Skocz do zawartości

bicie na kierownicy od wału napędowego?


sebachon

Rekomendowane odpowiedzi

@@sebachon, raczej tylko rzeczoznawca Cię czeka.

Ale masz na myśli tego przy PZM-ocie?

 

Oto cytat z maila otrzymanego od Michelina:

"W dniu dzisiejszym Pańskie opony dotarły do fabryki Michelin w Olsztynie.

Opony zostały założone na felgi wzorcowe.

Podczas badania opon nie stwierdzono bicia osiowego ani promieniowego, wykraczającego poza tolerancję i które mogłoby spowodować dyskomfort jazdy.

Wyważenie dynamiczne wykazało niskie masy niedoważenia od 10g do 30g max.

Zalecam zbadanie centryczności obręczy felg.

Opony zostały zadysponowane do zwrotu."

 

Tylko że owe "niewielkie" niedoważenie 10-30 gram wiadomo jakie się robi przy dużych przeciążeniach, a nowe Semperity założone na DOKŁADNIE TE SAME FEGI sprawiły że się jeździ jak po stole. No normalnie ręce opadają. :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Niestety tego się spodziewałem - Michelin to firma w której nie ma uznanych reklamacji. Od wielkiego dzwona coś uznają, ale też nie do końca przyznają się do błędu, tylko nazywają to "gestem handlowym".

Wracając do opon to nie chodzi o ciężarki, bo nawet jak jest 60 gram to nie problem - bo po to się dowaza opony/koła i to koryguje. Problemem sa siły jakie generuje opona poprzez nie idealna centryczność i to że na całym obwodzie nigdy nie będzie idealnie tak samo się uginać. To są te siły, które mierzy Hunter w teście drogowym. Z tego co pamiętam to u Ciebie max było 9-11 kg, a ogólnie przyjmuje się normę 12kg - z tymże trzeba pamiętać że ten pomiar ma dość spora tolerancję (dokłądnośc to 1 kg) i będzie też zalezny od tego jak się usadowi opona na feldze. Niemniej jednak te opony które wychodzą blisko tej granicy w niektórych autach mogą juz powodować drgania ze względu na np specyfikę zawieszenia.

Wszelkich rzeczoznawców z PZMot sobie daruj, bo oni za przeproszeniem "g" mogą (raz że nie mają sprzętu, a dwa czesto i wiedzy)

Jedyne miejsce gdzie warto to zrobić, a i koszt nie jest zabójczy i dodatkowo producenci sami tam polecają się odwoływać i licza się ze zdaniem Pana Warszczyńskiego to tu:

http://www.obrpostomil.poznan.pl/?page=badania_opon〈=pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@sebachon, raczej tylko rzeczoznawca Cię czeka.

Ale masz na myśli tego przy PZM-ocie?

 

Oto cytat z maila otrzymanego od Michelina:

"W dniu dzisiejszym Pańskie opony dotarły do fabryki Michelin w Olsztynie.

Opony zostały założone na felgi wzorcowe.

Podczas badania opon nie stwierdzono bicia osiowego ani promieniowego, wykraczającego poza tolerancję i które mogłoby spowodować dyskomfort jazdy.

Wyważenie dynamiczne wykazało niskie masy niedoważenia od 10g do 30g max.

Zalecam zbadanie centryczności obręczy felg.

Opony zostały zadysponowane do zwrotu."

 

Tylko że owe "niewielkie" niedoważenie 10-30 gram wiadomo jakie się robi przy dużych przeciążeniach, a nowe Semperity założone na DOKŁADNIE TE SAME FEGI sprawiły że się jeździ jak po stole. No normalnie ręce opadają. :evil:

 

Lukass. Nie uznają reklamacji bo 100% z tej marki przechodzi testy bicia osiowego i promieniowego ma wyważarkach. Inne marki grupy mogą mieć badania wyrywkowe ale nie Michelin zwłaszcza w klasie H czy V.

Podaj mi na PW rozmiar opon i codebar lub DOT i gdzie zostały zrobione. W oponach Michelin mierzy się bicie promieniowe i osiowe w DaN nie Kg. Od tego zależy czy opona to złom czy jest OK. Wartości graniczne są bardzo restrykcyjne od nich zależy czy np. jest to opona dla OEM czy na drugie wyposażenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy od rozmiaru opon - każdy rozmiar i marka tzn. Kleber, BFG, Michelin czy Kormoran mimo że są z jednej firmy/fabryki mają różne limity dla bicia osiowego i promieniowego.

