Skocz do zawartości

Crash test Subaru Forester...


iron

Rekomendowane odpowiedzi

dziwny ten kąt uderzenia... Takie wypadki zdarzają się, np. przy mijaniu się aut, które są blisko osi jezdni, ale wtedy drugie auto jest w ruchu, nie jest nieruchomą ścianą... Ale to tylko pokazuje, jakie siły działają przy zderzeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy w grupie małych SUVów. Ale nie pierwszy w ogóle.

S60

 

XC60

 

Civic

 

I parę innych.

 

dziwny ten kąt uderzenia... Takie wypadki zdarzają się, np. przy mijaniu się aut, które są blisko osi jezdni, ale wtedy drugie auto jest w ruchu, nie jest nieruchomą ścianą... Ale to tylko pokazuje, jakie siły działają przy zderzeniu.

Jeśli drugie auto ma zbliżoną masę nie ma znaczenia czy "walisz" w auto czy ścianę.

Edytowane przez RoadRunner
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziwny ten kąt uderzenia...
chyba najczęstszy w typowych zderzeniach..

 

Mam wątpliwości, czy najczęstszy. W mojej ocenie częściej powierzchnia uderzenia jej jednak większa. Ale wtedy siły inaczej będą się rozkładać, część uderzenia weźmie na siebie silnik, strefy zgniotu, itp.

Takie przypadki jak ten w teście odnoszą się do sytuacji, kiedy np. wychylamy się zza auta, aby zobaczyć czy można wyprzedzić, a auto z przeciwka jest zbyt blisko osi auta. Ale nawet w takim przypadku drugie auto porusza się z pewną prędkością, niekonieczne jedzie idealnie prosto, czyli nie jest "ścianą".

Uderzenie punktowe zawsze będzie bardziej "widowiskowe" niż uderzenie większą powierzchnią.

 

eśli drugie auto ma zbliżoną masę nie ma znaczenia czy "walisz" w auto czy ścianę.

Chyba jednak ma. Elementy odkształcalne absorbują siłę uderzenia

 

No właśnie, to czy walisz w auto, czy w ścianę niby nie ma znaczenia, ale drugie auto nigdy nie jest idealną, równą ścianą, rzadko porusza się z idealnym kątem (jak ściana), rzadko ma równomierną siłę "oporu" na całej długości (jak ściana), inaczej się odkształca, bo ma strefy zgniotu (inaczej niż ściana).

Inna kwestia, że takie filmy pokazują, że jeździmy kupą blachy, która po prostu podlega prawom fizyki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że odkształcenia mają jakieś znaczenie ale robienie takich testów masowo nie miałoby sensu bo każde auto odkształca się inaczej, ba nawet to samo auto odkształcić się może inaczej, więc w ten sposób ciężko porównywać wyniki.

Walnięcie w ścianę ma jak najbardziej sens a zachowanie samochodu diametralnie się nie zmieni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uderzenie w ścianę to chyba najgorszy scenariusz, gdyż jak to zostało już zauważone, drugi samochód też się odkształca, a zatem pochłania energię zderzenia. Ściana natomiast zwyczajnie sobie jest i nigdzie się nie rusza, ani nie odkształca. Całą energię zderzenia musi zatem przyjąć auto testowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściana się nie porusza, czyli nie dokłada energii do zdarzenia. W przeciwieństwie do drugiego samochodu, który jedzie z podobną do naszej prędkością, ale o przeciwnym zwrocie. Co z tego, że drugie auto się odkształca? Skoro energii może przynieść więcej, niż rozproszy przez odkształcanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściana się nie porusza, czyli nie dokłada energii do zdarzenia. W przeciwieństwie do drugiego samochodu, który jedzie z podobną do naszej prędkością, ale o przeciwnym zwrocie. Co z tego, że drugie auto się odkształca? Skoro energii może przynieść więcej, niż rozproszy przez odkształcanie.

