Skocz do zawartości

Ceramizer


FILIP2010

Rekomendowane odpowiedzi

 

 

a co z miejscami gdzie nie ma tarcia ? filtr, miska, kanały olejowe w bloku i głowicy ... też się odkłada czy nie ?

nie

 

Powłoka ceramiczna powstaje tylko tam gdzie występują jednocześnie podwyższone tarcie i podwyższona temp (co jest dla podwyższonego tarcia normalne).

Ceramika powstaje na metalu a nie sama na sobie - stąd brak efektu nagromadzenia a tylko wypełnienie zużytych miejsc.

Kiedy powłoka zużyta zostaje uzupełniona to w tym miejscu nadmierne tarcie znika jak i nadmierna temp z jego powodu i wtedy przestaje w tym miejscu odkładać się ceramika.

 

 

Podwyższone tarcie i temperatura wystąpi jeśli smarowanie będzie niedostateczne. A na efekty złego smarowania długo nie trzeba czekać.  Silnik się zużywa więc i luzy są chyba większe.Tłoki latają po cylindrach jak chłop po pustym sklepie tyle luzu to skąd ma tam się większe tarcie wziąć. Więc jak to w końcu jest? Ceramizer  powoduje że tarcie jest większe, więc zaczyna się tworzyć powłoka ceramiczna na metalu?

 

Podczas każdego zimnego rozruchu smarowanie jest niedostateczne - wtedy silniki zużywają się najwięcej. Kiedy masz zbyt wielkie luzy i tłoki Ci latają to ich hałaśliwe obijanie się generuje tarcie, którego sam film olejowy nie udźwignie.

Serio sugeruję więcej poczytać o technologii ceramizacji - napisałem w skrócie/uproszczeniu bo nie widzę sensu przepisywania tu doktoratów itp bo technologia należy do wysoce zaawansowanych. Obecne nanoceramiki są wieloskładnikowe i każdy z nich w precyzyjnie dobranej proporcji ma określone właściwości (adhezja, wiązania itd..) wykorzystywane do konkretnych celów / działania w środku smarnym. Dodatkowo stosowane są dedykowane estry aby ceramika jak najlepiej skutecznie robiła to co do niej należy.

 

Oczywiście jeśli ktokolwiek uważa, że w ten sposób odrestauruje totalny szrot wart mniej niż sam preparat to jest w błędzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

zastanawia mnie spadek EGT.Jakieś racjonalne wyjaśnienie?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć bez analizy wielu innych danych i pomiarów ale trzeba pamiętać, że EGT mierzone jest poza komorą spalania więc nie jest w 100% odzwierciedleniem wyłącznie temp spalania mieszanki.

Modyfikator tarcia obniża tarcie i opory w wielu miejscach silnika, także w turbinie przez co spada także temp pracy tych elementów jak i ilość energii potrzebna do ich pracy i możliwe, że pomaga to także obniżyć max EGT mierzone w kolektorze.


Mnie zastanawia jeszcze uniwersalność niektórych produktów.Ten sam preparat do silnika i do skrzyń,dyfrów.Warunki pracy różne a powłoka i tak się tworzy.

Tarcie i temp jest i w dyfrze ale na obudowie dyfra już bym powłoki ceramicznej nie szukał ;) Do otwartych LSD zdecydowanie nie wolno stosować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Tarcie i temp jest i w dyfrze

Tarcie jest,ale jego intensywność sporo mniejsza,nie mówiąc o dużo niższej temperaturze.Wychodzi,że bardzo uniwersalne są te środki i mają olbrzymi zakres działania biorąc pod uwagę np.temperaturę.

 

 

Modyfikator tarcia obniża tarcie i opory w wielu miejscach silnika, także w turbinie przez co spada także temp pracy tych elementów jak i ilość energii potrzebna do ich pracy i możliwe, że pomaga to także obniżyć max EGT mierzone w kolektorze.

Ale EGT to raczej nie jest uzależnione od tarcia,jak to jest w przypadku temperatury oleju.