Opony firmowane przez Michelin mają najbardziej restrykcyjne normy. Ponadto przechodzą w 100% przez badania.

Normą są wartości są rzędu kilku DaN. Opony które już jeździły mają nierówne zużycie bieżnika więc wartości będą większe.

Wartości na poziomie 15 DaN i wyżej to już jest albo nierówne zużycie - wina użytkownika albo niecentrycznie nałożone elementy w oponie - wada fabryczna.

Niecentryczność elementów w oponie najpierw sprawdza się na wyważarkach biciem osiowym i promieniowym, jeżeli jest kicha opona zostaje przecięta w poprzek przez drutówkę i idzie na pomiary.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę przyznać ze zaczyna mnie to męczyć. Zastanawiam sie czy nie wysłać tych opon w prezencie dyrektorowi Michelin Polska... Weryfikacja w firmie sponsorowanej przez producenta to bardzo zabawna weryfikacja...

 

Co z tego ze opony podlegają restrykcyjnym normom jeżeli powodują bicie, do cholery!?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę przyznać ze zaczyna mnie to męczyć. Zastanawiam sie czy nie wysłać tych opon w prezencie dyrektorowi Michelin Polska... Weryfikacja w firmie sponsorowanej przez producenta to bardzo zabawna weryfikacja...

 

Co z tego ze opony podlegają restrykcyjnym normom jeżeli powodują bicie, do cholery!?

 

Zawsze opony wracają do fabryki gdzie zakładane są na felgi wzorcowe. W przypadku gdy w oponie jest niecentryczność lub ciało obce taka opona jest prezentowana osobie która ją wykonała.

Jeżeli badanie nie stwierdza bicia opony nie ma podstaw do reklamacji. Możesz założyć te opony na inne auto lub inne felgi i będziesz wiedział na 100% gdzie szukać przyczyny. W przypadku gdy zawsze będą winne opony niezależnie od auta czy felgi masz w W-wie biuro Michelina w w piwnicach małą stację do sprawdzania opon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wyważarkach wielkosci busa - nie takich jak mają wulkanizatorzy wilekości lodówki. Nie pamietam nazwy firmy. Możliwe że Akron.

Ponadto sprawdzane są pod obciążeniem tzn rolka dociska oponę z siłą podobną do tego co jest na drodze. Opona jest napompowana do ciśnienia roboczego i rozkręcana.

 

Najprosciej jest podejrzane opony założyć na inne auto lub inne felgi. Nie porównywać z oponami zimowymi które nie dość że mają miękką mieszankę która tłumi wibracje to jeszcze hałasują przy 130 km/h.

Pozatym mają zapewne inny profil niż wadliwe Micheliny - gruby balon co nie jest bez znaczenia.

 

Zamień się z kimś na 2 dni na felgi z oponami i będziesz wiedział a niedoważenia mogą być od nierównomiernego zużycia opon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zamierzam już z nikim sie zamieniać. Mam nowe opony i jest idealnie. A Michelinowi nie odpuszcze.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

No i jednak walka się opłaciła. :) Oto jaką finalnie decyzję podjął Michelin: (cytat z maila) "Szanowny Panie,

 

Zleciłem wykonanie jeszcze jednego badania reklamowanych opon.

Opony zostały poddane badaniu: Test Drogowy na maszynie HUNTER.

Opony uzyskały wyniki wariacji siły:

Opona oznaczona nr 1: 3,5 kG (kilogramów siły)

Opona oznaczona nr 2: 6,5 kG (kilogramów siły)

Opona oznaczona nr 3: 3,5 kG (kilogramów siły)

 

Załączam kopie z wyników badań:

 

 

 

Tolerancja dla tego parametru wynosi odpowiednio:

12kG dla rynku wymiany w USA

10kG dla rynku wymiany opon,

8kG dla rynku wymiany opon marek premium,

6kG dla rynku oryginalnego wyposażenia aut marek premium.

 

W związku z faktem, że opona nr 2 znajduje się w górnej tolerancji zdecydowałem o zatrzymaniu tej opony.

