Jump to content

czy lambda może powodować falowanie obrotów?


waka
 Share

Recommended Posts

Witajcie,

mam pytanie. Czy sonda lambda może powodować delikatne falowanie obrotów(wzrastają z 700 obrotów do około 900 i po chwili opadają znowu do 700) na biegu jałowym przy rozgrzanym silniku?

W czasie jazdy zapalił mi się check. Po spięciu wtyczek wywaliło błąd 32, czyli lambde.

Nie wiem czy to powoduje falowanie ale błąd pojawił się tylko ten.

Jak sprawdzić czy to jej wina? Co się stanie jak ją odepnę?

Link to comment
Share on other sites

waka,

może.

 

Falowanie obrotów na biegu jałowym, zwłaszcza po rozgrzaniu już silnika może być spowodowana :

 

1. Padniętą lambdą,

2. Zasyfionym/niewłaściwie ustawionym silniczkiem krokowym,

3. Użytą po demontażu, bądź po prostu pękniętą uszczelką pomiędzy przepustnicą a dolotem

4. ...and many, many more :mrgreen:

 

Lambda steruje pracą silnika (w kontekście doboru właściwej mieszanki powietrze-wacha) w tzw. pętli zamkniętej (closed loop). Generalnie, bez wchodzenia w szczegóły, przy obciążeniu silnika w dolnym i średnim zakresie obciążeń dla ECU referencyjne są wskazania lambdy. Potem (przy wysokich zakresach obciążeń) ECU przechodzi w tryb pracy otwartej (open loop). W tym trybie pracy ignoruje w ogóle wskazania z lambdy.

 

Reasumując - tak to może być lambda. W 12-14 letnim aucie ma prawo podziękować za współpraca.

 

Trza podjechać do ASO, nie-ASO (co stryjenka preferuje :mrgreen: ), zrobić dosyć banalną diagnostykę i najprawdopodobniej wymienić lambdę.

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Link to comment
Share on other sites

Reasumując - tak to może być lambda. W 12-14 letnim aucie ma prawo podziękować za współpraca.

 

Trza podjechać do ASO, nie-ASO (co stryjenka preferuje :mrgreen: ), zrobić dosyć banalną diagnostykę i najprawdopodobniej wymienić lambdę.

I najlepiej na ori... coś koło 9 stówek... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I najlepiej na ori... coś koło 9 stówek... :mrgreen:

 

Można, jak ktoś już napisał, kto bogatemu zabroni :mrgreen:

 

Jednakowoż, akurat w przypadku lambd zamienniki Denso i Boscha nie są tak wymagające finansowo. Zresztą OEM Denso nie jest aż tak droga. Można nabyć w granicach 600 PLN (vide : http://allegro.pl/sonda-lambda-denso-do ... 73978.html ). A Bosch (zwłaszcza uniwersalny) potrafi kosztować mniej niż "nic do Subaru", czyli poniżej 100 PLN :wink:

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Link to comment
Share on other sites

I najlepiej na ori... coś koło 9 stówek... :mrgreen:

 

Można, jak ktoś już napisał, kto bogatemu zabroni :mrgreen:

 

Jednakowoż, akurat w przypadku lambd zamienniki Denso i Boscha nie są tak wymagające finansowo. Zresztą OEM Denso nie jest aż tak droga. Można nabyć w granicach 600 PLN (vide : http://allegro.pl/sonda-lambda-denso-do ... 73978.html ). A Bosch (zwłaszcza uniwersalny) potrafi kosztować mniej niż "nic do Subaru", czyli poniżej 100 PLN :wink:

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Tja, właśnie :mrgreen:

 

Tak naprawdę to Denso to jedyna słuszna alternatywa (przynajmniej do turbo), Boscha, a już tym bardziej uniwersalnej osobiście bym nie założył :wink:

Link to comment
Share on other sites

Boscha, a już tym bardziej uniwersalnej osobiście bym nie założył :wink:

 

 

A widzi Pan. Czyli jednak warto zapłacić i mieć choć jedną rzecz porządną w rydwanie.

