Skocz do zawartości

Hamulce - klocki, tarcze itp.


Patryk55XL

Rekomendowane odpowiedzi

Seryjna pompa obsłuży nawet zestaw AP Racing przód + dwutłokowe Brembo na tyle. Bartosz w swoim OBK ma taki set i działa jak trzeba. 

 

A co do zalet wielu tłoczków to dwie główne - wieksza siła hamowania nawet przy tej samej powierzchni tłoczków, siła jest rozłożona bardziej równomiernie na klocek, im większy klocek tym różnica wieksza. Druga to pojemność cieplna, ale to się przydaje przy upalaniu. Na ulicy nie do wyczucia. Dodatkową zaletą wielotłoczkowych zacisków jest lepsze czucie hamulca, bo po drodze jest tylko hydraulika, w zwykłych zaciskach dochodzą mechaniczne prowadnice. No i najważniejsze - kluczowa jest opona, nawet najlepsze hamulce nic nie dadzą jak opona nie klei. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, skwaro napisał:

Seryjna pompa obsłuży nawet zestaw AP Racing przód + dwutłokowe Brembo na tyle. Bartosz w swoim OBK ma taki set i działa jak trzeba. 

 

A co do zalet wielu tłoczków to dwie główne - wieksza siła hamowania nawet przy tej samej powierzchni tłoczków, siła jest rozłożona bardziej równomiernie na klocek, im większy klocek tym różnica wieksza. Druga to pojemność cieplna, ale to się przydaje przy upalaniu. Na ulicy nie do wyczucia. Dodatkową zaletą wielotłoczkowych zacisków jest lepsze czucie hamulca, bo po drodze jest tylko hydraulika, w zwykłych zaciskach dochodzą mechaniczne prowadnice. No i najważniejsze - kluczowa jest opona, nawet najlepsze hamulce nic nie dadzą jak opona nie klei. 

Hmm.. No okej, ale Bartosza podstawą jest H6. Nie mialy większej pompy niz 2.0? Jesli nie, to bajka! :thumbup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Danko napisał:

Hmm.. No okej, ale Bartosza podstawą jest H6. Nie mialy większej pompy niz 2.0? Jesli nie, to bajka! :thumbup:

We wszystkich wersjach silnikowych Legacy i OBK były takie same pompy. 

  • Super! 1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Danko napisał:

Hmm.. No okej, ale Bartosza podstawą jest H6. Nie mialy większej pompy niz 2.0? Jesli nie, to bajka! :thumbup:

Jak masz ochotę na zmiany hebla to zmieniaj... Najwyżej się później będziesz martwił czy pompa daje radę i czy trza wymienić.

Najważniejsze żeby gonić króliczka a nie go złapać... W subaru jak się złapie "króliczka" to już wtedy trzeba myśleć nad zmianą auta :biglol:

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Alkanick napisał:

Jak coś to mam tarczo-będny na tył z WRX czerwonego dwutłoczka i szczeki ręcznego w dobrym stanie wraz ze sprężynkami, jedynie tarcze przetoczyć by się przydało :P

Nie no, toż to byłby downgrade u mnie. Na tyl juz jadą do mnie zaciski z b speca 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.01.2021 o 02:32, Tommi1 napisał:

a jaka jest różnica w jedno tłoku który ma powierzchnię tłoczka 60 mm2 a dwu tłoku gdzie jest 2x 30 mm2 albo 4 tłoku gdzie jest 4x15 mm2 ?(tak tylko przykładowo rozpisuje to) czy te samą pompą uzyskasz te same ciśnienie w układzie? Tak. Czy uzyskasz te samą siłę z jaką naciskają tłoczki na klocek? Tak. Czy uzyskasz te sama siłę nacisku klocka do tarczy? Tak,

Tak

W dniu 2.01.2021 o 02:32, Tommi1 napisał:

Tak, ale roznica polega na tym że ta sila będzie rozkładała się na większej powierzchni klocka i tarczy wiec subiektywnie możesz odczuć jakby gorszą jakość hamowania...

NIe o to chodzi w wielotłoku.

W dniu 2.01.2021 o 09:36, skwaro napisał:

A co do zalet wielu tłoczków to dwie główne - wieksza siła hamowania nawet przy tej samej powierzchni tłoczków, siła jest rozłożona bardziej równomiernie na klocek, im większy klocek tym różnica wieksza. Druga to pojemność cieplna,

To są bardzo poboczne sprawy.

