Jump to content

Forester Diesel?


ferster
 Share

Recommended Posts

W obliczu sprzedaży mojego ulubionego ale topornego forka, kusi mnie ten słynny sbd.

Stąd kilka pytań do posiadaczy tego silnika. Naczytałem się sporo i mam obawy, czy w to inwestować.

1. Jaka jest żywotność turbiny i czy można jej stan zdiagnozować ( aby nagle nie zostać bez turba np. na Korsyce)?

2. Jaka jest żywotność wtrysków i od czego zależy ( wskazówki eksploatacyjne)?

3. Jakie wlewać paliwo tzn. zwykły diesel czy verva etc.? Czy dodajecie dodatki do paliwa i jakie?

4.Jak sobie radzić z filtrami DPF. Co ma wspólnego ten filtr(DPF) z olejem silnikowym?

5. Czy kupiłbym jeszcze raz SBD , jeżeli nie, to co proponujecie?

 

Sprawa jest dość pilna!

Link to comment
Share on other sites

1. Jaka jest żywotność turbiny i czy można jej stan zdiagnozować ( aby nagle nie zostać bez turba np. na Korsyce)?

Pod warunkiem odpowiedniej eksploatacji (chłodzenie po intensywnej czy dłuższej jeździe,dobry olej) nie ma problemów.Z diagnozą to tak jak i w turbo benzynie.

2. Jaka jest żywotność wtrysków i od czego zależy ( wskazówki eksploatacyjne)?

Opinie różne,jedni wymieniają po kilkunastu tys.przebiegu,inni robią ponad 200 tys. i jest ok.

3. Jakie wlewać paliwo tzn. zwykły diesel czy verva etc.? Czy dodajecie dodatki do paliwa i jakie?

Zwykłe paliwo,od czasu do czasu dodatek do czyszczenia wtrysków.

4.Jak sobie radzić z filtrami DPF. Co ma wspólnego ten filtr(DPF) z olejem silnikowym?

Normalnie,jeździć i nie zawracać sobie głowy.Ma o tyle,że podczas jego "wypalania",do silnika dostarczana jest dodatkowa porcja paliwa,jeśli dzieje się to zbyt często,paliwo dostaje się do oleju.Również aby DPF działał sprawnie i długo,trzeba stosować oleje silnikowe przeznaczone do silników z takimi filtrami,najczęściej oznaczone jako C3 o niskiej zawartości popiołów.

5. Czy kupiłbym jeszcze raz SBD , jeżeli nie, to co proponujecie?

Ja pewnie tak,ale ja truskawki cukrem posypuje. :P;):biglol:

Link to comment
Share on other sites

Aktualnie użytkuję drugiego SBD - pierwszym Legacy MY 2009 przejechałem bezawaryjnie prawie 100 kkm, kolejnym jest OBK MY 2012.

 

1. Jaka jest żywotność turbiny i czy można jej stan zdiagnozować ( aby nagle nie zostać bez turba np. na Korsyce)?

 

To jest chyba ten element, którym najmniej bym się przejmował w SBD. Z turbiną trzeba obchodzić się zgodnie ze sztuką i nie powinno być najmniejszych problemów (odpowiedni olej wymieniany na czas, chłodzenie po jeździe).

 

2. Jaka jest żywotność wtrysków i od czego zależy ( wskazówki eksploatacyjne)?

 

Żywotność zależy od jakości paliwa. Najgorsze są bio dodatki, które odkładają depozyty na wtryskiwaczach, przez co wtrysk nie przebiega optymalnie i silnik zaczyna głośno pracować, traci moc itd. W skrajnych przypadkach, o ile użytkownik jest głuchy na te efekty, może dojść do wypalenia dziury w tłoku. W legacy konieczne było czyszczenie po przebiegu około 70 kkm.

 

3. Jakie wlewać paliwo tzn. zwykły diesel czy verva etc.? Czy dodajecie dodatki do paliwa i jakie?

 

Od tamtej pory stosuję profilaktycznie dodatki czyszczące do paliwa (co jakiś czas). Co do paliw, to leję te z grupy premium. Ważne zwłaszcza zimą. Z tego, co forumowi koledzy ustalili, to prawdziwe zimowe paliwo bez dodatków bio, dostępne jest tylko na Statoil i Lotosie.

 

4.Jak sobie radzić z filtrami DPF. Co ma wspólnego ten filtr(DPF) z olejem silnikowym?

