Jump to content

Zmiany temperatury silnika


lech_b
 Share

Recommended Posts

Witam,

 

Na początku przedstawię się jako, że jestem tutaj nowy: Witam! Po drugie krótki opis mojego Forestera: rok 2004, 2.0X Automat, 126 tys. przebiegu (sprawdzony i pewny przebieg), regularnie serwisowany w ASO w Polsce (potwierdzone), wymiana rozrządu w ASO przy 90tys. i płynów przy 120tys. (potwierdzone w ASO).

 

A po trzecie opis niepokojącego mnie zjawiska. Otóż podczas jazdy zmienia rośnie wskaźnik temperatury silnika. Przejrzałem forum i zrobiłem sprawdzenie tego co się dało i oto moje spostrzeżenia:

 

Stan płynu chłodniczego:

silnik zimny: chłodnica-full; zbiornik wyrównawczy - 2cm poniżej poziomu full

silnik ciepły (po teście): chłodnica - nie otwierałem z wiadomych względów :) zbiornik wyrównawczy - 1 cm powyżej poziomu full

stan płynu: brak bąbelków, czysty płyn bez plam oleju czy kolorowych nalotów

 

Jazda sprawdzająca:

0-100km/h standardowe przyspieszanie: nic się nie dzieje z temperaturą silnika (kreska jest w pozycji poziomej/horyzontalnej)

100-140km/h temperatura rośnie, ale nie osiąga maksimum (czerwone pole) - rośnie tak trochę ponad drugą kreską

Włączenie ogrzewania na maksymalne ciepło i maksymalny nawiew - spadek temp. do normalnego poziomu

Obniżenie prędkości poniżej 100km/h - spadek temp. do normalnego poziomu

 

No i teraz pozostaje pytanie: Co to może być? Czujnik temperatury? Termostat? Uszczelka? Ten model tak ma? Coś innego?

 

Z góry dzięki za podpowiedzi/sugestie.

 

Pozdrawiam,

Lechu B.

Link to comment
Share on other sites

wydaje się że możesz mieć zapowietrzony układ, sprawdź proszę sobie wszystkie przewody, potem odpowietrz dobrze układ, jak to nie zda egzaminu to tak kolega wcześniej trzeba sprawdzić termostat.

powodzenia

Link to comment
Share on other sites

dzięki za podpowiedzi.

 

 

odnośnie poziomu płynu to sprawdziłem przy zimnym silniku i odkręconym korku chłodnicy, że po odpaleniu poziom się minimalnie się podniósł, ale tak około 50ml, więc niezauważalnie. poza tym nic się nie dzieje.

 

i jeszcze pytanie: jak dobrze odpowietrzyć układ?

Edited by lech_b
Link to comment
Share on other sites

Normalna temperatura to milimetr powyżej drugiej kreski od dołu, czyli poniżej poziomu horyzontalnego/połowy zakresu wskaźnika i nie powinna ani drgnąć, chyba że podczas jakiegoś masakrycznego i długiego obciążenia. Obstawiam termostat.

Edited by rutra80
Link to comment
Share on other sites

Sprawdziłbym chłodnicę,może brud pozapychał otwory pomiędzy blaszkami,rurkami i podczas większego obciążenia silnika,a zmniejszony przepływ powietrza przez chłodnicę,powoduje skok temperatury.

Link to comment
Share on other sites

płyn został sprawdzony, termostat wymieniony, ale objawy pozostały, ale w mniejszym natężeniu. na przykład jeździłem cały tydzień po mieście w dużym słońcu i korkach i nic się nie działo z temperaturą, ale jak raz pojechałem szybciej (około 120km/h) to znowu wzrosło do drugiej kreski, ale potem jak zmniejszyłem do 80km/h to spadło do poziomu normalnego.

 

podczas analizy w warsztacie po wymianie termostatu wszystko wyglądało ok, ale z jedną wątpliwością, że płyn chłodniczy krążył trochę wolniej niż normalnie, ale nie jakoś tragicznie odbiegał od normy.

 

będę sprawdzał dalej, ale również będę wdzięczny za sugestie. może jakiś bezpiecznik?

Link to comment
Share on other sites

Zrób jeszcze próbę przejazdu przy ok. 80 ,ale z takimi obrotami jak jechałeś 120 ( pewnie na 5-ce) .Jedź te 80 np. na 3 ce .jesli zauważysz wzrost temp. to pewnie chłodnica. Może coś jeszcze z pompą płynu, albo powietrze w układzie.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

jeszcze raz dzięki za sugestie.

 

podsumowuję co się wydarzyło i jak się skończyło, bo może komuś się przyda.

 

otóż rozpoczęliśmy od wymiany termostatu. po wymianie nadal jednak występowały takie same problemy. w kolejnym kroku poszła do sprawdzenia chłodnica i po weryfikacji okazało się, że to ona może być źródłem problemów, ponieważ termostatu działał prawidłowo, płyn w układzie krążył, wiatraki kręciły się jak trzeba, ale chłodnica bardzo wolno przepuszczała przez siebie gorący płyn. po wymianie chłodnicy na nową problem zniknął. zrobiłem już ponad 300km w podobnych jak poprzednio warunkach i jest ok.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Cyba z naciskiem na "chyba", powinieneś mieć zbiorniczek metalowy powyżej chłodnicy i to właśnie w niem trzeba zobaczyć poziom. Tak wygląda na zapowietrzony układ.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Panowie, odświeżam temat, mój forek wczoraj pierwszy raz w życiu minął trzecią kreskę na wyświetlaczu, załączył dwa wiatraki i dmuchał jak dziki, nigdy w życiu mi nie odstawił takiego numeru, nawet przy mocniejszej jeździe nigdy nie słyszałem żeby włączyły się wiatraki. 2 tygodnie temu był na przeglądzie w ASO i wszystko było OK. Wczoraj zimny silnik, odpalam, ruszam a tam dosłownie po 10 sekundach pokazuje mi że silnik już osiągnął 2 kreskę i stoi, dociskam go delikatnie do 5 tysięcy a temperatura skacze do 3 kreski, ogrzewanie na full i temperatura spada. Wie ktoś o co chodzi?

