Jump to content

napęd w s/tb problem .....


Recommended Posts

witam

Niestety sprzedalem mojego forka i pojawily sie problemy w sumie pisze dla uspokojenia swoejgo sumienia.

Klijent po kupnie auto oddal do serwisu (nie subaru jakis tam) i bardzo mnie zdziwilo co stwierdzili ......

Skrzynia biegow do wymiany uszkodzona wiskoza!! Nie wiem na jakiej podstawie to stwierdzili ale ...

Sam skrzynie wymienialem z dyfrem z sti typ r zalana nowym olejem auto ewidentnie szlo z 4 lap pieknie bokiem sie ustawialo i bylo kontrolowalne nawet na sliskim płynnie ruszalo.

 

Panowie w serwisie stwierdzili ze naped nie dziala jak powinien bo subaru ma zawsze 3 koła napedzane...a tu jak pokreca jednym kreca sie na krzyż......fajny objaw uszkodzonej wiskozy......

Pozatym nie dokonca dzialajaca wiskoza daje wyrazne znaki konczenia sie u mnie jest cisza nic nie strzela itp cisza w napedzie.

Auto sprawdzal tez jeden forumowicz i nie stwierdzil anomali ze auto prowadzi sie normalnie.

Jak wytlumaczycz sporawdzic ze wszystko jest ok !!!

Link to post
Share on other sites
a tu jak pokreca jednym kreca sie na krzyż

to jeszcze zależy chyba którym pokręcisz - generalnie u mnie , jeśli dobrze pamiętam , przy kręceniu przodem , druga strona kręciła się w przeciwnym kierunku. Przy kręceniu jednym z tylnych kół, drugie kręciło się w tym samym kierunku.

Link to post
Share on other sites

tak przód dyfer otwart krecenie jednym kolem nic sie nie dzieje z tylem przod w przeciwna strone drogie

tyl krecac jednym oba w ta sama strone

krecac dwoma przednimi albo dwoma tylnimi przynajmniej jedno powinno isc (np na krzyz )

 

uszkodzona wiskoza krecac ktorym kolwiek czy obydwoma na jednej osi z droga osia nic sie nie dzieje

jesli kreca sie na krzyz znaczy ze wisko w skrzyni jest sprawne wg mnie oni upieraja sie ze subaru zawsze ma napedzane 3 kola (krecac jednym przednim tyl powinien isc wg nich ..... ciekawe jak to mozliwe przy otwartym dyferencjale przednim!!!)

 

Klijen wystrachany ja bardziej bo jeszcze 3/4 kasy za auto nie dostalem:(

Link to post
Share on other sites

W moim byłym Forku 2,5XT MY06:

- jak zakręciłem przednim kółkiem, to drugie kręciło się w przeciwną stronę, tył stał w miejscu.

- jak zakręciłem tylnym kołem , to drugie kręciło się w tą samą stronę, oba przednie też się kręciły w tą samą.

Wygląda to chyba tak samo jak opisałeś.

Pozdrawiam.

Link to post
Share on other sites

cypis

Swego czasu upaliłem wiskozę dokumentnie (mniejsza o sposóB).

Sprawdzenie czy centralna wiskoza żyje polegało na podniesieniu forka, zaciągnięciu ręcznego i próbie kręcenia kołami przednimi w tym samym kierunku. Żywa wiskoza powinna była dać możliwość kręcenia kołami, padnięta powinna zablokować koła przednie do takiego stopnia, że nie można nimi kręcić.

Nie wiem czy mądre głowy potwierdzą tą metodę, ale w moim przypadku ów test potwierdził przypuszczenia. Wiskoza była padnięta, co było słychać przy manewrowaniu na parkingu oraz po specyficznym smrodzie po szybszej jeździe. Ale za to jak on wtedy bokami chodził :shock: :mrgreen:

 

Jedno pytanie - może w forkach s/tb skrzynia jest inna, ale w s-T do wymiany wiskozy wcale nie trzeba wymieniać skrzyni ani nawet jej demontować.

Link to post
Share on other sites

Jeśli masz tylny i przedni dyferencjał otwarty, to kręcenie którymkolwiek z kół powinno spowodować kręcenie któregoś z kół na tej drugiej osi, z tym bardziej podobną prędkością co koło kręcone wraz ze wzrostem prędkości kręcenia (wisko gęstnieje od temperatury która tworzy się od różnicy w prędkościach osi przed i za nim, więc przy delikatnym kręceniu może nie przenosić momentu, albo przeniesiony moment nie pokona oporów tego drugiego koła i koło będzie stało. Jeśli do tego masz zeszperowany tył, to kręcenie którymś z tylnych kół powinno powodować kręcenie drugiego tylnego koła i któregoś z przednich – jak wyżej, tj. tym bardziej im szybciej będziesz kręcił. Kręcąc którymś z przednich kółek powinny się kręcić oba tylne, ale wydaje mi się że z racji relatywnie słabej szpery tylnej, początkowo będzie kręcić się tylko jedno. Forek s-turbo chyba ma szpere z tyłu, ale to Ty już powinieneś wiedzieć lepiej, czy twój faktycznie ją miał. Sti miewają (bo chyba nie wszytkie modele) 3 szpery i wtedy wszystkie 4 koła mogą zostać napędzone poprzez kręcenie tylko jednym.