 

W legacy był otwarty, więc teoretycznie bezproblemowy. W OBK jest już klasyczny, nigdy nie miałem z nim jednak najmniejszych problemów. Fakt, że jeżdżę głównie trasy, a najkrótsze codzienne przejazdy do pracy mają dystans około 30 km, przy czym część drogi, to autostrada i praktycznie nie stoję w korkach.

Zastosowanie filtra narzuca niestety zastosowanie oleju, który w przypadku spalenia generuje mniej popiołów mogących uszkodzić lub zatkać DPF.

Jeśli samochód użytkowany jest na krótkich odcinkach i proces wypalenia nie może się samoczynnie skończyć, mimo wielokrotnych prób, to wówczas może się zdarzyć, że do oleju przedostaną się duże ilości paliwa. Wówczas konieczna jest jak najszybsza wymiana.

 

5. Czy kupiłbym jeszcze raz SBD , jeżeli nie, to co proponujecie?

 

SBD jak na swoją moc i pojemność, zapewnia naprawdę dobre osiągi, co najbardziej odczuwalne jest na trasie. Jak na diesla jest bardzo cichy, ekonomiczny i naprawdę przyjemnie się nim jeździ. Kilka rzeczy mnie jednak denerwuje:

 

1) Bardzo wolno nagrzewa się zimą - większość nowoczesnych diesli ma z tym problem

2) W OBK padło mi koło dwumasowe - po wymianie znów zaczyna się dziać coś niepokojącego

3) Podobno padają wały w silniku. Nie wiadomo jednak, jaki jest odsetek uszkodzonych samochodów. Ewentualna naprawa po gwarancji jest bardzo droga, w czteroletnim samochodzie może przekroczyć 50% jego wartości.

 

Czy kupić - wszystko zależy od tego, jak użytkujesz samochód i ile kilometrów przejeżdżasz.

 

Czy ja kupię jeszcze raz - chyba nie. Kupując OBK, rozważałem zakup benzyny, jednak jazda testowa wersją 2,5l wyleczyła mnie z tego pomysłu. W porównaniu z SBD osiągi są słabe. Myślę, że jeśli w najbliższym czasie, Subaru nie wprowadzi w OBK w Europie nowoczesnego silnika benzynowego z turbiną, to zmienię markę.

Niedawno kupiłem żonie Yeti z silnikiem 1.8 tsi i naprawdę fajnie się jeździ tym silnikiem. Muszę powiedzieć, że jak przesiadam się z niej do OBK, to diesel mnie drażni. Przyspieszenie do setki Yeti ma dużo lepsze, elastyczność bardzo dobrą, a realna różnica w zużyciu paliwa, wynosi 1,5 l na korzyść OBK.

 

Edit

 

Musisz pamiętać jeszcze o jednej rzeczy związanej z paliwem. W związku z tym, że na naszym rynku paliwowym wszytko jest możliwe, zimą w czasie większych mrozów diesel może zostać unieruchomiony przez wytrącającą się parafinę. Zdarzyło mi się to raz bladym świtem, przy minus 24 stopniach C - 350 km od domu. Dzień wcześniej zatankowałem do pełna super zimowego paliwa premium na stacji Shell. Na szczęście nie stanąłem zupełnie, ale przez pierwsze 50 km dysponowałem mocą fiata 126p, a zdarzały się momenty, że musiałem się zatrzymywać i czekać aż paliwo w filtrze trochę się ogrzeje, żeby w żółwim tempie kontynuować jazdę. W Wielkopolsce takich mrozów nie uświadczyłem, ale jeśli mieszkasz w regionie nawiedzanym przez takie temperatury, warto zwrócić uwagę na to uwagę.

Edited by spawalniczy
Link to comment
Share on other sites

A te dodatki do paliwa co jakiś czas, to dostępne są na stacjach benzynowych?

 

Na stacjach albo w hurtowniach motoryzacyjnych. Jak układ wtryskowy jest mocno zasyfiony, to pomaga tylko czyszczenie warsztatowe. Podpina się w układ paliwowy "wiaderko" i silnik pracuje przez pewien czas zamiast na paliwie, to na środku czyszczącym.

 

A Skoda Yeti 1.8 tfsi, 4x4 pali 8 litrów?

 

Średnio 9l/ 100 km. OBK w analogicznych warunkach pali średnio 7,5 l / 100 km.

