pajac_am Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 Hej, Z głupoty i nudów naszedł mnie szatański pomysł zainstalowania wyświetlacza, aktualnie wbitego biegu Nie jestem zwolennikiem pseudo tuningowych dodatków, ale coś takiego chciałbym mieć. Oczywiście do jazdy na co dzień raczej będzie to służyć jako bajer, ale uważam, że zimą w ferworze walki będzie to bardzo pomocne Do rzeczy. Przede wszystkim chciałbym, żeby to było tanie w zakupie i wykonaniu. Na alledrogo znalazłem takie cuś: http://allegro.pl/wyswietlacz-biegow-wskaznik-biegu-suzuki-yamaha-i4181774692.html I tu mam kilka pytań: 1. Jeżeli to jest pod motocykl, to czy pójdzie na 12V? Bo wydaje mi się, że w motocyklach mamy do czynienia z napięciem 5V, ale pewien nie jestem. 2. Jeżeli to rzeczywiście jest na 5V to wystarczy montaż jakiegoś opornika i będzie grać na 12V? 3. Czy w GC8 n/a, w zegarach jest na tyle miejsca z tyłu żeby to zmieścić i przeprowadzić kable? Chciałbym to umieścić między obrotkiem, a prędkościomierzem. 4. Czy bez problemu, jako źródło prądu, mogę wykorzystać gniazdo zapalniczki? Dodam, że zawsze mam wpiętą ładowarkę do tel. Więcej pytań, pewnie zadam jak już będę miał to w łapach i nie będę wiedział czemu nie działa W kwestii wykonania "modułu" ze stykami przy dźwigni zmiany biegów sobie poradzę. Dodatkowo zamontuję gdzieś wyłącznik, żeby można było to zgasić jak będę jeździł rekreacyjnie, coby nie ślepiło Jak plan wypali, w końcu znajdę czas i mi się zachce to zrobię fotorelację dla potomnych, bo może komuś jeszcze się to spodoba Link to comment Share on other sites More sharing options...
andre82 Posted May 3, 2014 Share Posted May 3, 2014 (edited) Motocykle starsze np mz ts 150 miały 6V napiećia instalacji nowsze już 12V. W aukcji napisane ze trzeba przerobić czujnik biegu jałowego montując np gwoździe, elektrykiem nie jestem gwoździe w drewno można wbić a nie w czujnik chyba że jakiś element w elektryce,elektronice nosi taką nazwę to przepraszam ale czy w aucie masz taki czujnik ? Jeśli nie masz takiego czujnika a gwoździe mają być do drewna odpuść temat szkoda czasu i drutowania auta takimi wynalazkami. Edited May 3, 2014 by andre82 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajac_am Posted May 3, 2014 Author Share Posted May 3, 2014 Z tymi gwozdziami chodzi im chyba o zrobienie stykow. Tak mi sie wydaje, np za pomoca gwozdzi Ale generalnie chyba chodzi o to, ze jest jeden przewod +, a reszta to -. I po zwarciu + z jednym z -, zaswieci sie odpowiednia cyfra. Ot i cala filozofia. Co do drutowania to troche rzezby bedzie, ale wszystko oprocz dziury w liczniku bedzie odwracalne do stanu pierwotnego. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qba25 Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Z głupoty i nudów naszedł mnie szatański pomysł zainstalowania wyświetlacza, aktualnie wbitego biegu Nie jestem zwolennikiem pseudo tuningowych dodatków, ale coś takiego chciałbym mieć. Ma to kolega z podłubanym M3 w karoserii kompakta. Niestety, za te pieniądze raczej nie znajdziesz rozwiązania do samochodu. Problemy: 1. Nie masz czujnika biegu jałowego, który występuje w motocyklach (przy sekwencyjnej skrzyni konieczność); 2. W Twoim aucie prawdopodobnie prędkość jest podawana za pomocą linki, nie impulsatora w skrzyni biegów (trochę pracy, ale do zrobienia); Pojawiały się The Forum wskaźniki, ale są one nieco droższe i podłączane do czujników wtrysku, jak UKP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crazy_Ivan Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 (edited) Nie chcę siać defetyzmu., ale ten wskaźnik z allegro to do motocyklowej sekwencji jest. pajac_am - poszukaj po forach rajdowych - może coś nowego doszło od kiedy ostatnio ja szukałem Przez jakiś czas (hmmm....z 5 lat temu?) ktoś amatorsko robił takie wskaźniki z założenia do samochodów, ale znikały na pniu (ponoć nie było zastrzeżeń do działania, a kosz to było coś 100-150zł). Później już ich nie widziałem. Edited May 4, 2014 by