Jump to content

oleje 0w20, 0w30, 0w40


kons6
 Share

Recommended Posts

czy macie doświadczenia z olejami syntetycznymi 0w20?

 

są w ofercie amsoil, millers i motula

 

zdziwiło mnie, że oleje są w opisach (np. millersa) dedykowane do sportu pomimo tak niskiego drugiego parametru lepkości oraz niskiego HTHS, szczególnie zwrócił moją uwagę opis "Suitable for operating at 125°C with peak temperatures up to 150°C", który do tej pory zwykle pojawiał się przy olejach Xw50-60

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

nie tylko,

jaość materiałów, spasoanie jest użo lepsze niż 10 lat temu. 0w20 to też olej, który wciśnie sie w tak spasowany silnik. Rozumem że warszawa to było sportowe auto bo wymagała oleju 20w50

 

czym druga cyfra wyższa tym mniej spasowany silnik.

 

łopatologicznie tłumacząc:

 

składając ze sobą 2 szyby to który olej szybciej się przeciśnie 0w20 czy 5w40?

 

mając te same 2 szyby ale już oddalone od siebie to który olej bardziej wyeliminuje problem niedolegania? oczywicie xw40

 

inny przykład

głowica sti zatarta:

 

DSC00806-duy.jpg

 

na focie jest obejma która jest smarowana przez olej. Wiadomo, że luzu wyczuwalnego na niej nie ma. Subaru tak policzyło luzy, że oczekuje 5w30 bo ten olej jest właśnie pasujący do tego silnika łatwo się dostaje i zabezpiecza przed tarciem. Teraz upalanie: użytkowniek zalał olejem 5w40 silnik sti, następnie go niemiłosiernie pałuje. Temp oleju wynosi 130st, ale przy tej temp lepkość jet ientyczna jak 5w30 w 100st. Silnik czuje się świetnie, bo pomimo wyższej temp. ma zapewnione właściwe smarowanie.

 

a teraz 0w20 wymagany do nowoczesnych silników chyba głównie japońskich. Powyższe zasady obowiązują, zalewać i w drogę. Znam dobrze jedno auto na 0w20 i pięknie lata!

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

do silników przystosowanych do takich olejów

to jest sprawa kluczowa :idea:

 

-- 17 lip 2011, o 00:49 --

 

Mobil 0W40 do 550 konnych porsche bez stresu leją, jak to możliwe ? :roll: Co by było gdyby coś nalac do STi albo GT/WRX coś z zerem na przodzie ?

generalnie OK - szybkie smarowanie po uruchomieniu, problem to niższa odporność na ścinanie / wysokie rpm - trzeba monitorować olej / ciśnienie - na jak długo starczy :idea: zależy od użytkownika czy potrafi spałować taki olej.

Link to comment
Share on other sites

'

problem to niższa odporność na ścinanie / wysokie rpm

też tak myślałem, ale bardzo zdziwiło mnie

 

"Formulated for modern high revving engines used in circuit racing or for events such as hill climbs and sprints."

"Suitable for operating at 125°C with peak temperatures up to 150°C"

 

"RACING300V High RPM 0W20"

Link to comment
Share on other sites

Mi chodziło bardziej o 0W-40 bo 0W-20 może być znacznie bardziej odporny na ścinanie - wiele zależy od jakości wykonania :idea:

Przykładowo - racing AMSa 5W-20 ma o wiele lepszą odpornośc na ścinanie od 15W-50 racing tej samej firmy i w wielu przypadkach tak jest że oleje wysokiej lepkości są mniej odporne na ścinanie od np. 5W-20 czy 10W-30 (praktycznie mongrade'y)

 

"Formulated for modern high revving engines used in circuit racing or for events such as hill climbs and sprints."

"Suitable for operating at 125°C with peak temperatures up to 150°C"

Dlaczego nie :idea: :?: jeśli HTHS jest odpowiedni do spasowania silnika a system chłodzenia jest odpowiednio skuteczny to nie ma obaw - zauważ, że te oleje w wydaniu dobrego syntetyka mogą mieć temp zapłonu rzędu 230C przy Noack'u spokojnie < 10% (jak SAE 30 albo SAE 40) a wynik w teście 4-kulowym (metal-metal) lepszy od 5W-40 w wydaniu low-saps :idea: :wink:

 

-- 18 lip 2011, o 12:36 --

 

Rekomendacje Jaytec'a (możliwe, że producent OEM oleju również dla Subaru jak dla wielu innych marek z JP :idea: ) nt. stosowania 0W-20 w Japońcach od nowości:

 

Drain Intervals:

12,000 km for cars with mileage under 80,000 km

10,000 km for cars with mileage over 80,000 km

7,000 km for cars with mileage over 120,000 km*

 

*for cars with mileage over 120,000 km, we recommend to step up to wide range oils (0W-30) or higher viscosity oils (5W-30)

 

Czyli dokładnie to samo co kiedyś twierdził właściciel wielu Ferrari Dr. Ali E. Haas odsądzany od czci i wiary... :roll:

Link to comment
Share on other sites

czy macie doświadczenia z olejami syntetycznymi 0w20?