Link to comment
Share on other sites

Zrobiłem 73tys. i z dpf. nie było problemu. jeżdżę od początku na Motulu.Leje tylko premium głównie bp ,statoil,verva.Zimą jak jest mróz wlewam butelkę specyfiku na wytracenie parafiny co tankowanie.

Edited by stach1111
Link to comment
Share on other sites

Zanim podejmiesz decyzję,zwróć uwagę jak użytkujesz auto. Największą zmorą kierowców jest DPF. Przyznam się, że również myślałem o podobnym transferze. Ale zaprzyjaźniony mechanik wybił mi to z głowy. Robie krótkie trasy (2 x 14 km w dni robocze) + 3/4 razy w roku jakaś dłuższa ścieżka. W moim przypadku jazda dieslem z DPF może być kosztowna. Proces wypalenia filtra nie zostanie ukończony, co w dłuższej perspektywie spowoduje jego zapchanie. Mnie ta argumentacja przekonała i pozostałem przy Pb95. Pzdr

Link to comment
Share on other sites

Zanim podejmiesz decyzję,zwróć uwagę jak użytkujesz auto. Największą zmorą kierowców jest DPF. Przyznam się, że również myślałem o podobnym transferze. Ale zaprzyjaźniony mechanik wybił mi to z głowy. Robie krótkie trasy (2 x 14 km w dni robocze) + 3/4 razy w roku jakaś dłuższa ścieżka. W moim przypadku jazda dieslem z DPF może być kosztowna. Proces wypalenia filtra nie zostanie ukończony, co w dłuższej perspektywie spowoduje jego zapchanie. Mnie ta argumentacja przekonała i pozostałem przy Pb95. Pzdr

 

Nie popadajmy w paranoje w sprawie DPFu, jesli to jest tylko jeden argument przeciwko, to radzę poszerzyć horyzonty i nie patrzeć na auto w sposób tak ograniczony. Filtry DPF zapychają najczęściej w okolicach 100K km, wtedy auto już po gwarancji i można filtr wyciąć przy wgraniu emulatora.

 

SBD ma więcej zalet niż PB95 2.0 N/A, jest bardziej dynamiczne, mniej pali i ... chyba tyle, pomijając pęknięte wały i przepalone sprzęgła :wacko:

Ogólnie SBD to jest jak toksyczny związek z toksyczną kobietą, miłość od pierwszego spojrzenia, ale kłótnie o byle co i falujące emocje a na końcu rozstanie z hukiem ;)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Z współczesnym dieslem jest tak jak dbasz tak masz.

dokładnie tak. Dbam o swój egzemplarz, choć też sporo od niego wymagam. Gdyby tyle samo oczekiwał od poprzednich moich aut, to nawet ta troska o serwis, by im nie pomogła.

 

Dodam, że SBD nie jest taki straszny, jak go "malują".

Problemów z DPF, wałem czy wtryskiwaczami nie miałem. Sprzęgło też się świetnie sprawuje.

Takie niestety czasy, że nawet te "bezpieczne" benzyny też są obarczone ryzykiem i wymagają większej uwagi użytkownika (vide, jak dbają o chłodzenie turbo w swoich downsizowanych tfsi?).

 

 

Osobiście jestem zadowolony z tego auta i polecałbym go vs 2.0L i 2.5L (oba miałem) - zwłaszcza gdy jeździ się więcej niż 50km/dziennie.

Link to comment
Share on other sites

Nie popadajmy w paranoje w sprawie DPFu, jesli to jest tylko jeden argument przeciwko, to radzę poszerzyć horyzonty i nie patrzeć na auto w sposób tak ograniczony. Filtry DPF zapychają najczęściej w okolicach 100K km, wtedy auto już po gwarancji i można filtr wyciąć przy wgraniu emulatora.

 

 

proponuję najpierw poczytać o SBD a potem dawać podobne rady. Stety lub nie SBD to nie TDi czy inny podobny silnik i nie da się tak po prostu wyciąć DPF.

Przebieg SBD nie ma nic wspólnego z zapychaniem zamkniętego DPF lub nie. Liczy się tylko i wyłącznie sposób użytkowania. Warto zainteresować się również jaką wersję oprogramowania ma dany SBD.

Chyba w połowie zeszłego roku była aktualizacja, która w głównej mierze dotyczyła pracy systemu dopalania DPF i kalibracji silnika. ASO obligatoryjnie ją wgrywało podczas przeglądów.

Edited by Adam12
Link to comment
Share on other sites

W obliczu sprzedaży mojego ulubionego ale topornego forka, kusi mnie ten słynny sbd.