W związku z powyższym zostaną Panu odesłane pozostałe 2 opony i dodatkowo 2 nowe.

 

Z poważaniem,

Muszę przyznać, że honorowo i na miarę renomy firmy. Opony zatem idą na sprzedaż. Za chwilę będzie ogłoszenie. :)

Edytowane przez sebachon
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Na początku chciałem podziękować koledze Sebachon za spotkanie. Od razu po nim pojechałem do dobrego serwisu oponiarskiego w celusprawdzenia moich kółek w związku z drganiami wyczówlanymi na kierownicy.

Posiadane opony to Yokohama ADVAN Sport 215/45/R17 z datą produkcji 42/2008.

Zrobiony był test drogowy na hunterze wszystkich 4 kółek. Jedną felgę trzeba było wyprostować, bo była lekko krzywa. Później znowu test drogowy i wyważanie.

Wyszło mi coś takiego:

prawy przód - 6,5 kG siły

Lewy przód - 9,5 kG siły

Prawy tył - 3,5 kG siły

Lewy tył - 0,5 kG siły

Niedoważenia w granicach 10-20g.

Czyli generalnie wszystko w normie. Dla wszystkiego zrobiłem geometrię, żeby być pewnym że jest wszystko ok. Wyniki poniżej.

 

Drgania kierownicy nie ustąpiły...Jeszcze spróbuje chyba przód z tyłem zamienić...

post-10590-0-97238100-1377861806_thumb.jpg

Edytowane przez zaj0nc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wartości 6,5 a już tym bardziej ponad 9 w moim aucie na pewno powodowalyby bicie. Ta opona wymieniona na gwarancji przez Michelina miała wlasnie 6,5. Zamien chociaż tył z przodem. Pozdrawiam i tez dziękuje za miły spocik w Grafixie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz ma jeszcze pytanie odnośnie tych wartości referencyjnych przy teście drogowym na hunterze. Te wartości są gdzieś ogólnodostępne? Bo chciałbym spróbować poszarpać się z ubezpieczycielem i wyciągnąć od niego nowe oponki z racji tego, że jedna nie mieści się w tolerancji do 8kG. Bo chyba moje opony można zaliczyć do klasy premium?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz ma jeszcze pytanie odnośnie tych wartości referencyjnych przy teście drogowym na hunterze. Te wartości są gdzieś ogólnodostępne?
Oto cytat z listu od Michelina: Tolerancja dla tego parametru wynosi odpowiednio:

12kG dla rynku wymiany w USA

10kG dla rynku wymiany opon,

8kG dla rynku wymiany opon marek premium,

6kG dla rynku oryginalnego wyposażenia aut marek premium.

 

W związku z faktem, że opona nr 2 znajduje się w górnej tolerancji zdecydowałem o zatrzymaniu tej opony.

 

Jak widać, w przypadku mojego auta tolerancja była dużo mniejsza, więc próbuj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

U mnie było podobnie. Wykluczenie wszelkich możliwych wibracji pochodzących z obracajacych sie elementów auta jest możliwe w ASO. Na podnośnika rozpędza kola i pomierza wszelkie bicia. Wtedy będziesz miał pewność, ze na pewno winne są felgi lub opony. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Probelm z drganiami na kierownicy rozwiązany. Przyszło mi to do głowy dopiero jak oddawałem starą felgę na złom ( zgiąłem ją delikatnie i nie było sensu nap[rawiać, tym bardziej, że dostałem nową). W nowej nie było pierścienia centrującego...reszy mozna sie domyślić...w zakładzie gdzie zmianiałem kołą dorobili mi pierścień...ale...jak sie teraz okazuje nie był on tak trwały jak te orginalne...teraz załozyłem orginalny, wyjęty z pogietej felgi...i jest git malina...prosta przyczyna, która niekoniecznie przychodzi do głowy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam podobny problem, ale chyba właśnie z oponami Semperit Speed Grip :( (kupionymi w AutoForum). Outback od momemntu zmiany opon dostał drgawek, koła wyważałem już 4 razy w różnych zakładach, w tym serwis Subaru oraz sprzedawca opon. Dojechalismy z tolerancja do 3dkg i dalej to samo. Ostatnio opony zostaly "zooptymalizowane" czyli pozamieniane wzgledem felg .. to samo :(. Oopony reklamowalem, ale dostalem odp ze trzymaja normy producenckie :(.

