Jump to content

Opony a naped 4x4


Jakub Jankowski
 Share

Recommended Posts

Należy stosować opony w tym samym rozmiarze na obu osiach,najlepiej tego samego producenta i w tym samym modelu opony.Mogą się różnić stopniem zużycia.

Opony w tym samym rozmiarze od różnych producentów,potrafią się różnić szerokością,średnicą zewnętrzną,obwodem w dość dużym stopniu.

Przy długotrwałym użytkowaniu opon różniących się średnicą kilku mm,można uszkodzić napędy.

Link to comment
Share on other sites

Sprawa raczej ważna dla żywotności dyfrów. Zgooglój jakie są wartości oporów toczenia dla bieżników które mają Twoje opony. Może będziesz miał szczęście i będą zbliżone ;)

Link to comment
Share on other sites

kupilem auto z prawie nowymi oponami zimowymi jednak 2 roznych marek

tez tak mialem i skutki ich użytkowania kosztowały wiecej niż komplet nowych opon.

dla spokojnosci - zalecany jest zakup kompletu o tych samych parametrach, od jednego producenta.

Link to comment
Share on other sites

Zgooglój jakie są wartości oporów toczenia dla bieżników które mają Twoje opony.

To akurat jest zupełnie bez znaczenia.

Problem w tym, by wszystkie opony miały taki sam OBWÓD. Wówczas zębatki "słoneczne" otartego mechanizmu różnicowego pracują tylko w zakrętach. To samo dotyczy pracy szpery wiskotycznej i sprzęgła wielopłytkowego (jeśli masz automat)

Edited by EL-Marcin
Link to comment
Share on other sites

Zgooglój jakie są wartości oporów toczenia dla bieżników które mają Twoje opony.

To akurat jest zupełnie bez znaczenia.

Problem w tym, by wszystkie opony miały taki sam OBWÓD. Wówczas zębatki "słoneczne" otartego mechanizmu różnicowego pracują tylko w zakrętach. To samo dotyczy pracy szpery wiskotycznej i sprzęgła wielopłytkowego (jeśli masz automat)

To zła rada, nawet w instrukcji napisano że w przypadku AWD wszystkie opony muszą być takie same (producent, model rozmiar), no i zużycie powinno być zbliżone (o czym była dyskusja kiedyś na forum, są nawet jakieś wytyczne subaru)

Na potwierdzenie wycinek z opisu opony Goodyear UltraGrip 7+ "Zmieniony skład mieszanki powoduje to, że należy unikać łączenia na osi Goodyear UltraGrip 7+ ze starszym modelem UltraGrip 7" (http://www.opony.com.pl/opony/goodyear/ultra-grip-7-/195/65R15/91/T/?idp=11257).

Owszem, jeżeli złapiesz kapcia to śmiało do naprawy uszkodzonej opony możesz jeździć na zapasie który jest inny, ale długie przebiegi będą źle wpływać na napędy.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Dodatkowo, zalecana jest częsta kontrola ciśnienia w każdej oponie , bo przecież to ma ogromny wpływ na opory toczenia (najlepiej pompować albo upuszczać ciśnienie do zalecanych wartości na jednym kompresorze, na każdej stacji są inaczej skalibrowane i potrafią zaokrąglać nie w tą stronę co trzeba.

Edited by Dzierzba
Link to comment
Share on other sites

Dodatkowo, zalecana jest częsta kontrola ciśnienia w każdej oponie , bo przecież to ma ogromny wpływ na opory toczenia (najlepiej pompować albo upuszczać ciśnienie do zalecanych wartości na jednym kompresorze, na każdej stacji są inaczej skalibrowane i potrafią zaokrąglać nie w tą stronę co trzeba
Otusz to! Uważam, że na codzień to jest najistotniejsza sprawa. W przypadku opon we właściwym stanie to cisnienie odpowiada za promień koła.
Link to comment
Share on other sites

Drgania od indeksu prędkości - doobre :biglol:

 

Różne indeksy to często bardzo różna budowa opony. Przy większych indeksach są mocniejsze boki opony przez co jest sztywniejsza i bardziej odporna na odkształcenia. Nie wiem czy takie różnice w "sztywności" opony mogą powodować drgania ale na pewno są to całkiem inne gumy.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Założyłem kiedyś turanzy które różniły się jedynie indeksem prędkości i nie dało się jeździć. Szybko je zdjąłem...

chciałem zapytać czy były nowe .... ale:

Dla ścisłości jeszcze rocznik o jeden i może też fakt że pochodziły z forda. Na nowych problem zniknął. Co nie zmienia faktu że szkoda czasu i pieniędzy na kombinowanie...

czyli nie od "indeksu prędkości" Ci drgały, a od nierównego zużycia :)

Link to comment
Share on other sites

A skąd wziąłeś nierówne zużycie? Różnica wysokości wynosiła 0,4 mm.

 

Proponuję zapoznać się z książką Dynamika Samochodu Manfred Mitschke, na jej podstawie dojść do wniosku że w oponie na jej zachowanie mają wpływ wszystkie parametry a przede wszystkim budowa, materiał, a co za tym idzie zachowanie w kontakcie z podłożem. Dlatego informacja że wszystkie opony powinny być identyczne jest jak najbardziej uzasadniona. Łącznie z indeksem prędkości o którym dobrze napisano wyżej.

 

Z innej beczki, zwróciłbym też uwagę na to aby pochodziły z jednej serii produkcyjnej.

 

Teraz pozostaje pytanie co w takim razie inne opony robiły w moim samochodzie? Odpowiedź jest bardzo prosta, chwilowo mieszkałem w Polsce i nie miałem kasy...

Edited by Zbigniew
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...