Jump to content

Wymiana/obniżenie mocowań foteli w Forku SG


marhof
 Share

Recommended Posts

Od jakiegoś czasu chodził mi po głowie taki mod, żeby obniżyć fotele w Forku. Jestem dość wysoki (191 cm) i tak naprawdę nie mogłem dobrać wygodnej pozycji za kierownicą. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest montaż foteli i mocowań z STI'a, ale jest to rozwiązanie drogie, fotele są deficytowe + walory estetyczne mogę być trudne do spełnienia. Zdecydowałem się więc na rozwiązanie budżetowe - podmiana szyn foteli na szyny od Imprezy. Poniżej chciałbym się podzielić moimi uwagami o procedurze wymiany na przykładzie fotela kierowcy (wymiana pasażera jest mniej skomplikowana)

 

Wymagania:

  • Podstawowy zestaw kluczy: 12, 10, śrubokręt krzyżak i jeden klucz typu torx (?, taka gwiazdka :), tylko fotel kierowcy)
  • Szyny na podmiankę
  • Czas: około 5h z przerwą na piwo w warunkach polowych
  • Należy odłączyć akumulator (poduszki boczne w fotelach)

 

 

Mój Forek to SG po lifcie, dawcą szyn była Impreza MY06 - szyny pasują P&P. Odnośnie kompatybilności innych szyn pomocny może być ten wątek: http://www.subaruforester.org/vbulletin/f77/ultimate-subaru-seat-thread-53142/

 

Aby wytłumaczyć o czym mowa najlepsze będzie optyczne porównanie:

 

szyny porownanie3

 
Różnica na wejściu to około 3 cm wysokości, wbrew pozorom - to sporo. Na tym zdjęciu konstrukcja obu szyn:
 

szyny porownanie1

 
 
Różnice tak naprawdę są niewielkie:
  1. Mechanizm przesuwania szyn z forka jest połączony między szynami drutem, w Imprezie stalową linką (solidniej)
  2. W szynach od Imprezy brakuje mocowania zatrzasku trzymającego jeden z przewodów - problem rozwiązuje trytytka
  3. Drobne różnice w kolorze - niewidoczne po zamocowaniu całości
  4. Z racji sporej różnicy wysokości mocowania obu szyn, nie da się wykorzystać oryginalnych, plastykowych zaślepek tylnych mocowań 
  5. Szyny w imprezie aż tak nie rdzewieją :)

 

Zaczynamy:

 

0. Odłączamy klemę akumulatora  dla świętego spokoju

 

1. Odkręcamy przednie mocowania fotela

 

2. Przesuwamy fotel maksymalnie do przodu, zabieramy się za tylne mocowania - należy zdjąć ozdobne plastiki. Każdy z nich ma 2 punkty zaczepienia, na zdjęciach można się zorientować co i jak. Ich zdjęcie nie wymaga użycia siły!

demontaz2

demontaz1

 
3. Zdejmujemy boczną osłonę fotela. Trzyma się na 2 śrubkach: jedna z przodu, druga pod dźwignią regulacji oparcia. Należy też zdemontować samą dźwignię

demontaz3

 
4. Delikatnie pochylamy fotel do tyłu (niech się oprze na tylnej kanapie). Musimy odłączyć 3 kable: podgrzewanie tyłka, poduszkę powietrzną i czujnik zapięcia pasa. Wtyczka od poduszki powietrznej wychodzi w specyficzny sposób, łatwiej zdjąć całe gniazdo z szyny i dopiero wtedy odłączyć od niego wtyczkę. Trzeci czujnik, od zapiętych pasów, można na razie zostawić, bardzo ciężko schodzi, a szyna demontuje się razem z mocowaniem pasa - łatwiej to ściągnąć jak ma się szynę poza autem. Na obrazku zaznaczyłem element którego będzie brakować w szynie od Imprezy. Musimy tez odkręcić śrubę mocującą wajchę do przesuwania fotela

spod

 

5. Kładziemy tylną kanapę, bardzo ostrożnie podnosimy i kładziemy na niej fotel. Mocowania szyn i odsłonięty mechanizm z boku fotela są bardzo ostre, łatwo mogą uszkodzić tapicerkę i plastiki!!! Można spróbować nie demontować bocznej osłony, ale miejsca do manewrowania fotelem jest bardzo mało... Fotela nie trzeba wyciągać z samochodu, wystarczy tak:

stanowiso pracy

 
6. Demontujemy drut łączący obie szyny (ściągamy gumki i manewrujemy drutem, jest bardzo elastyczny). Można też teraz łatwo zdemontować wajchę do przesuwania foteli

drut

 
7. Jeśli nie zrobiliśmy tego wcześeniej to teraz podnosimy lekko fotel za pomocą pokrętła regulacji wysokości siedziska, dzięki temu odsłonimy tylne śruby mocowań
 
8. Fotel do szyn przymocowany jest 4 śrubami. Strona "środkowa" to zwykłe śruby 10tki:

fotep prawa

 

9. Strona zewnętrzna kryje niespodziankę - śrubę typu torx (ta tylna, występuje tylko w fotelu kierowcy):

fotel lewa

 
10. Po wyjęciu wewnętrznej szyny trzeba odkręcić mocowanie pasa bezpieczeństwa i ściągnąć wtyczkę z szyny jeśli nie udało się to wcześniej - to był najbardziej frustrujący moment całej pracy :)
 
11. Koniec demontażu. Nowe szyny zakładamy w przybliżonej odwrotnej kolejności :) Trzeba tylko pamiętać o zamocowaniu stalowej linki, która łączy obie szyny i sprawdzenia czy wszystkie śruby łączące fotel z szyną poprawnie chwyciły (część otworów musi wejść w tuleje), inaczej nie będziemy w stanie trafić fotelem w dziury w podłodze. Kabel od poduszki można zamocować trytytką zamiast standardowego uchwytu (brakuje mocowania):

trytytka

 

Jak to często w takich sytuacjach bywa, zostają luzem jakieś śrubki - w tym konkretnym przypadku wszelkie pozostawione śrubki powinny nas martwić, wprost proporcjonalnie to ich wielkości :) Jakby nie patrzeć, to bezpieczeństwo...

