Jump to content

Legacy'96 - wyntylatory chłodnicy pracują cały czas


Arek Zurawicki
 Share

Recommended Posts

Witam Wszystkich!

 

Mam zagadkę: gdy samochód się nagrzeje, wentylatory chłodnicy włączają się i pracują przez cały czas (np. nawet gdy jadę trasą).

 

Temperatura wody na wskaźniku jest ok, cały czas stabilnie. Poziom płynu chłodniczego jest ok.

 

Skutkiem działających nieprzerwanie wentylatorów jest nieco mniej gorący nawiew wewnątrz. Dodam, że klima jest wyłączona; również nawiew nie jest ustawiony na szybę (byłoby równoznaczne z załączeniem klimy i włączeniem wentylatorów); poziom płynu ok.

 

Dzieje się tak od paru dni, odkąd została zmieniona pompa wody (bo ciekła i silnik się grzał). Czy przy demontażu rozrządu/pompy mogła się wypiąć jakaś wtyczka czy cuś i spowodować takie objawy? Czy takie objawy mogą towarzyszyć zgonowi czujnika temp.?

 

Z góry dziękuję za wszelkie pomysły. :)

 

Pozdrawiam,

Arek

 

PS. Patrzyłam na skrzynkę przekaźników, ale nie widzę tam przekaźnika od wentylatorów. Może są obsługiwane przez przekaźniki klimy?

Link to comment
Share on other sites

A wszystko po tej wymianie jest z układem w porządku działa ta pompa, termostat sprawny?. Możliwe że jest jakis problem z czujnikiem temperatury cieczy chłodzącej (ale nie tym który daje sygnał na deskę rozdzielczą), wtedy ECU nie bedąc pewnym co do rzeczywistej temperatury cieczy na wszelki wypadek załącza wentylatory(może niepodpięty).

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za szybką reakcję.

 

aflinta, myślę, że nie jest zapowietrzony, przejechałem już ok. 100km, a z tego co pamiętam z ostatniej zmiany płynu, to powinno wystarczyć żeby układ sie ostatecznie odpowietrzył. Poziom płynu w wyrównawczym jest zresztą stabilny od kiedy odebrałem samochód z naprawy.

 

pankleks, nie sądzę, żeby pompa lub termostat były niesprawne - auto normanie się nagrzewa, potem trzyma temperaturę w połowie wskaźnika; żadnej pary spod maski ani nic takiego.

 

Też bym chyba obstawiał czujnik. Czy ktoś wie jaki tam siedzi typ czujnika - czy wzrost temp. powoduje zwiększenie czy zmniejszenie oporności? Jeśli zmniejszenie, to zakładam, że zdjęta wtyczka daje sygnał na ECU o zerowej oporności i wentylatory pracują. Wybaczcie pytanie, ale w którym miejscu jest czujnik? Chciałbym sprawdzić wtyczkę i ewentualnie zmierzyć czujnik.

 

??

Link to comment
Share on other sites

czujniki samochodowe to zazwyczaj " NTC" kiedy temperatura rośnie opornośc powinna maleć (ale np toyota używa dalej PTC nie mam 100% pewności jaki czujnik jest w subaru)

Link to comment
Share on other sites

Kurczę, myślałem, że to będzie "małe miki", a nadal jestem w punkcie wyjścia :?

 

Oto co zrobiłem: kierując się sugestią Abt zresetowałem kompa (zdjąć klemę minus, nacisnąć na hamulec; po 15 min podłączyłem aku - chyba dobrze?). Bez rezultatu.

 

Następnie wyjąłem czujnik temperatury (są dwa, obydwa z tyłu silnika pod kolektorem ssącym, ten z jednym kablem daje info na deskę rozdzielczą). Wyjąłem więc ten większy. Założyłem drugi (używany, z silnika, który mam w zapasie). I dalej to samo.

 

Potem złapałem się za przekaźniki w komorze silnika (podczas pracy wentylatorw) i wyjmując po kolei 4 przekaźniki AC znalazłem właściwy. Zamieniłem go z innym, a potem jeszcze z innym. I dalej nic.

