neo_przeworsk Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Przychodzi czas na wymianę akumulatora, ale mam mętlik w głowie: Mam forka 2.5X ze stanów, z automatem. Instrukcja obsługi podaje akumulator 75D23L 12V52AH - dla skrzyni automatycznej. I taki był założony fabrycznie. Jakie są parametry wg. europejskich norm dla tego akumulatora? Na rosyjskiej stronie znalazłem że 65Ah, 620A prąd rozruchowy - prawda/fałsz? Obecnie mam założoną Centrę 54ah, 520A - jeździ tak drugi albo trzeci rok ale czuję, że w zimie nie da rady. ASO doradza akumulator 60Ah, 450A, katalog centry 60Ah, 420A Komu wierzyć? Jaki akumulator wybrać żeby było dobrze? Zaprzyjaźniony sklep mówił że wyższy prąd rozruchowy akumulatora może upalić styki w rozruszniku, prawda/fałsz? Osobiście skłaniałbym się do Centry 64Ah, 640A prąd rozruchowy, jednak nie wiem czy czegoś nie uszkodzę zakładając taki akumulator. Proszę krótko i na temat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spawalniczy Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Chyba wszystko na temat akumulatorów zostało napisane w tym wątku: viewtopic.php?f=26&t=116570&start=200 Ja kupiłem dokładnie taką Vartę, jak na zdjęciu w drugim poście na zalinkowanej stronie. Pasuje idealnie i działa idealnie - polecam. I na pewno niczego nie upalisz zakładając akumulator o większym prądzie rozruchowym niż fabryczny. Link to comment Share on other sites More sharing options...
neo_przeworsk Posted December 6, 2011 Author Share Posted December 6, 2011 Przeczytałem cały temat i nigdzie nie znalazłem parametrów akumulatora 75D23L - chciałbym założyć o takich samych parametrach. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spawalniczy Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Przeczytałem cały temat i nigdzie nie znalazłem parametrów akumulatora 75D23L - chciałbym założyć o takich samych parametrach. Polska instrukcja podaje takie same parametry, jakie wyczytałeś w Twojej (zakładam amerykańskiej instrukcji) - 75D23L 12V52AH. Wartości prądu rozruchowego nie podają ani w instrukcji, ani na akumulatorze (jak zmieniałem swój, dokładnie go oglądałem, bo byłem ciekaw, ile A daje fabryka). Generalnie im większy prąd jaki może oddać akumulator, tym lepiej, więc nie widzę sensu, żeby tak bardzo upierać się przy zapewnieniu identycznego parametru w nowym aku. Ta Varta raczej na pewno ma większy prąd rozruchowy niż rzeczony OEM. Prąd rozruchowy, to jest maksymalny prąd, jaki może popłynąć w obwodzie w konkretnych warunkach i zależy przede wszystkim od odbiornika podłączonego w danym momencie do akumulatora. To nie jest parametr o stałej wartości - tak jak napięcie. Jeśli podłączysz do akumulatora małą żaróweczkę, to prąd będzie mały, jak ogrzewanie szyby, to większy, a jak włączysz w zimny poranek większość odbiorników w samochodzie i do tego rozrusznik, to wówczas prąd będzie naprawdę konkretny i wtedy liczy się to, żeby akumulator był w stanie taki prąd duży prąd oddać. Mój forek miał OEM 48 Ah, założyłem 60 Ah (tak, jak wiele innych osób na tym forum) i wszystko dział tak, jak powinno. Link to comment Share on other sites More sharing options...
neo_przeworsk Posted December 6, 2011 Author Share Posted December 6, 2011 Któryś z kolegów pisał, że amperogodziny wg. norm japońskich różnią się od norm europejskich. Japończycy podają wartość pojemności dla prądu 5-godzinnego, europejskie normy dla 20 godzinnego i tak: zalecany dla Legacy był 12V-48AH - w przeliczeniu wychodziło 60Ah dla prądu 20 godzinnego. Licząc z proporcji wychodzi że dla 52AH odpowiednik europejski to 65Ah. Męczy mnie jednak kwestia prądu rozruchowego. Obecnie na centrze 54Ah 520A, po trzech latach eksploatacji w zimne poranki (a przecież nie ma mrozów) odpalić jest wyraźnie ciężej - stąd wnioskuję że pasowałoby dać coś mocniejszego. Dzięki za opinie - przymierzam się do centry futury 64ah, 640A Link to comment Share on other sites More sharing options...