Ściana nie musi się poruszać. 3 zasada dynamiki się kłania :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@jpol, znajdź na YT odcinek MythBusters, w którym robią następujący eksperyment: 1. uderzają autem o ścianę z prędkością 80 km/h, 2. uderzają autem o ścianę z prędkością 160 km/h, 3. zderzają dwa auta czołowo, a każde z nich jedzie 80 km/h. Auta po próbie 1 i 3 mają prawie identyczny zakres zniszczenia, natomiast auto z próby nr 2 przestało istnieć :P

Edytowane przez elmo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Był juz wątek o tych nowych testach. One jak najbardziej maja sens go IIHS stwierdził ze ze statystyk wynika ze wlasnie zderzenie zaledwie "rogiem" auta jest najczęstsze (znaczna większość w barierki), zderzenia 1/3 powierzchni czołowej sa rzadsze. Te nowe testy wykazały jak wielu producentów produkuje auta "pod crashtest", nie starając sie wcale budować aut po prostu bezpiecznych...

 

Podobne ma sie sprawa z rozlozeniem elementów mechanicznych pod maska. Zauważcie ze w samochodzie z silnikiem poprzecznym ciężki blok silnika znajduje sie po prawej stronie, po lewej zaś znacznie delikatniejsza skrzynia biegów...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściana się nie porusza, czyli nie dokłada energii do zdarzenia. W przeciwieństwie do drugiego samochodu, który jedzie z podobną do naszej prędkością, ale o przeciwnym zwrocie. Co z tego, że drugie auto się odkształca? Skoro energii może przynieść więcej, niż rozproszy przez odkształcanie.
ściana sie nie porusza, ale się odkształca :idea: pochłaniajac energie.

:icon_arrow: Łatwiejsze bedzie może porównanie dwóch niruchomych przeszkód ('ścian') - odkształcalnej z nieodkształcalną. Zderzenie z pierwszą jest mniej destrukcyjne dla samochodu a z tą drugą bardziej.

Porównanie nieruchomej przeszkody do poruszajacego sie samochodu moze nie być miarodajne ze wzgledu na wpływ innych czynników np. masa tego drugiego samochodu, jego predkość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I dzisiaj na wp. http://moto.wp.pl/kat,106078,title,Testy-zderzeniowe-SUV-ow-nie-tak-bezpieczne,wid,15655857,wiadomosc.html?ticaid=1109e8 "Jedynym SUV-em sporód testowanych, który z przeprowadzonego przez IIHS testu wyszedł obronną ręką, było Subaru Forester."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy te testy są dobre, czy nie, ale na 100% są lepsze od tych durnych NCAP, w których od paru lat prawie każde auto dostaje 5 gwiazdek... jak to już napisał Than_Junior - producenci robią auta pod crashtesty, żeby tylko móc pochwalić się w sloganach reklamowych kolejnymi 5 *...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściana się nie porusza, czyli nie dokłada energii do zdarzenia. W przeciwieństwie do drugiego samochodu, który jedzie z podobną do naszej prędkością, ale o przeciwnym zwrocie. Co z tego, że drugie auto się odkształca? Skoro energii może przynieść więcej, niż rozproszy przez odkształcanie.

 

 

Spało się na fizyce co ?

 

1) Ściana jest równie dobra do doświadczeń co drugi samochód.Po prostu auto w takim przypadku rozpędza się do podwójnej prędkości i tyle w temacie.

 

2) Zasada dynamiki mówi : Jeśli ciało A działa na ciało B jakąś siłą to ciało B działa na ciało A taką samą siłą i kierunku tylko przeciwnym zwrocie.

 

3) I oczywiście ma znaczenie jak energia się rozprasza: łamie , gnie, odrywa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Ściana jest równie dobra do doświadczeń co drugi samochód.Po prostu auto w takim przypadku rozpędza się do podwójnej prędkości i tyle w temacie.

 

A w jakim celu ?

Zdaje się, że Pogromcy Mitów sprawdzili to i wyszło, że dwa auta czołowo po 50km/h to jak jedno auto w ścianę ale też 50km/h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Ściana jest równie dobra do doświadczeń co drugi samochód.Po prostu auto w takim przypadku rozpędza się do podwójnej prędkości i tyle w temacie.

 

A w jakim celu ?

Zdaje się, że Pogromcy Mitów sprawdzili to i wyszło, że dwa auta czołowo po 50km/h to jak jedno auto w ścianę ale też 50km/h.

 

Jak się nie chodziło do szkoły, to trzeba to sprawdzać. :biglol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...