Jump to content
Krogulec

Skuteczność hamulców w Subaru XV

Recommended Posts

Taka ciekawostka - w najnowszym Auto Motor i Sport znajduje się test 11 kompaktowych SUVów (Audi Q3, BMW X1, Ford Kuga, Honda CR-V, KIA Sportage, Mazda CX-5, Range Rover Evoque, Skoda Yeti, Subaru XV, Toyota RAV4, VW Tiguan) - wszystkie w wersji 4x4 i z dieslami pod maską. Oprócz standardowego bla bla bla o miękkości plastików na desce rozdzielczej i pojemności bagażników jest też m.in. test skuteczności hamowania. I tu spore zaskoczenie:

 

1. Test hamowania na zimno ze 100 km/h (nieobciążony)

 

Subaru XV uzyskał drugi wynik w teście (35,8 m), przegrywając jedynie z CR-V (o 0,1 m). Pozostali mieli wyniki w przedziale ~37-40 m

 

2. Test hamowania na zimno ze 100 km/h (obciążony)

 

Subaru uzyskało 1 miejsce w teście ex aequo z CR-V (36,1 m)

 

3. Test hamowania na ciepło ze 100 km/h (obciążony)

 

Tu skuteczność spadła do 38,1 m, co przełożyło się na 5. lokatę, ale różnica do najlepszego (1,2 m) była i tak znacznie mniejsza niż do końca stawki (3,3 m)

 

4. Test hamowania na zimno ze 140 km/h (nieociążony)

 

Ponownie 1 miejsce (ale już nie ex aequo) z wynikiem 70 m, CR-V 72 m, reszta stawki 73-80 m

 

5. Test hamowania na mokrym ze 100 km/h

 

Wynik 44 m przekłada się na 2 miejsce (triumfuje Skoda z 43 m), najgorszy wynik to aż 10 m dłużej (Toyota RAV4)

 

6. Test hamowania na drodze o różnej nawierzchni

 

3 miejsce z wynikiem 102 m (najlepszy wynik 98 m – X1, najgorszy 133 m – ponownie RAV4)

 

 

Przytaczam to ponieważ podczas ostatniego spotkania ze znajomymi przy "jasnym pełnym" rozgorzała dyskusja o skuteczności hamulców w Subaru na tle innych marek np. Renault gdzie stosunkowo szybko załącza się wspomaganie hamowania, przez co subiektywnie hamulce działają lepiej. Jak jednak widać z Subaru nie jest wcale źle - trzeba po prostu dobrze "depnąć" ;) (choć z drugiej strony - Renault nie było w teście, może wypadło by jeszcze lepiej? :P )

Edited by Krogulec

Share this post


Link to post
Share on other sites

podali w tescie jakie opony byly w XV? to jedna z bardziej istotnych kwestii... mysle, ze seryjne kiepskawe opony (najczesciej Yokohama GEOxxx) w duzej mierze przekladaja sie na kiepskie odczucia co do skutecznosci hamowania

Share this post


Link to post
Share on other sites

W teście AMiS XV miał Dunlop Sport Maxx RT - co zapewne przełożyło się na takie wyniki, jednak inne auta też miały dobre lub bardzo dobre gumy: Audi Q3 - Michelin Latitude, BMW X1 - Michelin Primacy HP, Ford Kuga - Continental Premium Contact 2, Honda CR-V - Michelin Latitude Sport, Range Rover Evoque - Continental Cross Contact, Skoda Yeti - Dunlop SP Sport 01, VW Tiguan - Continental Cross Contact. Wyjątkiem były tylko Toyota RAV4 (Yokohama Geolandar G91), Mazda CX-5 (Yokohama Geolandar G98) i KIA Sportage (Hankook Optimo).

 

Natomiast moi znajomi też nie jeżdżą na Geolandarach (jeden ma Pirelli Cinturato P7 drugi Uniroyal jakiś tam), więc to IMHO nie kwestia gum ale sposób pracy pedału hamulca (późne załączanie się wspomaganie hamowania) wpływa na te subiektywne wrażenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W październikowym Automoto też jest porównanie SUV'ów. Cytując autora artykułu, XV i Forester wystąpiły na oponach "o nastawieniu bardziej terenowym niż szosowym", czylipewnie na Geolandarach. Wyniki: XV - zimne hamulce 40,6 m, rozgrzane 40 m. Forester analogicznie 38,3 i 38,9m. Najlepszy wynik na rozgrzanych hamulcach uzyskał w teście Mercedes Ml - przy masie własnej 2150 kg - 35,9m.

Edited by spawalniczy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeszłej zimy pojechałem moim legacem MY08 do szkoły M. Kościuszko. Warunki zimowe, ćwiczenie na koniec: omijanie przeszkody z hamowaniem na maksa.

 

I nie mogłem załapać o co chodzi w ćwiczeniu: omijanie bez problemu, zatrzymanie w połowie przewidzianego dystansu ;). Hamulce w 100% OE, klocki z ASO, opony Nokian zużyte do ok. 6mm.

 

Nissan 200SX z super-duper heblami za grube $$$, audi A4 (na identycznych oponach) i parę innych aut zatrzymywało się tuż przed końcową linią.