spawalniczy Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Obecnie na centrze 54Ah 520A, po trzech latach eksploatacji w zimne poranki (a przecież nie ma mrozów) odpalić jest wyraźnie ciężej - stąd wnioskuję że pasowałoby dać coś mocniejszego. Zanim kupisz nowy akumulator sprawdź napięcie ładowania i prąd jak pobierają odbiorniki samochodu w stanie spoczynku - przy zamkniętym centralnym zamku i uzbrojonym alarmie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pablo40 Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Ten sklep raczej bym omijał z daleka „wypali styki”. Prąd rozruchowy jak pisano wcześnie to wartość zmienna , która maleje wraz z ilością uruchomień silnika i wiekiem akumulatora. Czym akumulator starszy i bardziej intensywnie eksploatowany tym ta wartość będzie mniejsza, aż w końcu kaput. Dobór akusia należy dobrać zgodnie z zaleceniami producenta akumulatora ( gwarancja ). Niektórzy gwaranci zwracają na to uwagę i mogą napisać „ akumulator dobrany niezgodnie z przeznaczeniem”. Link to comment Share on other sites More sharing options...
neo_przeworsk Posted December 7, 2011 Author Share Posted December 7, 2011 ciekaw, ile A daje fabryka).Generalnie im większy prąd jaki może oddać akumulator, tym lepiej, więc nie widzę sensu, żeby tak bardzo upierać się przy zapewnieniu identycznego parametru w nowym aku. Ta Varta raczej na pewno ma większy prąd rozruchowy niż rzeczony OEM. Wierząc rosyjskiej stronie która podaje dla tego akumulatora (Panasonic 75D23L) parametry 65Ah 620A rozruch - to całkiem konkretna bateria - i ma większy prąd rozruchowy od Varty czy Bosha S4. A sklep sklepem - serwis ogumienia, na prądzie się widać nie znają Katalog Centry - mam wrażenie, że kwestie katalogu potraktowali nieco po macoszemu bo nie ma wydzielenia dla wersji AT, MT, a do turbo wychodzi chyba taki sam akumulator jak do wolnossącego. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart2000 Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 witam Kilka dni temu do Forka 2,5 LL Bean Us włożyłem aku BOSCH SILVER S4005 60AH 540A (był panasonic) i chwalę sobie dałem 235zl pozdr bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfit Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 dałem 235zl bardzo dobra cena ! gdzie tak tanio sprzedają :?: Link to comment Share on other sites More sharing options...
ozarek Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 witamKilka dni temu do Forka 2,5 LL Bean Us włożyłem aku BOSCH SILVER S4005 60AH 540A (był panasonic) i chwalę sobie dałem 235zl pozdr bart Miga Ci kontrolka ABSu przy rozruchu? tzn jak odczekasz do jej zgaśnięcia przed rozruchem to czy się pojawia ponownie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hiszpan25 Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Panowie widzę, że troszkę tu się niektórym poplątały wielkości: Dla akumulatora podaje się w zasadzie: 1) wymiary - sprawa oczywista musi wejść na miejsce i dać się zamocować 2) polaryzację bo czasami akumulatory mają + zamieniony z - zależnie od tego jak producent auta wykonał instalację - musi być tak żeby dało się podłączyć + do + i - do minusa 3) pojemność akumulatora w Ah czyli zdolność do magazynowania enegrii elektrycznej im większa liczba tym więcej energii może zmagazynować aku i tak np 60Ah powoduje, że akumulator może oddać prąd 60A przez godzinę zanim będzie zupełnie rozładowany co oznacza, że autko może stać na włączonych światłach dłużej gdy aku ma więcej Ah niż jak ma mniej Ah. 4) prąd rozruchowy A czyli maksymalny prąd jaki może oddać akumulator bez zniszczenia czyli np 480A mówi że chwilowo można pobrać z 12V akumulatora 12V*480A= 5760W czyli 5,76kW a z akumulatora 340A już tylko 12V*340A=4080W=4,08kW. 60Ah = 60Ah niezależnie kto ten aku zrobił i gdzie... co powoduje, że pierwsze aku pociągnie spory rozrusznik nawet zimą (gdy olej w silniku jest gęsty) a drugi przy tym samym obciążeniu prądowym ma szanse paść. o poborze prądu decyduje moc odbiornika a nie akumulator. akumulator musi być w stanie dać tyle prądu ile są w stanie pociągnąć odbiorniki (rozrusznik, podgrzewanie szyb, światła, podgrzewane siedzenia itp itd). Dlatego auto z dużym silnikiem o wysokim stopniu sprężania wyposażone w "full elektrykę" potrzebuje aku z większym prądem rozruchowym niż mały miejski pojazd z małym niewysilonym benzynowym silniczkiem i bez całej tej elektryki... choć oba mają 12V i pojemność mogą mieć podobną. 5) napięcie znamionowe w 99% osobowych aut 12V a w ciężarowych zazwyczaj 24V. PZDR! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart2000 Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Miga Ci kontrolka ABSu przy rozruchu? tzn jak odczekasz do jej zgaśnięcia przed rozruchem to czy się pojawia ponownie. Nic nie miga. Wszystko działa ok. Jedyna zmiana to to ,że auto jest jakby cichsze (chyba nie ładuje akumulatora ) -- 17 gru 2011, o 08:57 -- Kupiłem w mcar24 - Przyszowice koło Gliwic. Ale to normalna cena na allegro -- 17 gru 2011, o 09:00 -- dałem 235zl bardzo dobra cena ! gdzie tak tanio sprzedają :?: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now