 Share Posted February 15, 2015 a ja mam mocowania z impezy i chętnie przygarnę szyny z forka - fotel jest ewidentnie niziutko i chętnie bym go podniósł Link to comment Share on other sites More sharing options...
tzd Posted February 15, 2015 Share Posted February 15, 2015 ooo niziutko to bardzo wygodnie Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnoldpe Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Elegancki poradnik dla za wysokich Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdaSch Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 eh, ja w końcu tak się uparłem, że teraz oba fotele mam regulowane UWAGA: niskie szyny zabierają więcej miejsca z tyłu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnoldpe Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Czy szyny muszą być od Imprezy posiadającej regulację wysokości fotela na pokrętło czy może być to fotel z regulacją wysokości na wajchę ? Ciężko spotkać fotel kierowcy z Imprezy 02-08 aby regulacja wysokości była na pokrętło. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now