Jump to content

przeszczep 6MT do XT zakończony sukcesem!!!


Cube
 Share

Recommended Posts

Pacjent:

Forester 2.0 XT Rinspeed

2004, 170 000

 

Tło historyczne:

Uprzednio zrobione zawieszenie (Rinspeed + 4TKit tył = dość sztywny zawias) i założone hamulce czerotłokowe jak również zrobione praktycznie wszystko wkoło (chłodnica, katalizator, elektryka silnika, sportowy filtr....itd.) - to była "kosmetyka" i profilaktyka, ale za to kosztowna....

 

Pretekst:

Padnięty V bieg...

- w kontekście poprzednio poczynionych nakładów (a dodam, że doszły jeszcze nowe opony, audio, cb, i w ogóle worek $), podjąłem decyzję o dozbrojeniu sprzętu poprzez zmianę skrzyni na 6MT STi...

 

Operacja:

Ostatecznie wybór padł na skrzynię TY856WVBAA - tj. skrzynkę STi fabrycznie zaadoptowaną do Spec B i stamtąd wyjętą... różnica względem Sti jest głównie taka, że brak jest napędu prędkościomierza w skrzyni, oraz (to najważniejsze!) pasuje ona idealnie do półosi Forestera. Przełożenia identyczne jak w Subaru Impreza WRX STi 2007, przy czym pierwsze 4 biegi są również identyczne jak w (nieosiągalnej) skrzyni od Forestera STi 2004-2006 (V i VI bieg w Foresterze STi są nieco słabsze = dłuższe)... Tu ciekawy link: http://home.gci.net/...hart_Public.pdf Skrzynia oczywiście w zestawie z tylnym dyferencjałem, wysprzęglikiem i lewarkiem...

Problemy:

1) prędkościomierz w Spec B działa na zasadzie czujnika w kole - więc w Gearboxie nie ma Speedometera :D Na szczęście szacowne grono inżynierów Subaru załatwiło sprawę "miejsca" po napędzie prędkościomierza poprzez włożenie weń zaślepki! (STi ma oczywiście prędkościomierz "ze skrzyni" więc wkładając skrzynię do Spec B fabryka zatkała pozostałą po tym dziurę i już). Wystarczy zatem dokupić w serwisie brakujące części do prędkościomierza (solidne kilka stów + parę tygodni oczekiwania) i wszczepić je tam gdzie ich miejsce. Przeróbka jest więc ułatwiona - ale wymaga znacznej precyzji (upierdliwość: 100!).

2) wał napędowy w Foresterze XT jest zdecydowanie za długi do połączenia ze skrzynią TY856WVBAA... Rozwiązanie, które zastosowano w moim samochodzie to skrócenie wału napędowego i ponowne jego wyważenie - ma to tę zaletę, że wał jest idealnie "wyśrodkowany" a do tego pasuje mocowanie... słyszałem też, że przy takim układzie pasuje wał od skrzyni AT, ale od nowa ważony wał z oryginału jest naprawdę idealny!

3) wodziki - to już sztuka warta mistrza :) Drobiazgi, ale o tyle ważne, że jeśli się je odpowiednio zrobi to "prześcigają oryginał" dając możliwość wtórnej regulacji!!

4) mocowanie wydechu - drobiazg, ale też upierdliwy.

 

Efekty:

Forester z nową skrzynią jest lepszy o niebo i piekło razem wzięte!!!!!

Piekło: Znacznie lepsza dynamika, szybsza reakcja, idealna praca w szerokim paśmie obrotów!!!

Niebo: Super elastyczność, znacznie precyzyjniejsza skrzynia (krótki ruch) + łatwość wbijania biegów!!, mniejsze zużycie paliwa (o ile spadło - dokładnie napiszę wkrótce: obecnie kończę pierwszy bak)...

Jazda jest niesamowita. Nie tylko przyjemniejsza i szybsza :D, ale również pewniejsza. Mam również wrażenie, że jest ciszej. Nie tylko dlatego, że przy 150 km/h obroty są poniżej 4000 - wydaje mi się, że ta skrzynia po prostu ciszej pracuje...

 

To mój 5 Forester. Uważam, że zmiana skrzyni dodaje o wiele więcej wartości temu autu, niż można by się spodziewać. Na pewno warta jest zainwestowanych pieniędzy!!! Choć nie są one małe. Moje nadzieje rozbudza również legendarna trwałość 6MT - przy czym udało mi się nabyć skrzynkę z małym (prawdziwie małym) przebiegiem.

 

Aha: Prędkościomierz pokazuje o 1-2 km/h mniej niż GPS ;) Działa zatem w punkt drań :D

 

That's all folks B)

 

Pozdrawiam!!!

Edited by Cube
  • Like 1
  • Upvote 7
Link to comment
Share on other sites

GRUBO... nic nie napisales, jaki masz silnik (nadal 2.0T? jaka moc? cos czuje, ze majac 6MT niedlugo przyjdzie czas i na podkrecenie silniczka :D )

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Silnik standardowo wystrojony 2.0 T....

Podkręcenie w planach... zbieram kasę... może kupię silnik cały, żeby mieć bezpieczny swap w zanadrzu i poeksperymentuję na tym co mam...

:)

...wydechy w sumie mam gotowe (Rinspeed daje większy - ale wciąż nie ryczący zestaw), hamowanie jest ok... (ew. można popracować i tu, ale 4tłoczki z GT dobrze dają rady!) - wypada więc na silnik :D

 

...ale to za chwilę....

Teraz muszę pojeździć :) :) :)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

ponieważ również bije sie z myślami $$$ ze zmianą wskrzynki w moim wrx możesz podac ile taka przyjemność może być pw? I ewentualnie zakup byl od prywatnej osoby czy masz gdzieś namiar na takowe miejsce z dobrami ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja też chętnie dowiem się jakie są koszty takiej skrzynki z UK ?

