Jump to content

Holowanie forestera z uniesiona przednia osia - mozna?


najman
 Share

Recommended Posts

Dzisiaj widzialem jak pzu pomoc holowalo forestera 2 generacji w taki sposob, byla to wersja z automatem, czyli tyl jest dolaczany wiec prawdopodobnie mozna? Jak to jest z wersja ze skrzynia manualna?

Edited by najman
Link to comment
Share on other sites

Wg mnie automat również można tak holować, choć niektórzy zapewne złapią się za głowę, ale we wszystkich Subarakach w automacie napęd jest tylko na przód, a tył załączany sprzęgłem przez elektronikę. Gdy stacyjka wyłączona to elektronika również i nic nie spina tyłu, więc można. Jest tylko pytanie o tzw. inicjalne spięcie, tzn. sam olej niby delikatnie popycha tył, ale ja tego nigdy nie wyczułem (samochód na podnośniku, przód kręci, a tył nic, w miejscu), a i wszelkie manuale nic nie wspominają o inicjalnym podziale mocy w automacie. Wg mnie jest to wymysł. Gdzieś kiedyś się pojawił i tak pozostał.

Jeśli chodzi o Subaru MT, to tu niestety nie można tak holować. Wszystkie skrzynie manualne mają centralne przekładnie planetarne o ograniczonym poślizgu. Tu nie ma żadnej elektroniki. Czysta mechanika lub hydraulika jak kto woli. Obojętnie która oś się uślizguje wiskoza w centralnym spina, więc w tym przypadku po kilku kiloskach centralny dyfer by padł z przegrzania.

Link to comment
Share on other sites

@@georg_drugi gratulacje,napisałeś swoją instrukcję holowania Subaru,tyle tylko,że odmienną od instrukcji producenta. ;)

Producent zabrania holowania z uniesioną jedną osią,obojętne czy przednią czy tylną,zarówno pojazdów z automatyczną jak i manualną skrzynią biegów.

A ten inicjalny podział momentu w przekazywaniu na poszczególne osie to jednak nie jest wymysł. :P

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Widze, ze co niektorzy panowie tutaj z forum, w zyciu instrukcji swojego samochodu nie czytali, a tam jak byk jest napisane, lacznie z obrazkami, ze holowac, mozna wylacznie albo na lawecie, albo tylko i wylacznie jesli autko ma stycznosc 4 kolami z podlozem.

na dowod wam wrzuce screena tylko znajde.

 

nawet na tym forum było:

http://www.forum.subaru.pl/index.php?/topic/36517-holowanie-awd-z-jedna-osia-na-drodze/

Edited by slonex
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

z tego co wiem to wiekszość producentów aut z napedem na cztery koła zabrania holowania w taki sposób . miałem dwa takie z grupy VW i tam tez było wyraźnie zabronione holowanie w taki sposób

Link to comment
Share on other sites

we wszystkich Subarakach w automacie napęd jest tylko na przód, a tył załączany sprzęgłem przez elektronikę

 

Ręce i nogi opadają. Napęd jest stały na 4 koła, tylko rozkład przód-tył jest regulowany przez sprzęgło wielopłytkowe.

Link to comment
Share on other sites

?

 

A bezpiecznik "FWD" w skrzynce bezpieczników pod maską przy modelu z automatem to w jakim celu jest? Czy aby nie do holowania właśnie?

Link to comment
Share on other sites

zento właśnie mi ręce opadają, gdy słyszę takie wypowiedzi jak twoje. Jak można sprzęgłem regulować podział mocy przód-tył. Litości. Powtarzam wszem i wobec, że Forestety z automatem nie mają stałego napędu na obie osie, tylko tył jest dołączany za pomocą sprzęgła wielopłytkowego. Gdzie tu stały napęd? Subaru Outback i Legacy posiadają pięciobiegowe automaty i tam jest centralna przekładnia planetarna zblokowywana sprzęgłem. I w tych samochodach jest stały napęd na 4 koła, bo on jest cały czas. Nie jest nigdy odłączany (nie mylić z blokadą dyfra, bo to co innego). W Forkach z automatem nie ma stałego napędu i koniec. Nikt mnie nie przekona, że przenoszenie napędu na przód i ew. zapinanie tyłu sprzęgłem to stały napęd. To jest tylko dopędzanie tylną osią.

