Jump to content

Matowe lampy "Blob Eye"


pablodc
 Share

Recommended Posts

Witam!

Krótko i na temat, mam matową jedą lampę przednią (drugą wymienił poprzedni właścieciel). Osoba która zajmuje się polerowaniem i ogólnie szybami samochodowymi stwierdziła że jest wstanie wypolerować klosz od wewnątrz. Moje pytanko brzmi czy jest sznansa odklejenia zewnętrznego klosza od reszty lampy bez uszkadzania go? Chyba że ktoś zna lepszy sposób na ten problem (widziałem to w kilku egzemplarzach).

Z góry dzięki za odpowedź!

Link to comment
Share on other sites

Wrzucasz do piekarnika na 10-15 minut na 180 stopni. Potem delikatnie odklejasz. Ciepło zmiękczy klej i dzięki temu da rade odkleic bez uszkodzenia. Tylko kontroluj cały czas, jak bedzie lampa w piekarniku, czy nie zaczyna się topić. Teoretycznie nie powinna ale nie zaszkodzi mieć na nią cały czas oko.

Link to comment
Share on other sites

Ewentualnie opalarka wchodzi w grę. Ja tak rozklejałem lampę od motocykla ale musisz uważać, żeby żadnego plastiku nie stopić zbytnio co jest praktycznie nierealne. Zawsze gdzieś mocnej przypieczesz i będą ślady. Cała operacja też będzie trwała od 10 do 15 minut. Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Ja rozklejalem lampy w bugu i bez problemu opalarka mi sie udalo. Najlepiej jak bedziesz z kims odklejal klosz wtedy jest szybciej i lepiej.

Link to comment
Share on other sites

Niestety ale jestem pewny, lampa była już polerowana od zewnątrz.

Czym najlepiej po takiej operacji skleić taką lampę?

 

Wysyłane z mojego GT-I9100 za pomocą Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ponieważ relatywnie często zajmuję się dłubaniem przy oświetleniu samochodowym, mogę potwierdzić, że niemal każy reflektor da się rozmontować bez jego uszkodzenia. Oczywiście należy podejść do tego z głową.

 

W przypadku lamp przednich z bug'a, bloba czy hawka zasada jest analogiczna. Nie polecam opalarki ponieważ, po pierwsze - nie będziesz w stanie kontrolować temperatury (nawet orientacyjnie), a po wtóre - zanim rozgrzejesz tą metodą jedną stronę reflektora, druga strona zdąży Ci wystygnąć. Całkiem zbędna gimnastyka.

Piekarnik (w warunkach domowych) jest najlepszym wyjściem. Tu także nie należy szaleć z temperaturą. Lepiej grzać tworzywo 2 minuty dłużej w nieco niższej temp. aniżeli "przegiąć pałę" i nadtopić materiał.

Z doświadczenia polecam temperaturę ok. 150 st. C i czas pobytu w piekarniku w okolicach 8 - 10 min.

Zdecydowanie sugeruję też zakup porządnych rękawiczek. 25 zł. nie stanowi nadmiernego wydatku, a pracuje się znacznie bardziej przyjemnie :wink:

 

Jeśli zaś chodzi o montaż to w istocie - ponowne rozgrzanie elementów sprawi, że klej stanie się plastyczny i po ściśnięciu powinien poradzić sobie z uszczelnieniem. Jeśli nie, to w okolicach kolejnych 18- czy 20 zł. można zakupić (moim zdaniem najlepszy środek) jakim jest plastyczna masa uszczelniająca do spoin nadwozia. Produkuje ją m.in. firma Boll, ale oczywiście na rynku dostępnych jest kilka wariantów, różnych producentów.

 

W przypadku mojego auta, jeden z przednich reflektorów uszczelnił się idealnie fabrycznym spoiwem, w przypadku drugiego nalezało wspomóc się wspomnianą masą uszczelniającą.

 

Na zakończenie wspomnę jedynie, że w przypadku lamp xenonowych warto przed "instalacją" całości w piekarniku przyjrzec się reflektorom i ewentualnie wymontować wrażliwą elektronikę jak przetwornicę, zapłonnik palnika, itp.

 

Zastanawiam się jednak, co w Twoim przypadku sprawiło, że klosz zmatowiał od wewnętrznej strony ???

Sprawa wygląda bowiem tak, że poliwęglan z którego wykonywany jest wspomniany klosz od strony zewnętrznej pokrywany jest lakierem bezbarwnym, którego zdaniem jest zabezpieczenie powierzchnii przed wpływem warunków atmosferycznych, uszkodzeń mechnicznych, piaskowania, itp. oraz wpływu promieni UV. Jeśli powierzchnia robi się matowa, to w 95% przypadków dotyczy to właśnie str. zewnętrznej. Polerowanie sprawdza się dobrze, jednak w jego wyniku usuwamy wspomnianą właśnie warstwę ochronną. W konsekwencji, lampa wygląda dobrze jednak znacznie szybciej ulega ponownemu zmatowieniu. Można temu zaradzić, a sposoby są 3.

