Jump to content

PB95, 98 czy 100? Czyli czym zalewacie turboloty?


bzyq
 Share

Recommended Posts

Jest Shell Nitro + i Shell Nitro + Racing. Ta pierwsza ma 95 druga 100 oktanów. Na Shellu nie ma benzyny 98 oktanowej.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Yyyyy ale Shell nitro + to 95.. :P

 

Dokładnie, raz to kiedyś o mało nie zalałem do poprzedniego JDM-a, ale ukuła mnie cena w ostatniej chwili. Choć pracownik stacji zapewniał że ma ona tyle dodatków że nie gorsza jest od 98, mimo że ma 95 oktanów (co potwierdził). Pitu pitu, dodatki dodatkami a oktany oktanami ;) NIe mieli tam setki w ogóle. Pojechalem więc na następną bodaj BP zalać 98 :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jaki z tego wniosek. W USA max 95, w Tajlandi max 95, w JP max 96, więc jak mówiłem na początku. EU jest bardzo restrykcyjna pod każdym względem i naprawdę trzeba mocno patrzeć na to co nam wciskają. Z drugiej strony kto bogatem zabroni.

Byłem w każdym z tych krajów i w każdym jeźdzą subaru i w każdym widziałem 300 KM Type-R.  W EU jest prawdopodobnie najlepsze paliwo.

 

Poland: Eurosuper 95 (RON 95) is sold in every gas station. Super Plus 98 (RON 98) is available in most stations, sometimes under brand (Orlen - Verva, BP - Ultimate, Shell - V-Power) and usually containing additives. Shell offers V-Power Racing fuel which is rated RON 100

 

Thailand: 91 RON and 95 RON are widely available. 91 RON automotive fuel withdrawn on Jan 1st 2013 to increase uptake of gasohol fuels

 

Japan: Since 1986, "regular" is >=89 RON, and "high octane" is >=96 RON, lead free.

 

United States: in the US octane rating is displayed in AKI. In most areas, the standard grades are 87, 89-90 and 91-94 AKI.[43] In the Rocky Mountain (high elevation) states, 85 AKI (90 RON) is the minimum octane, and 91 AKI (95 RON) is the maximum octane available in fuel

 

Z tego wniosek, że silniki mogą mieć po prostu inną mapę na różne rynki i cała ta debata robi się jałowa w tym momencie. ;)

 

W UK uturbione imprezy mają w instrukcji i przy wlewie wielkimi literami "SUPER UNLEADED ONLY". Czyli 97 oktanów. Miał tak mój WRX i ma tak mój drugi GTk.

 

Zalałem kilka razy 95 do WRXa (2005r) i za każdym razem jeździł jakby mu dwa tłoki gdzieś wypadły, bo mocy była jakoś połowa. Pomagało zalanie lepszego paliwa i odpięcie aku na 10 minut.

 

Po tym przyjąłem do wiadomości, że producent wie lepiej co należy lać i trzymam się instrukcji. Mowa oczywiście o fabrycznych, a nie mapie pod konkretne paliwo.

Edited by radnor
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

BP98 jest bardziej po to, żeby nie było spalania stukowego. Nie pamiętam dokładnie które silniki, ale są takie do których można lać PB95 i takie to których producent zaleca BP98.

Info co lać powinieneś mieć na wlewie paliwa.

Poza tym polecam tylko markowe stacje (ja leję tylko na BP).

Link to comment
Share on other sites

 

 

czy 98 ma większa mocy?
Paliwa 98 z dodatkami nie zwiększają mocy, ale czyszczą silnik i poprawiają nieco "kulturę" jego pracy. Też obniżają trochę spalanie.
Link to comment
Share on other sites

Daj sobie spokój i lej 95 chyba że bardzo ci zależy na cyferkach i masz na 2 piwa mniej to wal 98 :D

Link to comment
Share on other sites

Daj sobie spokój i lej 95 chyba że bardzo ci zależy na cyferkach i masz na 2 piwa mniej to wal 98 :D

Ale swoją teorię masz opartą właśnie na jakichś "cyferkach", czy zwyczajnie na "mądrości ludowej"?... :)

Link to comment
Share on other sites

 

Daj sobie spokój i lej 95 chyba że bardzo ci zależy na cyferkach i masz na 2 piwa mniej to wal 98 :D

Ale swoją teorię masz opartą właśnie na jakichś "cyferkach", czy zwyczajnie na "mądrości ludowej"?... :)

 

Na tym, że jeździłem i ssakiem i turbo - a do tego wystarczy przeczytać instrukcję obsługi. 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Na tym, że jeździłem i ssakiem i turbo - a do tego wystarczy przeczytać instrukcję obsługi

I rozumiem, że wielokrotnie zaglądałeś do wnętrza silnika i zauważyłeś, że między zwykłą benzyną, a tą z dodatkami, nie ma żadnej różnicy... :P Bo mi polecali 98 uszlachetnioną właśnie Ci, którzy tam często zaglądają...