 

Pozdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
(...) Test hamowania na zimno ze 100 km/h (nieobciążony)

Subaru XV uzyskał drugi wynik w teście (35,8 m)

W teście AMiS XV miał Dunlop Sport Maxx RT

 

W październikowym Automoto też jest porównanie SUV'ów. Cytując autora artykułu, XV i Forester wystąpiły na oponach "o nastawieniu bardziej terenowym niż szosowym", czylipewnie na Geolandarach. Wyniki: XV - zimne hamulce 40,6 m

 

 

no i prosze, Dunlop vs Yokohama GEO = prawie 5 m roznicy... ;)

Edited by eddie_gt4

Share this post


Link to post
Share on other sites

okropnie tendencyjny artykuł....

o ile się zgodzę że nasze XV nie ma lampek w lusterkach ostrzegających o pojeździe w martwym polu czy nie parkuje samo....

to niech nikt mi nie wmawia że poza RR Evoque, który ma Terrain Response... XV nie ma najlepszych właściwości terenowych z całej stawki..

nowa honda CRV której w tej generacji zmniejszyli prześwit do ok 16cm i ma elektryczny pseudo napęd na 4x4 ma w tescie ocene przydatności terenowej 8pkt ex aequo z XV.....

lub właściwości jezdnych na asfalcie... akurat prowadziłem CRV i Rav4, obie by się wywróciły przy pokonaniu zakrętów z taką prędkością jak robię to w XV z łatwością.

Share this post


Link to post
Share on other sites

z ciekawości jakie tarcze ma xv ?

w forku miałem 268mm (auto 1460kg) - spowalniacze nie hamulce

w outbacku mam 293mm (auto 1565kg) - lepiej ale dalej słabo (np w audi przy 16' są 316cm)

 

oczywiście dużo zależny od firmy tarcz, klocków i opon, np mam teraz dunlopy i jest zdecydowanie lepiej

Edited by sebek

Share this post


Link to post
Share on other sites

294mm auto wazy ponizej 1500kg

Edited by Karas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeszłej zimy pojechałem moim legacem MY08 do szkoły M. Kościuszko. Warunki zimowe, ćwiczenie na koniec: omijanie przeszkody z hamowaniem na maksa.

 

I nie mogłem załapać o co chodzi w ćwiczeniu: omijanie bez problemu, zatrzymanie w połowie przewidzianego dystansu ;). Hamulce w 100% OE, klocki z ASO, opony Nokian zużyte do ok. 6mm.

 

Nissan 200SX z super-duper heblami za grube $$$, audi A4 (na identycznych oponach) i parę innych aut zatrzymywało się tuż przed końcową linią.

 

Pozdr.

Barrdzo podobne wrażenia ze szkoły SJS. W hamowaniu mój XV nie miał sobie równych - na Geolandarach, lekko mokrym asfalcie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wygląda na to że od 2010-2012 subaru ulepszyło hamulce, myślę że tarcza 293 i mniejsza masa niz outback już będzie dawać radę

wczoraj zerkałem do katalogów ferodo i bremobo, tarcz do xv nie ma ale klocki są te same co w outbacku, katalog ate i bosch pokazują tą samą tarcze do obu aut

Share this post


Link to post
Share on other sites

tak XV ma zdecyfowanie lepsze hamulce niż mój poprzedni Outback 2004 (Forester 2000 to miał tylko spowalniacze)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tę skuteczność wypróbowałem dzisiaj na drodze krajowej nr 15 na odcinku Trzemeszno-Strzelno, jak mi przed maskę wskoczyła dorosła sarna., którą biegnąca przez pole w stronę jezdni w ostatnim momencie zobaczyłem. Miałem przygody ze zwierzyną (łącznie z "bliskim spotkaniem"), ale nie bez mała w południe, bo ok. 13.15.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie chciałbym zakładać nowego wątku a ponieważ rzecz dotyczy hamulców pozwolę sobie zadać tu pytanie. Nie dawniej jak 3 tyg temu żona pojechała na przegląd XV-a po 30 tys. km. Miły serwisman poinformował ją o 80% zużyciu klocków przednich i konieczności ich wymiany po jakichś 6-7 tys km ale  uwaga - wraz z tarczami !?  (cytuję " tak zaleca producent"). Szczerze powiedziawszy po raz pierwszy słyszę aby klocki zmieniać z tarczami po tak małym przebiegu (jazda miejska + wycieczki) i myślę sobie czy to nie rodzaj jakiegoś naciągactwa. Tarcze nie wyglądają na zużyte i chyba aż tak miękkie też nie są? Zdaje się, że na wymianę klocków trzeba będzie pojechać do innego ASO albo do nieautoryzowanej stacji obsługi. Czy miał ktoś podobne doświadczenie w tym względzie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tego co sie orientuje  to tarcza ma swoja grubosc minimalna podana przez producenta. Jezeli grubosc ta zostanie osiagnieta ( zazwyczaj sa to okolo 2mm mniej niz tarcza nowa) wtedy tarcze nalezy wymienic. Z tego co jest podane w necie nowa przednia tarcza ma 24mm grubosci a grubosc granczna to 22mm. W Hondzie pierwsza wymiane tarcz miałem przy okolo 80k km i 3 parze klocków - wiec albo Subaru robi tarcze z plasteliny albo serwis chce zarobic... Najlepiej zdejmij kolo , zmierz grubosc tarczy i bedziesz wszystko wiedział :)

Edited by Karas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goashi, z tym zaleceniem to jakaś bzdura.  Przepraszam, ale na Twoim miejscu skontaktowałbym się z tym pracownikiem serwisu celem potwierdzenia tego "zalecenia", a jak się będzie upierał, to pozostaje weryfikacja w SIP.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

serwisman poinformował ją o 80% zużyciu klocków przednich i konieczności ich wymiany po jakichś 6-7 tys km

 

to prawidłowo . klocki przód wytrzymują przeciętnie 30/40 tyś km

 

tarcze przód przeciętnie 60/90 tys km . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zatem Pan Andrzej, niekwestionowany autorytet dla nas wielu,  nie potwierdza zaleceń symultanicznej wymiany klocków i tarcz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...