Jump to content

Homologacja opon - Forester 2.0 NA MT 2007


Recommended Posts

Dzień dobry!

 

Przeszukałem całe Forum, archiwum oraz pliki i nie znalazłem odpowiedzi, postanowiłem więc zwrócić się do Działu Technicznego.

Od ponad tygodnia jestem właścicielem Subaru Forester 2.0 (benzyna, bez turbiny), 158KM, wersja EU, z manualną skrzynią biegów, rocznik 2007. Obecnie mam założone opony o rozmiarze 215/60 R16. Nie wiem, czy to jest oryginalny rozmiar opon w tym modelu? Niestety i opony, i felgi, są w kiepskim stanie. Generalnie lubię mieć wybór, zwłaszcza że opony w niektórych rozmiarach są trudno dostępne lub bardzo drogie, z drugiej strony nie chcę w żaden sposób: łamać prawa, uszkodzić pojazdu, mieć problemów przy ew. rozliczaniu szkody z ubezpieczycielem. Udało mi się dowiedzieć tyle, że każde auto ma homologację, w której są wymienione opony i felgi dopuszczone do stosowania z tym modelem i podobno to załatwia sprawę, można sobie wtedy wybrać dowolny rozmiar z tej listy :-) W związku z tym uprzejmie proszę o przesłanie mi (lub opublikowanie w dowolnej formie) wyciągu z homologacji dot. felg i opon. Szczerze mówiąc wolałbym mieć opony nie tak bardzo niskoprofilowe jak obecnie.

 

Od poprzedniego (pierwszego zresztą) właściciela dostałem pokaźną ilość dokumentów, niestety akurat takich jak ww. nie było - nie wiem, czy przy zakupie nowego auta w ogóle coś takiego się otrzymuje?

 

Będę wdzięczny za pomoc!

Pozdrawiam,

Rafał.

Link to comment
Share on other sites

Z instrukcji wychodzi, że można założyć... jeszcze niższy profil :angry: Może na naklejce będzie coś innego, sprawdzę wieczorem, choć w tej sytuacji wątpię. Ale słyszałem gdzieś, że właśnie w homologacji wymieniają dużo więcej rozmiarów (przynajmniej w innych markach), bo chodzi o to, jakie opony były testowane w danym modelu. Widziałem w necie taką tabelkę (nie dot. Subaru), było tam chyba z 8 rozmiarów. Stąd moje pytanie o wyciąg z homologacji.

 

Swoją drogą dziwne: auto o zacięciu do troszkę trudniejszego terenu niż asfalt powinno mieć właśnie większe "balony", żeby lepiej tłumić drobne nierówności (na dziurawe miasto też się lepiej sprawdzają). Rozmiar opon w Forku mnie zaskoczył. Cóż, jak nie będzie wyjścia, to kupię w rozmiarze standardowym.

Edited by Tichy
Link to comment
Share on other sites

Da się założyć felgi 15" i wtedy opony o odpowiednio większym profilu, niestety nie mam pojęcia odnośnie homologacji takiego zestawu, chętnie się dowiem jak to jest. Oby Forek dobrze Ci służył!

Link to comment
Share on other sites

Forester nie jest samochodem terenowym, jest jedynie smochodem uterenowionym!

Istotną cechą samochodu terenowego jest konstrukcja ramowa podwozia ;)

 

Oczywiście, dlatego nie napisałem nigdzie, że to samochód terenowy, tylko "o zacięciu do trudniejszego terenu niż asfalt" - taka figura stylistyczna :twisted: Z tym się chyba zgodzisz? :-)

 

Sprawdziłem i niespodzianka: na tabliczce mam fantastyczny (wg mnie) rozmiar 205/70 R15 :thumbup: Na razie okazało się, że opony po poprzednim właścicielu są w lepszym stanie niż myślałem, ale gdy minie ich czas, to chętnie zmienię felgi na 15'' (obecne 16'' są zardzewiałe, ale wtedy może pchnę za kilka zeta na forum i ktoś sobie je wypiaskuje, polakieruje...). Tym niemniej dalej jestem ciekaw wyciągu z homologacji - w Skodzie miałem tam wymienionych 8 różnych rozmiarów! :drool:

 

Da się założyć felgi 15" i wtedy opony o odpowiednio większym profilu, niestety nie mam pojęcia odnośnie homologacji takiego zestawu, chętnie się dowiem jak to jest. Oby Forek dobrze Ci służył!

