Jump to content

OBK Diesel Lineartrocnic ... i szybko ... i wolno


Dyrekcja
 Share

Recommended Posts

  • Dyrekcja SIP

Outbacki oczywiście dobrze znam nie od dziś. Także wersją z silnikiem wysokoprężnym oraz skrzynią lineartronic miałem już okazję wielokrotnie jeździć.

Jednak pierwszy raz pokonałem znaczny dystans ( ponad 3.500 km ) w zróżnicowanych warunkach. Oczywiście znaczna część trasy to autostrada, w tym także ta bez ograniczeń prędkości. Nie zbrakło także jazdy miejskiej, czy też normalnych dróg.

 

Jedno na wstępie - o ile kombinacja wolnossących silników benzynowych ze skrzynią bezstopniową u niektórych użytkowników budzi poczucie dyskomfortu podczas dynamicznej jazdy ( bez używania przełożeń manualnych z ustalonymi przełożeniami ) na skutek spontanicznego osiągania wysokich obrotów jednostki napędowej ( = hałas silnika ), o tyle w przypadku doładowanego diesla zjawisko to po prostu nie występuje.

Przyczyny są dwie:

- generalnie silniki wysokoprężne mają zdecydowanie niższy poziom obrotów;

- w przypadku dynamicznej jazdy oprogramowanie automatycznie wybiera tryb pracy wykorzystujący zaprogramowane 7 przełożeń.

Powiem szczerze - mnie te 7 przełożeń do niczego nie jest potrzebne; już sam fakt niższych obrotów silnika i dość "sportowego" charakteru dźwięku w zarodku likwiduje ew. dyskomfort.

Ponadto wysoki moment obrotowy powoduje, że de facto podczas jazdy silnik prawie cały czas znajduje się w relatywnie wąskim zakresie obrotów, tak od ok. 2.000 do 3.600.

Także podczas jazdy z włączonym tempomatem i pokonywaniu wzniesień przyrost obrotów jest minimalny.

Również przyspieszenie ze startu zatrzymanego ( miasto ) jest subiektywnie bardzo dobre, w niczym nie ustępujące skrzyni manualnej. A właściwie to jest nawet lepiej, bo zdecydowanie łatwiej :)

Przy normalnych prędkościach podróżnych , hałas silnika praktycznie wogóle nie przeszkadza. Tylko podczas przyspieszania jest słyszalny, lecz charakter dźwięku jest ( moim zdaniem ) przyjemny. Jedynie przy niskich prędkościach życzyłbym sobie nieco wyższej kultury pracy ... no ale porównanie bezpośrednie mam z używanym na codzień OBK 3.6 :P

Wobec tego ostatniego występuje też pewna różnica na korzyść - zużycie paliwa.

W mieście, zależnie od warunków, zużycie ma dość duży rozrzut - zanotowałem od 6,2 do nawet 9.6 l/100 km.

Przy stałej prędkości 100 km/godz udało się zejść do 5,8, co jest wynikiem dobrym, lecz nie jakimś wyjątkowym. No cóż, wysokość karoserii daje o sobie znać.

Ta wysokość wpływa też na przyrost zużycia przy wyższych prędkościach. Sensowne są prędkości do ok. 190 km/godz ( szybkościomierz ). Przy tak ustawionym tempomacie samochód jest w stanie utrzymać prędkość praktycznie w każdych warunkach na autostradzie; ewentualne wzniesienia powodują tylko lekkie podwyższenie obrotów, bez spadku prędkości. Próby utrzymania 200 km/godz są mniej skuteczne - już małe wzniesienie powoduje pewien spadek prędkości ( właśnie do ok 190 km/godz ). Oczywiście trudno jest mierzyć zużycie paliwa przy tych prędkościach na dłuższym dystansie, gdyż nawet u naszych sąsiadów co i rusz pojawiają się ograniczenia. Natomiast z ich uwzględnieniem dochodziłem do ok. 10l / 100 km.

Jako ekonomiczną można uznać prędkość 140 km/godz, gdy zużycie paliwa stabilizowało się na poziomie 7,0 - 7,4 l. Podobne zużycie - 6,8 - 7,2 - osiągałem także podczas jazdy mieszanej na zwykłych drogach. Natomiast stała jazda z prędkością 160 km/godz to już 8,0 - 8,4 l/ 100 km.

 

Zawieszenie w tej wersji jest nieco sztywniejsze, niż w roczniku 2012. Lekkiej utracie komfortu przeciwstawia się nieco lepsza stabilność samochodu, szczególnie na nierównych drogach oraz przy wyższych prędkościach. W zakrętach bardzo neutralny - pomimo większego momentu na przednich kołach praktycznie prawie bez podsterowności.

 

O parametrach karoserii nie będę pisał - ogólnie wiadomo, że auto jest w środku bardzo duże.