Crazy_Ivan Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajac_am Posted May 4, 2014 Author Share Posted May 4, 2014 Albo Wy nie rozumiecie mnie, albo ja Was Ale chodzi mi o konstrukcję jak najbardziej łopatologiczną. To nie musi być konkretnie ten wskaźnik z allegro, tylko coś co działa w podobny sposób. Nie musi mi pokazywać pozycji neutralnej i wstecznego. Wystarczy mi od 1-5. Jeżeli dobrze rozumuję, to powinno działać to w ten sposób: Czyli za pomocą lewarka z podłączonym przewodem (-), przy danym położeniu, będzie następować zamknięcie obwodu z odpowiednim przewodem (-) poprowadzonym od wskaźnika. Co spowoduje wyświetlenie odpowiedniej cyfry. Myślę, że to jest genialne w swojej prostocie. Tylko czy na pewno to tak działa? @Qba25, Fajny patent i za taki bajer to może bym dał 250 PLN Ale to pokazuje wszystko, tylko nie to co bym chciał Żaden czujnik, czy komputer w moim aucie nie jest w stanie zarejestrować tego, który aktualnie mam zapięty bieg Musi się to odbyć manualnie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qba25 Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Albo Wy nie rozumiecie mnie, albo ja Was Czyli za pomocą lewarka z podłączonym przewodem (-), przy danym położeniu, będzie następować zamknięcie obwodu z odpowiednim przewodem (-) poprowadzonym od wskaźnika. Co spowoduje wyświetlenie odpowiedniej cyfry. Myślę, że to jest genialne w swojej prostocie. Tylko czy na pewno to tak działa? To - wg Ciebie - banalnie proste rozwiązanie, jest najtrudniejsze w wykonaniu - musiałbyś mieś styczniki do poszczególnych biegów, miejsce, żeby to zainstalować i ewentualnie skalibrować (wyregulować). Rusz sobie wajchą od biegów na ile ma luzu, a na ile precyzyjnie pracuje? Wskaźnik, który ma kumpel, pewnie podobny do tych, o których pisze Przez jakiś czas (hmmm....z 5 lat temu?) ktoś amatorsko robił takie wskaźniki z założenia do samochodów, ale znikały na pniu Podłączany jest do czujnika prędkości i wtrysku, albo obrotów. Następnie kalibruje się go jadąc na poszczególnych biegach, dzięki czemu potem wie, na którym biegu się poruszasz (zależność prędkości i obrotów). I to jest proste podłączenie - 3 kabelki. Nawet Hogi gdzieś pisał o takim ustrojstwie, że kupił/miał kupić do WRX'a, ale koszt to było 2-3 stówy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SubBlackbird Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 Ad.1 To jest na 12V. Ale generalnie chyba chodzi o to, ze jest jeden przewod +, a reszta to -. I po zwarciu + z jednym z -, zaswieci sie odpowiednia cyfra. Ot i cala filozofia. Dokładnie tak jest. Zamiast "gwoździ" wstawiasz włączniki krańcowe, do wyboru: http://elektrycznahurtownia.pl/wlacznik-krancowy-krancowka-drzw-z-kablem.html http://elektrycznahurtownia.pl/wlacznik-krancowy-aqm22.html http://electropark.pl/przelaczniki-krancowe/1255-wylacznik-krancowy-z-dzwignia-czarny-5901001255008.html Jeżeli decydujesz się na pierwszą wersję krańcówki to jedziesz na auto-szrot i wyciągasz drzwiowe itp. I działa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajac_am Posted May 4, 2014 Author Share Posted May 4, 2014 (edited) To - wg Ciebie - banalnie proste rozwiązanie, jest najtrudniejsze w wykonaniu - musiałbyś mieś styczniki do poszczególnych biegów, miejsce, żeby to zainstalować i ewentualnie skalibrować (wyregulować). Rusz sobie wajchą od biegów na ile ma luzu, a na ile precyzyjnie pracuje? Najprostsze w działaniu, ale w wykonaniu rzeczywiście będzie bardziej skomplikowane niż montaż gotowego wskaźnika. Zaglądałem pod mieszek i miejsca pod nim jest wystarczająco. Luz na lewarku rzeczywiście jest, ale myślę, że szeroki stycznik załatwi sprawę Jeżeli decydujesz się na pierwszą wersję krańcówki to jedziesz na auto-szrot i wyciągasz drzwiowe itp. I działa. Ale czy te wszystkie włączniki nie są przypadkiem wyłącznikami? Po wciśnięciu robią przerwę, a nie zwarcie Także będę musiał poszukać odwrotności. Edited May 4, 2014 by pajac_am Link to comment Share on other sites More sharing options...