1. Możemy cyklicznie zabezpieczać klosz np. poprzez woskowanie właściwym środkiem, jednak to metoda na krótką metę, wymagająca powtarzania;

2. Możemy polakierować ją po raz kolejny po procesie polerowania, i jest to zdecydowanie najlepsze wyjście;

3. Możemy użyć bezbarwnej folii ochronnej, która na szczęście jest już dostępna w Polsce. To analogiczny materiał jakim pokrywa się niekiedy front samochodów, gdy chcemy uchronić je przed odpryskami kamieni, owadami, etc.

 

Z kolei zmatowienie klosza (poliweglanu) od str. wewnętrznej zdarza się przede wszystkim wówczas, gdy albo mamy do czynienia ze słabej jakości reflektorem, albo tez właściciela poniosła fantazja i zastosował jakieś dziwne źródło światła. Miałem do czynienia kilkukrotnie z reflektorami w których takich spustoszeń dokonała np. 100 Watowa żarówka niewiadomego producenta, choć w tym wypadku często dochodziło też do wypalenia / nadtopienia odbłyśnika.

Niekiedy równie niekorzystne działanie potrafi wywołać wilgoć wewnątrz reflektora, z tym, że wówczas usunięcie przyczyn jest znacznie prostsze. Aby temu zapobiec, w nowych samochodach częśto stosuje się zamknięte wewnątrz obudowy pochłaniacze wilgoci (żelowe). Przykładem, który wpadł mi do głowy jako pierwszy jest nowy Hyundai i30, ponieważ akurat wczoraj miałem przyjemność pracować przy takowych.

 

Po rozebraniu lampy warto zdiagnozować przyczynę by oszczędzić sobie pracy w przyszłości.

 

Pozdrawiam

SpeedR

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mam u siebie w blobie ten sam problem, klosze lamp zaczely matowiec :roll: czy moge je sprobowac wypolerowac pasta TEMPO :idea: :?:

Link to comment
Share on other sites

Mam u siebie w blobie ten sam problem, klosze lamp zaczely matowiec :roll: czy moge je sprobowac wypolerowac pasta TEMPO :idea: :?:

brachol robił w kilku autach i wychodziło super gładko a reflektory przed wyglądały tragicznie. Tylko uważaj przy polerce żeby ich nie przegrzać i będzie git.

 

 

a te zmatowienia wg. mnie mogą też powstawać w skutek oparów z klejów którymi ktoś niezręcznie próbować coś w reflektorze kleić lub uszczelniać.

 

U mnie też tak jest - widać to standardowa przypadłość tego modelu :/.

 

lewy ? czy oba... u mnie na lewym jest nalocik od wewnątrz

Link to comment
Share on other sites

Od strony kierowcy jest mocniej, a od strony pasażera prawie nie widać (ale podobno ta była spolerowana, a od kierowcy nie). :P.

Link to comment
Share on other sites

Też mi się wydaje że taka przypadłość, widziałem podobny problem w kilku egzemplarzach gdy kupowałem swoją. W weekend bede się bawił że swoją lampą.

 

Wysyłane z mojego GT-I9100 za pomocą Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ze względu na ilość pracy, polecam jednak wykorzystać do tego zabiegu polerkę.

Praca ręczna będzie uciążliwa.

 

Przy korzystaniu z polerki, podobnie jak w przypadku lakieru nie należy przesadzać z obrotami aby nie narobić niepotrzebnych szkód.

 

Jeśli zaś chodzi o materiały, uważam że pasta Tempo to słaby wybór.

Przede wszystkim dobra pasta nie będzie przeznaczona do polerowania na mokro. Można posiłkować się produktami o mniejszej gramaturze, a tym samym mniejszych właściwościach ściernych. Najdelikatniejszym, znanym mi z praktyki rozwiązaniem jest mleczko, bo słowo pasta było by nadużyciem - PlastiX od Meguiar's. Ścieralność jest na tak niskim poziomie, że trudno coś popsuć, za to efekty uzyskuje się powoli. Z kolei różne kombinacje past 3M, Menzerna, itp. dadzą o wiele szybsze rezultaty, z tym że kurczy się margines błędu. Mimo to, jeżeli ktoś uważa na to co robi, nie powinien specjalnie się obawiać.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

wczoraj przerabiałem temat rozklejania lamp w bugu

 

genialny artykuł jest w dziale technicznym, opisane ze szczegółami i ze zdjęciami przez jednego z użytkowników, który rozklejał lampe z bloba :)

 

piekarnik na 75 stopni i wkładasz lampe na 10 do 15 minut

 

ja grzałem 12 minut i po wyjęciu podważyłem śrubokretem, zeszła tak lekko jakby wogóle żadnego kleju nie było

po zmontowaniu lampa wygląda jakby nigdy nie była otwierana- polecam ten sposób :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...