Jump to content

Wymiana łożyska w silniczku klimy - możliwe?


SLEPSON

Recommended Posts

Witam,

jak w temacie: czy takie łożysko w "silniczku" klimy jest częścią wymienną?

Dla uściślenia mówię, że mowa o łożysku na którym kręci się całe to kółko napędzane przez jeden z pasków klinowych.

 

Ogólnie pytanie brzmi może trywialnie, bo łożyska są zazwyczaj częściami wymiennymi, ale jak zgłosiłem problem piszczącego łożyska to mi chłopaki z bajecznej powiedzieli, że tego się nie wymienia... Dosmarowali tylko, ale znów zaczyna się upierdliwe popiskiwanie....

 

 

 

 

 

mojasubaraforum.gif

Link to comment
Share on other sites

Jak dwa lata temu interesowałem się podobną wymianą w Lagunie to powiedzieli mi w serwisie klimy że da się zrobić ale ekonomicznie nieopłacalne :!: może w subaru się to opłaci :!: Żeby samemu zrobić to trzeba mieć specjalne ściągacze i maszynę żeby gaz chwycić i póżniej znowu nabić :!:

Link to comment
Share on other sites

Jak dwa lata temu interesowałem się podobną wymianą w Lagunie to powiedzieli mi w serwisie klimy że da się zrobić ale ekonomicznie nieopłacalne :!: może w subaru się to opłaci :!: Żeby samemu zrobić to trzeba mieć specjalne ściągacze i maszynę żeby gaz chwycić i póżniej znowu nabić :!:

 

naopowiadali Ci bzdur, :twisted: , można wymienić łożysko, jak i całe sprzegiełko z łożyskiem , nawet bez sciagania komprersora i spuszczania czynnika z układu 8)

Link to comment
Share on other sites

Witam,

 

Pozwole sobie troche napisać bo znam się w tematyce klimatyzacji :mrgreen:

 

W Subaru Legacy jest o tyle fanie że kompresor mamy na wierzchu z kołem pasowym skierowanym w stronę zderzaka gdzie jest dużo miejsca :D

Aby koło pasowe zdjąć należy najpierw sciągnąć tarczę dociskową(zabierak) przykręcaną srubą bodajrze 6 zatem kluczem 10 mm ją powinieneś odkręcić, tarcza jest osadzana na wieloklinie i sama nie zejdzie (zapieczona) należy ją zdjąć sciągaczem z 3 srubkami które wkręca się w ten docisk a 4 wkręcając w miejsce sruby trzymającej tarczkę spowoduje wyciąganie tarczki. Nie wolno tego robić łyżkami czy srubokrętami na zasadzie dzwigni bo wykrzywi się tarcza i bedzie nieużyteczna.

tu link do podejrzenia jak taki ściągacz wygląda:

http://www.klimatyzacja-samochodowa.inf ... xwidth=360

po zdjęciu tarczki należy uważać na podkładkę dystansową żeby nie zgineła, brak jej spowoduje że bedzie tarcza ocierać o koło i ulegnie zniszczeniu napęd.

Następnie należy zdjąć pierścień zegera który zabezpiecza koło na szyjce kompresora, jżeli nie zdejmiesz tego pieścienia to ściągając koło uszkodzisz czop kompresora na którym osadzone jest koło.

Pamiętać należy że pierścień zegera z jednej strony jest fazowany a z drugiej płaski, należy zapinać zawsze płaskim do łożyska z fazką do tarczki inaczej może spowodować wypięcie się pierścienia i uszkodzenie napędu.

