Jump to content

Różnice w prowadzeniu 15-17 cali 195-215


zwykly_wuj

Recommended Posts

Witam,

Planuje zakup kół zimowych i szukam opinii o tym jak się legas prowadzi na np. 15cali 195/65 :roll:

Ze swojej strony mogę powiedzieć, że jak dotąd jeżdziłem tylko na 17" z 215/45 i 225/45 no i wiem,

że dużo znaczą dobre opony ale ostatnią zimą było ciekawe i ekscytująco na 225/45 GoodYear Vector EV+ :mrgreen:

Pzdr

Link to comment
Share on other sites

Witam,

Planuje zakup kół zimowych i szukam opinii o tym jak się legas prowadzi na np. 15cali 195/65 :roll:

Ze swojej strony mogę powiedzieć, że jak dotąd jeżdziłem tylko na 17" z 215/45 i 225/45 no i wiem,

że dużo znaczą dobre opony ale ostatnią zimą było ciekawe i ekscytująco na 225/45 GoodYear Vector EV+ :mrgreen:

Pzdr

Wątpię aby przy 15''-kach standardowe, fabryczne hamulce się zmieściły.

 

Załóż 205/55/16''. Jeździ się super-komfortowo, jednocześnie utrata 'czucia' auta jest akceptowalna.

Link to comment
Share on other sites

Witam,

Planuje zakup kół zimowych i szukam opinii o tym jak się legas prowadzi na np. 15cali 195/65 :roll:

Ze swojej strony mogę powiedzieć, że jak dotąd jeżdziłem tylko na 17" z 215/45 i 225/45 no i wiem,

że dużo znaczą dobre opony ale ostatnią zimą było ciekawe i ekscytująco na 225/45 GoodYear Vector EV+ :mrgreen:

Pzdr

Wątpię aby przy 15''-kach standardowe, fabryczne hamulce się zmieściły.

nawet OEM R-15 stalowki spokojnie wchodza na hamulce od XT/USDM WRX (tarcza 294mm + zacisk 2-tloczkowy), wiec do Legasia najspokojniej w swiecie przypasuja jakies R-15'ki

Link to comment
Share on other sites

ekscytująco na 225/45 GoodYear Vector EV+ :mrgreen:

 

 

wcale sie nie dziwie to opona , wielosezonowa , czyli do niczego. Weż jeszcze pod uwagę ze będzie Ci ciężko znaleźć felgi stalowe 15 pod tarczę 294mm :roll:

 

-- 19 lis 2011, o 20:50 --

 

nawet OEM R-15 stalowki spokojnie wchodza na hamulce od XT/USDM WRX (tarcza 294mm + zacisk 2-tloczkowy)

 

 

nie wchodzą , a na 100% z forestera, brakuje ok 2-3mm

Link to comment
Share on other sites

nawet OEM R-15 stalowki spokojnie wchodza na hamulce od XT/USDM WRX (tarcza 294mm + zacisk 2-tloczkowy)

 

 

nie wchodzą , a na 100% z forestera, brakuje ok 2-3mm

no kurcze, kumpel mial subarowe OEM stalowki na USDM WRX'ie, i chyba bez zadnych dystansow... :roll:

Link to comment
Share on other sites

nawet OEM R-15 stalowki spokojnie wchodza na hamulce od XT/USDM WRX (tarcza 294mm + zacisk 2-tloczkowy)

 

 

nie wchodzą , a na 100% z forestera, brakuje ok 2-3mm

no kurcze, kumpel mial subarowe OEM stalowki na USDM WRX'ie, i chyba bez zadnych dystansow... :roll:

 

Tu nie chodzi o dystans, zacisk łapie o felgę po stronie wewnetrznej felgi , i czołowej zacisku , alu bez problemu dobierze, ze stalówką jest problem , bo tam akurat jest łączenie części pionowej z obreczą

Link to comment
Share on other sites

nawet OEM R-15 stalowki spokojnie wchodza na hamulce od XT/USDM WRX (tarcza 294mm + zacisk 2-tloczkowy)

 

 

nie wchodzą , a na 100% z forestera, brakuje ok 2-3mm

no kurcze, kumpel mial subarowe OEM stalowki na USDM WRX'ie, i chyba bez zadnych dystansow... :roll:

 

Tu nie chodzi o dystans, zacisk łapie o felgę po stronie wewnetrznej felgi , i czołowej zacisku , alu bez problemu dobierze, ze stalówką jest problem , bo tam akurat jest łączenie części pionowej z obreczą

byc moze, nie bede sie sprzeczal... znajomy mial jakies R-15 stalowki na WRX'ie (chyba nawet OEM), wiec zalozylem, ze wszystko pasuje... w kazdym badz razie do Legacy 2.0 chyba bez problemu przypasuja jakies R-15 felgi (pewnie nawet i stalowki)

Link to comment
Share on other sites

Carfit - dzięki za wyjaśnienie sprawy ze stalówkami z forka - właśnie takie chciałem zakładać :oops:

Co do opon to dodam, że na poprzednim samochodzie fwd miałem kiedyś zimowe dunlopy 3D na 14" i konkretnie dawały rady w zimie.