 

Co to może być? Oczywiście jest pewne prawdopodobieństwo, że wymieniony czujnik ma taką samą wadę lub wszystkie przekaźniki mam skopane, ale nie postawiłbym na tę opcję dużych pieniędzy.

 

Zaczynam się zastanawiać czy przy wymianie pompy wody coś mogło zostać źle podłączone. Jedyne co kojarzę, że się przy okazji rozpina, to wtyczki wentylatorów, ale ich się chyba nie da źle spiąć? Sprawdzę jutro.

 

Przy okazji, trochę dokładniej zbadałem objawy: Gdy odpalam zimny silnik i czekam żeby się rozgrzał, po solidnym rozgrzaniu wentylatory się włączają, ale potem odpuszczają (tak jak powinno być). Natomiast gdy rozgrzeję samochód jadąc, wentylatory się załączają i nie przestają pracować.

 

Any ideas? Dzięki za wszystkie dotychczasowe wskazówki. :)

Link to comment
Share on other sites

nie dam sobie glowy obciac, ale rozne bledy mozna kasowac roznymi trikami.

odpinanie klem, odpalanie/gaszenie kilka razy podrzad itd. wydaje mi sie jednak,

ze sa i takie ktore usunie sie jedynie po podpieciu pod komputer. jak poszukasz jeszcze

troche i nadal nie bedzie pozytywnych efektow, to jedz na komp. nie koniecznie aso,

bo na wstepie jestes conajmniej kilkadziesiac zl w plecy. zczytaja bledy i bedzie wiadomo

co jest grane lub chociaz w ktorym kierunku dalej szukac. bledy mozna rowniez sprawdzic

zwierajac przewody pod kolumna kierownicza. nie wiem dokladnie jak sie to robi, bo nie mialem

takiej potrzeby, ale na pewno jest taka opcja. mruga check i w ten sposob podawany jest

kod bledu, jaki wsytapil podczas eksploatacji.

jak poszperasz to na pewno znajdziesz posty o tej tematyce. o ile mnie pamiec nie myli

to aflinta i demol linkowali jakies ciekawe materialy.

 

pozdr

 

ps. w poprzednim antyku mialem przejsciowe jaja z lpg. tam nawet kasowanie bledow

nie pomagalo... zmienialo mi mapy. trzeba bylo wgrywac na nowo oryginaly.

Link to comment
Share on other sites

ps. w poprzednim antyku mialem przejsciowe jaja z lpg. tam nawet kasowanie bledow

nie pomagalo... zmienialo mi mapy. trzeba bylo wgrywac na nowo oryginaly.

 

A mozna wiedziec czy nie było problemów z wgraniem map i czy była to droga zabawa. (sorry że nie na temat).

Link to comment
Share on other sites

nie bylo drogo i jak zawsze profesjonalnie. tradycyjnie jednak byl problem z terminem.

z powaznymi problemami tego typu warto uderzyc do libertowa. jadac od zakopianki

po lewej stronie (jest jakas niebieska reklama - chyba aral). pytac o mirka - szef.

Link to comment
Share on other sites

z powaznymi problemami tego typu warto uderzyc do libertowa. jadac od zakopianki

po lewej stronie (jest jakas niebieska reklama - chyba aral). pytac o mirka - szef.

Właśnie tam zostałem odesłany z powodu wariującego komputera :/ Zdaje się, że biedak nie może się pogodzić wewnętrznie z odetkanym wydechem (odetkany w sensie, że już szczelny i tylna puszka wymieniona ze skorodownej i przytkanej na nową), błędów nie wyświetla, ale ma problem z utrzymaniem stałych obrotów. Jest jeszcze możliwość, że przypadkowo z wymianą tłumika (w zasadzie to 2-3 dni po niej) zdechła sonda lambda. No ale to już wyjdzie u specjalistów w Libertowie :)

Link to comment
Share on other sites

z powaznymi problemami tego typu warto uderzyc do libertowa. jadac od zakopianki

po lewej stronie (jest jakas niebieska reklama - chyba aral). pytac o mirka - szef.

