Skocz do zawartości

Tuning silnika wolnossącego.


owoc666

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 81
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Olow nie zapobiega spalaniu stukowemu.

 

??

 

Za "Małym słownikiem chemii praktycznej":

środki przeciwstukowe (antydetonatory), substancje zmniejszające właściwości stukowe paliw silnikowych.

(..........)

Właściwości stukowe zależą od chemicznego charakteru paliwa (por. liczba oktanowa i liczba cetanowa). "Stuku" można uniknąć przez modyfikację konstrukcji silnika, dobór odpowiedniego paliwa, lub dodawanie do paliw środków przeciwstukowych zwiększających ich liczbę oktanową, czyli odporność na stukanie.

Skutecznym ś.p. jest czteroetylek ołowiu (C2H5)4Pb, tzw CEO (0,8 cm3 na 1 dm3 paliwa); 0,27 części CEO daje ten sam efekt co 0,9 cz. karbonylku żelaza, 2,2 cz. karbonylku niklu, 3,6 cz karbonylku kobaltu, 15. cz. monometyloaniliny, 25 cz. aniliny, 40 cz. ksylidyny, 125 cz. etanolu, 250 cz. ksylenu, 270 cz. toluenu, 410 cz. izooktanu i 420 cz. benzenu.

0,1 cm3 CEO na 1 dm3 paliwa zwięsza liczbę oktanową o 5-10 jednostek. CEO jest silnie trujący, ma jednak tą wyższość nad karbonylkami metali że po dodaniu dwubromku etylu (dwubromoetanu) tworzy w czasie spalania całkowicie lotny bromek ołowiu, a zatem nie zanieczyszcza cylindra i komory pozostałością obcej substancji.

 

CTD: jeśli uda ci się zdobyć CEO (jeśli!! :)) to pamiętaj o dodaniu dwubromoetanu (C2H4Br2).

 

Etanol - denaturat. Dodatkowo denaturat zawiera (najczęściej) zasady pirydynowe (celem zniechęcenia do degustacji), więc działanie przeciwstukowe może być nieznacznie zwiększone w stosunku do czystego etanolu.

 

Toluen i ksylen - dostępne jako rozpuszczalniki do farb, w szczególności ksylen jako rozcieńczalnik do nowej generacji farb chlorokauczukowych (kiedyś był Birol, ale to inna bajka) oraz farb spod znaku Hector czy Hammerite (tzw. "2 w 1" , do stali i żelaza).

 

Taniej wyjdzie zakupić w hurtowniach chemicznych (opakowania po 5, 10, 20, 50 i 200 litrów).

Dodatkowo ksylen (para-ksylen, najczęściej spotykany) ma przyjemniejszy zapach od toluenu, i, jak sądzę na podstawie różnic budowy cząsteczek k. i t. (dodatkowa grupa CH3 w cząsteczce ksylenu), ksylen ma większą tzw. gęstość energetyczną (więcej pałeru z działki "wzbogaconego" paliwa).

 

A co do denaturatu: jak to Aflinta zauważył, zasadniczym celem dodawania denaturatu jest związanie wody, która mogła dostać się do paliwa. Rolę tą może spełnić równie dobrze (a nawet lepiej) alkohol izopropylowy (izopropanol, Wikipedia: C3H7OH), do kupienia w hurtowniach chemicznych i hurtowniach z materiałami dla drukarzy. Dodatkowo posiada dużo lepsze od etanolu właściwości myjące (czyszczenie układu wtrysku paliwa).

 

Smacznego.

 

M.

 

PS: Pamiętajcie o tym, że dodawanie do paliwa czegokolwiek, co zakupiono w handlu, a od czego nie zapłacono akcyzy, jest w Polsce nielegalne... ;))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli uda ci się zdobyć CEO (jeśli!! :))

Spoko, na wikipedii napisali jak zrobic :mrgreen:

 

Noo... Życzę powodzenia... :twisted:

 

Napisali jaką metodą się to otrzymuje, ale nie jak zrobić.

Różnica jest taka jak między stwierdzeniem że "chleb robi się z ciasta (zrobionego z mąki), i wypieka się go w piecu" a podaniem konkretnego przepisu, z proporcjami składników, temperaturami i czasami.