piter Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 zamiast gwoździ czy wyłączników krańcowych, przyczep do drążka magnes i rozmieść pod mieszkiem 6 kontaktronów ... dobierz takie żeby miały odpowiedni "zasięg" abyś w danym momencie włączał tylko jeden z nich ... ale zamiast kombinować z gwoździami, kup lepiej taki "Monitor zmiany biegów" http://www.mavi.com.pl/elektronika/index.htm choć, do jazdy na co dzień to raczej zbędny bajer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qba25 Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 (edited) Luz na lewarku rzeczywiście jest, ale myślę, że szeroki stycznik załatwi sprawę Nie jeden, tylko 5 ale zamiast kombinować z gwoździami, kup lepiej taki "Monitor zmiany biegów" http://www.mavi.com....onika/index.htm choć, do jazdy na co dzień to raczej zbędny bajer Opisywałem a właśnie tej strony nie umiałem znaleźć... Tak to wygląda w praktyce: BMW M3 Edited May 5, 2014 by Qba25 Link to comment Share on other sites More sharing options...
SubBlackbird Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 Jeżeli decydujesz się na pierwszą wersję krańcówki to jedziesz na auto-szrot i wyciągasz drzwiowe itp. I działa. [Ale czy te wszystkie włączniki nie są przypadkiem wyłącznikami? Po wciśnięciu robią przerwę, a nie zwarcie Także będę musiał poszukać odwrotności.] No racja, zagalopowałem się. Z kontaktronami też jest dobry pomysł. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajac_am Posted May 31, 2014 Author Share Posted May 31, 2014 (edited) ZROBIONE To - wg Ciebie - banalnie proste rozwiązanie, jest najtrudniejsze w wykonaniu - musiałbyś mieś styczniki do poszczególnych biegów, miejsce, żeby to zainstalować i ewentualnie skalibrować (wyregulować). Rusz sobie wajchą od biegów na ile ma luzu, a na ile precyzyjnie pracuje? @Qba25, powiedziałem "A", to trzeba było powiedzieć i "B". Namęczyłem się niemiłosiernie. Nawet układ sterujący do wyświetlacza w końcu zrobiłem sam, mając zerowe pojęcie o elektronice Ale rzeczywiście najtrudniejsze w wykonaniu było ogarnięcie samych włączników. Ale... Udało się i działa A wygląda to tak: Edited May 31, 2014 by pajac_am 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
elias Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 well done! respekt Panie Kolego! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max 84 Posted May 31, 2014 Share Posted May 31, 2014 (edited) Super Upgrade !! Najlepsze i Najbardziej Satysfakcjonujące, są rzeczy, zrobione samemu !! Edited May 31, 2014 by Max 84 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paweł.C Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Wielki szacun. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michal Wojtowicz Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Nice Nawet wsteczny się załapał Opatentuj panie i na alledrogo Link to comment Share on other sites More sharing options...
jathek Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Pewnie, ze opatentuj, sam bym taki bajerek kupil Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajac_am Posted June 3, 2014 Author Share Posted June 3, 2014 Pewnie, ze opatentuj, sam bym taki bajerek kupil sam wyświetlacz to pikuś i tu nie ma czego opatentować, bo na alledrogo można kupić gotowca za 30 zł A jeżeli chodzi o samy włączniki, to nie da się zrobić gotowca, bo w każdym aucie wygląda to trochę inaczej. A rzeźby jest sporo. Jakbym wiedział, że to pochłonie mi tyle czasu, to na drugi raz porządnie walnąłbym się w łeb, zanim bym zaczął się z tym bawić. P.S. Wracając do wyświetlacza, który porównuje rpm do prędkości, to mój ma jedną wielką zaletę, a mianowicie pokazuje zapięty bieg zanim puszczę sprzęgło, a nie gdy już jest za późno Podsumowując: Po 200 - 300 km zrobionych z tym wyświetlaczem, z całą pewnością mogę stwierdzić, że... Tak, jest to zbędny bajer Ale cieszy oko i dodaje ze 100 pkt do rispektu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now