Jump to content

Hamulce - objaśnienie różnic


Recommended Posts

O ile kwestia poprawy hamulców w wersjach doładowanych jest dość dobrze opisana na forum, o tyle poprawa hamulców w wolnych ssakach kwitowana jest dość lakonicznie. Schemat poprawy jest niby prosty:

260 mm jednotłoczek :icon_arrow: 277 mm dwutłoczek :icon_arrow: 294 mm dwutłoczek :icon_arrow: 294 mm czterotłoczek

Okazuje się jednak, że jest nieco bardziej skomplikowanie. Może jakiemuś właścicielowi wolnego ssaka się to przyda...

 

Będąc posiadaczem imprezy 2.0 GX postanowiłem poprawić hamulce. Nabyłem na forum dwutłoczki + tarcze 294 z amerykańskiego WRX'a i założyłem do swojego GX'a. Przy podmianie okazało się, że ZACISKI są identyczne, różnica jest jedynie w jarzmach i tarczach, taka informacja pojawia się zresztą w wielu miejscach na forum. Tak to wyglada:

 

277:

imag0188el.jpg

 

294:

imag0189z.jpg

 

Bardzo mi to odpowiada - na zimę zakładam mniejszy hamulec i koła 15, na lato większy i koła 16, a hamulce 294 robią w wolnym ssaku dobrą robotę. Kiedy więc inni zastanawiali się nad poprawą hamulców proponowałem im taka zamianę, z własnego doświadczenia i lektury forum sądząc, że wystarczy zmienić jarzmo hamulca i tarczę, m. in. w tych wątkach:

http://www.forum.sub...-komplet-5x100/

http://www.forum.sub...20-ssak-zmiana/

 

Kiedy BegUs chciał poprawić swoje hamulce i dorwał na forum zaciski i jarzmo (oficjalnie) 277mm, zakupił sobie zestaw tarcz i klocków brembo i dziś siedliśmy, żeby to wymienić. Po pierwsze okazało się, że jarzmo i zacisk pasuje... ale do tarczy 294 mm :icon_arrow: tu z moją tarczą:

imag2994.jpg

 

No to postanowiliśmy wsadzić moje jarzmo od zestawu zimowego (277mm), żeby BelegUs mógł zmontować hamulce. Niestety, okazało się, że jarzmo ma nieco inny rozstaw do montażu zacisku. Porównaliśmy wiec różnice:

 

Zacisk:

imag2983.jpg

 

imag2984.jpg

 

Jarzmo:

imag2982.jpg

 

imag2981.jpg

 

Różnica jest też w klocku - o ile powierzchnia przylegania do tarczy jest podobna, różne są szerokości tych wypustek, które pracują w jarzmie:

imag2990.jpg

 

imag2987.jpg

 

Tak więc podsumowując: MIAŁEM RACJĘ a jednak się MYLIŁEM:

 

1. Zaciski hamulców dwutłoczkowych 277 i 294 MOGĄ, ale nie MUSZĄ być zamienne;

2. Były różne systemy dwutłoczków, więc

3. Nie zawsze wystarczy zamienić samo jarzmo i tarczę, by cieszyć się lepszym (bo jednak większe jest lepsze) hamulcem.

 

I tu dochodzimy do pytań:

1. Czy jest jakiś klucz, wg. którego hamulce 277 :icon_arrow: 294 różnią się jedynie jarzmem i tarczą (np forester-forester, impreza-impreza, rocznik-rocznik)?

2. Wg czego można sprawdzić, jaki klocek pasuje do wybranego zestawu?

Edited by Qba25
  • Upvote 6
Link to post
Share on other sites
rocznik-rocznik

 

tutaj bym szukał różnic.

 

Wg czego można sprawdzić, jaki klocek pasuje do wybranego zestawu?

 

Po Vin'ie dawcy.

Link to post
Share on other sites

między generacjami zawsze jest ryzyko. <_< ale poskładacie to jakoś?