Właśnie tam zostałem odesłany z powodu wariującego komputera :/ Zdaje się, że biedak nie może się pogodzić wewnętrznie z odetkanym wydechem (odetkany w sensie, że już szczelny i tylna puszka wymieniona ze skorodownej i przytkanej na nową), błędów nie wyświetla, ale ma problem z utrzymaniem stałych obrotów. Jest jeszcze możliwość, że przypadkowo z wymianą tłumika (w zasadzie to 2-3 dni po niej) zdechła sonda lambda. No ale to już wyjdzie u specjalistów w Libertowie :)

 

To daj znać co wymacają.

Link to comment
Share on other sites

Sproboj moze odpiac wtyczke od czujnika temp. wlaczajacego wentylatory w czasie jak pracuja (niestety nie wiem, ktory to czujnik). Sprawdz, czy wtedy sie wylacza. Nie wiem, jak jest w subaru, ja mialem kiedys odwrotny problem, bo wentylator sie nie wlaczal (i wlasnie wyjeciem wtyczki sobie poradzilem). Mozliwe, ze przy wtyczce czujnika nastepuje zwarcie po zalaczeniu wentylatorow lub zawiesza sie przekaznik wentylatora.

Powodzenia :)

Leszek

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za wszystkie sugestie.

 

Lenny, czujnik zmieniłem, a przekaźniki pozamieniałem miejscami. Na razie przyjmuję, że obydwa czujniki są dobre jak również wszystkie 4 przekaźniki, których używałem. Obejrzę jeszcze dokładnie wtyczkę czujnika.

 

Abt, aflinta, chciałem odczytać kody, ale nie umiem znaleźć ani czarnych ani zielonych kabelków. Przyznaję, że zdjąłem tylko tę dużą pokrywę nad pedałami. Nie ściągałem natomiast samej osłony kolumny kierowniczej (tej bezpośrednio pod kierownicą) - dajcie znać, jeśli popełniłem błąd.

 

Może u mnie te kable nigdy nie były ruszane i są gdzieś głębiej, owinięte taśmą izolacyjną? Albo zostały użyte przy montażu instalacji (koltec, prawie fabryczna). Ta instalacja gazowa ma swoje procedury diagnostyczne i kody błędów. Jej kabelek diagnostyczny znalazłem, jutro odczytam kody. Ale widzę, że lista kodów Kolteca jest znacznie krótsza niż standardowe kody Subaru.

 

Przejrzałem listę kodów Subaru i widzę, że reakcja ECU na usterkę 21 ("Abnormal signal emitted from water temperature sensor") to "Adjusts water to a specific temperature, maintains radiator fan "ON" to prevent overheating". Czyli jest to dokładnie to co się u mnie dzieje.

 

Póki co na noc odpiąłem "-" aku. Dobranoc :)

Link to comment
Share on other sites

Dobry wieczór. Zapraszam na kolejny odcinek teleturnieju :)

 

W końcu znalazłem dwa czarne konektory żeby odczytać kody. I wiecie co? - ECU nie pokazuje żadnych błędów - check engine miga miarowo i jednostajnie w odstępach ok. 0.5s. Dodam jeszcze, że opisane powyżej objawy utrzymują się cały czas - nie dalej jak pół godziny temu stałem 5 minut przy otwartej masce z nadzieją, że wentylatory się wyłączą. I nic, napieprzały jak wściekłe. Nawiew w środku tylko lekko ciepły, a górny wąż chłodnicy miękki jak rzadko i też niezbyt gorący.

 

Czekam z nadzieją na kolejne pomysły i sugestie.

 

Pozdrawiam,

Arek

Link to comment
Share on other sites

Byłem w niezłym serwisie i chłopaki rozłożyli ręce po jeszcze jednej zmianie czujnika.

 

Naiwasem mówiąc, jest megadziwnie - gdy silnik nagrzeje się na postoju, wentylatory się włączają, a potem wyłączają. Jeśli silnik nagrzeje się w czasie jazdy, to chodzą i nie przestają.