 

M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.Wracam do uwolnienia wydechu.Sam to sprawdzałem w swoim poprzednim 2,2 W miejsce dwóch katalizatorów poszła rura z sondą.Został jeden przelotowy tłumik i końcowy.Wcale nie było dużo głośniej a silnik wyraźnie się ożywił.Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.Wracam do uwolnienia wydechu.Sam to sprawdzałem w swoim poprzednim 2,2 W miejsce dwóch katalizatorów poszła rura z sondą.Został jeden przelotowy tłumik i końcowy.Wcale nie było dużo głośniej a silnik wyraźnie się ożywił.Pozdrawiam.

 

No... trochę jakby nie do końca w zgodzie z obowiązującymi przepisami... ;)

(Katalizator musi -chyba?- być. ?)

 

M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na czym polega to "cholerne" niebezpieczeństwo?

 

 

 

Bum

 

 

A!

 

 

 

A... tak coś więcej?

;)

 

M.

 

PS: "Bum" to raczej eter etylowy, nitrometan i inne takie.

Toluen nie jest ani szczególnie lotny, ani wyjątkowo łatwopalny. Ze względu na znaczną zawartość (%) węgla potrzebuje raczej sporo powietrza do spalania, więc to "bum" za bardzo mi tu nie pasuje - benzyna też jest w końcu niebezpieczna (i LPG też), jeśli już tak na to patrzeć (tzn. że może być "bum").

 

Jest tu coś, czego nie wiem, a wiedzieć powinienem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mówiąc nie wiem. Moja widza chemiczna tak daleko nie sięga, wiem że sam procs mieszania uchodzi za cholernei niebezpeiczny.

 

Mówimy o niebezpieczeństwie związanym z mieszaniem - może chodzi tu raczej o toksyczność węglowodorów aromatycznych? (Nie jest znowu taka wielka, z tego co pamiętam to raczej szkodliwa jest stała -powtarzalna- ekspozycja na opary węglowodorów aromatycznych).

 

Znasz jakieś źródło gdzie pisano o tym "niebezpieczeństwie"? Ja nie kojarzę niczego takiego (szczególnego niebezpieczeństwa), ale wolałbym się upewnić.

 

M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znasz jakieś źródło gdzie pisano o tym "niebezpieczeństwie"? Ja nie kojarzę niczego takiego (szczególnego niebezpieczeństwa), ale wolałbym się upewnić.

 

Niestety nie potafię podać źrodła, zetknąłem się z tym w kontekście motoryzacyjnym, jak miałem nieprawdziwe informacje to się wycofuje z tego :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czemu sie nie oplaca tuningowac sybaru 2.5L n/a:

 

 

hell... barring unrealistically extreme(expensive) circumstances, no matter what a N/A RS will be slow. Spending money on a EJ251 is seemingly useless. For all the money I spent on go fast mods, the car is still really slow.

 

Even with equal length headers... IMO the car will be slightly quick, but not really. But will sound like crap. haha.

 

vid:

Dyno vid.

 

alan.jpg

 

modyfikacje:

Modifications:

Power:

Borla Headers

RandomTech High Flow Cat

Apexi N1 Cat-Back

Injen Cold Air Intake

Grounding Mod

Agency Power Lightened Pulley

ProECM Piggyback

STi Group-N Exhaust Hangars

 

Brakes:

Brembo Slotted rotors

Porterfield Brake Pads

Goodridge Stainless Lines

 

Tranny:

Exedy Stage 1 Street Clutch

Kartboy Shortshifter

Kartboy Shifter Bushings

 

Suspension:

Tein SuperStreet Coilovers

Whiteline Adjustable (20-24) Swaybar

Whiteline Version 1 Rear Endlinks

Noltec Front Endlinks

 

Wheels/Tires:

17" Prodrive P7 Anthracite w/ 225/45/17 Bridgestone Potenza RE070

17" Rota SubZero Royal Silver w/ 215/45/17 Continental ContiExtreme

Contacts

Stock 6-spokes painted bronze w/ 205/50/16 Yoko A55V

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie potafię podać źrodła, zetknąłem się z tym w kontekście motoryzacyjnym, jak miałem nieprawdziwe informacje to się wycofuje z tego :-)

Nie no, spoko - ja tylko tak drążyłem temat bo byłem ciekaw czy jest coś czego nie wiem (w tej kwestii).

Ale widzę że nie czai się tu żadna niespodziewajka czy inne niebezpieczeństwo.

 

Good... :)

 

M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...