Jump to content

Późny start ciśnienia oleju po uruchomieniu silnika


jpol

Recommended Posts

W mojej Imprezie WRX 2002 został ostatnio wymieniony filtr oleju na OEM Subaru (wcześniej był jakiś duży BOSCH - dobierany z katalogu BOSCHA i właśnie ta jego wielkość była powodem sugestii ASO i nie-ASO, że należałoby rozważyć inny).

 

Poza wymianą filtra były regulowane luzy zaworowe i czyszczone przepustnica, TGV, silniczek krokowy i zawór PCV - w zasadzie jedynie PCV ma bezpośredni związek z olejem.

 

Objaw, który zaobserwowałem po serwisie, to zdecydowanie dłuższy start ciśnienia oleju na zegarze (lampka na desce gaśnie jak dawniej). Czujnik ciśnienia oleju zamontowany mam w lewej głowicy. Nie jeździłem z zegarem ciśnienia na filtrze innym niż rzeczony BOSCH.

 

Mimo spadków temperatur zewnętrznych, nie sądzę aby temperatura w garażu obniżyła mi się znacząco.

 

Obecnie od uruchomienia silnika do ruchu wskazówki na zegarze ciśnienia oleju mijają jakieś 3 sekundy. Wydaje mi się, że przed wymianą filtra na OEM czas ten oscylował w granicach sekundy. Olej nie był zmieniany, jedynie trochę (identycznego Motula X-Clean 5w40) zostało dolane przy serwisie (standardowe ubytki przy tych operacjach).

 

Tak ma być, czy to objaw raczej niepokojący?

Link to comment
Share on other sites

Nie mam wskaźników , ale też mam mały OEM filtr w stosunku do poprzedniego KNECHTA. Wg ASO taki ma być dla wielu starych imprez i nie tylko z nowym STI włącznie .Dowiedzcie się jeszcze w waszych ASO .Nr części nie mam pod ręką,ale jak kto ciekawy to looknę.pozdr

Link to comment
Share on other sites

Dodam jeszcze, że zrobiłem test i na rozgrzanym oleju (tzn. w temperaturze około 80stC).

 

Wyłączyłem silnik, odczekałem kilka sekund i włączyłem go ponownie. Czas do ruszenia wskazówki nadal był w granicach 3 sekund, choć chyba nieco krótszy niż po nocy w garażu, czy 13 godzinach dziś na parkingu pod firmą.

 

I przy okazji - ujawnił się okrutny dźwięk przy dzisiejszym rozruchu po 13 godzinach na parkingu - taki metaliczny, jakby wszystko chwilę pracowało "na sucho" - choć ucichł po ok. sekundzie, czyli jeszcze zanim wskazówka na zegarze ciśnienia się ruszyła.

Link to comment
Share on other sites

to może mieć związek z wysoko ustawionym bypassem w filtrach OEM ~23psi a większość filtrów obecnie ma bypass na ok ~10psi - efekt jest taki, że zimny olej do wyższego poziomu ciśnienia idzie przez materiał filtrujący ale zimą ma prawo to dawać opóźnenie bo filtr dłużej próbuje puszczać jedynie filtrowany olej co i tak się po tych kilku sekundach nie udaje (olej zbyt lepki, zimny) i bypass się otwiera z powodu zbyt wysokiego ciśnienia zwrotnego (zbyt małego przepływu przez materiał filtrujący).

 

Inna sprawa, że producent w obecnej temp sugeruje 5W-30 na którym mogłoby być lepiej z rozruchem i może ten efekt byłby mniej odczuwalny:idea:

 

Z większych filtrów oleju zrezygnowano z powodu możliwości zaistnienia opóźnienia smarowania generowanego koniecznością napełnienia większego filtra - choć fakt, że mogły one mieć wyższy przepływ oleju.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Na dużym Boschu szybciej jednak ciśnienie w głowicy wstawało, więc przejście na mały filtr jakoś zdaje się nie przyspieszać mi smarowania przy rozruchu :roll: (oczywiście - może to kwestia bypassu).

 

Myślałem, że 5W40 będzie wystarczająco uniwersalny, ale dźwięki przy rozruchu w dzisiejszych temperaturach są cokolwiek niepokojące.

 

Wymienię chyba jednak na zimę na coś rzadszego. Nominalne 5W30 lub, za radą Marasa (mimo, że generalnie mówi tylko o 10W60 :wink: ), 0W30 - gdy rozmawialiśmy o zimie, to mówił że na naszej syberii jeździłby pewnie na 5W30 lub nawet 0W30 :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Dodam tylko, że wydaje mi się bardzo prawdopodobne, że te 23psi mierzone jest w temp pokojowej a metalowa "sprężynka" bypassu ma prawo stwardnieć na mrozie i wtedy tylko wróżka wie jakiego ciśnienia potrzeba aby bypass uchylić/otworzyć... :idea:

 

Generalnie jest zasada:

 

If you do lots of racing, you're probably better off with a higher bypass setting.