 

u mnie w robocie nagle ni z gruchy ni z pietruchy GM zmieniło zaczepy w zderzakach w Astrach IV ST. Jak ktoś kiedyś bedzie robił przy tym bez pośrednictwa serwisu to może nieźle "ku****ać" :rolleyes:

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

To ja mogę powiedzieć jeszcze że właśnie obejrzałem swoje jarzmo i jest jeszcze inne niż te na foto. Klocek z cienkim wypustkiem :P Zacisk dwatłoki TOKICO i pochodzi z hawka NA.

Edited by dodo
Link to post
Share on other sites
Nabyłem na forum dwutłoczki + tarcze 294 z amerykańskiego WRX'a

 

Pamiętajmy że amerykańce mieli inne rozmiary,więc tu też trzeba uważać,pozdro.

Link to post
Share on other sites

To ja mogę powiedzieć jeszcze że właśnie obejrzałem swoje jarzmo i jest jeszcze inne niż te na foto. Klocek z cienkim wypustkiem :P Zacisk dwatłoki TOKICO i pochodzi z hawka NA.

 

TOKICO i cienki wypust? oO

 

Mózg rozj... popsuty :huh:

 

Tamte były TOKICO i ewidentnie pod "gruby wypust"... obecnie też mam pod cienki wypust, dwutłok 277... mało co już z tematu kumam.

 

@lucza - czyli mogą być różnice w klockach w obrębie jednej "marki" zacisku, w zależności od rynku? To by dużo tłumaczyło... i sporo komplikowało.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Ja dziś rozpocząłem zgłębianie tematu "przesiadki" na większą tarczę z zachowaniem dwutłoczka. Oto jakie są podstawowe wymiary jażma w Foresterze I 2,5NA w wersji USA (automatyczna skrzynia)

poniżej zdjęcie:

http://img689.images...9/1268/7rjr.jpg

 

Czy dobrze rozumuję, że muszę szukać jażma także z wymiarami 155mm i 164mm, ale wymiar 65mm musi być większy o 8mm z racji silniejszego odsunięcia zacisku od osi koła?

 

I jeszcze jedno (głupie?) pytanie:

czy przeczodząc na większą tarczę, wymianiacie także osłonę "przeciwkałużową" (tę blachę od wewnętrznej strony nadkola)? Bo z większą tarczą, jej zewnętrzna część będzie wystawała i nie będzie chroniona przez bryzgami wody itp..... Jak to ogarniacie?

Edited by EL-Marcin
Link to post
Share on other sites
  • 10 months later...

O ile kwestia poprawy hamulców w wersjach doładowanych jest dość dobrze opisana na forum, o tyle poprawa hamulców w wolnych ssakach kwitowana jest dość lakonicznie. Schemat poprawy jest niby prosty:

260 mm jednotłoczek :icon_arrow: 277 mm dwutłoczek :icon_arrow: 294 mm dwutłoczek :icon_arrow: 294 mm czterotłoczek

Okazuje się jednak, że jest nieco bardziej skomplikowanie. Może jakiemuś właścicielowi wolnego ssaka się to przyda...

 

Będąc posiadaczem imprezy 2.0 GX postanowiłem poprawić hamulce. Nabyłem na forum dwutłoczki + tarcze 294 z amerykańskiego WRX'a i założyłem do swojego GX'a. Przy podmianie okazało się, że ZACISKI są identyczne, różnica jest jedynie w jarzmach i tarczach, taka informacja pojawia się zresztą w wielu miejscach na forum. Tak to wyglada:

 

277:

imag0188el.jpg

 

294:

imag0189z.jpg

 

Bardzo mi to odpowiada - na zimę zakładam mniejszy hamulec i koła 15, na lato większy i koła 16, a hamulce 294 robią w wolnym ssaku dobrą robotę. Kiedy więc inni zastanawiali się nad poprawą hamulców proponowałem im taka zamianę, z własnego doświadczenia i lektury forum sądząc, że wystarczy zmienić jarzmo hamulca i tarczę, m. in. w tych wątkach:

http://www.forum.sub...-komplet-5x100/

http://www.forum.sub...20-ssak-zmiana/

 