Będzie chyba ciężko uzasadnić to racjonalnie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko pięknie, a jak sprawa wygląda z dźwigniami zaworowymi? Czy tu ceramizer też zna wymiary nominalne? Dźwignia otwierając zawór trze chyba całkiem mocno i ceramizer pokasuje luzy zaworowe i zawory do regulacji? A co w przypadku gdy któryś jest lekko podparty? Rozumiem że w takiej sytuacji ceramizer nie tworzy powłoki a usuwa z trzonka zaworu nadmiar metalu w celu uzyskania nominalnego luzu. :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie , na miłość boską miejcie litość i nie wierzcie w bzdury ……. 

Powloki ceramiczne sa od bardzo dawna znane i mozna je i w Polsce zrobić http://www.hipeco.com/?s=cennik_uslug , problem w tym ze jest to dosc kosztowne , i niestety mało trwałe . A jak ktoś mysli ze jakiś cermizer w płynie za kilka dziesiat złotych coś zrobi , i pokryje je unikalną warstwą ……… to naprawdę humor mi sie polepsza :) Miałem i mam do czynienia z powłokami ceramicznymi  tych wewnatrz silnika i na zewnatrz , ale nie takich w płynie ….. bo to jest tyle warte co kosztuje czyli nic :) .

Ceramikę na tłokach , sworzniach , panewkach owszem stosuje sie …… ale nie w autach na codzien, ten efekt jest przez max. kilka tysiecy i go zwyczjanie nie ma . Mozecie na moim profilu FB zobaczyc ,stosowałem go na sworzniach tokowych , panewkach itp. efekt jest jeden , nie warto …… a to byl zabieg w profi firmie 

Zatem stosowanie jakiś siuwaksów z reklamy , jest co najmniej śmieszne i daje efekt ….. żaden , a wspominane tu obnizenie temp,. oleju , czy EGT …….., serio morda mi sie uśmiecha :) . Temp oleju mozna obnizyc o kilka stopni nie montując np. płyty czy osłony silnikowej . a o EGT nawet nie dyskutuje jesi ktoś widzi roznice 20st. :) bo to jest smieszne , i pomijalne :)

Edytowane przez carfit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Ale EGT to raczej nie jest uzależnione od tarcia,jak to jest w przypadku temperatury oleju. Będzie chyba ciężko uzasadnić to racjonalnie

Pewnie się da ale temacik na doktoracik ;) Jeśli teraz auto śmiga bez alarmu 30-40kmh szybciej niż poprzednio na alarmie EGT to więcej niż git ;)

 

 

 

ceramizer nie tworzy powłoki a usuwa z trzonka zaworu nadmiar metalu w celu uzyskania nominalnego luzu.

Nie słyszałem o samoregulacji zaworów ceramizerem  :biglol:  ale też nie słyszałem aby po dodaniu ceramizera do oleju trzeba było regulować zawory.

 

 

 

 

stosowałem go na sworzniach tokowych , panewkach itp. efekt jest jeden , nie warto …… a to byl zabieg w profi firmie

Metoda nakładania to jedno ale czy wiesz jaką technologię materiałową o jakich parametrach stosuje ta firma? W niektórych buteleczkach można kupić nie mikro a nanoceramikę o współczynniku tarcia ~10x niższym i wytrzymałości ~8x wyższej od tej powłoki, za którą tyle zapłaciłeś.

Są materiały typu cermet, które można kupić w ChRL za kilka $ za kg i takie, które kosztują tyle za gram...

 

Co się działo z panewkami, że twierdzisz, że nie działa i nie warto? Może warstwa z tłoków zniknęła bo powłoka nakładana przez tę firmę jest dość gruba i bez zmiany pasowania szybciej się zużywa (piszą o grubości rzędu 1 setki mm czyli 2 setki mm na średnicy tłoka co przy pasowaniu silnika Subaru bez znaczenia już nie jest).

 

Grubość np. warstwy nano WS2 na metalu to tylko 0,5um czyli 20x mniej od 1 setki mm i działa lepiej niż taki cermet i nano WS2 rzeczywiście nie ma najmniejszego wpływu na pasowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na smarowanie gniazd zaworowych bym nie liczył - chyba, że założysz zestaw smarujący jak niektórzy przy LPG i tam ceramizera dolejesz ;)

Modyfikatory tarcia dodane do oleju działają wszędzie tam gdzie występuje cyrkulacja oleju i tarcie w ruchu posuwisto zwrotnym lub obrotowym.