 

Trochę informacji (nie zawze jasnych) o szperach w s-turbo znajdziesz w tym wątku: http://www.www.forum.subaru.pl/viewtopic.php?f=22&t=131691

 

Nie mam nic więcej do powiedzenia na ten temat, pozdrawiam!

Link to post
Share on other sites

kolego mylisz pojecia ;p dyferencjał otwary nie ma wiskozy (rodzaj blokady) wiekszośc modeli N/A ma tylko centralna wiskoze.

W takim wypadku krecenie ktorym kolwiek (1!!!!) kolem da jedynie taki efekt ze bedzie sie krocilo jedno kolo na tej samej osi nigdy na 2 osiach.Tak masz w wieszosci turbo krecac 1 przednim kolem ogolnie nic sie nie dzieje z tylem.

Sa potrzebne 2 osoby ktore będą krecily w ta sama strone

 

Ja ma centralna wiskoze, tylnia wiskoze i przedni dyfer otwarty.

Ale wisko to dla mnie sciema nie szpera dobre dopiero mialy sti typ ra 22b lub system dccd reszta to namiastka blokad....moja opinia :roll: :roll:

Link to post
Share on other sites
Jeśli masz tylny i przedni dyferencjał otwarty

miałem na myśli przypadek subaru – czyli przód i tył otwarty plus wiskotyczna blokada na środku.

W takim przypadku kręcąc kołem na osi z otwartym dyfrem kręcisz też wałem idącym do centralnego dyfra i jeśli on ma szperę, to się ona tym momencie zaczyna uaktywniać. Nie kontynuuje jednak polemiki na ten temat dopóki nie rozwiniesz, które konkretnie pojęcia pomyliłem i – bez pozwolenia – podtrzymam swoje zdanie

 

…i jeszcze emota ode mnie :D(oblizuje śpika)

 

-- So lut 05, 2011 3:12 am --

 

cypis, jeśli coś niejasno napisałem: jak forek z tematu nie ma szpery z tyłu, to kręcenie się kół "po przekątnej" przy napędzanym siłą mięśni jednym jest ok, czyli napęd działa poprawnie. Jeśli zaś posiada szperę z tyłu, to kręcenie się 2 zamiast rzekomo 3 kół znaczy że tylna szpera nie szperuje (może zepsuta a może ze względów właściwości fizyczych nie uaktywniona) i jednocześnie świadczy o poprawnym funkcjonowaniu centralnego wisko.

Link to post
Share on other sites
W takim wypadku krecenie ktorym kolwiek (1!!!!) kolem da jedynie taki efekt ze bedzie sie krocilo jedno kolo na tej samej osi nigdy na 2 osiach.

Doprawdy? Widocznie Moje Legacy było zepsute kiedy jeszcze miało tylko centralną wiskozę, bo kręcąc przednim zawsze kręciło się jedno tylne (zazwyczaj po skosie).

Tak masz w wieszosci turbo krecac 1 przednim kolem ogolnie nic sie nie dzieje z tylem.

Tak się składa, że mam teraz akurat napęd z GT - czyli znakomitej większości turbo, teraz jak kręcę jednym przednim to kręcą mi się dwa tylne koła.

Ale wisko to dla mnie sciema nie szpera dobre dopiero mialy sti typ ra 22b lub system dccd reszta to namiastka blokad....moja opinia

Wiskoza do cywilnej codziennej jazdy zupełnie wystarcza i nie wymaga skomplikowanej konstrukcji z osobnym sterowaniem. A jak ktoś woli bardziej zaawansowane mechanizmy to kupuje STI albo dłubie w swoim aucie.

 

Jakiś czas temu carfit dosyć dokładnie opisywał jak sprawdza się sprawność wiskozy - temat wymagający narzędzi i sporej zabawy.

Link to post
Share on other sites

dobra otwarty dyfer przedni i bedzie krecilo tylem ??? nie probowalem nigdy ale wg mnie nie sila idzie gdzie ma najmniejszy opor czyli kolo na przeciw ??

trzymajac jedna przednie albo kręcac obydowoma tyl bedzie sie krecil, krecac jednym tylnim beda sie 3 krecic (zakladajac znikome opory na napedzie hamulacach itp...)

 

To ja juz nie wiem jak to jest i kiedy sie co dzieje kręcąc jakim kolem......

Link to post
Share on other sites
...To ja juz nie wiem jak to jest i kiedy sie co dzieje kręcąc jakim kolem......

Spróbuj metodą opisaną przeze mnie - zaciągnięty ręczny. Będzie jasność, albo można kręcić przednią osią albo nie.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...