Jump to content

OPONY ZIMOWE NA PRZEDNIĄ I TYLNĄ OŚ W OBK


minis

Recommended Posts

Witam,

Mam problem z oponami i potrzebuję mądrej fachowej podpowiedzi.

Otóż kupiłem do mojego OBK dwie nowe opony Prelli Carving i dwie nowe Pirelli Sottozero, wszystkie w takim samym rozmiarze /225/55 r17/. Oczywiście kombinowałem bo chodziło o kasę, jedna taka opona w moim przypadku to plus minus 800-900 zł, a chciałem mieć nowe. Później stwierdziłem, że pomiędzy indeksami prędkości w/w opon jest duża różnica - Carving - do 190 km/h, a Sottozero do 240 km/h. I generalnie mają te opony diametralnie różne bieżniki. Te carvingi maja bardzo głęboki bieżnik, są miękkie i generalnie są dedykowane na śnieg, a na innych nawierzchniach osiągi mają po prostu kiepskie. Sottozero z kolei to opona sportowa, ma małe opory toczenia, zimówka która pod każdym względem jest rewelacyjna, podobno. Potem trochę poczytałem tu i tam, i teraz się martwię, czy mogę te dwa komplety założyć do auta, jeśli tak to jak sobie z tym poradzi napęd AWD, poza tym który zestaw na którą oś. Fachowcy piszą, że gorsze opony zawsze na przód - ale które są gorsze, wszak tu wszystkie są nowe? Proszę szanowni forumowicze o życzliwą podpowiedź. Na prawdę wdzięczny, tym bardziej że w domu się nie przelewa :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

tym bardziej że w domu się nie przelewa :wink:

 

jedna taka opona w moim przypadku to plus minus 800-900 zł

 

po 9 stow nie mogles kupic czterech takich samych?

slabo bedzie z roznymi oponami na osiach..

Link to comment
Share on other sites

Wybrałeś chyba najgorsze możliwe rozwiązanie. Różne opony na osiach to może być śmierć dla napędu. Niby rozmiar ten sam ale jednak różnice w obwodzie będą. W tym zakresie cenowym masz co najmniej kilka równie dobrych alternatyw. No ale rozumiem że już nabyłeś więc pozostaje sprzedaż całość lub parę i nabyć jednakowe na oś.

Link to comment
Share on other sites

Zmierz najpierw obwod opon :idea:

Sam bieznik :arrow: to najpierw zaloz pojezdzij i pozniej zmien przod z tylem, i zobacz czy sie zmienia jakos diametralnie prowadzenie, jesli na + to zostaw, a jak na - to zamien tak jak bylo :idea:

 

Ale jesli obwod bedzie sie roznil, to poszukaj jednak aby uzupelnic komplet...

Link to comment
Share on other sites

Zmierz najpierw obwod opon :idea:

Sam bieznik :arrow: to najpierw zaloz pojezdzij i pozniej zmien przod z tylem, i zobacz czy sie zmienia jakos diametralnie prowadzenie, jesli na + to zostaw, a jak na - to zamien tak jak bylo :idea:

Byłbym bardzo ostrożny z podejmowaniem ostatecznej decyzji na podstawie jednostkowego testu, który z natury prowadzony jest w określonych warunkach i na określonej nawierzchni. W jednej konfiguracji samochód może się dobrze prowadzić na suchej lub mokrej "czarnej" nawierzchni a jednocześnie bardzo słabo na nawierzchni białej, w innej konfiguracji będzie dokładnie odwrotnie. Zwłaszcza, że jedna para opon to prawie "śniegówki".

 

Ale ostatecznie można przecież zamieniać koła pomiędzy osiami, w zależności od warunków na drodze ;)

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję za podpowiedzi.

Zmierzyłem obwód opon, robiłem to kilkakrotnie bo zaiste nie jest to proste, łatwo taśma ucieka etc.

