Skocz do zawartości

Opony a naped 4x4


Jakub Jankowski

Rekomendowane odpowiedzi

Należy stosować opony w tym samym rozmiarze na obu osiach,najlepiej tego samego producenta i w tym samym modelu opony.Mogą się różnić stopniem zużycia.

Opony w tym samym rozmiarze od różnych producentów,potrafią się różnić szerokością,średnicą zewnętrzną,obwodem w dość dużym stopniu.

Przy długotrwałym użytkowaniu opon różniących się średnicą kilku mm,można uszkodzić napędy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawa raczej ważna dla żywotności dyfrów. Zgooglój jakie są wartości oporów toczenia dla bieżników które mają Twoje opony. Może będziesz miał szczęście i będą zbliżone ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgooglój jakie są wartości oporów toczenia dla bieżników które mają Twoje opony.

To akurat jest zupełnie bez znaczenia.

Problem w tym, by wszystkie opony miały taki sam OBWÓD. Wówczas zębatki "słoneczne" otartego mechanizmu różnicowego pracują tylko w zakrętach. To samo dotyczy pracy szpery wiskotycznej i sprzęgła wielopłytkowego (jeśli masz automat)

Edytowane przez EL-Marcin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgooglój jakie są wartości oporów toczenia dla bieżników które mają Twoje opony.

To akurat jest zupełnie bez znaczenia.

Problem w tym, by wszystkie opony miały taki sam OBWÓD. Wówczas zębatki "słoneczne" otartego mechanizmu różnicowego pracują tylko w zakrętach. To samo dotyczy pracy szpery wiskotycznej i sprzęgła wielopłytkowego (jeśli masz automat)

To zła rada, nawet w instrukcji napisano że w przypadku AWD wszystkie opony muszą być takie same (producent, model rozmiar), no i zużycie powinno być zbliżone (o czym była dyskusja kiedyś na forum, są nawet jakieś wytyczne subaru)

Na potwierdzenie wycinek z opisu opony Goodyear UltraGrip 7+ "Zmieniony skład mieszanki powoduje to, że należy unikać łączenia na osi Goodyear UltraGrip 7+ ze starszym modelem UltraGrip 7" (http://www.opony.com.pl/opony/goodyear/ultra-grip-7-/195/65R15/91/T/?idp=11257).

Owszem, jeżeli złapiesz kapcia to śmiało do naprawy uszkodzonej opony możesz jeździć na zapasie który jest inny, ale długie przebiegi będą źle wpływać na napędy.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowo, zalecana jest częsta kontrola ciśnienia w każdej oponie , bo przecież to ma ogromny wpływ na opory toczenia (najlepiej pompować albo upuszczać ciśnienie do zalecanych wartości na jednym kompresorze, na każdej stacji są inaczej skalibrowane i potrafią zaokrąglać nie w tą stronę co trzeba.

Edytowane przez Dzierzba
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowo, zalecana jest częsta kontrola ciśnienia w każdej oponie , bo przecież to ma ogromny wpływ na opory toczenia (najlepiej pompować albo upuszczać ciśnienie do zalecanych wartości na jednym kompresorze, na każdej stacji są inaczej skalibrowane i potrafią zaokrąglać nie w tą stronę co trzeba
Otusz to! Uważam, że na codzień to jest najistotniejsza sprawa. W przypadku opon we właściwym stanie to cisnienie odpowiada za promień koła.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drgania od indeksu prędkości - doobre :biglol:

 

Różne indeksy to często bardzo różna budowa opony. Przy większych indeksach są mocniejsze boki opony przez co jest sztywniejsza i bardziej odporna na odkształcenia. Nie wiem czy takie różnice w "sztywności" opony mogą powodować drgania ale na pewno są to całkiem inne gumy.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założyłem kiedyś turanzy które różniły się jedynie indeksem prędkości i nie dało się jeździć. Szybko je zdjąłem...

chciałem zapytać czy były nowe .... ale:

Dla ścisłości jeszcze rocznik o jeden i może też fakt że pochodziły z forda. Na nowych problem zniknął. Co nie zmienia faktu że szkoda czasu i pieniędzy na kombinowanie...

czyli nie od "indeksu prędkości" Ci drgały, a od nierównego zużycia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A skąd wziąłeś nierówne zużycie? Różnica wysokości wynosiła 0,4 mm.

 

Proponuję zapoznać się z książką Dynamika Samochodu Manfred Mitschke, na jej podstawie dojść do wniosku że w oponie na jej zachowanie mają wpływ wszystkie parametry a przede wszystkim budowa, materiał, a co za tym idzie zachowanie w kontakcie z podłożem. Dlatego informacja że wszystkie opony powinny być identyczne jest jak najbardziej uzasadniona. Łącznie z indeksem prędkości o którym dobrze napisano wyżej.

 

Z innej beczki, zwróciłbym też uwagę na to aby pochodziły z jednej serii produkcyjnej.

 

Teraz pozostaje pytanie co w takim razie inne opony robiły w moim samochodzie? Odpowiedź jest bardzo prosta, chwilowo mieszkałem w Polsce i nie miałem kasy...

Edytowane przez Zbigniew
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...