 

(czyli wyższa wartość bypass'u przydaje się podczas dynamicznej jazdy bo dłużej olej smarujący silnik/turbinę jest w pełni filtrowany - również na wyższych rpm kiedy jest wysokie ciśnienie oleju)

 

If you do lots of *cold* starting, especially in the winter, or seldom change your filter, I think you're better off with a lower bypass setting.

 

(czyli jeśli silnik jest wielokrotnie uruchamiany - zimne starty, szczególnie zimą lub filtr oleju jest wymieniany rzadko - lepsze efekty - niższe zużycie - daje stosowanie filtrów oleju o niższej wartości bypass'u).

 

Dodatkowo, przy poziomo ułożonych filtrach oleju mniejszy jest efekt zaciągnięcia zanieczyszczeń zebranych na dnie filtra podczas otwarcia bypassu - w porównaniu z filtrem założonym pionowo (gwintem do góry) gdzie zanieczyszczenia potrafiły się odkładać na dnie filtra i w chwili otwarcia bypassu bywały zasysane do obiegu oleju, do silnika/turbiny.

 

-- 30 lis 2010, o 10:52 --

 

Wymienię chyba jednak na zimę na coś rzadszego. Nominalne 5W30 lub, za radą Marasa (mimo, że generalnie mówi tylko o 10W60 ), 0W30 - gdy rozmawialiśmy o zimie, to mówił że na naszej syberii jeździłby pewnie na 5W30 lub nawet 0W30 .

i bardzo dobrze - nawet jeśli miałbyś dolać oleju tej zimy bo gdzieś/kiedyś ten olej rozgrzejesz/upalisz to i tak warto silnikowi oszczędzić suchych/zimnych może nawet kilkuset startów przez całą zimę :idea: :wink:

 

-- 30 lis 2010, o 14:03 --

 

za radą Marasa (mimo, że generalnie mówi tylko o 10W60

ciekawe czy w boxerach tak jak w BMW dla których tę lepkość opracowano - stwierdził ktokolwiek taki efekt, że w porównaniu z 5W-30 temp pracy oleju na 10W-60 jest wyższa o ~10C :idea: :?:

Link to comment
Share on other sites

Z większych filtrów oleju zrezygnowano z powodu możliwości zaistnienia opóźnienia smarowania generowanego koniecznością napełnienia większego filtra - choć fakt, że mogły one mieć wyższy przepływ oleju.

Tu -wlyszkow - bym sie nie zgodził. Filtr w układzie pionowym jak w większości subaru jest ciągle zalany po zgaszeniu silnika.I dalej mam niespecjalną minę w sprawie wielkości filtrów. :shock:

 

ciekawe czy w boxerach tak jak w BMW dla których tę lepkość opracowano - stwierdził ktokolwiek taki efekt, że w porównaniu z 5W-30 temp pracy oleju na 10W-60 jest wyższa o ~10C

Z tym może być bardzo różnie- gdy czas mi pozwoli to wrócę do ciśnienia w Twoim wątku :)

Link to comment
Share on other sites

Z większych filtrów oleju zrezygnowano z powodu możliwości zaistnienia opóźnienia smarowania generowanego koniecznością napełnienia większego filtra - choć fakt, że mogły one mieć wyższy przepływ oleju.

Tu -wlyszkow - bym sie nie zgodził. Filtr w układzie pionowym jak w większości subaru jest ciągle zalany po zgaszeniu silnika.I dalej mam niespecjalną minę w sprawie wielkości filtrów. :shock:

 

ciekawe czy w boxerach tak jak w BMW dla których tę lepkość opracowano - stwierdził ktokolwiek taki efekt, że w porównaniu z 5W-30 temp pracy oleju na 10W-60 jest wyższa o ~10C

Z tym może być bardzo różnie- gdy czas mi pozwoli to wrócę do ciśnienia w Twoim wątku :)

Link to comment
Share on other sites

Filtr w układzie pionowym jak w większości subaru jest ciągle zalany po zgaszeniu silnika

nie zapominaj o ADBV :idea: :wink: a ja mam w H6 filterek poziomo...

 

I dalej mam niespecjalną minę w sprawie wielkości filtrów.

tutaj wg Subaru ważne było aby zmniejszyć przede wszystkim powierzchnię grzejną - większy filtr był ponoć zbyt blisko gorących wydechów a jego większa powierzchnia obudowy powodowała większe "przesiąkanie ciepła" tzw. "heat soak" szczególnie w jeździe miejskiej, idle, korki itp. i mogło dochodzić do usmażenia części oleju w filtrze - w dolnej części i nawet do przytkania filtra. Przy mniejszym filtrze - nawet na idle pracuje jego cały materiał filtrujący nawet przy niższym ciśneniu, mniej odkłada się szlam na dnie filtra, mniej się on nagrzewa bo jest trochę dalej od źródeł ciepła = mniej koksu z oleju. Jedyny problem to konieczność dość częstej wymiany z racji mniejszej pojemności.

 

W US również twierdzą, że przy tych mniejszych filtrach w H4 jednak ciśnienie oleju się mniej waha :idea:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...