Jump to content

Hamulce - objaśnienie różnic


Recommended Posts

Padło gdzieś stwierdzenie o wymianie hamulunku na zimę. To raczej nogę trzeba trenować do warunków, a nie wymieniać hamulce. Dobrze zrobione, działają i na suchym, i na lodzie.

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, mz56 napisał:

Padło gdzieś stwierdzenie o wymianie hamulunku na zimę. To raczej nogę trzeba trenować do warunków, a nie wymieniać hamulce. Dobrze zrobione, działają i na suchym, i na lodzie.

Tu bardziej chodzi o to że na zimę większość z Was ma inne koła. Często są to 15" na lato 16" albo i większe. 15" nie wsadzisz na heble z tarczą 294. Chyba że jakieś "sportowe" wejdą. 

Link to post
Share on other sites
19 godzin temu, ewemarkam napisał:

Tu bardziej chodzi o to że na zimę większość z Was ma inne koła. Często są to 15" na lato 16" albo i większe. 15" nie wsadzisz na heble z tarczą 294. Chyba że jakieś "sportowe" wejdą. 

To nie łatwiej koło zmienić? :D

Link to post
Share on other sites
To nie łatwiej koło zmienić? 
Ale nie taniej. Heble to masz jakieś 600 PLN gdyby nie regenerować zacisku i założyć od tak żeby był. Mówię o używce, ale tarcze i klocki nowe. A koła to najlepiej drugi komplet, więc dochodzą Ci opony i felgi więc ponad 1500 trzeba by dać.
  • Like 1
  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites

ewemarkam, zwiedziłem wiele samochodów służbowych. Tam nie ma możliwości wymiany hamulunku. Jedziesz nielegala, we flotach nawet się tego nie dopatrzą, i robisz raz na jutro. Trochę większe tarcze, lub inne, lub inne klocki i masz setup na zimę i na lato. Bardzo łagodnie biorące na początku, zdecydowane w środku i gwałtowne  przy dnie. Nie ma potrzeby wymian czegokolwiek na zimę, czy na lato. Koła faktycznie o takiej samej średnicy. Ale noga nas prowadzi. Czy na pewno nie jesteś w stanie zablokować hamulców w lecie na 18", na tych samych hamujących w zimie na 16" ?

Link to post
Share on other sites
ewemarkam, zwiedziłem wiele samochodów służbowych. Tam nie ma możliwości wymiany hamulunku. Jedziesz nielegala, we flotach nawet się tego nie dopatrzą, i robisz raz na jutro. Trochę większe tarcze, lub inne, lub inne klocki i masz setup na zimę i na lato. Bardzo łagodnie biorące na początku, zdecydowane w środku i gwałtowne  przy dnie. Nie ma potrzeby wymian czegokolwiek na zimę, czy na lato. Koła faktycznie o takiej samej średnicy. Ale noga nas prowadzi. Czy na pewno nie jesteś w stanie zablokować hamulców w lecie na 18", na tych samych hamujących w zimie na 16" ?
Przecież to nie mój pomysł. Ktoś gdzieś palnął takim tekstem i tak go zrozumiałem. Nic więcej, dla mnie to absurd zmieniać hamulce w zależności od sezonu.
  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites

Wątek powstał 7 lat temu. Siedem lat temu miałem 20 lat, wolnossącą Imprezę, byłem studentem, a na pasję miałem całe "czypieńćdziesiąt". Wyrwałem komplet zacisków za czteropak - okazało się, że pod tarczę 294mm, na tamte czasy droga i rzadka rzecz. Ja miałem felgi 15', z nowymi oponami za dwumiesięczne oszczędności, więc hamulca 294mm nie mogłem wsadzić - chciałem 277. Przy próbie podmiany jarzm - na wtedy "wiedza forumowa" była taka, że KAŻDY dwutłoczek ma jarzma wymienne między sobą - okazało się, że jednak nie.

 

Qba który mi pomagał i był mentorem setup miał rozwiązany tak, że - mając zaciski Tokico - miał dwa komplety pasujących jarzm i tarcz. Na zimę miał setup na felgach 15', na lato 16'. Przy okazji zmiany kół podmieniał tarcze (277 zima, 294 lato) i jarzma. Robił to sobie sam, w zaprzyjaźnionym warsztacie, i trwało to kilka minut.

 

Po co to robił? A to już czas zatarł: miał nowe 15'tki na zimę, a 16'tki na lato? W Istebnej/Wiśle w tamtych czasach były jeszcze prawdziwe zimy, a Kuba uczył w szkole za górami, za lasami, gdzie prześwit i dobra zimówka miały znaczenie. Do tego Kuba naprawdę wykorzystywał możliwości tej wolnossącej Imprezy do maksimum, więc latem większy hebel mu się przydawał.

  • Like 2
  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites

A to przepraszam. Ale dalej wydaje mi się, że bez zmiany średnicy kół, nie potrzeba kombinować ze średnicą tarcz. Jednak z ręką na sercu, muszę powiedzieć, że moja (teraz w połowie córki) 2,0 RC 06, dostała zaciski i tarcze 294 mm po niecałym roku od zakupu. Nówka, jeszcze w okresie gwarancji. Jak mawiano: ryzyk - fizyk. Mnie się udało. Tylko tam były fabrycznie 16" i wszystko pasowało.

Link to post
Share on other sites

Znaczy - nie wiem, o jakim kombinowaniu tu mówimy. Sprawy 7 lat temu wyglądały tak:

- Wolnossące Imprezy GC miały z przodu hamulce jednotłoczkowe z tarczą 266mm. Takie hamulce mieściły się na każdą felgę (14' na pewno, 13' chyba też)

- Wolnossące Imprezy GD, wolnossące Forestery I generacji, Imprezy GC GT (turbo) przed liftem, niektóre Legacy miały z przodu hamulce dwutłoczkowe z tarczą 277mm. Takie hamulce mieściły się na każdą (?) felgę 15'. Na 14' bez szans

- Imprezy GD WRX (turbo) na USA, niektóre Forki i Legacy miały z przodu hamulce dwutłoczkowe z tarczą 294mm. Takie hamulce wymagały felgi 16'. Wchodziły też na niektóre felgi 15' - te "rajdowe", albo z dystansem/odpowiednim ET. Niektóre "dwutłoczki" 277mm i 294mm różniły się jedynie jarzmem i tarczą - według mojej wiedzy w ramach jednego producenta - na pewno było tak z zaciskami produkcji Tokico. Oznaczało to, że mając dwutłoczek Tokico z tarczą 277mm wystarczyło kupić jarzmo z Tokico 294mm, tarcze 294mm, i można było zrobić upgrade na większy hamulec wymieniając tylko tarcze i jarzmo, a zostawiając swój zacisk i klocki.

 

Pomijam w tych dywagacjach zaciski czterotłoczkowe - w skrócie, wchodzą na niektóre felgi 16', mają identyczną tarczę 294mm, ale inny rodzaj mocowania (bez jarzma, bo to nie slidery).

 

Popularną modyfikacją dla posiadaczy wolnossących Imprez było przejście z jednotłoczka 260mm na - w zależności od rozmiaru felg lato/zima i budżetu - dwutłoczek 277mm lub dwutłoczek 294mm. Znacząco poprawiało to siłę hamowania i "wyporność cieplną" układu.

Link to post
Share on other sites

Dokładnie o tym mówię. GG9FL6W miała tarcze 277 mm i nie hamowała. Upgrade do 294 mm zdecydowanie poprawił hamulunek. Tylko jarzma.

Edited by mz56
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...