Wyszło, że obwód Carvingów /śniegówki/ jest około 1 cm /być może odrobinę mniej - o,7 cm/ dłuższy od Sottozero. Lepiej byłoby, gdyby było na odwrót, wówczas Carvingi bym mógł mocniej napompować. Problemy nie będą w czasie śniegu, lecz kiedy go nie będzie, bo jedna z par /Carvingi/ kiepsko sobie radzą na suchej powierzchni. W związku z tym, myślę sobie tak, że skoro OBK jest podsterowny, to obniżę przyczepność tylnej osi poprzez zamontowanie tam śniegówek. Jednocześnie, mocniej je na pomuję co by lepiej radziły sobie na suchym i gorzej na śniegu, zatem żeby je bardzie zbliżyć do Sottozero.

 

Nie wiem czy dobrze kombinuję, będę wdzięczny za wszelkie uwagi. Oczywiście mimo wszystko boję się o napęd, choc liczę, że ta kilkumilimetrowa różnica obwodu nie będzie przez napęd zauważona.

 

-- 19 lis 2011, o 17:30 --

 

tym bardziej że w domu się nie przelewa :wink:

 

jedna taka opona w moim przypadku to plus minus 800-900 zł

 

po 9 stow nie mogles kupic czterech takich samych?

slabo bedzie z roznymi oponami na osiach..

 

 

Kupiłem je średnio po 350, a nie po 900 ... bo w domu nie przelewa się.

Link to comment
Share on other sites

kup od Agi 4 Nokiany w cenie jednej :wink:

 

Dzięki 8)

 

minis, mam 4 zdjęte z OBKa, w dobrym stanie, linka do ogłoszenia jest w podpisie :wink:

Jakbyś się zdecydował, to daj znać :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem czy dobrze kombinuję,

 

Niestety zle kombinujesz - 1 cm to jest sporo... i niezniwelujesz tego pompowaniem opon - w pojazdach 4x4 musisz miec przynajmniej ten sam obwod, poniewaz bedziesz nadmiernie obciazal system AWD - w terenie nie byloby problemu, ale na czarnym i suchym bedziesz robil naprazenia - co za tym idzie przyspieszone zuzycie - sprzedaj dwie z nich i dokup do kompletu :idea:

Link to comment
Share on other sites

Gryzli, ale przyspieszone zuzycie czego ?

 

-- 19 lis 2011, o 18:44 --

 

kup od Agi 4 Nokiany w cenie jednej :wink:

 

Dzięki 8)

 

minis, mam 4 zdjęte z OBKa, w dobrym stanie, linka do ogłoszenia jest w podpisie :wink:

Jakbyś się zdecydował, to daj znać :wink:

 

Dzięki koleżanko, ale nie zdecyduję się, po prostu chcę mieć opony nowe.

Link to comment
Share on other sites

Wybrałeś chyba najgorsze możliwe rozwiązanie. Różne opony na osiach to może być śmierć dla napędu. Niby rozmiar ten sam ale jednak różnice w obwodzie będą.

Otóż to. Jak padną napędy to dopiero będzie drogo.

Link to comment
Share on other sites

Obwód to jedno a bieżnik to drugie. Sprzedaj i kup takie same (rozmiar, bieżnik i jego zużycie). Czasem ten mały drobiazg może decydować o życiu lub o baaaardzo dużych kosztach. Może jestem trochę przeczulony ale jeżdżę żwawo i dla mnie bezpieczeństwo jest na pierwszym miejscu. :!:

Link to comment
Share on other sites

Dla mnie również bezpieczeŃstwo to podstawa, i dlatego kupiłem opony NOWE.

A jeśli chodzi o długość obwodu to tak naprawdę w warunkach domowych nie da się dokonać właściwego pomiaru, najlepiej to chyba uczynić na podstawie danych producenta i w tym kierunku jeszcze pójdę, zanim podejmę dalsze decyzje.

Link to comment
Share on other sites

Dla mnie również bezpieczeŃstwo to podstawa, i dlatego kupiłem opony NOWE.

Sprawdź datę produkcji (DOT). W przypadku zimówek, fakt, że nie były używane to nie wszystko.

A jeśli chodzi o długość obwodu to tak naprawdę w warunkach domowych nie da się dokonać właściwego pomiaru, najlepiej to chyba uczynić na podstawie danych producenta i w tym kierunku jeszcze pójdę, zanim podejmę dalsze decyzje.