Głowne zalety wielotłoków  (najgłówniejsza jest ta pierwsza):

- pozwalają umieścić tłoczki na zewnątrz tarczy , bo tłoczki są małe . Moment hamowania rośnie proporcjonalnie do "średniej odległości" tłoczków od osi koła.

- Małe tłoki lepiej chronią zaciski przed ciepłem, bo ciepło ucieka przez ich powierzchnie ,które wystają z zacisku- dużo większą w sumie od np. 2- tłoków (zwłaszcza bez osłon gumowych)

-zacisk może być wąski ,bo tłoczki są krótkie- w 2 tłoku muszą być dłuższe , bo by się zakleszczały(istotny stosunek średnicy do długości). Masa więc mniejsza mimo, że zacisk musi być wyższy.

-wymiary zacisku pozwalają zastosować większą rozpiętość ET , zwłaszcza , jeśli potrzebne duże ET.

( porównując zaciski dwustronne o sumarycznie tej samej powierzchni tłoczków)

 

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, respect napisał:

Tak

NIe o to chodzi w wielotłoku.

To są bardzo poboczne sprawy.

Głowne zalety wielotłoków  (najgłówniejsza jest ta pierwsza):

- pozwalają umieścić tłoczki na zewnątrz tarczy , bo tłoczki są małe . Moment hamowania rośnie proporcjonalnie do "średniej odległości" tłoczków od osi koła.

- Małe tłoki lepiej chronią zaciski przed ciepłem, bo ciepło ucieka przez ich powierzchnie ,które wystają z zacisku- dużo większą w sumie od np. 2- tłoków (zwłaszcza bez osłon gumowych)

-zacisk może być wąski ,bo tłoczki są krótkie- w 2 tłoku muszą być dłuższe , bo by się zakleszczały(istotny stosunek średnicy do długości). Masa więc mniejsza mimo, że zacisk musi być wyższy.

-wymiary zacisku pozwalają zastosować większą rozpiętość ET , zwłaszcza , jeśli potrzebne duże ET.

( porównując zaciski dwustronne o sumarycznie tej samej powierzchni tłoczków)

 

To już skoro wypowiedzialeś się w temacie który zgłębiałem parę miesięcy temu (gdzie żeś Ty bywał wtedy?) :biglol: ale przynajmniej wyjśnileś mi jak to się chłodzą zaciski to odpowiedź koledze @Danko czy musi zmieniać pompę etc. jeśli chce założyć większe zaciski niż ma teraz.

Pozdro

Edytowane przez Tommi1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Tommi1 napisał:

(gdzie żeś Ty bywał wtedy?) :biglol: ale przynajmniej wyjśnileś mi jak to się chłodzą zaciski to odpowiedź koledze @Danko czy musi zmieniać pompę etc. jeśli chce założyć większe zaciski niż ma teraz.

Dlaczego nie zrobisz tego Ty?  Wypowiadam się na tematy ,o których coś wiem.

A tak merytorycznie może:

W dniu 2.01.2021 o 02:32, Tommi1 napisał:

Jeśli dobrze liczę to u mnie wzrost średnicy  tloczkow w 6 tloku o 22% w stosunku do 4 tłoka nie spowodował jakiegoś drastycznego spadku skuteczności hamowania.

 

Dlaczego miałoby tak być?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, respect napisał:

Głowne zalety wielotłoków  (najgłówniejsza jest ta pierwsza):

- pozwalają umieścić tłoczki na zewnątrz tarczy , bo tłoczki są małe . Moment hamowania rośnie proporcjonalnie do "średniej odległości" tłoczków od osi koła.

 

Nie do końca i nie zawsze, wystarczy porównać dwutłoka z 4 tłoczkiem pod tarczę 294mm, klocek pracuje podobną powierzchnią, tłoczki są przesunięte na boki, bo chodzi o to, żeby klocek był równomiernie dociskany całą powierzchnią do tarczy. Nie tylko na zewnątrz, bo jak sobie zobaczysz nawet największe zestawy hamulcowe klocek pracuje na całej powierzchni tarczy i tłoczki mają za zadanie dociskać go wszędzie. W Brembo też tłoczki nie są znacząco bliżej niż np. w niewiele mniejszym zacisku ze Spec-B. 