 

 

 

że pomogło nikt na 100% nie udowodnił

To zależy jakich dowodów oczekujesz ale pomyśl o tym inaczej - nie pojechałbyś zbyt daleko gdybyś zamiast redukującego tarcie oleju silnikowego (zawierającego wymagane min. tych dodatków) miał zalany płyn, który tego nie potrafi ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

To zależy jakich dowodów oczekujesz ale pomyśl o tym inaczej - nie pojechałbyś zbyt daleko gdybyś zamiast redukującego tarcie oleju silnikowego (zawierającego wymagane min. tych dodatków) miał zalany płyn, który tego nie potrafi

Dlatego też zalewam tenże olej, wymieniam stosownie do zaleceń i nie szukam jakichś cudownych dodatków. Jak to mawiają, lepsze jest wrogiem dobrego  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

A dlaczego producenci olejów szukają dodatków i nie znaleźli jeszcze ceramizera.? Trzymaja z producentami silników ,żeby szybciej sprzedać nowy? A może trzymają z producentem ceramizera ,żeby szybciej sprzedać nowy?

 

czy tu powyżej  jest tak trudne pytanie ,że wszyscy pomijają milczeniem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A dlaczego producenci olejów szukają dodatków i nie znaleźli jeszcze ceramizera.? Trzymaja z producentami silników ,żeby szybciej sprzedać nowy? A może trzymają z producentem ceramizera ,żeby szybciej sprzedać nowy?

 

czy tu powyżej  jest tak trudne pytanie ,że wszyscy pomijają milczeniem?

 

Być może dlatego,że nie ma na Forum żadnego z tych producentów. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Powłoka ceramiczna powstaje tylko tam gdzie występują jednocześnie podwyższone tarcie i podwyższona temp (co jest dla podwyższonego tarcia normalne). Ceramika powstaje na metalu a nie sama na sobie - stąd brak efektu nagromadzenia a tylko wypełnienie zużytych miejsc. Kiedy powłoka zużyta zostaje uzupełniona to w tym miejscu nadmierne tarcie znika jak i nadmierna temp z jego powodu i wtedy przestaje w tym miejscu odkładać się ceramika.
 

Tutaj jakby zabrakło czegoś,przynajmniej mnie. ;) 

Jeśli następuje zużycie,to zmniejsza się tarcie,czyli jakby warunki do tworzenia się powłoki,w tym zużytym miejscu nie były jednak optymalne.Czepiam się?

To samo z ubytkami czy ryskami np.w gładzi cylindrów,no tam tarcie raczej mniejsze,choć temperatura jest. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na smarowanie gniazd zaworowych bym nie liczył - chyba, że założysz zestaw smarujący jak niektórzy przy LPG i tam ceramizera dolejesz ;)

Modyfikatory tarcia dodane do oleju działają wszędzie tam gdzie występuje cyrkulacja oleju i tarcie w ruchu posuwisto zwrotnym lub obrotowym 

 A kto mówi o gniazdach? Ja słowem nie wspomniałem. Odwracasz kota ogonem. Ten ceramizer wg ciebie to super inteligentny preparat znający nominalne wymiary każdego silnika który potrafi rozróżnić gdzie ma tworzyć powłoki a gdzie nie.Jakbyś rozebrał choć jeden silnik  nie pisałbyś takich bajek. Głowica silnika posiada elementy ruchome i tam też jest tarcie, ale twierdzisz że inteligentny ceramizer wie że tam powłoki tworzyć nie godzi się  :facepalm: .

Edytowane przez andre82
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ceramikę na tłokach , sworzniach , panewkach owszem stosuje sie …… ale nie w autach na codzien, ten efekt jest przez max. kilka tysiecy i go zwyczjanie nie ma . Mozecie na moim profilu FB zobaczyc ,stosowałem go na sworzniach tokowych , panewkach itp. efekt jest jeden , nie warto …… a to byl zabieg w profi firmie

Zaintrygowałeś mnie.

