Skocz do zawartości

Czy Forester to już SUV czy jeszcze osobówka z napędem 4x4


wtw

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Zastanawiam się od jakiegoś czasu jak to jest z oponami do samochodów z napędem 4x4. Ceny opon rzekomo dedykowanych do aut typu 4x4, SUV, czy terenowych są droższe od tych do samochodów osobowych. Pytanie ile w tym wszystkim jest prawdy a ile czystego naciągania. Czy różni się opona do samochodu osobowego od opony do auta typu SUV? A jeżeli się różni, to czy Forester to już SUV czy może jeszcze osobówka kombi z napędem na 4 koła. Idąc dalej, jeżeli do pojazdów z napędem 4x4 powinniśmy stosować dedykowane opony to czy do samochodu np. Audi Quatro powinniśmy założyć te same opony co do SUVa czy może jednak te przeznaczone dla osobowego auta. Będę wdzięczny za pomoc w rozwikłaniu tego zagadnienia, a być może spisku koncernów oponiarskich :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeważnie występuje jako SUV aczkolwiek często z podkreśleniem , że mały SUV. Ze względu na niewielkie zdolności terenowe w porównaniu do prawdziwych terenowców jest używany głównie na szosie a dodając do tego małą masę to zdecydowanie doradzam zwykłe opony zimowe. Aczkolwiek oczywiście nowe i z wyższej półki a co najmniej średniej. Biorąc pod uwage bezpieczeństwo oraz fakt, że jeżdząc średnio 10-15 tkm starczają na 4-5 lat nie widzę sensu w oszczędzaniu na włąsnym (i rodziny) bezpieczeństwie. :!:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opony dobiera się w zależności od terenu w jakim będzie się poruszało. Czy SUV czy osobówka z 4x4 to sprawa wtórna (pomijam zdolności terenowe typu prześwit, kąty itp). Na każdy rodzaj terenu dobiera się opony tzn. ich charakterystykę: bieżnik, wytrzymałość itp. każdy dobór to pewien kompromis - jak coś dobre w terenie to słabsze na asfalcie itp. Opony dla SUV to ta naprawę opona typu H/T czyli taka do jazdy po asfalcie (90%) i w lekkim terenie (10%) inny bieżnik (co by w błocie dawała radę) i trochę wytrzymalsza od zwykłej dla osobowych. Do bardziej wymagającego terenu np. bezdroża można coś dobrać z klasy A/T (czyli 50% droga, 50% teren). Klasa opon M/T to już do prawdziwych terenowych samochodów. W przypadku zimówek trochę się to upraszcza - bo dobra zimówka jest w zasadzie taka sama jak do 4x4 i osobowego, może tylko ta dedykowana do 4x4 ma bardziej klocowy bieżnik co bym na błotnistej drodze lepiej pracował. Podział na klasę SUV to czysty marketing ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak słusznie zauważył Dobi1972 warto rozważyć, po jakich drogach będzie się jeździć. My polegliśmy w zeszłym roku w zimie na drodze gruntowej w polach, dzięki bardzo porządnym oponom zimowym, ale stricte szosowym. Zabrakło bieżnika do brnięcia w śniegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Podłaczę się do tematu, jeśli można. Na rynku prawie nic już z opon do 4x4 nie zostało, moze ktoś doradzic czy GoodYear ultraGrip GW3 nadadza się do Forestera? Chodzą raczej w kategorii "osobowe" ale znalazłem je w rozmiarze pasującym do mojego Forka, a robi się późno i pora chyba już wskoczyć w zimowe kapcie.

Pozdrawiam i dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podział na klasę SUV to czysty marketing ...

a może jeszcze warto wspomnieć o nośności opon? Do Q7 nie założysz takich samych gumek jak to A4quattro, nieprawdaż?

 

Zakładamy że dobieramy opony zgodnie z homologacją. W tej samej klasie mamy opony typu 4x4 i resztę np. dla OBK (zależnie od sytuacji nazywany SUV lub SUW) możemy dać np. Yokohame A/T-S, Pirelli P7 Cinturato, Yokohama G95 zależnie od terenu w jakim będziemy jeździć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podział na klasę SUV to czysty marketing ...

a może jeszcze warto wspomnieć o nośności opon? Do Q7 nie założysz takich samych gumek jak to A4quattro, nieprawdaż?

 

Zakładamy że dobieramy opony zgodnie z homologacją. W tej samej klasie mamy opony typu 4x4 i resztę np. dla OBK (zależnie od sytuacji nazywany SUV lub SUW) możemy dać np. Yokohame A/T-S, Pirelli P7 Cinturato, Yokohama G95 zależnie od terenu w jakim będziemy jeździć.