Po zdjęciu pierścienia można koło zdjąć ściągaczem dedykowanym do kół lub łyżkami zapierająć się o korpus kompresora (należy to robiuć delikatnie uważając na elektromagnes który jest pod kołem).

po zdjęciu koła kładziemy je na prasie na tuleji opierająć rantem w którym jest osadzone łożysko i wyciskamy łożysko stemplem dopasowanym jeżeli nie oprzemy koła na tuleji to podczs wyciskania koła moe nam sie ono pokrzywić i bedzie do wyrzucenia.

w kompresorach subaru montowany jest zazwyczaj DKS15 (kompresor) a w tych kompresorach łożysko ma wymiar 35x55x20 koszt takiego łożyska wacha się od 25 do nawet 75 zł w zależności od producenta.

przy wciskaniu nowego łożyska tzeba pamiętać aby wciskać stemplem który obejmuje zewnętrzną bierznie łożyska , nie wolno wciskać stemplem mniejszym niż zewnętrzny rant łożyska (przy wciskaniu mniejszym stemplem uszkodzimy bierznie łozyska z kulkami i łożysko będzie hałasować oraż grzać się co doporowadzi do zatracia łożyska)po wbiciu łożyska należy je zabezpieczyć poprzeż zanitowanie rantu koła (najlepiej do tego użyc punktaka lub stępla dedykowanego do zaciskania łożyska). Brak zacisnięcia łożyska może skutkowć przesuwaniem się koła na kompresorze w stronę tarczy dosciskowej i uszkodzeniem całego napędu.

 

Teraż można założyc koło na kompresor delikatnie pobijąc młotkiem GUMOWYM !!!!

Następnie zabezpieczamy koło pierscieniem zegera (pamiętająć o stronie płaskiej i fazowanej) wkładamy podkładkę dystansową do środka tarczy i osadzamy ją na wale kompresora dobijając delikatnie młotkiem GUMOWYM !!!

I dokręcamy tarczkę srubą z siła okolo 35 Nm wczesniej smarując srubę klejem do srub.

 

Prawidłowa szczelina powinna wynościc od 0,35 do 0,65 mm

 

w ten sposób oszczedzasz na robociznie w warsztacie około 150 zł

na łozysku około 25 zł

na sciąganiu i napełnianiu czynnika około 120 zł

na demontarzu elementu samochodou i monatrzu około 100 zł

 

mam nadzieje że pomogłem :mrgreen:

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

ipsx82 - takie wyjaśnienie to ja lubię :D

Idzie pomuk, a ja się zaczynam zastanawiać, czy sam się tym nie zająć, bo już miałem szukać "klimiarza"...

 

 

 

 

mojasubaraforum.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
naopowiadali Ci bzdur, :twisted: , można wymienić łożysko, jak i całe sprzegiełko z łożyskiem , nawet bez sciagania komprersora i spuszczania czynnika z układu 8)

 

carfit- Czy w Imprezie też można wymienić to sprzęgiełko bez problemu? Byłem dzisiaj nabić i przeczyścić klimę, ale sprężarka się nie włączyła (szwankowała od kilku dni). Z tego co zaobserwowałem to właśnie to sprzęgiełko zaczęło bardzo ciężko chodzi (Tomasz555- dzięki za telefoniczną diagnozę :P) i trzeba będzie albo je wymienić albo całą sprężarkę :(.

Link to comment
Share on other sites

carfit- Czy w Imprezie też można wymienić to sprzęgiełko bez problemu?

dokładnie tak samo :D

Link to comment
Share on other sites

carfit- Czy w Imprezie też można wymienić to sprzęgiełko bez problemu?

dokładnie tak samo :D

 

Dzięki.

 

Teraz tylko trzeba zdiagnozować czy to to sprzęgło właśnie czy może łożysko...

Link to comment
Share on other sites

Zaki, ale co dzieje się pod maską jak załączasz klimę w kabinie ?? Bo jeśli kompletnie nic się nie dzieje to stawiałbym na sprzęgło elektromagnetyczne. Jeśli natomiast sprzęgło zapina ale sprężarka działa z dużym oporem dodatkowo wydając dźwięki zużycia to wskazywałoby to na łożysko.

Link to comment
Share on other sites

Zaki, ale co dzieje się pod maską jak załączasz klimę w kabinie ?? Bo jeśli kompletnie nic się nie dzieje to stawiałbym na sprzęgło elektromagnetyczne.

