Jump to content

Downpipe - technicznie


Oskar

Recommended Posts

Czemu GTku i pewie innych Subarach część spalin jest zatrzymywana przez zatkanie drugiego wylotu?

wygląda tak

 

IMG_0121.JPG

 

a nie np tak, gdzie spaliny nie są zatrzymywane

 

1696_large.jpg

 

Jakie są plusy/jakie minusy?

Link to comment
Share on other sites

Oskar foto nr 2 to jedna z wersji downpipe z szerokim kołnierzem, a ten który siedział w GT to zwykły klasyczny.

Jakie są różnice w działaniu wiem tylko mniej więcej więc nie chcę palnąć głupoty, niech wypowiedzą się lepiej obeznani w temacie :wink:

Link to comment
Share on other sites

wiem wiem, nie musi być 2 otworów może być szeroki

 

1926-Invidia-Down-Pipe-Subaru-Impreza-WRX-GDA-01.jpg

 

ten perrin, to tylko przykład. Chodzi o to po co seryjnie jest hmmm...powiedzmy przytkany, znów ekoludki? :roll: Domyślam że odetkanie poprawia nieco wylot spalin tym samym, auto nie jest takie przytkane, i chociaż minimalnie się lepiej zbiera. Pewnie i hałas wiekszy? :twisted: Czekam na jasne info :D

Link to comment
Share on other sites

W serii przy seryjnym kołnierzu główny pęd spalin z turbiny koliduje ze spalinami z zaworu wastegate.

 

jest technicznie ale możesz na bardziej łopatologiczny język przełożyć? :lol: co się z tym wiąże?

Link to comment
Share on other sites

Szeroki kołnierz ułatwia wylot spalin to tak najprościej. Czy to bedą dwie rurki, czy od początku jedna duża nie ma znaczenia. Raczej robi się jedną dużą. Przydatne jest to przy uwalnianiu wudechu- turbo szybcije wstaje, lepsza reakcja na gaz, głośniejszy wydech, wraz BOV marchewy. Po uwolnieniu powinno się zrobić remap. Bez remapu może się dziać to:

Wy panowie nie rozumiecie w czym lezy problem (ktory dotyczy wiekszosci doladowanych Subaru od 2004 roku). Jak sie uwolni caly wydech to sie zaswieci CEL ze katalizator nie dziala, ale to nie problem bo w szereg z sada wpina sie rezystor, ktory wyeliminuje CEL. Z przeladowaniem mozna sobie poradzic regolujac ramie od silownika wastegate.

 

Problem polega na opoznieniu przelaczenia sterowania silnikiem (glownie paliwem) z mapy obiegu zamknietego (gdzie ilosc paliwa jest dobierana na podstawie odczytow z pierwszej sondy lambda umieszczonej w kolektorze i jest ona utrzymywana w okolicach wartosci Lambda czyli bardzo ubogo) do sterowania na podstawie map obiegu otwartego (tutaj ilosc paliwa jest ustalana na podstawie wartosci zapisanych w pamieci komputera i mieszanka jest bardziej bogata w paliwo).

 

W Subaru od 2004 roku to opoznienie jest duzo wieksze niz w modelach wczesniejszych. Producentowi chodzilo o zmniejszenie zuzycia paliwa i o czystosc spalin. W seryjnym Subaru to nie przeszkadza, bo cisnienie doladowania jest budowane stosunkowo powoli (stad w seryjnym Subaru nie czuc tak bardzo "kopniecia" turbo jak w samochodach z uwolnionym wydechem). W aucie bez katalizatorow, turbina uzyskuje maksymalne zaprogramowane doladowanie duzo szybciej i mamy sytuacje gdy w silniku mamy duze doladowanie a mieszanka paliwa jest nadal uboga. To prowadzi do detonacji i wczesniej czy pozniej do dziur w tlokach, wybitych panewek czy peknietych scianek cylindra.

 

Na tym wykresie ponizej widac moment przelaczenia sterowania silnika z ubogiej mieszanki do bogatej.

 

[ http://pandlmotorsports.com/images/products/pandl_exhaust/2008_TB_1.JPG ]

 

Jedynym sposobem na eliminacje tego problemu jest remap z odpowiednio skorygowana mapa.

Wlasciciele amerykanskich WRX sa w o tyle lepszej sytuacji ze moga sobie kupic gotowe zmodyfikowane mapy od renomowanego tunera juz za ~$50. Pozniej potrzeba tylko pozyczyc laptopa i kabel Tactrix, cala operacja remapu lacznie z backupem orginalnej mapy nie powinna trwac dluzej niz pol godziny. Taka mapa od razu eliminuje problemy z CEL i przeladowaniem, a czesto dodaje także mocy.

Link to comment
Share on other sites

skąd moje zdjęcie downpipa się znalazło na http://lh3.ggpht.com/ ?