To tyle o napędzie, a jeśli chodzi o holowanie, to czytałem, czytałem instrukcję, tylko o niczym to nie świadczy. W wielu instrukcjach jest napisane, że nie można zapalać samochodów na pych, nie wyjaśniając o co chodzi, bo tak prościej. W instrukcji holowania min. Subaru też jest, że nie można holować z przednią osią w powietrzu bo (cytat): bo można powalić wiskozę. Gdzie w Forku w automacie wiskoza? Ja jej nie widzę. Jest tylko sprzęgło wielopłytowe, a to nie ma nic z wiskozą wspólnego.

 

A propos instrukcji. Jest tam również, że automat można holować na niewielkiej odległości z niewielką prędkością, nie wyjaśniając jakie są to te niewielkie odległości i niewielkie prędkości. Odległość 100 km to na warunki hamerykańskie to niewiele. I czy ktoś się pokusi o określenie tych niewielkich parametrów.

 

No trochę się napisałem. Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

A ha cybel w manualu dotyczących rodzajów napędów stosowanych w Subaru dziale dotyczącym czterobiegowych automatów nie ma nic o jakimś inicjalnym podziale mocy. Skoro tam nie ma to go nie ma. :P Takie drobne pytanie do ciebie nie wymagające odpowiedzi: można zapalać na "pych" czy nie? Instrukcja tego zabrania :P :P .

Link to comment
Share on other sites

zento właśnie mi ręce opadają, gdy słyszę takie wypowiedzi jak twoje. Jak można sprzęgłem regulować podział mocy przód-tył. Litości. Powtarzam wszem i wobec, że Forestety z automatem nie mają stałego napędu na obie osie, tylko tył jest dołączany za pomocą sprzęgła wielopłytkowego. Gdzie tu stały napęd?

 

Inicjalny rozkład w forku przód-tył wynosi 90-10 lub 60-40 w zależności od wersji i rocznika. Inicjalny czyli w idealnych warunkach na prostej suchej drodze. Zawsze masz napęd na tył minimm 10% lub 40 %.

Sprzęgło wielopłytkowe ma możliwość spinania napędów z różną mocą, ale zawsze część jest przenoszona na tył.

Tak jak napisał Pablonas. Można wyjąć bezpiecznik i dopiero wtedy masz tylko FWD.

Edited by zento
Link to comment
Share on other sites

zento guzik prawda. Te twoje procenty do bzdura, a już nigdy nie było 60/40. Te ew. 10% może się brać z oporów oleju w skrzyni. Nic więcej. Za to Impreza ze skrzynią manualną miała różne rozkłady mocy na koła, ale tylko w skrzyniach manualnych. W STi można było sobie gałeczką nawet regulować podział mocy między osie.

Link to comment
Share on other sites

Nie do holowania, tylko do użycia w awaryjnych sytuacjach jak coś padnie w skrzyni, która w automacie poza mieszaniem ATF'u robi też za centralną wiskozę :) - żeby wrócić o własnych siłach z napędem tylko na przód. Z informacji jakie udało mi się zebrać to w automacie jest mokre sprzęgło wielopłytkowe. Przy obracaniu jedynie tylnej osi (przód podniesiony) temperatura oleju w skrzyni dość szybko zaczęłaby rosnąć, bo tarcza odbierająca obracałaby się, podczas gry ta atakująca (napędzana przez silnik) stała w miejscu, co nigdy nie ma miejsca podczas normalnej jazdy. Jakie byłyby tego końcowe efekty - nie mam pojęcia, obstawiam że taki przegrzany olej straciłby swoje właściwości, a bez jego wymiany dość szybko całe sprzęgło mogłoby powiedzieć papa. Szkoda by było, bo to naprawdę pancerna konstrukcja :)

Link to comment
Share on other sites

Można wyjąć bezpiecznik i dopiero wtedy masz tylko FWD.
Włożyć, włożyć można ... ;)

 

Masz rację szczur75. Oczywiście włożyć :).

Wybacz Georg_drugi ale nie będę z Tobą dyskutował. Przypomnij mi tylko żebym nie kupował od Ciebie samochodu.

Poczytaj:

http://www.forum.subaru.pl/index.php?/topic/30791-subarowe-napedy-kompendium/

Edited by zento
Link to comment
Share on other sites

Subaru Outback i Legacy posiadają pięciobiegowe automaty

 

Ciekawe, chyba jakiś wybrakowany egzemplarz na Burkina Faso mam, bo tylko 4 biegi są. :biglol:

Link to comment
Share on other sites

Gdzie jest 5 bieg ? Gdzie jest 5 bieg ?