Poczytaj jeszcze tutaj.

Link to comment
Share on other sites

Sprawdź datę produkcji (DOT). W przypadku zimówek, fakt, że nie były używane to nie wszystko.

 

Oczywista oczywistość.

Co do linku do poczytania, to stwierdzam, że mnie nie dotyczy, wszak ja nie zmieniam rozmiaru.

Jeszcze raz powtórzę, mam cztery nowe opony Pirelli rozmiar 225/55 r17, przy czym dwie to model carving, a dwie to model Sottozero. Pytanie brzmi jak wyżej, czy są zagrożeniem dla napędu z powodu różnic wzoru bieżnika, i minimalnych różnic długości obwodu opon jeśli takowe w ogóle są, bo ciężko to samemu centymetrem krawieckim zmierzyć, a jakby nie patrzeć firma ta sama - pirelli.

Link to comment
Share on other sites

Co do linku do poczytania, to stwierdzam, że mnie nie dotyczy, wszak ja nie zmieniam rozmiaru.

Słabo czytałeś ;) ...jest podpowiedź/odpowiedź na pytanie.

 

'Po założeniu 2 zimówek na tył taki sam rozmiar inny bieżnik problem zlikwidował. Możecie pisać że tu inna zasada napędu ale jeśli prędkość obrotowa ta sama to moim zdaniem nie powinien rozbić różnicy bieżnik czy rozmiar szerokości, wtedy tylko zmieni się przyczepność przód-tył a to nie powinno mieć znaczenia'.

Link to comment
Share on other sites

Co do linku do poczytania, to stwierdzam, że mnie nie dotyczy, wszak ja nie zmieniam rozmiaru.

Słabo czytałeś ;) ...jest podpowiedź/odpowiedź na pytanie.

 

'Po założeniu 2 zimówek na tył taki sam rozmiar inny bieżnik problem zlikwidował. Możecie pisać że tu inna zasada napędu ale jeśli prędkość obrotowa ta sama to moim zdaniem nie powinien rozbić różnicy bieżnik czy rozmiar szerokości, wtedy tylko zmieni się przyczepność przód-tył a to nie powinno mieć znaczenia'.

 

Faktycznie nie doczytałem,dziekuję.

Aczkolwiek ta wypowiedź dotycząca auta z napędem z mechaniczna blokadą, a nadto wypowiedź poniżej dotycząca napędu AWD wskazują, że bieżnik nie ma absolutnie żadnego znaczenia /on decyduje tylko o przyczepności/. A oto ta wypowiedź:

 

Po pierwsze jest to skrzynia automatyczna i sami rozumiecie że różni się od GALLOPERA . Po drugie skrzynia subaru jest sterowana elektronicznie i "uczy się " zachowania kierowcy - w ten sposób dostosowuje się do stylu jazdy kierowcy . Zapięcie mechaniczne jest najprostszym rozwiązanie z wadami i zaletami . Skrzynia gallopera jest pozbawiona elektroniki myślącej za kierowcę . Jeśli ktoś założył różne opony na obu osiach , to skrzynia to "rozpozna " po paru kilometrach . To tak trochę w uproszczeniu , ale ona dostosuje się do warunków i kierowcy . Może ona tylko naprawia błąd oponiarza i tyle . Trzeba założyć 4 identyczne opony a potem ew. się martwić.

Link to comment
Share on other sites

Gryzli, ale przyspieszone zuzycie czego ?

 

Jak sam wiesz w autach 4x4 stosuje sie pewne chwyty aby wszystko dzialalo poprawnie ale i jak najdluzej...

Jak juz kiedys wspominalem taki 100% naped 4x4 to taki ze zblokowanym na sztywno tylem i przodem, ale takze prawa z lewa - czy da sie tak jezdzic? W terenie i owszem, gdzie kola ulegaja poslizgowi... natomiast do jazdy po asfalcie stosuje sie przerozne sprzegla, gerodiski, vari-locki itp., ktore maja za zadanie rozdzielanie stale momentu w taki sposob aby niedochodzilo do blokowania i niwelowalo naprezenia...