Kiedy BegUs chciał poprawić swoje hamulce i dorwał na forum zaciski i jarzmo (oficjalnie) 277mm, zakupił sobie zestaw tarcz i klocków brembo i dziś siedliśmy, żeby to wymienić. Po pierwsze okazało się, że jarzmo i zacisk pasuje... ale do tarczy 294 mm :icon_arrow: tu z moją tarczą:

imag2994.jpg

 

No to postanowiliśmy wsadzić moje jarzmo od zestawu zimowego (277mm), żeby BelegUs mógł zmontować hamulce. Niestety, okazało się, że jarzmo ma nieco inny rozstaw do montażu zacisku. Porównaliśmy wiec różnice:

 

Zacisk:

imag2983.jpg

 

imag2984.jpg

 

Jarzmo:

imag2982.jpg

 

imag2981.jpg

 

Różnica jest też w klocku - o ile powierzchnia przylegania do tarczy jest podobna, różne są szerokości tych wypustek, które pracują w jarzmie:

imag2990.jpg

 

imag2987.jpg

 

Tak więc podsumowując: MIAŁEM RACJĘ a jednak się MYLIŁEM:

 

1. Zaciski hamulców dwutłoczkowych 277 i 294 MOGĄ, ale nie MUSZĄ być zamienne;

2. Były różne systemy dwutłoczków, więc

3. Nie zawsze wystarczy zamienić samo jarzmo i tarczę, by cieszyć się lepszym (bo jednak większe jest lepsze) hamulcem.

 

I tu dochodzimy do pytań:

1. Czy jest jakiś klucz, wg. którego hamulce 277 :icon_arrow: 294 różnią się jedynie jarzmem i tarczą (np forester-forester, impreza-impreza, rocznik-rocznik)?

2. Wg czego można sprawdzić, jaki klocek pasuje do wybranego zestawu?

Mam pytanie gdzie moge kupic adaptery czy jarzma zeby przejsc na tarcze 294mm z 277 ewentułalnie zaciski 4 tloczkowe pod tarcze 294mm w jakiejs normalnej cenie

Link to post
Share on other sites

To już niestety musisz szukać na Forumowej Giełdzie :) Generalnie to żeby przejść na 294 możesz potrzebować tylko jarzma - sprawdź koniecznie, jakiej firmy (typu) masz zaciski - Qba opisał różnice :) Jak masz szczęście to wystarczy Ci kupić tarczę i jarzma (klocek i zacisk zostaje), jak nie - niestety, cały komplet.

 

W Twoim przypadku, jak Ci pisałem, lepiej sprawdzą się jednak po prostu 4-tłoczki...

Link to post
Share on other sites

Ja u siebie rozważałem dwutłoczek lub czterotłoczek, oba na tarczach 294.

Na razie zostaję na dwutłoczku ze względu na to jakie felgi posiadam i tego, że jeszcze spróbuję dobry zestaw tarcz i klocków dobrać i wtedy zobaczę, czy muszę przeskoczyć na czterotłoczek.

PS: Zakup samych jarzm nie jest prosty - przynajmniej używanych. O nowe można zapytać Carfita.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

A jak różnice w sile hamowania oraz skuteczności przy trzecim i kolejnym hamowaniu z trochę większej prędkości?

Link to post
Share on other sites

 

 

A jak różnice w sile hamowania oraz skuteczności przy trzecim i kolejnym hamowaniu z trochę większej prędkości?

Przepaść w stosunku do 277 przy tym samym klocku.

 

Dobra tarcza+klocek wyrabiają się dość skutecznie na serpentynach.

Link to post
Share on other sites
  • 6 months later...

Do wymiany w Foresterze 2011 2.0 N/A VIN: JF1SHJLW4BG223217 mam wszystkie tarcze i klocki. Mam na ten wydatek przewidziane około 2000zł. Zależy mi na bezpieczeństwie więc oczekuję czegoś więcej niż z seryjnych hamulcy. Chciałbym by były też trwalsze niż seryjne. Czyli wyśrodkowanie między wydajnością i trwałością. Wstępnie przeczytałem że dobrym wyborem są gładkie brembo i klocki np. EBC żółte. Czy w tej kwocie mogę zwiększyć średnicę tarcz?