 

Który wcześniej jeździł u mnie... :mrgreen:

 

Oskar, dokładnie tego DP z pierwszego postu miałem u siebie. 2.25" bez szerokiego kołnierza i bez katów. Teraz mam z szerokim kołnierzem 3" przechodzący w 2,5". Nie poprawiło to żadnej reakcji na gaz, turbina wydaje mi się, że wstaję odrobinę później, a dodatkowo wydech minimalnie się wyciszył.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

napewno autko staje sie bardziej elastyczne

i to czuc

ja zalozylem tego z dwoma otworami

powiem ze operacja warta zachodu

tylko nie wiem jak finansowo downy stoja

bo ja za dwojego downa PRODRIVE zaplacilem jakies drzazgi

no i za montaz tez

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

tzd

 

google wypluło :)

 

Po uwolnieniu powinno się zrobić remap. Bez remapu może się dziać to:

 

Nom ja mam 98, remap odpada, przynajmniej do czasu kiedy nie znajde apexi power fc :P już teraz mam cp i końcowy 3' i żadnych problemów.

 

Nie poprawiło to żadnej reakcji na gaz, turbina wydaje mi się, że wstaję odrobinę później, a dodatkowo wydech minimalnie się wyciszył.

 

odwrotnie niż powinno :roll:

 

w większości, chociaż minimalnie jest lepiej, może inaczej jest gdy 3' wchodzi do 3'? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Oskar, u mnie zauważalną poprawę dało wywalenie prekata z uppipe'u, ale Ty tego nie masz, więc jeden problem z głowy. Wydaje mi się jednak, że mało osób zmienia przelotowy dp na inny przelotowy, tylko o innej średnicy. Może 3" za duże jak na td04l i dlatego turbina odrobinę później wstaje? Wszystkie odczucia są subiektywne i może mi się tylko wydawać, ale na pewno wydech stał się minimalnie cichszy. Wydaje mi się, że przy małych turbinach i mocach nieprzekraczających 300-320KM szerokie gardło niewiele daje, a najważniejszą zmianą wpływającą na osiągi jest usunięcie katalizatorów z DP. Znam GT, który przy 310KM usunięte tylko katalizatory (wstawione rury zamiast nich, reszta dp seria), jeździ zacnie i bezawaryjnie od kilku lat.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki niumen

 

Gościa który to robi mam za płotem a i koszt nie dramat, spróbuje, zobaczymy ja będę happy nawet jak się minimalnie zmieni dźwięk :mrgreen: W tej kwesti to bym mógł co tydzień wydech mieć inny byle by próbować jak zabrzmi boxer :mrgreen: Jak założę to nie omieszkam coś napisać :)

Link to comment
Share on other sites

skąd moje zdjęcie downpipa się znalazło na http://lh3.ggpht.com/ ?

 

Który wcześniej jeździł u mnie... :mrgreen:

 

 

I którego ja chciałem kupić ale było za późno :D

 

 

 

Chyba jednak wytnę sam katalizator i wstawię zamiast niego rurkę.

Powinno być dobrze jak na zakres moich planów.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

skąd moje zdjęcie downpipa się znalazło na http://lh3.ggpht.com/ ?

 

Który wcześniej jeździł u mnie... :mrgreen:

 

 

I którego ja chciałem kupić ale było za późno :D

 

 

 

Chyba jednak wytnę sam katalizator i wstawię zamiast niego rurkę.

Powinno być dobrze jak na zakres moich planów.. :roll:

 

W zupełności wystarczy do tego, o czym wczoraj wspominałeś. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Oskar, u mnie zauważalną poprawę dało wywalenie prekata z uppipe'u,

Przy okazji roboty rozrządu i sprzęgła, jak wszystko na wierzchu, wywaliłem uppipe.

Mam puszkę Devila i reszta seria. (dwa katy) Różnicy nie ma.

Link to comment
Share on other sites

Oskar, u mnie zauważalną poprawę dało wywalenie prekata z uppipe'u,

Przy okazji roboty rozrządu i sprzęgła, jak wszystko na wierzchu, wywaliłem uppipe.

Mam puszkę Devila i reszta seria. (dwa katy) Różnicy nie ma.

 

Ty nie masz przelotu. A co masz zamiast seryjnego uppipe, jaka średnica? WRX'01 ma bardziej prymitywne ECU i u mnie dało sporo wywalenie prekata, ale ja mam fabryczną średnice uppipe, żeby nie pogorszyć spool-up'u na td04l.

 

Mam jakiś wykres z prekatem i bez, reszta przelot w obu przypadkach (chociaż wykresy traktuję z przymrużeniem oka, to dupohamownia różnicę zauważyła).

 

898296.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Niumen, mam uppipe seryjny od STI.

 

Ok.

 

 

Oskar, wracając do "szerokiego gardła" ( :mrgreen: ), zobacz jak pracuje klapka wastegate w td04 - ona nie otwiera się pod kątem 90stopni tylko pod skosem, kierując dużą część spalin w stronę głównego "nurtu".

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...