Sądząc po wyglądzie jest to dalekie od nanotechnologii...

 

Pozwolę się zapytać, po właściwie zastosowaliście te powłoki ceramiczne? Czy chodzi tylko o odporność termiczną?

Edytowane przez graft
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Pozwolę się zapytać, po właściwie zastosowaliście te powłoki ceramiczne? Czy chodzi tylko o odporność termiczną?

 

Ze strony Krasnobrodzka Racing (teraz jakoś tego nie widzę, ale wisiało wcześniej)

 

 

 

eramiczna powłoka tworząca barierę termiczną
- tworząc barierę termiczna utrudnia przenikanie ciepła do pokrytych elementów
- zapobiega uszkodzeniom wskutek działania wysokich temperatur na przykład wypalenie denka tłoka
- ogranicza występowanie spalania detonacyjnego
- umożliwia zwiększenie stopnia sprężania
- obniża temperaturę pokrytych elementów i temperaturę oleju
- poprawia bilans cieplny silnika
- umożliwia stosowanie mniejszych luzów miedzy tłokiem a cylindrem
- grubość powłoki 0.02- 0.05 mm

oraz powłoki zmniejszającej tarcie na panewki wału korbowego:

Powłoka zmniejszająca tarcie
- znajduje zastosowanie wszędzie tam gdzie występuje tarcie w ruchu obrotowym i posuwisto zwrotnym. Szczególnie zalecana do pokrycia ścian bocznych tłoka i panewek wału korbowego.
- ma szczególna zdolność utrzymywania oleju na swojej powierzchni przy obciążeniach sięgających 350 000 psi
- zapobiega zatarciu w krytycznych sytuacjach utraty filmu olejowego
- zmniejszając tarcie, obniża temperaturę współpracujących elementów
- nie wymaga zmiany wartości luzów montażowych
- umożliwia ciaśniejsze pasowanie tłok-cylinder, co skutkuje mniejszymi przedmuchami z komory spalania
- zwiększa moc silnika
- wydłuża żywotność współpracujących elementów
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem sceptykiem, nigdy nie stosowałem żadnych dodatków do oleju (poza płukanką) i było mi z tym dobrze. Za to częściej wymieniałem olej.

 

Ponieważ w chwili zwątpienia (drogie naprawy, wizja wału rozbijającego miskę itp.) nabyłem buteleczkę AR9300, postanowiłem ją w końcu wlać.

 

Po 5kkm zrobiłem UOA (robię kontrolnie raz w roku) i co się okazało? Zawartość wszystkich metali istotnych dla oceny zużycia silnika (alu, żelazo, miedź) spadła przynajmniej o połowę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Ten ceramizer wg ciebie to super inteligentny preparat znający nominalne wymiary każdego silnika który potrafi rozróżnić gdzie ma tworzyć powłoki a gdzie nie

Cała ta 'inteligencja' jak to nazywasz opiera się o to co się dzieje w silniku czyli rewitalizowane są te miejsca gdzie jest obecny olej silnikowy ale jednak dochodzi do zużycia na skutek nadmiernego tarcia i przez to także podwyższonej temperatury w węzłach tarcia. Wraz z postępem regeneracji zużytej powierzchni tarcie maleje i temperatura w tych węzłach tarcia również - przestają występować warunki konieczne do dalszego regenerującego działania ceramizera i wtedy powłoka przestaje się tworzyć a ewentualny składnik ceramiczny pozostały w oleju pełni funkcję dobrego środka smarnego obniżającego tarcie i zapobiegającego zużyciu. Dlatego w przypadku ceramizera dodanego do oleju nie ma mowy o zmniejszaniu fabrycznych luzów.

 

Nie chcę się tu wypowiadać za wszystkich producentów preparatów ceramizujących bo są to czasami jednak różne materiałowo technologie i różna może być skuteczność ich działania w różnych konstrukcyjnie silnikach (nie wszystkie się przecież w identyczny sposób i w identycznych proporcjach zużywają).

 

Fakt, żaden z silników moich kilkunastu aut, którymi przejechałem grubo ponad milion km nie wymagał rozbiórki a te, które widuję na stole to niestety głównie boxery.