 

 

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Grześ,

przynajmniej chcę w to wierzyć :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Tak naprawdę to Denso to jedyna słuszna alternatywa (przynajmniej do turbo), Boscha, a już tym bardziej uniwersalnej osobiście bym nie założył :wink:

 

Denso robi ori lambdy do japończyków... sobie zobacz co jest na OEMowej...

 

 

Czy sonda lambda może powodować delikatne falowanie obrotów(wzrastają z 700 obrotów do około 900 i po chwili opadają znowu do 700) na biegu jałowym przy rozgrzanym silniku?

 

Lambda steruje pracą silnika (w kontekście doboru właściwej mieszanki powietrze-wacha) w tzw. pętli zamkniętej (closed loop). Generalnie, bez wchodzenia w szczegóły, przy obciążeniu silnika w dolnym i średnim zakresie obciążeń dla ECU referencyjne są wskazania lambdy.

 

Lambda steruje składem mieszanki powietrze-paliwo próbując utrzymac proporcje 14:1 a nie pracą silnika. Przepływomierz mierzy ilość powietrza zassanego do silnika, ecu na tej podstawie oblicza ilość paliwa potrzebnego do jego spalenia a lambda steruje mieszanką, czyli np. jeśli w gazach wylotowych jest za dużo tlenku węgla (CO) to lambda podaje dane do ecu, żeby zmniejszył dawke paliwa, bo przelewa... ale wątpie aby nawet uszkodzona lambda mogła wywołać skoki obrotów o 200/minute.

 

miałem u siebie walnietych kilka sond zanim kupiłem zamiennik Denso i w żadnym przypadku nie miałem skaczacych obrotów.

lambda, lambdą ale raczej szukałbym jakies nieszczelności w dolocie lub w zacinającym sie krokowym...

Link to comment
Share on other sites

Lambda steruje składem mieszanki powietrze-paliwo próbując utrzymac proporcje 14:1 a nie pracą silnika. Przepływomierz mierzy ilość powietrza zassanego do silnika, ecu na tej podstawie oblicza ilość paliwa potrzebnego do jego spalenia a lambda steruje mieszanką

 

A co jeśli układ niema przepływomierza?

 

Ja bym bardziej przystawał na

 

szukałbym jakies nieszczelności w dolocie lub w zacinającym sie krokowym

 

Tak tylko k woli przychylenia się do diagnozy :wink: pozdro.

Link to comment
Share on other sites

waka

 

Weź no pojedź do jakiegoś ogarniętego diagnosty i niech Ci sprawdzi co tam się sypnęło.

W każdym bądź razie zapalający się i gasnący CEL może wskazywać na lambadę może też to być czujnik spalania stukowego, czujnik położenia przepustnicy i pewnie jeszcze z 10 innych :wink:

 

A falujące obroty chyba jednak najczęściej powodowane są przez przepływkę.

Link to comment
Share on other sites

Lambda steruje składem mieszanki powietrze-paliwo próbując utrzymac proporcje 14:1 a nie pracą silnika.

 

Napisałem wyraźnie : "...w kontekście doboru właściwej mieszanki...". Pojęcie "praca silnika" jest pewnym uproszczeniem. Ale skoro jesteś już taki akuratny to nie 14:1, tylko 14,7:1 air to fuel ratio (AFR) :mrgreen:

 

czyli np. jeśli w gazach wylotowych jest za dużo tlenku węgla (CO) to lambda podaje dane do ecu, żeby zmniejszył dawke paliwa, bo przelewa...

 

A to zdanie jest kompletnie nieprawdziwe. Dla uproszczenia powiem, że lambda ma w du..szy wartość CO, nie jest w ogóle jej w stanie zmierzyć :wink: A to, że wartość CO w funkcji Lambda maleje to zupełnie inna para kaloszy...

 

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Link to comment
Share on other sites

A falujące obroty chyba jednak najczęściej powodowane są przez przepływkę.

 

A jeszcze tydzień temu miałem podobnego cudaka (falowanie na jej ramie, o Anna, o Anna :mrgreen: ).

