Skocz do zawartości

Akumulator - nadchodzi zima


555marcin

Rekomendowane odpowiedzi

Jako, że nigdy przedtem problemów z rozruchem nie miałem, a te zaczęły się, gdy temperatura w nocy zaczęła zbliżać się do 0 stopni, postanowiłem poruszyć ten temat.

 

Akumulator to jakaś Centra 60Ah o prądzie rozruchu 540A.

 

Ładowanie OK - dokładnie nie pamiętam, ale ponad 14,5V.

 

Spadek napięcia po 24h (w tym jednej nocy z temp około 2*C) - 12,35 - 12,27 = 0,08V

 

Niestety powyższy wynik dotyczy odpiętych klem (odpięte kilka godzin po zatrzymaniu pojazdu po ponad 50km trasie).

 

Pobór prądu w spoczynku - 0,14A :( Drzwi zaryglowane, wszystko wyłączone. Wszystkie bezpieczniki (prócz SRS bo wolałem uniknąć ryzyka wypału w mordkę :D ) wyjęte - pobór bez zmian.

 

- Biorąc pod uwagę spadek pojemności aku wraz z temperaturą, ile "zjedzonych" Ah z nominalnej pojemności utrudni rozruch? Jest to jakoś logicznie powiązane ze spadkiem napięcia? Na studiach nie było... :D Każde 10h "czuwania" to minus 1,4Ah.

- Jaki Wy macie pobór w swoich Subarakach?

- Czy taki spadek napięcia przy odpiętych klemach i temp w okolicach zera to normalka?

- Postaram się w weekend odpiąć radio - być może jest na własnym bezpieczniku i nie podpięte pod stacyjkę. Przeczyszczę wszystkie mi znane punkty masowe. Ma ktoś jeszcze jakiś pomysł gdzie szukać złodzieja prądu? Alarmu też nie mam.

 

 

Zapraszam do dyskusji :coffee:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz czas i możliwości (lub komuś zlecić) to polecam mimo wszystko przeglądnąć rozrusznik, chyba że jesteś 100% pewny jego stanu technicznego.

Może się przyda http://www.forum.subaru.pl/index.php?/topic/66550-wymiana-tulejek-w-rozruszniku-obk-fotorelacja/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wraz z wiekiem akumulatora spada wartość prądu rozruchowego i z 540A robi się np. 240A. Najlepiej sprawdzić taki "aku" pod obciążeniem tak zwanymi cęgami. Jeśli napięcie spada poniżej 9,5V akumulator do wymiany. Jeśli się zatrzyma w okolicach 11.5-10,5V można się pokusić o szukanie "złodzieja" prądu.

Nie wszystkie elektroniczne mierniki są wstanie pokazać to co stare niezawodne cęgi-widełki ( rożnie to zwą ) . Na 100 problemów z rozruchem spowodowanych barakiem prądu to około 0,5% inne przyczyny niż akumulator - rozrusznik, połączenia. Napięcie ładowania 14.5V to prawie wartość graniczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po 48h napięcie z odłączonymi klemami spadło do 12,25V tj o 0,1V więc wstępnie wykluczam aku.

 

Zmierzone ładowanie - 14,2V, pierwszy post pisany z pamięci, widocznie nie można na niej polegać :)

 

Co do podejrzeń rozrusznika - kontrolki na desce leniwie się zapaliły więc coś prąd musiało zeżreć. Zresztą sam pobór o tym świadczy, powinien być z 3x mniejszy...

 

Będę szukał dalej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przede wszystkim to jaka centra i ile lat ma bo jak "wszyscy"? wiemy sypia sie jak stare k... po 3-4 latach... i to jest problem

nie przesadzaj, wszystko się sypie jak jest stare .... lepsza nowa Centra niż stary Bosch, Varta, czy Panasonic .... akumulatory się zużywają i po kilku latach trzeba je wymienić i tyle ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zupełnie się z Tobą zgadzam, rzecz w tym że w nijaki sposób nie potrafiłem znaleźć na nim daty produkcji.

 

Wszystkie mają zunifikowane oznaczenia jak np DOT w oponach?

 

Wiem, że jak aku będzie leżał rok na półce w sklepie bez doładowania to się zasiarczy, ale może gdybym znalazł to oznaczenie to byłby jakiś trop :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedyne co pomoże to naładowanie aku i zmierzenie parametrów pod obciązeniem.

Nie wszystkie aku schodzą "do razu". Częśc tak jak się domyślasz leży sobie w magazynkach lub na półkach w mało kompetentnych firmach, gdzie nikomu nie chce się doładować raz na tydzien/dwa tych akumulatorów.

 

Jeśli checsz bardzo dobrego rozwiązania na lata, poszukaj rozwiażań z superkondensatorami - takie hybrydowe akumulatory. Dają one możliwości bardzo dużych prądów rozładowania, niesty kosztem pojemności. Tyle że pojemność akumulatorów dobierana jest przez producenta z baaardzo duzą wielokrotnością potrzeb.

Obecnie jeżdzę na własnej produkcji superkondensatorze i akumulatorze żelowym o łącznej pojemności poniżej 10Ah. Nie mam problemów z wielokrotnym startem, długimi postojami. Pamietam tylko aby nie siedzieć w samochodzie z włączonymi światłami i łupiącą muzyką bez odpalonego silnika. Tak czy inaczej po 30 minutach takiego marnowania prądu, samochód w mojej konfiguracji normalnie odpala (tj lepiej niz normalnie bo prąd limitowawny jest jedynie rozrusznikiem i kablami)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przede wszystkim to jaka centra i ile lat ma bo jak "wszyscy"? wiemy sypia sie jak stare k... po 3-4 latach... i to jest problem

nie przesadzaj, wszystko się sypie jak jest stare .... lepsza nowa Centra niż stary Bosch, Varta, czy Panasonic .... akumulatory się zużywają i po kilku latach trzeba je wymienić i tyle ;)

 

przesadza to sie kwiatki w ogrodzie, akumulatory z pierwszego montazu wytrzymuja 8-10 lat, kolejne np. wspomniana centra juz 2-3 razy mniej - moze wyjasnisz dlaczego tak sie dzieje? bo kilku to moze byc 2 a takze i 9 ;]

data produkcji jest zakodowana, moze wpisac odpowiednie haslo i "dekoder" sie znajdzie - centra ktora jest u mnie ma date produkcji okolo polowy roku 2009, zime 2012/2013 przeszla bez zajakniecia za to w pierwsze cieple dni 2013 roku odmowila posluszenstwa

po wyszukaniu kilku informacji dobralem sie do niej zgodnie z sugestia ze w skrajnych celach najszybciej ubywa elektrolit

po nawierceniu monowieka okazalo sie ze poziom elektrolitu jest ponizej krawedzi plyt o okolo 1cm, po zalaniu i naladowaniu do pelna akumulator letnie upaly wytrzymal bez problemu

 

jesli masz kupic jakikolwiek akumulator jedna rada - KUP Z KORKAMI - inaczej co 3-4 lata bedziesz mial powtorke z rozrywki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...