 

Ja zastosowałem nanoceramikę przy ~90kkm w jednym z aut, które użytkuję i po jej nałożeniu zmieniłem olej na ultra cienkie PAO (~7cSt w 100*C) czyli o lepkości 30% niższej od wymaganej i o HTHS rzędu 2,2 w dodatku bez ZDDP i wielu innych istotnych dodatków ! Badałem zużycie analizami oleju co 1kkm przez kolejne 9kkm jazdy w trybie mieszanym (w tym sporo miasta i rozruchów silnika) łącznie z wypadami po autostradach tak jak wcześniej tym autem a czasami nawet bardziej dynamicznie dla sprawdzenia działania tej ochrony. Wg analiz tego przepracowanego cienkiego 'oleju' - zużycie aluminium/chrom czyli tłoki/pierścienie praktycznie zniknęło a zużycie elementów stalowych pozostało poniżej średniej/przeciętnej dla takiego silnika przy tym przebiegu na oleju klasy jakości/lepkości zalecanej przez producenta i było nawet poniżej wyników 'wypasionych' olejów typu racing, które w nim stosowałem przed zastosowaniem nanoceramiki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ceramiczna powłoka tworząca barierę termiczną

- ogranicza występowanie spalania detonacyjnego

- umożliwia zwiększenie stopnia sprężania

- obniża temperaturę pokrytych elementów i temperaturę oleju

- poprawia bilans cieplny silnika

- umożliwia stosowanie mniejszych luzów miedzy tłokiem a cylindrem

- grubość powłoki 0.02- 0.05 mm

 

Powłoka zmniejszająca tarcie

- zmniejszając tarcie, obniża temperaturę współpracujących elementów

- nie wymaga zmiany wartości luzów montażowych

- umożliwia ciaśniejsze pasowanie tłok-cylinder, co skutkuje mniejszymi przedmuchami z komory spalania

- zwiększa moc silnika

- wydłuża żywotność współpracujących elementów

Nic dziwnego, że opis zniknął, ponieważ jest to lista absurdów. Nie dziwię się, że Producenci tego nie stosują. To co jest w Corvette nie ma nic wspólnego z ceramizacją pasywną.

 

Wyjaśnijmy kilka rzeczy jeśli chodzi o jednostki miary:

 

* przedrostek centy - mnożnik 0,01 = 10^-2 (jedna setna)

** przedrostek nano - mnożnik 0,000 000 001 = 10^-9 (jedna miliardowa)

 

Pomijając stek bzdur argumentujących sens zastosowania tej "profesjonalnej" techniki, jak np.: pozycje "obniża temperaturę pokrytych elementów i temperaturę oleju" z "obniża temperaturę współpracujących elementów". Nie ma ani słowa o konkretnym współczynniku tarcia (bo niby jak mieliby to zmierzyć), jednolitości powierzchni, zdolności oddawania ciepła itd.

Mnie również "morda się uśmiechnęła" od ucha do ucha, jak przeczytałem pozycje o zwiększeniu mocy, wydłużeniu żywotności, poprawie bilansu cieplnego (co jest niemożliwe przy takiej technologii), no i rodzynek o zwiększeniu stopnia sprężania na skutek zniwelowania luzów pomiędzy elementami.

 

 

Szczerze? Wolałbym zalać ceramizer za 230 zł, licząc że posiada jakiś tam mikroprocent ceramiki, zamiast zniszczyć sobie silnik nieodwracalną ceramizacją natryskową. Nie ma nawet większego sensu pytać, po jakim czasie sprężanie spadło...

 

 

 

Pracuję dla firmy, która stosuje powłoki nano z wykorzystaniem tytanu. Czyli powiedzmy takie a'la 50x bardziej zaawansowane anodowanie. Jeśli ktoś ma ochotę dowiedzieć się więcej, zapraszam na PW, a w tym temacie dajmy już na luz, bo nie o to chodzi, żeby udowadniać sens stosowania czegoś, czego nikt nie poprze pomiarami. Ateiści i tak nie uwierzą, tak samo jak nie nie można naocznie zobaczyć nanopowłoki :)

 

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...