 

Odnośnie 15'' to właśnie napisałem - rozumiem, że co tabliczka na słupku dopuszcza, to świętość :-) A co do Forka, to dzięki - w przyszłym tyg. dopieszczam go wymianą rozrządu, sprawdzeniem luzów zaworowych, wymianą oleju w silniku i dyfrze (w skrzyni już wymieniony przez poprzednika) i na razie powinno mu być dobrze, mam nadzieję, że się nie znarowi :-)

Link to comment
Share on other sites

Szczerze mówiąc wolałbym mieć opony nie tak bardzo niskoprofilowe jak obecnie.

 

Pomyśl jeszcze nad tym, bo już masz w tej chwili spore balony - gdzie tu niski profil? Chcesz tym autem jeździć w większości w terenie? Bo w innym wypadku zmiana nie ma sensu. Owszem opony 215/60 są droższe ale przy spokojnej eksploatacji i niespecjalnie wielkich przebiegach to de facto wydatek na przynajmniej 5 lat

Link to comment
Share on other sites

co do homologacji stosuje sie zasade ze promien opony nie moze roznic sie wiecej niz o 3% od standardu z tabliczki a szerokosc nie wiecej niz 10. Wazna jest nosnosc (W) i symbol prędkości. mozna znalezc tabele odpowiednikow na stronach sprzedawców opon. Promien felgi ie ma znaczenia ale ważne aby weszły na zaciski. W forku musisz miec 4 identyczne opony choć przepis mówi ze maja być identyczne na jednej osi. Szerokość felgi zależy od szerokości opony ( im wyższy profil tym większa tolerancja ) i tu tez odniesienie do stron sprzedawcow.

Mam tylko linki do francuskich stron.

Link to comment
Share on other sites

Sprawdziłem i niespodzianka: na tabliczce mam fantastyczny (wg mnie) rozmiar 205/70 R15 :thumbup: Na razie okazało się, że opony po poprzednim właścicielu są w lepszym stanie niż myślałem, ale gdy minie ich czas, to chętnie zmienię felgi na 15'' (obecne 16'' są zardzewiałe, ale wtedy może pchnę za kilka zeta na forum i ktoś sobie je wypiaskuje, polakieruje...)

 

tylko sprawdź czy 15stki wejdą na hamulec i ostrożnie na zakrętach bo na profilu 70 będzie nieźle bujać :)

 

 

pozdr.

Link to comment
Share on other sites

Szczerze mówiąc wolałbym mieć opony nie tak bardzo niskoprofilowe jak obecnie.

 

Pomyśl jeszcze nad tym, bo już masz w tej chwili spore balony - gdzie tu niski profil? Chcesz tym autem jeździć w większości w terenie? Bo w innym wypadku zmiana nie ma sensu. Owszem opony 215/60 są droższe ale przy spokojnej eksploatacji i niespecjalnie wielkich przebiegach to de facto wydatek na przynajmniej 5 lat

 

Ależ przemyślę, bez obaw, obecne opony wystarczą co najmniej jeszcze na cały sezon (zima + najbliższe lato), więc mam czas :-) Tak tylko się przygotowuję moralnie ;-) A co do jazdy w terenie, to coś o krakowskich dziurach powinieneś wiedzieć - dla mnie to już prawie "teren" :biglol:

 

tylko sprawdź czy 15stki wejdą na hamulec i ostrożnie na zakrętach bo na profilu 70 będzie nieźle bujać :)

pozdr.