 

Tak czy owak przynajmniej nauczyłem się czytać kody błędów. Nawiasem mówiąc, udaje mi się teraz spiąć kabelki jedną ręką siedząc na fotelu kierowcy :)

 

A jeśli chodzi o temperaturę wewnątrz samochodu, zamknąłem okna i można wytrzymać :lol:

Link to comment
Share on other sites

Wentylatory sa sterowane przez ECU, jesli ten pracuje w programie awaryjnym (np. przerwa w obwodzie cujnika temperatury, zwarcie, przerwa w czujniku przeplywu powietrza lub polozenia przepustnicy, itd.) to wentylatory sie nie wylaczaja. Odpowiedz moze dac chyba tylko Subaru Select Monitor.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za zainteresowanie.

 

Jeśli dobrze Cie rozumiem, uważasz, że może być jakiś błąd w ECU, który nie jest wyślwietlany przez migające check engine po zwarciu przewodów diagnostycznych, a zostanie pokazany przez Subaru Select Monitor? :o

 

Chcę się upewnić czy dobrze kumam zanim się wybiorę do kogoś kto posiada takie ustrojstwo. :)

Link to comment
Share on other sites

Drogi Arku Żurawicki

 

Nie kombinuj pojedź do ASO powiedzą ci czy to uszczelki pod głowicą czy też chłodnice masz do wymiany nie musisz zgadzać się na naprawę wtedy nie zapłacisz ale będziesz wiedział ....

 

pozdrawiam

.

.

.

Link to comment
Share on other sites

STIFAN, wielkie dzięki za radę i oświecenie :D

 

Tylko, że ja się obawiam, iż ASO mi właśnie powie, tak jak sugerujesz, że to np. chłodnica lub uszczelka pod głowicą. Pierwsze na 100% nieprawda, drugie na 95%.

 

Znasz może jakieś ASO w Warszawie, gdzie możesz z czystym sumieniem powiedzieć, że są dobrzy i nie będą mnie wqrzać nietrafionymi diagnozami?

 

PS. Zwróciłeś może uwagę, że dotychczas nie pytałem "co mam robic" lub "dokąd jechać"? Zgłosiłem zapytanie techniczne, które w obecnym stanie rzeczy stanowi dla mnie bardziej zagadkę niż problem, od którego włosy siwieją.

 

Poza tym sporo się nauczyłem od ludzi, którzy mi tu odpowiadali i z innych postów. Może Twój następny post też coś cennego wniesie? :)

Link to comment
Share on other sites

Wrzuciłem zapytanie na forum NASIOC i chłopaki też łamią sobie głowy. Sugerowali powietrze w układzie, uszczelkę pod głowicą itd.

 

Tak czy owak robiąc różne doświadczenia, zauważyłem, że na wolnych obrotach (po jeździe) górny wąż chłodnicy jest bardzo miękki. Gdy dąłem gazu i przytrzymałem wysokie obroty, wąż stwardniał i po chwili wentylatory się wyłączyły.

 

Zaczynam zastanawiać się czy to nie jest przypadkiem wina pompy wody, ktora przy niskich obrotach prawie nic nie pompuje. Widział ktoś z Was nową pompę wody, która pompowała tylko na wysokich obrotach?

Link to comment
Share on other sites

Wrzuciłem zapytanie na forum NASIOC i chłopaki też łamią sobie głowy. Sugerowali powietrze w układzie, uszczelkę pod głowicą itd.

 

Tak czy owak robiąc różne doświadczenia, zauważyłem, że na wolnych obrotach (po jeździe) górny wąż chłodnicy jest bardzo miękki. Gdy dąłem gazu i przytrzymałem wysokie obroty, wąż stwardniał i po chwili wentylatory się wyłączyły.

 

Zaczynam zastanawiać się czy to nie jest przypadkiem wina pompy wody, ktora przy niskich obrotach prawie nic nie pompuje. Widział ktoś z Was nową pompę wody, która pompowała tylko na wysokich obrotach?

 

Widział (kolega miał w warsztacie A4) nie dała sie odpowietrzyć po wymianie uszczelki nic się nie zmieniło sprawdzono pompe i trafiony była pęknięta, dopóki układ był pełny wszystko jakims cudem działało, ale po zmianie płynu nie odpowietrzał sie. Ciekawe ile by ta pompa jeszcze pociągnęła w tym gebelsie gdyby nie wymiana płynu.

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...