Jump to content

Wspolczynnik oporu powietrza cx w foresterze i outbacku.


najman

Recommended Posts

Współczynnik oporu powietrza cx w foresterze = kiosk :wink:

W rzeczy samej, poprzedni model (MY05-MY07) miał Cx = 0,38.

To wcale nie tak dużo.

Titanic, zanim zatonął miał 0,39. :mrgreen:

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

W rzeczy samej, poprzedni model (MY05-MY07) miał Cx = 0,38.

O ile dobrze pamiętam:

- Forek N/A miał Cx = 0,36,

- Forek XT miał Cx = 0,37.

 

Legacy IV:

- sedan Cx = 0,29,

- kombi Cx = 0,30

Link to comment
Share on other sites

Strasznie duzo jak na takie auto. Nowy fiat ducato ma 0.31!! http://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato no i w porownaniu z legacy to spora roznica. Outback ma 0,37 wiec podobnie do forka. Dziwi mnie tak niski opor powietrza w tym wielkim ducato. Moze w dostawczych to sie jakos inaczej mierzy bo nie chce mi sie wiezyc ze forester ma wiekszy opor powietrza od ducato!

Link to comment
Share on other sites

Współczynnik Cx nie jest zależny od powierzchni. Wyobraź sobie Ducato wielkości Forka, lub na odwrót. Forka wielkości Ducato :mrgreen:

Słusznie!

Moze w dostawczych to sie jakos inaczej mierzy bo nie chce mi sie wiezyc ze forester ma wiekszy opor powietrza od ducato!

W praktyce liczy się opór aerodynamiczny pojazdu, który jest iloczynem współczynnika oporu powietrza Cx oraz powierzchni czołowej pojazdu A.

 

Bolid F1 ma Cx wynoszące około 0.8-0.9 a Forester 0.38. Czy to oznacza, że Forester ma lepszą aerodynamikę? Ależ skąd. Łatwo sobie wyobrazić, że opór aerodynamiczny bolidu będzie mniejszy, ze względu na mniejszą powierzchnię czołową, a wysokie Cx w bolidzie jest podyktowane li tylko koniecznością uzyskania dużego docisku pojazdu do podłoża.

 

Obawiam się, że współczesne pojazdy pomimo lepszego współczynnika oporu powietrza, ze względu na wielkość powierzchni czołowej, mają gorszą aerodynamikę od tych starszych.

Link to comment
Share on other sites

subleo, słuszna uwaga. Współczynnik Cx opisuje tylko doskonałość aerodynamiczną pojazdu. Przy określaniu oporu powietrza należy uwzględnić powierzchnię czołową samochodu.

Link to comment
Share on other sites

Dokładnie Cx to nie wszystko. Można dosyć prosto policzyć jaka jest siła oporu (głównie aerodynamiczna plus mechaniczne opory ruchu) z zależności: siła x prędkość = moc. Jeśli założymy że moc maksymalna jest przy prędkości maksymalnej to:

Dla forka 2.5XT; Moc = 230KM = 169000 W ; Prędkość maks. = 214 km/godz = 59.44 m/s

Siła oporu = 169000/59.44 = 2843 N = circa 290 kG

 

Można tak porównywać różne auta.

Dla Legacy sedan 2011, z silnikiem 2.5i (123kW, vmax 210kmh) ta siła wynosi = 215 kG

Impreza 2011 z 2.0D (110kW, 205kmh) siła = 197 kG

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...