 

No właśnie klima w ogóle się nie włącza! Nie wiem ile to dziadowskie sprzęgiełko może kosztować.

Link to comment
Share on other sites

Witam ponownie :mrgreen:

 

Koszt takiego sprżegiełka w ASO :twisted: około 2000 zł

koszt takiego sprzegiełka w nieautoryzowanym sklepie około 450 zł :mrgreen:

ale zanim cokolwiek zaczniesz kupować najpierw podepnij się miernikiem pod elektromagnes w tym sprzęgle i sprawdź jak jest oporność cewki - prawidłowa wartość powinna być od 3,5 do 5 oma jesli jest inna wartość to cewka uwalona a jak mieści się w tym zakresie to bym szukał problemu gdzie indziej:

czujnik cisnienia

wentylator skraplacza

panel sterujący

 

pozdrawiam

Henryk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Witam wszystkich.

W moim outbacku 08 zaczeły wydobywać się dziwne dzwięki z kompresora klimy - piszczenie/szuranie.

Przy załaczeniu klimy występuje odczuwalne obciązenie silnika.

 

Jak odłącze sprzęgło klimy, dziwnych dzwięków nie wydaje :)

 

 

Dodatkowo na osłonie silnika i kole pasowym sprężarki pojawił się rdzawo czerwonawy nalot/pyłek.

 

serwis jak to serwis .. albo albo a najlepiej samochód zmienić ;)

 

Czy tarcza sprzęgiełka jest wymienialna (bez elektromagnesu) czy też objawy wskazują w 100% na zatarte łożysko.

Link to comment
Share on other sites

Pozwolę sobie znowu trochę opisać objawy podane wyżej ;)

 

Oczywiście to tylko sugestie które nie muszą być 100% diagnozą bo na odległość to tylko pizze się zamawia ale postaram się pomóc.

Łożysko na pewno nie jest zatarte bo jak by było to by piszczał pasek tak mocno że aż by się zapalił i rozerwał.

Tak samo odpada nam problem z elektromagnesem bo jak by był padnięty to by nie załączał napędu a kompresor by nie stawiał oporu dla silnika.

Gdyby tarcza była urwana to by hałasował napęd gdy klima jest nieużywana, zatem i ta teza nie ma bytu tutaj.

Niepokoją cy jest ten rdzawy pyłek który może świadczyć o 2 przyczynach:

pierwsze to to że tarcza i koło są przegrzane od palenia się (prawdopodobnie za duża szczelina pomiędzy tymi elementami)

a druga przyczyna to uległ uszkodzeniu zet ochraniający kulki w łożysku powodując wyciek smaru i powoli łożysko się przyciera (ale takie łożysko hałasuje też gdy klimatyzacja nie działa) aż w pewnym momencie zatrze się i powstanie objaw który opisałem na samej górze.

 

Dobrze by było zdjąć pasek i zakręcić samym kołem przy wyłączonym silniku i posłuchać czy szumi czy nie oraz sprawdzić luz poprzeczny koła czy nie jest za duży, tolerancja takiego luzu to max 0,3 mm (jeśli to wina łożyska to ten luz będzie większy niż te 0,3 mm)

 

Pozdrawiam :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Byłem dzisiaj w ASO z klimatyzacją, sprzęgiełko załączało i co ok 10 secund rozłączało sprężarkę i tak w kółko. Po sprawdzeniu okazało się że miałem ok 330 czynnika a powinno być 450. Układ został dobity i po sprawdzeniu było ok. Przejechałem ok 20km i znowu zaczęło się to samo czyli załącza na ok 10 sec i rozłącza. Klimatyzacja chłodzi dobrze. Prawdopodobnie jest jeszcze przytarte łożysko bo coś lekko wyje i Panowie powiedzieli że to łożysko od klimy ale ze to na tą chwilę jeszcze nic strasznego.

Co Waszym zdanie może być przyczyną tego że ciągle rozłącza i załącza kompresor? 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...