Edited by sebachon
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Orlen 98. Jak na klapce. Czasami dolewam czegoś do płukania wtrysków i silnika. Nie jestem do końca przekonany, czy Subaryny uczą sie paliwa "do przodu". Wieść gminna niesie, że paliwa o wyższej liczbie oktanowej mają niższą wartość energetyczną. I chyba nie mogę się z tym uporać, bo Zastawa 1100 P, na której zrobiłem najwięcaj eksperymentów, w czasach kryzysu, na wysokoektanowych paliwach paliła do 1l mniej na setkę. Warunkiem było ustawianie zapłonu po każdym tankowaniu - przy zmianie liczby oktanowej. Akurat w tym samochodzie było to proste. Klucz leżał koło kolana, 60 km/h i pełne depnięcie na czwartym biegu. Jeżeli nie "zadzwonił" za późny. Jeżeli więcej niż trzy stuki, za wczesny.

Link to comment
Share on other sites

1. Jeżeli silnik nie ma czujnika spalania stukowego i sterownika który na podstawie info z czujnika potrafi przestawić kąt zapłonu to lanie paliwa 98 do silnika gdzie jest zalecane jest 95, pogorszy jego parametry. 

2. 95 oktan w US to 98 oktan w EU, wynika to z różnych norm.

3. Subaraki i np. Nissan GTR czy EVO w Japonii chodzą na 102 oktanowym paliwie. I jako ciekawostka, nie ma tam problemów w subaru z tłokami. 

Osobiście mam WRX 07 spec US i zawsze leje do niego paliwo 98  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

W serwisöwce mojego WRXa napisane jest aby lać Pb98 i tak zawsze robię głownie na Orlenie bo mam pod domem. Poprzedni właściciel lał zawsze Vpower Racing 100 bo miał Shella pod nosem. Raz zalałem Pb95 na Shellu bo nie było lepszej i nie zauważyłem różnicy w pracy silnika ale jechałem delikatnie :-).

 

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

Mam prośbę o pomoc.

 

Wczoraj nie wiedząc, że V-power Nitro+ na Shellu to benzyna 95-oktanowa, zalałem 46 litrów takiej benzyny do WRX'a strojonego na 98. Przejechałem na razie 30 km i teraz patrząc na rachunek zorientowałem się o tym fakapie z mojej strony - co mam zrobić? Czy mam spuścić tą benzynę czy mogę jeździć i np. co 50 km dolewać?

Jutro ok. 12 muszę jechać w trasę ok. 200 km i nie wiem co robić, czy jechać WRX na tej benzynie czy brać Lagunę...

Link to comment
Share on other sites

Dzięki Ayo, trochę mnie uspokoiłeś - na pewno będę sukcesywnie dolewał V-power racing 100 oktanów, a dodatkowo może na wszelki wypadek dolać jakiś uszlachetniacz?

Link to comment
Share on other sites

jak chcesz to dolej, ale imho bez sensu.

nie jestem ekspertem i nie chce sie wdawac w techniczne aspekty tego zagadnienia, ale przy spokojnej jezdzie nic nie powinno sie stac.

oktany maja znaczenie przy ostrej jezdzie, czasami wysoka temperatura na dolocie tez komplikuje sprawe, ale jak wypalisz ten bak na spokojnej jezdzie to na pewno nic sie nie stanie.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

jak chcesz to dolej, ale imho bez sensu.

nie jestem ekspertem i nie chce sie wdawac w techniczne aspekty tego zagadnienia, ale przy spokojnej jezdzie nic nie powinno sie stac.

oktany maja znaczenie przy ostrej jezdzie, czasami wysoka temperatura na dolocie tez komplikuje sprawe, ale jak wypalisz ten bak na spokojnej jezdzie to na pewno nic sie nie stanie.

Jestem dokładnie tego samego zdania.

Tak jak opisałem kilka postów wyżej byłem w takiej samej sytuacji i nic się nie stało.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Cześć!

Odkopując prehistoryczny wątek... ;)

Wczoraj pierwszy raz wlałem pełny zbiornik V-Powera Racinga 100 (+30 zł versus 98 Ultimate). Albo efekt placebo jest piorunujący, albo dziś warunki pogodowe sprzyjały doładowanym silnikom, albo mam pecha do stacji BP na której normalnie uzupełniam paliwo, bo różnica jest bardzo wyraźna.

 

Zdrówka!
Luke

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

swoim forkiem xt jeżdżę już 4 rok i oto, co zauważyłem: Kilka razy w tym czasie na tablicy wskaźników wyskakiwały mi różne błędy, które kasowałem zazwyczaj za pomocą aplikacji torque. Zastanawiało mnie, dlaczego tak się dzieje. Ale chyba odkryłem. Otóż to się działo, gdy tankowałem Pb 95 na Orlenie! Od przeszło 1,5 roku tankuję tylko i wyłącznie 98 na BP i VPower na Shellu i ani razu żaden błąd mi nie wyskoczył! jestem pewien, że to była wina paliwa, które (choć powinno), pewnie nie miało tych 95 oktanów...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...