Praktyczna okazała się też wysokość podłogi bagażnika - mogłem wygodnie sobie usiąść zmieniając buty na inline skates :)

Jednocześnie zewnętrzne wymiary nie są aż tak wielkie, aby utrudniać wyraźnie jazdę miejską. Dzięki dobrej zwrotności także wąskie ulice, czy parkingi wielopoziomowe nie są problemem, szczególnie że podwyższona pozycja za kierownicą skutkuje dobrą widocznością w każdym praktycznie kierunku. Także wsiadanie / wysiadanie z auta na standardowych ( = wąskich ! ) miejscach parkingowych jest O.K. - to właśnie dzięki wyższej pozycji fotela nie trzeba aż tak szeroko otwierać drzwi.

 

Wprawdzie samochód nie należy do najszybszych na niemieckiej autostradzie, ale gdy zaczął mocniej padać deszcz regularnie wyprzedzałem różne Porsche :rolleyes: No ale to nie ma związku ze skrzynią ...

 

Ogólnie - wygodny, bardzo duży, relatywnie oszczędny i wystarczająco dynamiczny samochód na przysłowiowe wszystkie okazje. Myślę, że właśnie jego wszechstronność i łatwość użytkowanie to oprócz ( znanego ) bezpieczeństwa najbardziej trafny opis. No i świadomość, że - gdyby było trzeba - można dojechać tam, gdzie ewidentna większość innych aut( także SUV-ów !) nie dojedzie :)

 

Całość trasy : 3.590 km

Średnie zużycie paliwa : 8,2 l / 100 km

 

 

Pozdrowienia

 

Ten post został wypromowany na artykuł

post-6-0-44745700-1375359258_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

jak zawsze, fajnie sie czyta :)

 

nigdy nie bylem fanem tej generacji OBK, ale po liftingu wyglada juz lepiej

przydalyby sie tez jakies fajne opcjonalne R-18 kola (z ciut mniejszym ET, aby ladniej wypelnic olbrzymie nadkola), dla tych, co nie zjezdzaja z drog utwardzonych

Link to comment
Share on other sites

Bardzo ładne te nowe felgi, trochę do klasycznych saabów nawiązujące.

Felgi felgami, ale wlot na masce jest ! B)

Jest i był B-)

Zgadza się. Sęk w tym, czy w następnym modelu będzie . Forek XT też lepiej by się prezentował z wlotem ... Wiem, wiem - przepisy o przechodniach wpadających na maskę i takie tam inne ... normy.

Link to comment
Share on other sites

  • Dyrekcja SIP
Znając Dyrekcję to z tego jakies 700km przejechane 200kmh

Coś koło tego :)

Ale to już chyba blisko Vmax?

Tak.

 

Pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

Z tego opisuje oraz z doświadczeń z forka XT odnoszę zdecydowanie wrażenie, że ta skrzynia CVT bardzo dobrze daje i będzie dawać sobie radę z silnikami turbodoładowanymi i tylko z nimi.

Link to comment
Share on other sites

Mnie zdecydowanie powaliła ta skrzynia w Forku XT. Oczywiście nic nie można zarzucić jej np. do silnika 2.0 ale na kolana nie powala - pewnie ze względu na niski moment obrotowy. Ale dieselek z tą skrzynią w XV to będzie strzał w dziesiątkę! Dorzucić SI-Drive i X-Mode do tego i będzie rewelacja.

 

P.S. Oczywiście rozmarzyłem się :biglol:

Edited by Izotom
Link to comment
Share on other sites

Myśląc o nowym benzynowym OBK ciężko mi oprzeć się wrażeniu, że póki co oferta jest uboga. Z tabelki 2013 zniknęły benzynowe manuale, a 2.5 i tak jest za słaby, w szczegolnosci z linerartroniciem. Na szczęście mam trochę czasu, ale chyba nie aż tyle by doczekać się DIT. Aha, no i 2.5 OBK lineartronic jest demonstracyjny w PL jeden.

Link to comment
Share on other sites

ale chyba nie aż tyle by doczekać się DIT

 

Według Sz. Dyrekcji nie ma planów na najbliższą przyszłość czyli kalkuluj min. 18 miesięcy. Może nowy model OBK MY15 lub 16 załapie się na 2.0DIT.

Link to comment
Share on other sites

Zbigniew, a dlaczego tylko benzynowe wchodzą w grę?

 

Właśnie? Diesel jest OK. Fajnie jedzie i oszczędny. Gdyby nie to, że jeszcze mam "chęci" na zabawę autem to bym sobie taki lajsnął.

Link to comment
Share on other sites

Mieliśmy Forka w dieslu i gdyby nie to, że Iza chciała mieć automat to byłby pewnie następny diesel. Diesel ma przyjemną charakterystykę i po kolejnym lifcie tego silnika nie do poznania jeśli chodzi o naszą pierwszą wersję.

Link to comment
Share on other sites

Mieliśmy Forka w dieslu i gdyby nie to, że Iza chciała mieć automat to byłby pewnie następny diesel. Diesel ma przyjemną charakterystykę i po kolejnym lifcie tego silnika nie do poznania jeśli chodzi o naszą pierwszą wersję.

 

a co tam się zmieniło? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...