-edit-

Sprawdziłem i mam tarcze 276 (dzieki House)- także chyba znajdą się te 3 dodatkowe mm. - :?:

Link to comment
Share on other sites

Legacy MY04 2,0 chyba ma 276mm tarczę z przodu, więc 15" powinny wejść.

Ale niezależnie od rozmiaru (195/65R15 lub 205/55R16) polecam Firestone Winterhawk 2 evo.

Na śniegu kosmos :shock:

Link to comment
Share on other sites

sorry , dopiero teraz zauważyłem który rocznik i model, zasugerowałem sie postem ediego o średnicy 294mm, jeśli tak to rzeczywoscie nie powinienes miec problemu z felga stalowa 15"

Link to comment
Share on other sites

Ok, to wiem już, że najprawdopodobniej 15 się zmieszczą 8) i na szerokości to 205 pewnie będzie optymalne. Mam jeszcze jedno pytanie jak już jedziemy offtop to po ilu latach guma traci właściwości ? Na forum widziałem, że niektórzy chwalą 10cio letnie gumy, a inni mówią, że (niech zacytuje carfit'a) po 5ciu latach opona robi się drewniana. Szczerze to raz miałem używki - nieszczęsne Vectory z bodajże 2006 i było średnio, ale to w dużej mierze wina samego modelu :mrgreen: A jakoś dziwnym trafem na nowych bieżnika wystarczało mi na maks 2-3 lata.

Link to comment
Share on other sites

zwykly_wuj, Naprawdę polecam rozmiar 195/65R15. Porównywałem w Legacy Turbo MY92 - inne rozmiary jakie sprawdzałem to 185/65R15, 205/60R15 i 205/55R16. Najlepszy moim zdaniem jest 195/65R15. Z tego 185,195 i 205/16 to były Winterhawki 2 evo. Nie chodzi o stoper, ale odczucia z jeżdżenia i nie potrafię wyjaśnić, dlaczego na węższej oponie miałem wrażenie, że stabilność auta jest mniejsza.

 

Ps. do tego uważam, że 1 i 2 zima od daty produkcji opon jest fajna, 3 średnia, a potem "znany portal aukcyjny" i niech mniej uświadomieni sobie dojeżdżają twarde, skamieniałe zimówki. Także 3 lata! Nie więcej. Poza tym 1 kmpl opon 15" kosztuje mniej niż nowy reflektor do twojego auta. Zastanów się nad tym.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Właśnie ze względu na cenę myślę o nowych 195/65/15 bo w gruncie rzeczy taki setup na aftermarketowych felgach z nową oponą jest prawie o połowę tańszy niż same opony tej samej klasy 215/45/17. Także dzięki wszystkim za rady!

pzdr

Link to comment
Share on other sites

zakładaj 195/65/15 albo 205/60/15 czy 205/55 lub 60/16jak lubisz podróżować sztywniej i jeździsz dużo po jakichś lepszych drogach

 

mogę Ci polecić bardzo dobre, mimo, że bieżnikowane opony, z Nowego Sącza, z firmy Profil, robią genialne zimówki, tanie i niezwykle dobrze trzymające na lodzie, śniegu, syfie pośniegowym, lepsze od wielu ,,markowych" opon, a za ułamek ich ceny....

 

za 15 płaciłem po 130 pln, teraz za 205/55/16 po 160 czy 170 pln za sztukę...

 

polecałem je rok i dwa lata temu przed zimą wielu Forumowiczom, i do tej pory wszyscy którzy je kupili, są zadowoleni...