Druga sprawa ,taka skrzynia (i dyfer tyl)jest coś mocniej poszperowana ,czy taka sama kuuupaa jak w WRX ?

Link to comment
Share on other sites

@ Ferdek: w porównaniu z oryginałem 5MT to jest mocniej poszperowana, ale jak to się ma do WRXa? No idea....

Edited by Cube
Link to comment
Share on other sites

Pacjent:

Forester 2.0 XT Rinspeed

2004, 170 000

 

Tło historyczne:

Uprzednio zrobione zawieszenie (Rinspeed + 4TKit tył = dość sztywny zawias) i założone hamulce czerotłokowe jak również zrobione praktycznie wszystko wkoło (chłodnica, katalizator, elektryka silnika, sportowy filtr....itd.) - to była "kosmetyka" i profilaktyka, ale za to kosztowna....

 

Pretekst:

Padnięty V bieg...

- w kontekście poprzednio poczynionych nakładów (a dodam, że doszły jeszcze nowe opony, audio, cb, i w ogóle worek $), podjąłem decyzję o dozbrojeniu sprzętu poprzez zmianę skrzyni na 6MT STi...

 

Operacja:

Ostatecznie wybór padł na skrzynię TY856WVBAA - tj. skrzynkę STi fabrycznie zaadoptowaną do Spec B i stamtąd wyjętą... różnica względem Sti jest głównie taka, że brak jest napędu prędkościomierza w skrzyni, oraz (to najważniejsze!) pasuje ona idealnie do półosi Forestera. Przełożenia identyczne jak w Subaru Impreza WRX STi 2007, przy czym pierwsze 4 biegi są również identyczne jak w (nieosiągalnej) skrzyni od Forestera STi 2004-2006 (V i VI bieg w Foresterze STi są nieco słabsze = dłuższe)... Tu ciekawy link: http://home.gci.net/...hart_Public.pdf Skrzynia oczywiście w zestawie z tylnym dyferencjałem, wysprzęglikiem i lewarkiem...

Problemy:

1) prędkościomierz w Spec B działa na zasadzie czujnika w kole - więc w Gearboxie nie ma Speedometera :D Na szczęście szacowne grono inżynierów Subaru załatwiło sprawę "miejsca" po napędzie prędkościomierza poprzez włożenie weń zaślepki! (STi ma oczywiście prędkościomierz "ze skrzyni" więc wkładając skrzynię do Spec B fabryka zatkała pozostałą po tym dziurę i już). Wystarczy zatem dokupić w serwisie brakujące części do prędkościomierza (solidne kilka stów + parę tygodni oczekiwania) i wszczepić je tam gdzie ich miejsce. Przeróbka jest więc ułatwiona - ale wymaga znacznej precyzji (upierdliwość: 100!).

2) wał napędowy w Foresterze XT jest zdecydowanie za długi do połączenia ze skrzynią TY856WVBAA... Rozwiązanie, które zastosowano w moim samochodzie to skrócenie wału napędowego i ponowne jego wyważenie - ma to tę zaletę, że wał jest idealnie "wyśrodkowany" a do tego pasuje mocowanie... słyszałem też, że przy takim układzie pasuje wał od skrzyni AT, ale od nowa ważony wał z oryginału jest naprawdę idealny!

3) wodziki - to już sztuka warta mistrza :) Drobiazgi, ale o tyle ważne, że jeśli się je odpowiednio zrobi to "prześcigają oryginał" dając możliwość wtórnej regulacji!!

4) mocowanie wydechu - drobiazg, ale też upierdliwy.

 

Efekty:

Forester z nową skrzynią jest lepszy o niebo i piekło razem wzięte!!!!!

Piekło: Znacznie lepsza dynamika, szybsza reakcja, idealna praca w szerokim paśmie obrotów!!!

Niebo: Super elastyczność, znacznie precyzyjniejsza skrzynia (krótki ruch) + łatwość wbijania biegów!!, mniejsze zużycie paliwa (o ile spadło - dokładnie napiszę wkrótce: obecnie kończę pierwszy bak)...

Jazda jest niesamowita. Nie tylko przyjemniejsza i szybsza :D, ale również pewniejsza. Mam również wrażenie, że jest ciszej. Nie tylko dlatego, że przy 150 km/h obroty są poniżej 4000 - wydaje mi się, że ta skrzynia po prostu ciszej pracuje...

 

To mój 5 Forester. Uważam, że zmiana skrzyni dodaje o wiele więcej wartości temu autu, niż można by się spodziewać. Na pewno warta jest zainwestowanych pieniędzy!!! Choć nie są one małe. Moje nadzieje rozbudza również legendarna trwałość 6MT - przy czym udało mi się nabyć skrzynkę z małym (prawdziwie małym) przebiegiem.

 

Aha: Prędkościomierz pokazuje o 1-2 km/h mniej niż GPS ;) Działa zatem w punkt drań :D

 

That's all folks B)

 

Pozdrawiam!!!

 

super sprawa, ciekawy opis !

gratulacje... :yahoo:

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Pochwalę się

U mnie też wylądowała MT6 + komplet napędów z STI :yahoo:

Powiem Wam, że to jest to.

 

Coś czułem, że kombinujesz bo dawno nic się nie działo

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
mniejsze zużycie paliwa (o ile spadło - dokładnie napiszę wkrótce: obecnie kończę pierwszy bak)...

 

Czy już możesz coś więcej powiedzieć o spalaniu, bardzo mnie ten temat interesuje...

 

PzDr

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...