Pozdrawiam

 

A i panowie jak by ktoś powiedział na szybko bo schodzę do garażu zobaczyć o co chodzi:

 

1. odpalić silnik, odkręcić zbiorniczek od płynu ( nie wyrównawczy) i sprawdzić czy bulgocze.

2. korek na chłodnicy odkręcić i ponownie go zakręcić ( gdzieś wyczytałem, że jakaś tam sprężynka może się przywiesić).

3. sprawdzić spaliny czy nie ma białego dymu bądź innych niepokojących kolorów.

 

A i pytanie jak dokładnie odpowietrzyć układ chłodzenia?

Link to comment
Share on other sites

Zapowietrzony uklad lub walnieta pompa.

Objawy:

gora goraca a dol zimny - pompa

Powietrze pod korkiem zbonika/chlodnicy. Zapowietrzony (nie mylic ze zbiornikiem plastikowym)

 

Powody zapowietrenia

niedzczelnosc ukladu wyciek plynu

nieszczelnosc odpowoetrania (korek lub cienkie rurki

zassanie powietra do ukladu z powodu braku w zborniku plastikowym

 

UPG

 

uklad sie sam odpowietra jesli nie ma problemow. Wstepne odpowietrenie to tylko dolewanie pod korki metalowe i ewentualne wycisniecie powietra z gornego weza

Link to comment
Share on other sites

Panowie, moje spostrzeżenia po przejechaniu kilku kilometrów.

Temperatura ponownie wzrosła powyżej 3 kreski, wiatraki działają pełną mocą.

Jak skończyły działać otwieram maskę a tam jak na zdjęciu ( nie wiem czy to prawidłowo czy nie bo nie jestem mechanikiem) :

 

chlodnica.jpg

 

Następnie zbiorniczek od płynu hamulcowego:

 

zbiorniczek.jpg

 

Nie wiem czy to normalne czy nie, w każdym razie tak u mnie to wygląda.

Następnie. wiatraki stoją, dotykam chłodnicy:

góra: gorąca mocno

powyżej środka: ciepła dosyć

środek: ciepła delikanie

dół: normalna, nie ciepła, nie zimna :)

 

Zauważyłem jeszcze jedną rzecz, od strony kierowcy do chłodnicy idzie metalowy wężyk który cały uwalony był w starym płynie chłodzącym,

a zaraz pod wężykiem śrubę, która była lekko mokra świeżym płynem.

 

bok_chlodnica.jpg

 

Wie ktoś co to jest i czy może to być przyczyną?

 

Inna sprawa, dojeżdżam do domu z 3 kreską na karku, gaszę silnik, następnie przekręcam kluczyk żeby wiatraki pochodziły i schłodziły trochę silnik, patrze na wskazówkę a tam już 2 kreski, przekręcam kluczyk w pozycję off i za chwilę znów go przekręcam a tam wskazówka już poniżej 2 kreski, a to wszystko w ciągu 10 sekund. Dodam, że wiatraki wciąż dmuchają ale niby czemu skoro temperatura już spadła poniżej 2 kreski.

 

Dodam jeszcze, że wczoraj przejeżdżałem przez dosyć sporą kałużę i trochę samochód zanurkował, później go zgasiłem a jak go odpaliłem to zaczęła temperatura

skakać, stąd moje pytanie, czy na dole jest jakiś czujnik bądź cokolwiek innego związanego z układem chłodzenia co mogłoby zostać zalane?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

..........

Jak skończyły działać otwieram maskę a tam jak na zdjęciu ( nie wiem czy to prawidłowo czy nie bo nie jestem mechanikiem) :

 

chlodnica.jpg

 

Następnie zbiorniczek od płynu hamulcowego:

 

zbiorniczek.jpg

 

 

Spoglądam na załączone foty i.... u mnie korki na chłodnicy i zbiorniczku wyrównawczym są zamienione. Poza ciśnieniem opisanym na korku i kształtem ("skrzydełka") nie różnią się niczym w mocowaniu. Jak powinno być prawidłowo? Jakie ciśnienie powinno być "przepuszczane" w którym miejscu?

Link to comment
Share on other sites

W opisanych objawach zazwyczaj winny jest teromstat. Nie otwiera sie do końca i przez to płyn krąży w tzw. małym obiegu czyli nie przeplywa pezrz chlodnicę. Objaw jest taki, że silnik bardzo szybko się przegrzewa, załączają się wentylatory tylko płyn w zimnej chłodniccy nie może przedostac się do do slilnika. Mialem podobną sytuację tylko w innym samochodzie. Pomogło wymontowanie termostatu, zablokowanie w pozycji otwartej i zjazd do warsztatu z niedogrzanym silnikiem.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...