 

są w ofercie amsoil, millers i motula

 

 

Według producenta i dystrybutora ojlej millers cfs 0w20 nie nadaje się do codziennej eksploatacji. Został stworzony do wyciągnięcia maksymalnej mocy z silnika przez bardzo krótki okres.

Link to comment
Share on other sites

Zgoda - nie jest rekomendowany... ale prawdopodobnie nie tyle chodzi tu o lepkość ile o fakt, że to akurat wersja CFS 0W-20 i może być to olej specyficzny, inny niż pozostałe CFSy API SL - w PL jest kolejna karta/opis z bykami - wyślę do MM / DIFFu żeby poprawili :roll: bo 0W-20 CFS nie spełnia API SL ani ACEA A3/A4 :idea: :shock: :roll: .

Link to comment
Share on other sites

Zgoda - nie jest rekomendowany... ale prawdopodobnie nie tyle chodzi tu o lepkość ile o fakt, że to akurat wersja CFS 0W-20 i może być to olej specyficzny, inny niż pozostałe CFSy API SL - w PL jest kolejna karta/opis z bykami - wyślę do MM / DIFFu żeby poprawili :roll: bo 0W-20 CFS nie spełnia API SL ani ACEA A3/A4 :idea: :shock: :roll: .

 

Bo nie ma żadnych pakietów dodatków...

Jest nawet zakaz sprzedaży tego oleju do zastosowań cywilnych.

 

Produkt tylko do zastosowań w profesjonalnym sporcie.

W Polsce jeszcze nie był stosowany ze względu na poziom motorspotu. :wink:

Konkurencja w wyścigach nie jest tak wyrównana aby opłacało się ten olej użytkować.

 

Były robione testy w Pradze na silniku (samym silniku) Skody Fabii R2 (1.6 ok. 170 PS). Z około 10 różnych olejów na tym akurat moc była wyższa o 6 PS w stosunku do "najgorszego".

 

Zaś podczas wyścigów dlugodystansowych (Nurburgring 24h) używany jest olej CFS15w60 (w BMW M3) z tego względy, że podczas tak wytężonej eksploatacji drugi parametr zmierza do zera i 5w40 mógłby zajść do 5w10...

Link to comment
Share on other sites

Niby świadoma sprzedaż... może tak... ale w oficjalnym e-sklepie :idea: jest i nie trzeba raczej kwitów rajdowych pokazywać :P :

http://millersoils.pl/catalog/oleje-sil ... sport.html

 

.. więc jak się ktoś uprze to napuści sąsiada żeby swojemu zbyt cudnemu STI kuku zrobił :twisted:

 

ps. ja do żonowozu zalałem racing i od razu dzwon a przestraszony sprawca zwiał :evil: działa, że hej :twisted: trzeba uważać.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Niby świadoma sprzedaż... może tak... ale w oficjalnym e-sklepie jest i nie trzeba raczej kwitów rajdowych pokazywać :

http://millersoils.pl/catalog/oleje-sil ... sport.html

 

.. więc jak się ktoś uprze to napuści sąsiada żeby swojemu zbyt cudnemu STI kuku zrobił

 

Na instrukcji młotka nie jest napisane "nie uderzać się w głowę" a kupić można bez problemu. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Zaś podczas wyścigów dlugodystansowych (Nurburgring 24h) używany jest olej CFS15w60 (w BMW M3) z tego względy, że podczas tak wytężonej eksploatacji drugi parametr zmierza do zera i 5w40 mógłby zajść do 5w10...

M-ki są spasowane pod SAE 60 i to nie musi oznaczać, że np. do Fiesty czy Fabii na 24h trzeba 15W-60 zalewać :idea:

W GTRach TWS w najgorszym wypadku po 1k mil na torze (2 dni) spadł do SAE 40 czyli o 1/3 ale po Millersie aż takiego dna bym się nie spodziewał ale niedługo się przekonamy bo będą pierwsze UOA z CFSów :idea: :wink:

Link to comment
Share on other sites

M-ki są spasowane pod SAE 60 i to nie musi oznaczać, że np. do Fiesty czy Fabii na 24h trzeba 15W-60 zalewać

W GTRach TWS w najgorszym wypadku po 1k mil na torze (2 dni) spadł do SAE 40 czyli o 1/3

 

wlyszkow, chodzi o trend, kierunek zmiany właściwości oleju w trakcie użytkowania, a nie o konkretny przypadek. O to, że w trakcie użytkowania w wyścigu 24h NON STOP przy maksymalnym obciążeniu olej zmienia swoje parametry w tą stronę - że olej 15w60 dąży w kierunku np. 15w30 a nie 15w90 czy 5w60. Więc nie chodzi o o dokładny przypadek M3/15w60/spasowanie pod SAE 60. Nie wiem, czy po wlaniu CFS 5w40 do M3 po wyścigu 24h byłoby tam dokładnie 5w10 czy 5w20 - ale chodzi o to, że by się ta lepkość zmieniła w tą stronę.