 

Przeczyściłem przepływkę, wymyłem krokowca, wymieniłem uszczelką przepustnica-kolektor dolotowy i ... jak ręką odjął. Uszczelka była ewidentnie pęknięta, krokowiec zasyfiony, a i przepływka raczej się nie błyszczała. W związku z tym, że zrobiłem wszystko na raz, to ciężko rzec, która z ww. czynności wpłynęła na usunięcie problemu. Może jedna, może dwie, może wszystkie. Roboty nie jest duże, jeno manewrowaniem dużym IC STi przy rozpórce (tak aby odkręcić przepustnicę) wymaga lekkiej ekwilibrystyki :mrgreen:

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Link to comment
Share on other sites

Ja w swoim s-turbo też miałem falujące obroty no i kiedyś, przejeżdżając przez tory tak mi raptownie spadły, że auto zgasło :twisted:

To była przysłowiowa miarka, co się przebrała. Wróciłem do chaty, wymyłem przepływkę i problem znikł... zupełnie 8)

Link to comment
Share on other sites

Denso robi ori lambdy do japończyków... sobie zobacz co jest na OEMowej...

 

Na mojej np. stalo napisane, ze na licencji Boscha robione.

Czyli albo już była wymieniona... albo nie masz japończyka :mrgreen::P

Link to comment
Share on other sites

mi z kolei faluje tylko na zimnym silniku.. jak sie rozogrzeje (po ok. 30sek) to oborty stabilizuja sie.. Tez zastanawiam sie czy to przypadkiem nie sonda..

 

macie pojecie co moze byc u mnie? :cry:

przepustnica wyczyszczona, swiece , filtry wymienione, zawory weregulowane.. Odpalam zimny silnik i zawsze faluja ~1000 do 1700, nastepnie po 30sek. obroty stabilizuja sie do 700.. silnik chodzi rowniutko, az do momentu wychodzenia silnika.. Mam 2.0 n/a 137km

Link to comment
Share on other sites

mi z kolei faluje tylko na zimnym silniku.. jak sie rozogrzeje (po ok. 30sek) to oborty stabilizuja sie.. Tez zastanawiam sie czy to przypadkiem nie sonda..

 

macie pojecie co moze byc u mnie? :cry:

przepustnica wyczyszczona, swiece , filtry wymienione, zawory weregulowane.. Odpalam zimny silnik i zawsze faluja ~1000 do 1700, nastepnie po 30sek. obroty stabilizuja sie do 700.. silnik chodzi rowniutko, az do momentu wychodzenia silnika.. Mam 2.0 n/a 137km

regulacja wolnych obrotów w hondzie pomagało

Link to comment
Share on other sites

regulacja wolnych obrotów w hondzie pomagało

 

 

W jaki sposób chcesz regulować wolne obroty w Subaru ? Podpowiem, że śrubką się nie da.

 

 

przepustnica wyczyszczona, swiece , filtry wymienione, zawory weregulowane.. Odpalam zimny silnik i zawsze faluja ~1000 do 1700, nastepnie po 30sek. obroty stabilizuja sie do 700.. silnik chodzi rowniutko, az do momentu wychodzenia silnika.. Mam 2.0 n/a 137km

 

Kamil, nie panikuj. Po prostu wolno nagrzewa Ci się lambda (30 sekund to za długo), może podgrzewacz lambda już słabiutki (przy kompletnie niesprawnym wywaliło by Ci checkengine a błąd sczytany jakimiś selectorem wykazałby heater lambdy ). Piszesz, że przepustnica wyczyszczona a silniczek krokowy również ?

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Link to comment
Share on other sites

A czy przypadkiem Legacy MY04 Legacy nie ma przepustnicy sterownej elektronicznie czyli brak jest silniczka krokowego?

 

 

Może tak być, ja się poruszam powoli antycznymi produktami :mrgreen: :wink:

 

Carfit stawia na pierwsza sonde..

 

 

No skoro Edwin tak stawia, to trza to uwzględnić :wink:

 

 

Pozdrawiam

Grzegorz

Link to comment
Share on other sites

Grzesiek_67, wezme oczywiscie Edwina rade jako pierwsza rzecz do zrobienia, ale w internecie znalazlem mnogosc pomyslow..

 

kolektor ssacy

czujnik temperatury

przeczyszczenie dyszy

sonda lambda

przeplywomierz

czujnik polozenia walka

poziom plynu chlodniczego

wtryskiwacze

nowy soft..

 

nie wpisywalem oczywiacie na liste rzeczy, ktore juz zrobilem..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...