 

Dzięki za cenną uwagę, mój mechanik ostrzegł mnie o tym również :-) Tak na logikę, skoro przewidzieli na tabliczce i - o ile wiem - niektóre Forestery wyjeżdżały z fabryki na takich kołach (poprawcie mnie, jeśli się mylę), to chyba nie powinno być problemów z zaciskami hamulca. Ale przymierzę felgę przed ew. zakupem, spoko :-) Co do zakrętów, to zawsze jestem ostrożny - tak, wiem, im większy profil, tym dziwniej na zakrętach. Swego czasu w Polonezie dawało się radę (i to bez męczarni) na 185/70 R13 :-)

Link to comment
Share on other sites

Tichy wydawało mi się, że 15-tki były w poprzedniej generacji, a od 2006 w standardzie było już minimum 16 cali (mimo zapisów na tabliczce). W każdym razie, forkowe 16-tki 215/60 dadzą radę nawet na krakowskich dziurach, zresztą idzie zima, to sam się przekonasz ;)

Link to comment
Share on other sites

Tichy wydawało mi się, że 15-tki były w poprzedniej generacji, a od 2006 w standardzie było już minimum 16 cali (mimo zapisów na tabliczce). W każdym razie, forkowe 16-tki 215/60 dadzą radę nawet na krakowskich dziurach, zresztą idzie zima, to sam się przekonasz ;)

 

dokładnie to miałem na myśli.

Tak się składa, że za kilka dni nabędę dokładnie takiego samego forka :) Nawet kolor i lekko zardzewiałe felgi są takie same :)

 

 

Tichy zapomnij o 15stkach 215/60/16 w zupełności wystarczy. Na zimę można ewentualnie wstawić 205/60 lub 65/16.

Edited by Adam12
Link to comment
Share on other sites

Tak się składa, że za kilka dni nabędę dokładnie takiego samego forka :) Nawet kolor i lekko zardzewiałe felgi są takie same :)

 

Świetnie, mój będzie się czuł mniej samotny i korozja będzie nam felgi chrupać w stereo :-) Jak już kupisz, to się pochwal :-)

Link to comment
Share on other sites

To chyba jakiś wysyp nowych starych forków w krakowie

Też stałem się posiadaczem forka, MY06, winter, tylko kolor inny, bo czerwony

Pozdr i do zobaczenia kiedyś (świnki oczywiście przełożę)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 5 months later...

Dzięki uprzejmości Kolegi Tasiora, którego niecnie przekupiłem piwem ;)  jestem po przymiarce alu-felg 15'' i niestety nie pasują - nie wejdą na zacisk. Wg katalogów do mojego Forka średnica tarczy hamulcowej to 277 mm, ale są też tarcze 294 mm. Zgrubnie zmierzyliśmy też średnicę tarczy hamulcowej ("w powietrzu", czyli bez ściągania tarczy) i mimo dość dużej niepewności pomiaru bliżej jej do 294 mm niż 277 mm. Albo fabrycznie na takich wyjechał, albo poprzedni właściciel zmienił na większe, nieistotne, w każdym razie 15'' nie ma szans wejścia.

 

W tej sytuacji dla mnie już wszystko jasne i temat przejścia na opony 15'' skreślam, zostaję przy 16''.

 

Jeszcze raz wszystkim dziękuję za porady!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nie wiem czy właściwy dział ale może mi ktoś podać na jakiej marce opon oryginalnie subaru (lanos sti) wyjeżdżał z fabryki? Jeśli ktoś wie to evo i IX i X też by mnie interesowało w tym temacie...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nie wiem czy właściwy dział ale może mi ktoś podać na jakiej marce opon oryginalnie subaru (lanos sti) wyjeżdżał z fabryki? Jeśli ktoś wie to evo i IX i X też by mnie interesowało w tym temacie...

 

ostatnio widziałem Subaru Imprezy wyjeżdzające na Dunlopach. Możliwe że też było na tych oponach.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...