Link to post
Share on other sites

 

 

Czy w tej kwocie mogę zwiększyć średnicę tarcz?

W tej kwocie możesz się nie zmieścić z wymianą 4 tarcz i klocków do nich. ;)

Żeby zwiększyć średnicę tarcz,trzeba pomyśleć o zakupie przynajmniej jarzma,adaptera zacisku do większej tarczy.

Najtańsza i najprostsza metoda zwiększenia skuteczności hamowania,to założenia lepszych klocków do fabrycznego zestawu.

 

 

dobrym wyborem są gładkie brembo i klocki np. EBC żółte.

Tarcze są dobrym wyborem.O klockach nic nie wiem,nie używałem,ale opinie są różne,jedne mówią,że to faja,inni do cywilnej jazdy uznają za wystarczające.Z klocków polecić mogę Hawk Ceramic i Ferodo DS Performance.

Link to post
Share on other sites

 

 

Czy szacunkowo jesteś w stanie mi powiedzieć jaki koszt niesie za sobą powiększenie o jeden rozmiar tarczy?

Nie jestem pewien, jak wygląda to w Forysiu z tego rocznika, ale ogólnie jest to banalne i zależne od szczęścia. Ja kupiłem komplet: hamulce + tarcze za jakieś 300zł. Jeśli zdecydujesz się na czterotłoczki, to koszt zaczyna się od około 700 zł i trzeba mieć świadomość że nie każda felga na nie podejdzie (15 jak na lekarstwo, nie każda 16). Na jakich teraz jeździsz? Będą się nadawać, czy będziesz musiał zmieniać? No i koszt wymiany robi Ci się od 300 zł do 2,5-3 tysięcy (zależy jakie felgi/opony będziesz potrzebować). 

Dwutłoczek, z tarczą o średnicy 294 + dobry klocek powinny Ci wystarczyć. Pojawiają się czasem w ogłoszeniach.

Link to post
Share on other sites

 

 

Dwutłoczek, z tarczą o średnicy 294 + dobry klocek powinny Ci wystarczyć. Pojawiają się czasem w ogłoszeniach.

Nawet chyba taki jest w ogłoszeniach P+T od Forestera za chyba 450 zł

Link to post
Share on other sites

 

 

Nawet chyba taki jest w ogłoszeniach P+T od Forestera za chyba 450 zł

No własnie: nie wiem, jak to wygląda w foresterze MY'11, ale żeby się nie okazało, że szukasz archibaru takiego hamulca, jaki masz...

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Przymierzam się za jakiś czas do przejścia z tarczy 277 na 294 zostając przy dwutłoku.Mam zacisk Tokico w takim razie podejdzie bez zmiany jarzma tarcza 294 :question: Mam wrażenie że pewnie nie ponieważ porównując wygląd jarzma z tego wątku u mnie jest takie jakby bez stopnia patrząc z przodu na nie:

6e64fcd13e0b5307m.jpg

Więc może to jest wskazówka które jarzmo jest pod tarcze 294 jednak może ktoś mądrzejszy się wypowie w tym temacie.

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Wiam mam impreze kombi z 1997r. Chcialbym zmienic z przodu heble mam propozycje kupienia zaciskow, tarczy i klockow od legacy my99 czy jest mozliwosc ze mi to podejdzie ? Dziekuje za odpowiedz pozdrawiam;-)

Link to post
Share on other sites

podejdzie 

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

No to odgrzeję knedla..

Czy ktoś wpadł na prawidłowość kiedy da się zastosować tarcze 294mm? Czy można to jakoś sprawdzić zdejmując jedynie koła?
 

Edited by Kotton
Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Ja zmieniłem u siebie z 277 na 294 to musiałem dac cały zestaw 

Stary zestaw był akebono i zacisk z niego nie pasował na jarzmo tociko, otwory różnicy się dosłownie o 2-3mm

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...