 

nie wgłębiając się w typy opon. Zgadzam się, że dobieramy zgodnie z homologacją/masą autka. Podział na SUV/osobowe jest chyba bardziej po to, żeby ułatwić użyszkodnikowi szukającemu gumek klikanie po stronach :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

czy GoodYear ultraGrip GW3 nadadza się do Forestera? Chodzą raczej w kategorii "osobowe" ale znalazłem je w rozmiarze pasującym do mojego Forka, a robi się późno i pora chyba już wskoczyć w zimowe kapcie.

Pozdrawiam i dzięki

 

To dość dobra opona (bardziej drogowa), ale jest już jakiś czas na rynku. Zobacz w wątku "oponowym".

 

-- 10 lis 2011, o 16:49 --

 

nie wgłębiając się w typy opon. Zgadzam się, że dobieramy zgodnie z homologacją/masą autka. Podział na SUV/osobowe jest chyba bardziej po to, żeby ułatwić użyszkodnikowi szukającemu gumek klikanie po stronach :) .

 

Dokładnie. Tak samo jak pojęcie Crossover czy mały SUV :-). A opony dobiera się takie które mają ładniejszy bieżnik :-).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, powróćmy do tematu. Jako urocza świeżynka powiem, że Forester przed zakupem walczył z porządnym Patrolem GR w starej budzie. Wchodził jeszcze w grę Land Rover Dico albo cudny ale za drogi Defender. Ale żeby pokonać 5 km porządnego off-road-u, kupować auto wielkości sporego garażu i tłuc się asfaltem do miasta? Przeważył rozsądek: Forester. Na zimę (a przede wszystkim "przedzimie" i przedwiośnie) zakładam stalówki z BFGoodrichem 205/70/15 950M+S. Nie zapomnę miny jakiegoś myśliwego, który ulgnął w brei "terenową" RAV-ką w pełnym oporządzeniu. Veni vidi vici - minąłem, cofnąłem, wyciągnąłem. Pozdrawiam najforeściej!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opony dobiera się w zależności od terenu w jakim będzie się poruszało. Czy SUV czy osobówka z 4x4 to sprawa wtórna (pomijam zdolności terenowe typu prześwit, kąty itp). Na każdy rodzaj terenu dobiera się opony tzn. ich charakterystykę: bieżnik, wytrzymałość itp. każdy dobór to pewien kompromis - jak coś dobre w terenie to słabsze na asfalcie itp. Opony dla SUV to ta naprawę opona typu H/T czyli taka do jazdy po asfalcie (90%) i w lekkim terenie (10%) inny bieżnik (co by w błocie dawała radę) i trochę wytrzymalsza od zwykłej dla osobowych. Do bardziej wymagającego terenu np. bezdroża można coś dobrać z klasy A/T (czyli 50% droga, 50% teren). Klasa opon M/T to już do prawdziwych terenowych samochodów. W przypadku zimówek trochę się to upraszcza - bo dobra zimówka jest w zasadzie taka sama jak do 4x4 i osobowego, może tylko ta dedykowana do 4x4 ma bardziej klocowy bieżnik co bym na błotnistej drodze lepiej pracował. Podział na klasę SUV to czysty marketing ...

Z tym się w zupełności zgodzę i takie podejście do sprawy jest uczciwe. Dziwi mnie więc zachowanie oponiarzy, którzy doradzając zakup opon nie pytają po jakich drogach będziemy jeździć, tylko do jakiego samochodu opony chcemy kupić.

No bo jakie ma znaczenie czy to SUV czy duża osobówka, jeżeli 90% trasy pokonanej zimą to będą miejskie drogi asfaltowe?

 

Podział na klasę SUV to czysty marketing ...

a może jeszcze warto wspomnieć o nośności opon? Do Q7 nie założysz takich samych gumek jak to A4quattro, nieprawdaż?

Nie założę, to logiczne, tu zasadniczą różnicą jest masa pojazdów anie rodzaj i to jest chyba oczywiste. Mnie bardziej zastanawia sytuacja w której chciałbym założyć opony np z A8 do Outlandera, waga praktycznie ta sama, tylko co na to powie oponiarz :roll: :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Treba jeszcze brac pod uwage wysokosc srodka ciezkoszci i balans auta. opony 4X4 maja troche inna konstrukcje. SUV ma wieksza amplitude pracy zawieszenia a w zakretach bardziej kladzie opony. Opony 4X4 to nie tylko w nazwie. Sa przeciez opony 4X4 tylko na asfalt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak pisali poprzednicy ważne, aby było zgodnie z homologacją czyli indeks prędkości ( literka T, H lub V ) oraz indeka nośności ( cyferki 90 lub 98 ). Opony z indeksem 90 to zwykłe do osobówek, a z 98 tzw. XL wzmacniane to Vany i SUV . Załączam link do strony Goodyera z doborem opon do Forka III czyki SH , SHV tutaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...