 

nadmieniam, że nie jestem z firmą niczym związany, oprócz tego, ze jestem mega zadowolonym z ich wyrobów klientem :D

 

chyba, że chciałbyś markowe 16.... :D , to mam komplet Nokianów do sprzedania:

 

viewtopic.php?f=16&t=149174&view=unread#unread

Link to comment
Share on other sites

ja mam na zimę u siebie alu 15 felgi o oponki 195/65 Bridgestone ale nie pamiętam modelu ;) jutro mogę dopisać jak coś!

jeździ się gites i jest dużo bardziej komfortowo niż na letnich 17".

jak widać u mnie nie ma problemu ze zmieszczeniem zacisków w 15" alufelgach

Link to comment
Share on other sites

witam

ja zmieniłem z 215/45R17 (letnie Bridgestone RA50A) na 205/55R16 (zimowe, Dunlop WS4D)- na trasie w zakrętach są wyraźne ugięcia opon / przechylenie auta,

Już się do tego przyzwyczaiłem ale po raz pierwszy było to zaskakujące; Nie myślałbym raczej o 15kach, 16 to wydaje mi się optymalny kompromis:

auto prowadzi się wystarczająco pewnie a i krawężniki jakby mniej straszne w mieście..

Link to comment
Share on other sites

mogę Ci polecić bardzo dobre, mimo, że bieżnikowane opony, z Nowego Sącza, z firmy Profil, robią genialne zimówki, tanie i niezwykle dobrze trzymające na lodzie, śniegu, syfie pośniegowym, lepsze od wielu ,,markowych" opon, a za ułamek ich ceny....

Polecam x2. Tylko troche głosne :)

Link to comment
Share on other sites

Witam

 

To i ja dodam swoje wrażenia z zimowych opon o rozmiarze 175/70/R14

jak je w piątek założyłem to w sobotę jeżdżąc po wiejskich uliczkach miałem wrażenie że auto pływa na boki przy pokonywaniu zakrętów jedyny plus tak wysokich opon to to że dziury które powstają podczas zimy będzie się mniej odczuwało na dupie.

I nie krytykować mnie za takie opony bo je dostałem wraz felgami przy zakupie autka a jak to mawiają darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Witam.

To i jak dorzucę kilka słów. Mam zestaw 205/55/R16 Dunlop Winter Sport 3D (czy coś takiego) to na stalowych felgach 16. Fakt jest troszkę miększa ale to zasada zimówki. Letnie to 215/45/R17.

Na zimówkach (mam je 3 rok - zostały mi z poprzedniego auta) jest za to bardziej komfortowo jeżeli chodzi o nierówności i o dziwo spalanie spadło szerokość opony minimalnie mniejsza a różnica jest.

Podsumowując 205/55/R16 jak najbardziej spisują się w Legacy

Link to comment
Share on other sites

wracając do 15"- to jadne że auto jest trochę mniej stabilne ale z założenia w zimie jeździ się trochę wolniej ;)

a naprawdę nasze dziury stają się znacznie mniejsze ;)

Link to comment
Share on other sites

zwykly_wuju, a jakie masz w homologacji? Bo zakładając inne, powinieneś mieć świadomość, że formalnie tracisz dopuszczenie do ruchu, ubezpieczenia itp.

 

Dodatkowo subarowe felgi mają nietypowy offset (np. w legacu 55mm a w outbacku i forku 48mm).

 

Podsumowując mam letnie 215/45R17 i zimowe 205/55R16 na stalowych felgach. W efekcie zimą Legac wygląda jak żuk ale w lecie leczę kompleksy :mrgreen:

 

Pozdr.

Link to comment
Share on other sites

Z tego co pamiętam to na progu mam 15" 195/65 i 205/60 z oznaczeniem zimowym więc takie rozmiary powinny być "legalne". Tak czy inaczej wybór padł na 195/65/15 z dunlopami 3D/4D (w zależności od stanów mag. i cen) jak zamontuje dam znać jakie wrażenia :)

Link to comment
Share on other sites

No i ja wtrącę dwa słowa.

 

Moje Legacy I traktuję jako dupowóz (do kochania mam inne auto), więc podejście typowo praktyczne.

 

Zmieniłem z 14, które były pomyłką (i nie wchodziły na nowy hamulec) na 15 i własnie 195/65/15.

Na lato i na zimę ten sam rozmiar. Oba zestawy kupiłem we wspomnianej firmie Profil.

Namówili mnie do tego znajomi z warsztatu zajmującego się Celicami.

Letnie sprawdziły się dobrze.

Zimowych jeszcze nie sprawdziłem, ale wyglądają groźnie, a opinie o nich z każdej strony słyszę pozytywne.

Oprócz zalet trakcyjnych i możliwości wkręcenie kolców mają jeden niepodważalny atut - cenę.

 

Co do prowadzenia, to na pewno na 17 na równym byłoby lepiej, ale 15 + dobry zawias poradzą sobie lepiej niż 17 ze słabym zawiasem.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...