 

 

 

 

Wrażenia po:

 

Mnie siedzi mi się dużo lepiej, dużo miejsca pod kierownicą na nogi się zrobiło, można łatwiej robić heel&toe jak ktoś lubi, siedzi się bardziej "w aucie", co bardzo lubię, ogólnie sylwetka bardziej imprezowo-sportowa. Śmietnik na masce nagle zrobił się większy i ogólnie jakoś tak fajniej :)

 

Jedyny minus jak na razie to dramatyczna ilość miejsca za fotelem kierowcy (mam maksymalnie odsunięty do tyłu). Już seryjnie jest słabo, ale po tym modzie jest jeszcze gorzej :) Dla mnie to dużej różnicy nie robi, bo Forek to jest dla mnie auto 2 osobowe i raczej nim z tyłu jeździć nie będę... 

 

Z końcową opinią wstrzymam się do czasu jakiejś dłuższej trasy. Na pewno pochwalę się w wątku wrażeniami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Upvote 9
Link to comment
Share on other sites

 

heel&toe
 

 

co to i po co ? :D

 

 

Hamowanie z międzygazem. Przydatność tego w normalnej jeździe dyskusyjna, ale ja lubię czasem pobawić się tym że mam manual. Mam długie nogi i zdarzało się, że uderzałem kolanem o kierownicę albo dźwignię tempomatu przy takich "manewrach", teraz mam odrobinę więcej miejsca.

Link to comment
Share on other sites

A przy okazji, nie próbowałeś zostawić odłączony przewód od czujnika pasów, strasznie dręczy mnie ten dźwięk. Dla jasności zawsze jeżdżę zapięty w pasy ale dźwięk mnie irytuje :)

Link to comment
Share on other sites

U mnie ten czujnik był odłączony już przez poprzedniego właściciela :) Zastanawiałem się dlaczego nie działa (w poprzednim Forku działało), aż odkryłem ten mały sabotaż - wystarczyło podłączyć i działa jak trzeba, da się to zrobić nawet bez odkręcania fotela, tylko ta wtyczka potrafi dość mocno tam siedzieć...

Link to comment
Share on other sites

Te szyny od Imprezy które miałem, miały dokładnie taką samą ilość otworów do regulacji położenia jak te od Forka, więc w kwestii "bardziej do tyłu" nie pomogą. Pewnie dałoby radę wyciąć dodatkowy otwór ale to już chyba sporo rzeźby szlifierką... Zresztą kiera w Forku nie ma osiowej regulacji, więc za daleko siedzieć też się nie da :)

 

Co do siedzeń z GC8 to chyba wiele różnych wzorów było, coś by może jednak pasowało - na forum było ogłoszenie, chyba jeszcze z tydzień temu - ktoś sprzedawał siedzenia z GC za 20 zł (słownie dwadzieścia), więc można tanio poeksperymentować.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Troche ogrzeje kotleta: Czy bezwarunkowo trzeba odlaczac akumulator jak sie bawimy z przekladka foteli? Czy nie ma jakiegos bezpiecznika ktory jest odpowiedzialny za SRS? Zastanawiam sie jak do tego podejsc nie resetujac ECU.

Link to comment
Share on other sites

Jestem właśnie na etapie przygotowań do naprawy grzania w fotelu kierowcy i na forum US jeden gość napisał, że wielokrotnie odłączał poduszkę fotela kierowcy bez odłączania aku bo nie wiedział czym to grozi... no i żyje, nic się nie stało. Komfort psychiczny pracy przy odłączonym zasilaniu jest jednak zdecydowanie wyższy :)

Link to comment
Share on other sites

Mialem raczej na mysli unikniecie resetu ECU, no i bledow SRS-stad pytanie o bezpiecznik. Zapewne jest do ogrzewania, zastanawiam sie czy jest tez do SRS. Co do pracy pod napieciem-tak, jest bezpieczniej, choc przy napieciu w forkowych fotelach co najwyzej da sie chyba poparzyc, a i to jak zaiskrzy.

Link to comment
Share on other sites

Mialem raczej na mysli unikniecie resetu ECU, no i bledow SRS-stad pytanie o bezpiecznik. Zapewne jest do ogrzewania, zastanawiam sie czy jest tez do SRS. Co do pracy pod napieciem-tak, jest bezpieczniej, choc przy napieciu w forkowych fotelach co najwyzej da sie chyba poparzyc, a i to jak zaiskrzy.

Chodzi o komfort że poduszka nie wystrzeli :)

Link to comment
Share on other sites

No tak tak, właśnie o to mi chodziło - jak grzebałem przy fotelu to musiałem odłączyć przewody od poduszki i to jest ten moment stresujący. Szczególnie jak się wcześniej widziało takie filmy:

 

Jazda przez te kilkadziesiąt km ze zresetowanym ECU to przy tym pikuś :)

Edited by marhof
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Czy szyny muszą być od Imprezy posiadającej regulację wysokości fotela na pokrętło czy może być to fotel z regulacją wysokości na wajchę ? Ciężko spotkać fotel kierowcy z Imprezy 02-08 aby regulacja wysokości była na pokrętło. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...