I tak, przemysl co sie bedzie dzialo jesli przednie kola beda obracaly sie szybciej od tylnych(lub na odwrot), na suchym asfalcie - do jakich naprezen dochodzi przez caly czas w ruchu?

Niby 1cm to nie jest duzo - ale Ty kupiles przeciez nowe opony z grubym bieznikiem - ile na nich zrobisz kilosow 40k? 50k? I tak cos co ma sie zuzyc np. przez 200k km zuzyjesz jednym nieodpowiednim kompletem opon...

Link to comment
Share on other sites

Wyszło, że obwód Carvingów /śniegówki/ jest około 1 cm /być może odrobinę mniej - o,7 cm/ dłuższy od Sottozero.

 

Jak dobrze liczę, to jest 1-2mm różnicy w promieniu koła, czyli wysokości bieżnika, czyli nic. Co nie oznacza, że dwie różne opony na osiach nie mogą powodować problemów.

Link to comment
Share on other sites

czyli wysokości bieżnika, czyli nic.

 

To "nic" to raczej tyczy sie opon o tym samym biezniku, bo jesli juz mamy dwa rozne typy opon to zmiany powoduja zarowno rozmiar jak i inne opory toczenia - oczywiscie moze byc tak ze akurat wszystko bedzie dobrze bo sily sie zniosa... ale czy warto ryzykowac, skoro na rynku opon jest tak duzy wybor :?:

Link to comment
Share on other sites

oczywiscie moze byc tak ze akurat wszystko bedzie dobrze bo sily sie zniosa...

 

Oczywiście że mogą, ale nie muszą. I dla świętego spokoju lepiej zmienić,

 

Chyba że ktoś ma niski współczynnik pecha. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bardzo wam dziękuję za pomoc, szczególnie Tobie Gryzli, wiem na czym stoję.

Dokładna różnica obwodu w oponach to 0,7 mm, być może 0,8 mm. Sprawdzałem wielokrotnie, najbardziej profesjonalnie jak potrafię.

Pozostaje kwestia decyzji. Owe carvingi śniegówki będą się momentalnie ścierać na asfalcie a to daje nadzieje, że po kilku tysiącach sytuacja obwodowa się wyrówna. Rzecz jednak w tych kilku tysiącach, bo jeśli jednak będę miał pecha ... ???

 

PS.

Niby 1cm to nie jest duzo - ale Ty kupiles przeciez nowe opony z grubym bieznikiem - ile na nich zrobisz kilosow 40k? 50k? I tak cos co ma sie zuzyc np. przez 200k km zuzyjesz jednym nieodpowiednim kompletem opon...

40k, 50k i 200k to kilometry czy tysiące kilometrów?

Link to comment
Share on other sites

Owe carvingi śniegówki będą się momentalnie ścierać na asfalcie a to daje nadzieje, że po kilku tysiącach sytuacja obwodowa się wyrówna.

 

pod warunkiem że nie będą się dalej ścierać :P

Link to comment
Share on other sites

To jeśli rzeczywiście zamierzasz założyć różne opony, koniecznie daj znać, jak się autko zachowuje.

 

Jak zmieniałem opony w jednej bazie transportowej, która zajmuje się głównie swoją flotą, to oponiarz odmówił założenia opon z różnymi bieżnikami na zwykłe auto. Powiedział, że "Staszek się na tym zabije" i poszedł do magazynu szukać kompletu 4 takich samych. Ale mógł być przewrażliwiony.

Link to comment
Share on other sites

Ok, załóżmy że sprzedaję jedną z par, i próbuję dokupić drugą identyczną /marka, model/. Nie mam kasy jednak na dokupienie nowych, więc szukam używek, i co znowu mam problem?

Używka z bieżnikiem 6 mm /mniejszego nie kupię przecież/ to różnica na obwodzie z moją nową to 2 x 2,5 mm, czyli 0,5 cm; w tej chwili jest różnicy 0,8 więc czy zabieg ten ma sens?

Jak będę miał fart, to kupię z bieżnikiem 7 mm, i rozumiem, że różnica na obwodzie z moją nową to 2 x 1,5 mm, czyli 0,3 cm nie będzie już problem dla AWD, a może jednak będzie?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...