Skocz do zawartości

Arcyzimowe pytania (wątek o AWD subaru, dyfrach itp.)


kwasek

Rekomendowane odpowiedzi

No aż mnie wzięło. Ale to chyba sprawa tego elektrycznego evo co ma "większy" moment niż WRC........

Moment to siła razy ramię. Koniec. A tak prościej:

Biorę metrową dechę i na jej końcu podnoszę jakiś ciężar. Dajmy na to 1kg. Więc działam momentem, ramię razy siła, czyli w tym przypadku 1m razy 10 (zaokrąglijmy, uprośćmy, wiem czym się różni kg i kG...) niutonów. 1x10=moment 10Nm.

Ale jeżeli weźniemy tą samą dechę, a no końcu nic nie będzie, i tak samo się do nie zaprzemy, to co sie stanie? Przerzucimy ją sobie nad głową, bo nie ma oporu, czyli naszego ciężarka.

Więc jaki tu bedzie moment?

1 metr razy 0 niutonów. 1x0=Moment zero.

Przechodząc do samochodu, moment może być tylko wtedy, gdy występuje siła, w rozpatrywanym przypadku siła tarcie opony o nawierzchnię.

Jeżeli koło kręci się prawie całkiem bez oporu po lodzie, to moment jest iloczynem ramienia i siły tarcia. Tarcie jest bliskie zeru, to jakie ramię by nie było, jaki będzie moment? Też bliski zeru!

I taki sam będzie przekazany na drugie koło, a samochód będzie stał w miejscu....

 

Ufffffff......

 

PS Sorry za łopatologię, ale wiele pojeć oczywistych z fizyki w szkolnej teorii, często nie jest zauważanych na codzień, więc tak mi się napisało........

Jestem absoluytnym laikiem z fizyki ale chyba się zagalopowaliście?

Tarcie i ramię?

Gdzieś silnik z mocą i wykonywana pracą umknął.

Jeżeli do wytworzenia momentu obrotowego na kole potrzebna jest tylko siła tarcia opony o podłoże i ramię to chyba EUREKA!

PERPETUM MOBILE!

Nobel!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawowe pojęcia: tarcie toczne, tarcie ślizgowe i do tego jeszcze moment bezwładności do ruszenia samochodu z miejsca potrzeba pewnej siły do zakręcenia kołem w powietrzu też do zakręcenia kołem stojacym na lodzie nieco większej siły jeszcze większej do zakrecenia kołem stojącym na suchym asfalcie. Siłę zaczepiamy na końcu promienia im wieksza siła przyłożona lub większy promień tym moment obrotowy jest większy aby zachować zasadę Newtona jeżeli jest jakaś siła to jest siła jej przeciwna. Nacisk razy wspłczynnik tarcia da nam siłe potrzebną do ruszenia pojazdu działającą przeciw sile zgodnej z ruchem pojazdu. Przyspieszenie jakie uzyska ciało pod wpływem działania tej siły jest proporcjonalne do jej wartości a odwrotnie do masy. jezeli chcemy aby samochód przyspieszył w 6 sekund do setki to sam silnik nie wystarczy potrzeba jeszcze gdzieś zaczepić tą siłę np. w punkcie styku koła z asfaltem. Ten zaczep ma jakąś wartość nacisk razy wspłczynnik tarcia, jesli wytrzyma to auto wystrzeli jak z procy jesli nie, to dostaniemy swobodny obrót koła bez przemieszczenia liniowego. ( po to parowozy maja takie wielkie koła, a subaru dobrze rusza na sliskim) no to teraz do mechanizmu różnicowego bardzo dobry przykład z lodem do ruszenia pojazdu potrzeba jakiejś siły siła ta zaczepiona w punkcie styku koła z lodem zrywa ten styk i koło kręci się w miejscu nie znaczy że kręci się bez siły ( prosze spróbować zakręcić go recznie ) cała para idzie w gwizdek . teraz zmieńmy warunki na asfalcie dodajemy tyle gazu że znowu zrywamy zaczepienie siły nikt nie powie ( poniżej 100 KM w 1000 kg samochodzie ) ze jest to łatwe i co ?.......... Przecież to koło stawia już całkiem niezły opór to dlaczego drugie się nie kręci ? Jezeli jest inaczej to własnie mamy doczynienia z nowym działem fizyki tzw. fizyka dyferencjalna albo jak kto woli roznicowa.

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem absoluytnym laikiem z fizyki ale chyba się zagalopowaliście?

Tarcie i ramię?

Gdzieś silnik z mocą i wykonywana pracą umknął.

Jeżeli do wytworzenia momentu obrotowego na kole potrzebna jest tylko siła tarcia opony o podłoże i ramię to chyba EUREKA!

PERPETUM MOBILE!

Nobel!

 

Ojjjjjj......

Więc po kolei.

Co to moment próbowałem wyjaśnić wcześniej, inaczej już mi się chyba nie uda, więc może spróbuj zastanowić się nad tym jeszcze raz.....

 

A gdzie umknęła praca silnika?

Praca to (znowu maksymalnie upraszczam), siła razy droga. Więc może być wykonana taka sama praca (co do jej wartości, podawanej w dżulach), jeżeli będzie duża siła i mała droga, oraz odwrotnie, kiedy wystąpi mała siła i duża droga.

Przekładając to na samochód, kiedy koła nie mają przyczepności, silnik wykonuje pracę, bo co prawda siła jest mała (czyli siła tarcia opon o nawierzchnię, zbyt mała by ruszyć auto z miejsca), ale droga spora, bo koła wirują w miejscu.

Czyli cała para (a raczej praca) silnika idzie w gwizdek.......

 

Teraz moc.

Moc to (upraszczam!) obroty razy moment. Więc faktycznie, by silnik osiągnął swoją moc, potrzebny jest opór. Stąd do sprawdzania mocy samochodów używa się hamowni, gdzie koła muszą poruszyć stawiające im opór rolki (stąd nazwa hamownia, bo staramy się tam zatrzymać, albo raczej zhamować, napędzane koła i mierzymy, jaka siła jest do tego potrzebna).

Perpetum mobile niestety nie ma tu nigdzie.......

  • Super! 1
  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bzdura? wszystko zależy od punktu widzenia, to jakbyś oznaczał auta bez mechanizmu różnicowego ? to są już nieodwracalne zaszłości, logicznie byłoby oznaczać 100/100 ale wtedy co silnik dawałby 200% mocy, no nieda się inaczej i prawie zawsze piszą 50/50 co ja poradze że nie ma na to normy euro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystko zależy od punktu widzenia, to jakbyś oznaczał auta bez mechanizmu różnicowego ?

 

 

Oznaczałby je jako auta bezmechanizmu różnicowego, ewentualnei auta ze 100% szperą, niema tonic wspólnego z równym rodziałem momentu tylko z równą prędkością obrotowa osi a to różne sprawy.

  • Super! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, czy nasze Forum obsługuje flashe, ale mam coś, co rozwieje wszelkie wątpliwości (to te flashe, o których pisał OGS) - tu pięknie widać, jak wygląda kwestia momentu obrotowego przy prawie zerowej przyczepności. Czyli teoria jarmaja się potwierdza:

 

Prosty napęd na 4 koła

 

Zaawansowany napęd na 4 koła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...