 

2 godziny temu, respect napisał:

- Małe tłoki lepiej chronią zaciski przed ciepłem, bo ciepło ucieka przez ich powierzchnie ,które wystają z zacisku- dużo większą w sumie od np. 2- tłoków (zwłaszcza bez osłon gumowych)

 

 

Pisałem o pojemności cieplnej.

 

Więc to co pisałem to nie są wcale poboczne sprawy tylko najbardziej kluczowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@skwaronie zrozumiałeś minie do końca. Pojemność cieplna ok - ważna ,ale wielotłok w porównaniu do dwutłoka pojemnoscią cieplną nie dużo  się różnią  przy założeniu tej samej sumarycznej  powierzchni tłoczków.-w tym sensie  to jest poboczna sprawa.

A podstawą jest to ,że wiele małych tłoków można ustawić na skraju  tarczy ( na etapie projektowania zacisku) klocek wtedy jest odpowiednio wąski,ale długi i dlatego moment hamowania wzrośnie.

Chodzi o zasadę pracy hamulców ,a nie o porównanie konkretnie zacisków subaru.

pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, respect napisał:

Dlaczego nie zrobisz tego Ty? 

Odpowiedzialem na tyle na ile mogłem i potrafilem na swoim przykładzie. 

 

Godzinę temu, respect napisał:

Wypowiadam się na tematy ,o których coś wiem.

Nie sugeruj komuś niewiedzę, Panie znafco. 

 

Godzinę temu, respect napisał:

A tak merytorycznie może:

Dlaczego miałoby tak być?

Pytasz sie? Przecież akurat to powinieneś wiedzieć. 

 

Dziękuję za uwagę.

Dobranoc Panu 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, respect napisał:

@skwaronie zrozumiałeś minie do końca. Pojemność cieplna ok - ważna ,ale wielotłok w porównaniu do dwutłoka pojemnoscią cieplną nie dużo  się różnią  przy założeniu tej samej sumarycznej  powierzchni tłoczków.-w tym sensie  to jest poboczna sprawa.

A podstawą jest to ,że wiele małych tłoków można ustawić na skraju  tarczy ( na etapie projektowania zacisku) klocek wtedy jest odpowiednio wąski,ale długi i dlatego moment hamowania wzrośnie.

Chodzi o zasadę pracy hamulców ,a nie o porównanie konkretnie zacisków subaru.

pozdr.

Ale w tym temacie nie chodzi o teoretyzowanie tylko upgrade hamulców w Subaru. Masz takie a nie inne zaciski do dyspozycji i mają takie, a nie inne główne zalety. To co piszesz się zgadza, ale nie w przypadku tych konkretnych zacisków, o których piszemy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Pytanie nr. milion:

Przy swapie hamulców w moim Legacy 277-326 - mam się martwić o "wysokość" tarczy hamulcowej? Z tego, co wyszukałem, oryginalna ma 56,7mm wysokości. Te, które wyszukałem 326mm mają tego parametru 52,8mm. Mam się tym martwić? 

Drugie pytanko, czy tak samo martwić się średnicą wewnętrzna? Czy nowa tarcza może mieć ją większą? 

Edytowane przez Danko
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dziś Żona po powrocie z trasy powiedziała że czasami popiskują jej hamulce..:unsure:

Rzuciłem okiem i chyba przód mam do wymiany, tarcze też..

Czy ktoś się może orientuje jaki jest (przybliżony) koszt przednich tarcz i klocków do  Forka XT 2016 (polift) ..?

Myślę raczej o OEM, (jak dla mnie wystarczą..;)) no chyba że macie inne propozycje..;)

Z góry dzięki za każdą informację..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Panowie, ktoś z Was spotkał się że w klockach na przód, tarcze 316mm,  w wewnętrznych klockach, blaszki sprężyste nie wychodzą na zewnątrz, tylko wchodzą pomiędzy klocek a jarzmo? Ja dziś po rozpakowaniu klocków PowerStop, na obu wewnętrznych klockach, te sprężyste blaszki były dogięte do klocka i sama końcówka tej blaszki też miała lekko inny kształt, jak te z zewnętrznych klocków, więc nie ma mowy żeby te blaszki się jakoś odkształciły w transporcie. Zamontowałem klocki jak sugeruje dogięcie tej blaszki i wygląda na to że, będzie OK. 