Stąd kilka pytań do posiadaczy tego silnika. Naczytałem się sporo i mam obawy, czy w to inwestować.

1. Jaka jest żywotność turbiny i czy można jej stan zdiagnozować ( aby nagle nie zostać bez turba np. na Korsyce)?

Z turbinami jednak bywa różnie ...

Mój przypadek

Pacjent - OBK SBD MY2012.

Dbałem o turbinę, zawsze chłodzona, samochód nie "pałowany" praktycznie nigdy a zanim poganiany do dynamicznej jazdy zawsze kilkanaście kilometrów spokojnej aby złapał temperaturę .

I przy 105 kkm turbina padła ...

Najpierw było "chlanie" oleju - ok 25-27 l/500 km. Serwis nic niepokojącego nie wykrył, dwa dni później kaput ... Obroty max, bez reakcji na gaz, na szczęście silnik udało się zgasić i nie zdążył się rozbiegać. Turbina do wymiany ...

2. Jaka jest żywotność wtrysków i od czego zależy ( wskazówki eksploatacyjne)?

Obecnie mam 115 kkm i wtryski bez zarzutu. Być może jest to związane pośrednio z paliwem - tu odpowiedź w kolejnym pytaniu :)

3. Jakie wlewać paliwo tzn. zwykły diesel czy verva etc.? Czy dodajecie dodatki do paliwa i jakie?
Ja jeżdżę głównie na BP Ultimate.

Jeździłem na ORLEN Verva, sporadycznie lałem Shella (tego premium, nie pamiętam jak się on nazywa) ale BP Ultimate jest najlepsze. Silnik pracuje najrówniej, najciszej, najlepsza dynamika.

ORLEN Verva - jednak klepie jak stary VW TDi, dynamika słabsza, zużycie ok 0,5l/100 większe.

Dodatki - dwukrotnie używałem dodatku służącego "przeczyszczeniu" silnika i układu wtryskowego.

Nic poza tym.

4.Jak sobie radzić z filtrami DPF. Co ma wspólnego ten filtr(DPF) z olejem silnikowym?

DPF w moim przypadku jest bezobsługowy. Jeżdżę w proporcjach 60% trasy 40 % miasto, więc ma czas i wiele możliwości aby sie dobrze wypalić. Póki co nigdy nie miałem problemów z DPF ani nawet nigdy nie zaświeciła się kontrolka DPF.

5. Czy kupiłbym jeszcze raz SBD , jeżeli nie, to co proponujecie?

Jeśłi nadal będzie się sprawować tak jak teraz tpo będe bardzo poważnie rozważał zakup SBD w nastrępnym samochodzie. Jednak na tę chwilę bardzo "kręci mnie" LEVORG, a w nim nie ma póki co SBD :) Czas jednak pokaże co sie stanie ...

Link to comment
Share on other sites

Obroty max, bez reakcji na gaz, na szczęście silnik udało się zgasić i nie zdążył się rozbiegać. Turbina do wymiany ...

Scenariusz tak optymistyczny że aż nie do wiary :mellow: (vide te wszystkie filmiki, gdzie rozpad turbiny prowadzi do zarżnięcia silnika po kilkudziesięciu sekundach).

 

Jeździłem na ORLEN Verva, sporadycznie lałem Shella (tego premium, nie pamiętam jak się on nazywa) ale BP Ultimate jest najlepsze. Silnik pracuje najrówniej, najciszej, najlepsza dynamika.

ORLEN Verva - jednak klepie jak stary VW TDi, dynamika słabsza, zużycie ok 0,5l/100 większe.

To bardziej kwestia konkretnych stacji. Niestety etykietka na dystrybutorze niewiele gwarantuje... Najpewniejsza metoda to jednak dodatki przy tankowaniu.

 

Pozdr.

Link to comment
Share on other sites

Najpierw było "chlanie" oleju - ok 25-27 l/500 km.

 

ile?? :o

2,5 - 2,7 l/100 km :)

Bez przesady, nie chlał w proporcjach 40/60 z paliwem :) Aż tak to nie :)

 

Obroty max, bez reakcji na gaz, na szczęście silnik udało się zgasić i nie zdążył się rozbiegać. Turbina do wymiany ...

Scenariusz tak optymistyczny że aż nie do wiary :mellow: (vide te wszystkie filmiki, gdzie rozpad turbiny prowadzi do zarżnięcia silnika po kilkudziesięciu sekundach).