W miedzyczasei zmienilem kola na letnie i jest znacznie lepiej, choc i teraz czuje delikatne drgania w ok 100-130km/h, chce podjechac do serwisu, zeby sprawdzic drgania na podnosniku. chcialbym wyeliminowac/ sprawdzic kwestie drgan po stronie auta.

W przypadku letniego kompletu byc moze to problem wywazenia, poniewaz dwa kola letnie wywazalem 2 lata temu, a dwa ostatnio (dla sprawdzenia).

Natomiast pozostaje kwestia zimowek, felgi proste, calosc sie wywaza a drgania sa ..

 

Sebachron - w jakis sposob zmusiles Michelina do uznania gwarancji ?

 

Ja reklamowalem u sprzedawcy, a sprzedawca tweirdzi, ze test na hanturze nie wykazal rozbieznosci z danymi producenta. Niby maja autoryzacje producenta i odpowiadaja ze ta ekspertyza jest dla nich ostateczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam podobny problem, ale chyba właśnie z oponami Semperit Speed Grip :( (kupionymi w AutoForum). Outback od momemntu zmiany opon dostał drgawek, koła wyważałem już 4 razy w różnych zakładach, w tym serwis Subaru oraz sprzedawca opon. Dojechalismy z tolerancja do 3dkg i dalej to samo. Ostatnio opony zostaly "zooptymalizowane" czyli pozamieniane wzgledem felg .. to samo :(. Oopony reklamowalem, ale dostalem odp ze trzymaja normy producenckie :(.

W miedzyczasei zmienilem kola na letnie i jest znacznie lepiej, choc i teraz czuje delikatne drgania w ok 100-130km/h, chce podjechac do serwisu, zeby sprawdzic drgania na podnosniku. chcialbym wyeliminowac/ sprawdzic kwestie drgan po stronie auta.

W przypadku letniego kompletu byc moze to problem wywazenia, poniewaz dwa kola letnie wywazalem 2 lata temu, a dwa ostatnio (dla sprawdzenia).

Natomiast pozostaje kwestia zimowek, felgi proste, calosc sie wywaza a drgania sa ..

 

Sebachron - w jakis sposob zmusiles Michelina do uznania gwarancji ?

 

Ja reklamowalem u sprzedawcy, a sprzedawca tweirdzi, ze test na hanturze nie wykazal rozbieznosci z danymi producenta. Niby maja autoryzacje producenta i odpowiadaja ze ta ekspertyza jest dla nich ostateczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam podobny problem, ale chyba właśnie z oponami Semperit Speed Grip :( (kupionymi w AutoForum). Outback od momemntu zmiany opon dostał drgawek, koła wyważałem już 4 razy w różnych zakładach, w tym serwis Subaru oraz sprzedawca opon. Dojechalismy z tolerancja do 3dkg i dalej to samo. Ostatnio opony zostaly "zooptymalizowane" czyli pozamieniane wzgledem felg .. to samo :(. Oopony reklamowalem, ale dostalem odp ze trzymaja normy producenckie :(.

W miedzyczasei zmienilem kola na letnie i jest znacznie lepiej, choc i teraz czuje delikatne drgania w ok 100-130km/h, chce podjechac do serwisu, zeby sprawdzic drgania na podnosniku. chcialbym wyeliminowac/ sprawdzic kwestie drgan po stronie auta.

W przypadku letniego kompletu byc moze to problem wywazenia, poniewaz dwa kola letnie wywazalem 2 lata temu, a dwa ostatnio (dla sprawdzenia).

Natomiast pozostaje kwestia zimowek, felgi proste, calosc sie wywaza a drgania sa ..

 

Sebachron - w jakis sposob zmusiles Michelina do uznania gwarancji ?

 

Ja reklamowalem u sprzedawcy, a sprzedawca tweirdzi, ze test na hanturze nie wykazal rozbieznosci z danymi producenta. Niby maja autoryzacje producenta i odpowiadaja ze ta ekspertyza jest dla nich ostateczna.

Zadzwoń do mnie 502981zero83 - może uda sie coś pomóc/wymysleć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...