 

Stąd, porównanie GTR/TWS/2 dni na torze/1k mil nie jest na miejscu, bo nie sądzę, żeby ktoś przez 48 h nie wyłączył samochodu jeździł 48h na limicie - jaka obsługa toru wytrzyma 48h? Nie słyszałem o żadnych profesjonalnych wyścigi na torach o długości 48h. A upalanie dwudniowe, czyli - pojeździmy, pogadamy, zaraz znowu i tak nabijemy 1000 mil ma się nijak do wyścigu 24h.

 

Co więcej, silniki "Fiesty czy Fabii" znacznie się różnią: Fabia to 1,6 około 170 PS, Fiesta to 2,0 bez turbo około 280 PS, z ograniczeniem obrotów do 8500 rpm. I tak naprawdę o tym jaki olej zastosować decyduje nie tylko konstrukcja silnika, a właśnie rodzaj uprawianego sportu - w rajdach można wymienić olej na strefie serwisowej pomiędzy odcinkami, więc można użyć oleju o niższej lepkości (większa moc!) i "wyprzedzać" spadek jego parametrów częstą wymianą (1 dzień to około 100km oesowych), natomiast w trakcie wyścigów 24h musi to być olej który zapewni optymalne smarowanie aż do końca wyścigu - nie ma przecież możliwości jego wymiany

Link to comment
Share on other sites

masz jakieś UOA z XFS 5w40??

nie ma jeszcze nic z Millersa (w sieci też - w US nie są obecni) ale sam MM jest zainteresowany testami więc może się ukażą a użytkownicy też ale na razie CFSy raczej :|

 

Żeby nie było całkiem OT - IMO nawet ten 0W-20 można zbadać jeśli ktoś czuje pociąg do takiej lepkości, niskich oporów, niskiego spalania i wyjdzie czy robi krzywdę czy nie.. w wielu miejscach widziałem takie podejście, że w poszukiwaniu jak najlepszego wyniku na torze schodzono z lepkością a po kilkuset milach robiono UOA żeby ocenić czy się opłaca, jakim kosztem itd.. stąd takie rzadkie oleje w F1 :idea:

Ja sam z ciekawości planuję UOA na oleju A5/B5 (o HTHS 3,1-3,2) w żonowozie wymagającym HTHS > 3,5 i zobaczymy co wyjdzie.. :P

 

-- 18 lip 2011, o 16:15 --

 

chodzi o trend, kierunek zmiany właściwości oleju w trakcie użytkowania, a nie o konkretny przypadek. O to, że w trakcie użytkowania w wyścigu 24h NON STOP przy maksymalnym obciążeniu olej zmienia swoje parametry w tą stronę - że olej 15w60 dąży w kierunku np. 15w30 a nie 15w90 czy 5w60.

zgoda, zgoda... ale nie zawsze jednak tak jest i przesadzać z tym zapasem też nie można bo czytałem kiedyś przypadek amatorkiego wypadu na wielogodzinny wyścig z zalanym LeMans i koleś nie ukończył a w misce miał koks bo cyrkulacja oleju była zbyt niska :cry:

 

dwudniowe, czyli - pojeździmy, pogadamy, zaraz znowu i tak nabijemy 1000 mil ma się nijak do wyścigu 24h

zgoda ale pamiętaj też o tym, że olej który stracił % lepkości już sam nie wstanie po ostudzeniu i po kolejnych 100 milach na wysokich rpm dalej będzie ją tracił...

Link to comment
Share on other sites

Żeby nie było całkiem OT - IMO nawet ten 0W-20 można zbadać jeśli ktoś czuje pociąg do takiej lepkości, niskich oporów, niskiego spalania i wyjdzie czy robi krzywdę czy nie..

 

Super. Kto się odważy? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

olej który stracił % lepkości już sam nie wstanie po ostudzeniu i po kolejnych 100 milach na wysokich rpm dalej będzie ją tracił...

 

Jasne. Ale podczas wyścigu 24h olej nie jest studzony i przez cały czas traci. Dlatego nijak sie maja te 2 dni "na torze" do wyścigu 24h.

Link to comment
Share on other sites

uwaga!

kij w mrowisko. Znam Sti my06 jeżdżące na 0w20 i to nie lekko. wymiana co 5kkm i to w aso. przejechane ma juz 70kkm i od od plczatku chleje olej 0,8l/1000km. gosc jest ztcw Nie forumowy, ale uwaza ze czym mniejsza

a lepkosc ty lepiej.

ciekawe w jakim stanie jest silnik.

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

uwaga!

kij w mrowisko. Znam Sti my06 jeżdżące na 0w20 i to nie lekko. wymiana co 5kkm i to w aso. przejechane ma juz 70kkm i od od plczatku chleje olej 0,8l/1000km. gosc jest ztcw Nie forumowy, ale uwaza ze czym mniejsza

a lepkosc ty lepiej.

ciekawe w jakim stanie jest silnik.

pozdrawiam

 

Żaden tam kij. Przynajmniej jeśli chodzi o moje wypowiedzi. Ja tylko próbuję wytłumaczyć, że millersowy CFS 0w20 ma się nijak do innych 0w20 w tym do olei dedykowanych do nowych japońców.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...