 

156411361_480138233356283_6068033051534773758_n.jpg

156889395_476081076761562_1854326745505238702_n.jpg

156411361_480138233356283_6068033051534773758_n.jpg

156463409_540091200302118_6566871339102921206_n.jpg

157042756_1423379804707074_1020967770555071937_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

dla potomnych, nie używajcie tego smaru do smarowania prowadnic przy zaciskach. Hamulce poskładane (nowe tarcze, klocki)na tym smarze 6miesięcy temu, przejechane 15kkm i zaczęło pojawiać się buczenie podczas hamowania. Rozebrałem przednie hamulce i 3 z 4 prowadnic zastanych.

Smar syntetyczny K2 Cera High-Temp. Brake Grease 100ml(Wysokotemperaturowy)  - sklep motoryzacyjny dwr.com.pl

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla potomnych, nie używajcie tego smaru do smarowania prowadnic przy zaciskach. Hamulce poskładane (nowe tarcze, klocki)na tym smarze 6miesięcy temu, przejechane 15kkm i zaczęło pojawiać się buczenie podczas hamowania. Rozebrałem przednie hamulce i 3 z 4 prowadnic zastanych.
3vt.k2-cera-high-temp.jpg
Ogólnie z K2 to mam niezbyt dobre doświadczenia jeżeli chodzi o smary i inne mazidła.
Środki do czyszczenia w miarę spoko.

Wysłane z mojego mądrzejszego telefonu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do prowadnic używam smaru od Boscha.

Kilku innych firm smary sprawiały problemy i nie koniecznie były to tanie mazidła.

do prowadnic można używać ew smaru grafitowego i uwaga najważniejsza smaru dajemy trochę (nie wypełniamy nim całego łoża)

Większość smarów ma tendencję do brylowania się twardnienia i jeśli smaru damy fest to często prowadnice przestaną prawidłowo działać.

K2 to często pewnie dystrybutor a nie producent...

Popatrz sobie Danko co ma w swojej ofercie np wurth (który według mnie ma min bardzo dobrą chemię niestety czasem zbyt drogą)

 

Jest to tylko i wyłącznie moja subiektywna opinia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, lutek34 napisał:

dla potomnych, nie używajcie tego smaru do smarowania prowadnic przy zaciskach. Hamulce poskładane (nowe tarcze, klocki)na tym smarze 6miesięcy temu, przejechane 15kkm i zaczęło pojawiać się buczenie podczas hamowania. Rozebrałem przednie hamulce i 3 z 4 prowadnic zastanych.

Smar syntetyczny K2 Cera High-Temp. Brake Grease 100ml(Wysokotemperaturowy)  - sklep motoryzacyjny dwr.com.pl

Czytałem gdzieś ostatnio że prowadnic w ogóle nie powinno się smarować ale nie jestem mechanikiem więc nie wiem ile w tym prawdy, teoretycznie ma to sens bo chyba każdy smar po czasie i pod wspływem temperatury stwardnieje i zrobi twardą powłokę na prowadnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do subarowych prowadnic bez tulejki gumowej Textar Ceratec lub Ate Plastilube.

 

Do prowadnic z tulejką gumowąTextar Hydratec lub Ate Bremszylinder (niebieska).

 

Ceratec pozostaje ciekły powyżej dwóch lat, Ate bremszylinder do gumek niestety krócej. Jeśli posmarujesz tulejki gumowe na prowadnicy dwiema pierwszymi nieprzeznaczonymi do gumy, spuchną i będzie problem, sprawdzone. Z gumkami osłonowymi harmonijkami nie ma problemu przy kontakcie z ceratecem więc używam dwóch past do prowadnic:)

  • Super! 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, kornik napisał:

Czytałem gdzieś ostatnio że prowadnic w ogóle nie powinno się smarować ale nie jestem mechanikiem więc nie wiem ile w tym prawdy,

to może lepiej poczytaj manual

 

image.png.c58b15c3391f5071f0512d693e800ffe.png

 

z klockami do WRXa dostałem smar ceramiczno-silikonowy i ten wydaje się odpowiedni.

 

166589799_276494254084203_5111455294079314895_n.thumb.jpg.7209bce8c3b3e7218e8df7962d019fa9.jpg

166351726_276654004079311_9115399743535663364_n.thumb.jpg.cc973db120485b2ccf7b3787b43cd439.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...