Ja być może miałem trochę szczęścia - silnik przekręcił się w zakręcie "2-kowym" więc było powolutku, za zakrętem od razu zatoczka przystanku autobusowego więc natychmiast scenariusz - zatoczka, stop - gasimy ... Uffff ... Udało się ...

Po ok 30 sek. spróbowałem go odpalić, początkowo pracował normalnie, ruszył z miejsca normalnie, ale po ok. 30 sek, kiedy "wszedł" na obroty i właczyło sie turbo, sytuacja się powtórzyła. I już więcej nie kombinowałem - stop, laweta i jedziemy do serwisu.

Początkowo myślałem że to elektronika, zwłaszcza kiedy odpalił i na niskich obrotach normalnie pracował, ale po chwili straciłem resztki wątpliwości ...

 

Jeździłem na ORLEN Verva, sporadycznie lałem Shella (tego premium, nie pamiętam jak się on nazywa) ale BP Ultimate jest najlepsze. Silnik pracuje najrówniej, najciszej, najlepsza dynamika.

ORLEN Verva - jednak klepie jak stary VW TDi, dynamika słabsza, zużycie ok 0,5l/100 większe.

To bardziej kwestia konkretnych stacji. Niestety etykietka na dystrybutorze niewiele gwarantuje... Najpewniejsza metoda to jednak dodatki przy tankowaniu.

 

Pozdr.

Nie do końca się zgodzę bo sytuacja jest powtarzalna - BP stosuje chyba jakiś uszlachetniacz który mojemu silnikowi bardziej "smakuje" ...

Więc z nim nie dyskutuję - tak chcesz - tak masz :) Smacznego :)

 

Pozdrówka

Edited by MForbi
Link to comment
Share on other sites

SBD 2010 (z października)

To już 3 lata i 3 miesiące; przebieg 63 tys. km.

Tankuję zwykłe paliwo ponieważ świeższe, (w mojej okolicy premium słabo schodziło ze względu na cenę) ale zawsze z dodatkami - najczęściej BG. Efekt taki, że na wszystkich przeglądach korekcja wtryskiwaczy = 0,00!

Kontrolkę DPF widziałem raz przez te 3 lata. Po 2-3 minutach jazdy i zgasła i odtąd nie widziałem.

Zmieniam olej częściej niż przewiduje norma :)

Silnik bardzo ekonomiczny, moim zdaniem optymalny.

Link to comment
Share on other sites

Ja mam 60 000 i nie narzekam, a o DPF wiem tylko z instrukcji. Od czasu do czasu (jak sobie przypomnę) doleję coś do czyszczenia wtryskiwaczy. Eksploatacja: 40% lokalne jazdy (czyli zimny silnik!), 40% od 30 km wzwyż, reszta to męczenie po drogach gruntowych itp. Zużycie oleju: od przeglądu do przeglądu.

Link to comment
Share on other sites

Ja mam 122 000 forek 2009r. Wtrysk bede mial do wymiany, ale nie stosowalem wczesniej zadnych srodkow czyszczacych. Poki co wymienilem dwumase i sprzeglo przy 110 000 teraz bede wymienial piaste tylna, wymienialem uszczelke pod skrzynia biegow teraz przy 120 000 na przegladzie, a tak to jest, aha i dzisiaj prawy xenon mi zgasl z pozniej sie zapalil - prawdopodobnie cos nie styka w nim.

Link to comment
Share on other sites

Wtrysk bede mial do wymiany, ale nie stosowalem wczesniej zadnych srodkow czyszczacych

Radze spróbować,wyniki mogą zaskoczyć.Teraz w SIP-ie dostępna jest chemia do czyszczenia wtrysków,nie wymagająca maszyn i specjalnego oprzyrządowania,powinna być taka usługa dostępna w każdym ASO.

Link to comment
Share on other sites

Ja mam 60 000 i nie narzekam[...]

Pfff, to nic nie masz... :P

 

Radze spróbować,wyniki mogą zaskoczyć.Teraz w SIP-ie dostępna jest chemia do czyszczenia wtrysków,nie wymagająca maszyn i specjalnego oprzyrządowania,powinna być taka usługa dostępna w każdym ASO.

Dokładnie. Na samym paliwie ten silnik daleko nie zajedzie (średnio do 75kkm). Można próbować lać tzw. paliwa premium i uważać, że problem jest rozwiązany ale... prędzej czy później rzeczywistość Cię dopadnie :rolleyes:
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...