 

Można wyjąć bezpiecznik i dopiero wtedy masz tylko FWD.
Włożyć, włożyć można ... ;)

 

Ale żeby włożyć, najpierw trzeba wyjąć. ;)

 

I wice-wersja. :P

Link to comment
Share on other sites

zento jeśli pieklisz się na temat napędów, to wygoogluj coś takiego: rodzaje napędów 4x4 i poczytaj trochę (np. http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/4wd.html). Może wyjaśni ci się co to stały napęd.

Zaś w przypadku holowania automatu z podniesioną przednią osią obstaję za wesją marhof. To chyba najbardziej logiczne wyjaśnienie, za którym i ja obstaję.

 

PS. zento jeszcze mógłbyś się zdziwić jak dbam o soją brykę :wub: , ale ja nie demonizuję pewnych spraw.

Link to comment
Share on other sites

zento właśnie mi ręce opadają, gdy słyszę takie wypowiedzi jak twoje. Jak można sprzęgłem regulować podział mocy przód-tył. Litości. Powtarzam wszem i wobec, że Forestety z automatem nie mają stałego napędu na obie osie, tylko tył jest dołączany za pomocą sprzęgła wielopłytkowego. Gdzie tu stały napęd? Subaru Outback i Legacy posiadają pięciobiegowe automaty i tam jest centralna przekładnia planetarna zblokowywana sprzęgłem. I w tych samochodach jest stały napęd na 4 koła, bo on jest cały czas. Nie jest nigdy odłączany (nie mylić z blokadą dyfra, bo to co innego). W Forkach z automatem nie ma stałego napędu i koniec. Nikt mnie nie przekona, że przenoszenie napędu na przód i ew. zapinanie tyłu sprzęgłem to stały napęd. To jest tylko dopędzanie tylną osią.

To tyle o napędzie, a jeśli chodzi o holowanie, to czytałem, czytałem instrukcję, tylko o niczym to nie świadczy. W wielu instrukcjach jest napisane, że nie można zapalać samochodów na pych, nie wyjaśniając o co chodzi, bo tak prościej. W instrukcji holowania min. Subaru też jest, że nie można holować z przednią osią w powietrzu bo (cytat): bo można powalić wiskozę. Gdzie w Forku w automacie wiskoza? Ja jej nie widzę. Jest tylko sprzęgło wielopłytowe, a to nie ma nic z wiskozą wspólnego.

 

A propos instrukcji. Jest tam również, że automat można holować na niewielkiej odległości z niewielką prędkością, nie wyjaśniając jakie są to te niewielkie odległości i niewielkie prędkości. Odległość 100 km to na warunki hamerykańskie to niewiele. I czy ktoś się pokusi o określenie tych niewielkich parametrów.

 

No trochę się napisałem. Pozdrawiam.

No i tu się kolega mija nieco z prawdą, bo modele z 4eat i VTD w forku też istnieją i jak wół w serwisówce jest napisane "Center Differential", co prawda nie ma klasycznej wiskotycznej szpery jak manuale, ale i tak na podnośniku pięknie "ciągnie" drugą oś gdy kręcimy ręcznie kołami (przy wyłączonym zapłonie również)

Link to comment
Share on other sites

qra_633 właśnie nie mijam się z prawdą. W automatach Forka nie ma centralnego dyferencjału, jest sprzęgło wielopłytkowe. Zresztą jak widzę dyskusja zeszła na temat holowania automatu, bo Forka ze skrzynią manualną nie można holować z podniesioną przednią osią i o tym wszyscy widać wiedzą. Problemem jest automat. Mogę zadać pytanie jeszcze raz: jak za pomocą sprzęgła zrobić stały napęd na obie osie? Nie da się. Można tylną oś tylko dołączyć i ew. za pomocą oleju dopędzać tę oś (to coś w stylu inicjalny podział mocy). Powiem tak: kiedyś padł mi lewy przedni przegub. Więc ruszyć się dało dopiero tak jak pokazują na filmach reklamowych o wyższości nad innymi. Dodawałem gazu i coś przy 2000 obrotów załączało się sprzęgło i samochód ruszał. Gdy wyrównywały się obroty osi rozłączało sprzęgło i Forek się tylko toczył. I tak w kółko, ale dojechałem do mechaniora :yahoo: bez lawety..

W sprawie holowania obstaję przy wersji marhof, czyli raczej nie można.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...