Jump to content

16 czy 17 cali na zimę ?


TomK

Recommended Posts

Witam,

 

Mój pierwszy wątek na forum więc raz jeszcze pozdrawiam!

Za niedługo odbiorę Forestera 2.0D i skorzystam z akcji zima:) zawsze to trochę w kieszeni.

Dostanę zimówki do felg ori 17 cali. Nie będzie lepszym wyborem wziąć gumy 215/60 R16 na zimę i dokupić felgi w rozmiarze 16"?

Na zimę węższa guma zachowuje się nieco lepiej, chodź może w aucie 4x4 ma to mniejsze znaczenie? Zawsze jeździłem ośką i zakładałem węższe gumy na większym profilu. Czy ori felgi dobrze znoszą nasze zimy i sól jeśli je zostawię dla wyglądu...?

 

Zdr.

Link to comment
Share on other sites

Witam,

 

Mój pierwszy wątek na forum więc raz jeszcze pozdrawiam!

Za niedługo odbiorę Forestera 2.0D i skorzystam z akcji zima:) zawsze to trochę w kieszeni.

Dostanę zimówki do felg ori 17 cali. Nie będzie lepszym wyborem wziąć gumy 215/60 R16 na zimę i dokupić felgi w rozmiarze 16"?

Na zimę węższa guma zachowuje się nieco lepiej, chodź może w aucie 4x4 ma to mniejsze znaczenie? Zawsze jeździłem ośką i zakładałem węższe gumy na większym profilu. Czy ori felgi dobrze znoszą nasze zimy i sól jeśli je zostawię dla wyglądu...?

 

Zdr.

 

 

Imo, przy foresterze nie ma to znaczenia. Poza troche wyzszym komfortem jazdy oczywiscie. Jak ma sie zakopac to i tak zakopie. Ale trzeba byc naprawde zdolnym....

Jak nie masz czasu oczyszczac z soli auta (tak raz na min 2tyg byloby dobrze), to kup sobie inny komplet na zime. Zawsze mocniej sie niszcza niz te letnie. Ale jak bedziesz myl regularnie to nie bedzie roznicy.

 

Do oski juz nie wrocisz. Gwarantuje.

Link to comment
Share on other sites

Witam,

 

Mój pierwszy wątek na forum więc raz jeszcze pozdrawiam!

Za niedługo odbiorę Forestera 2.0D i skorzystam z akcji zima:) zawsze to trochę w kieszeni.

Dostanę zimówki do felg ori 17 cali. Nie będzie lepszym wyborem wziąć gumy 215/60 R16 na zimę i dokupić felgi w rozmiarze 16"?

Na zimę węższa guma zachowuje się nieco lepiej, chodź może w aucie 4x4 ma to mniejsze znaczenie? Zawsze jeździłem ośką i zakładałem węższe gumy na większym profilu. Czy ori felgi dobrze znoszą nasze zimy i sól jeśli je zostawię dla wyglądu...?

 

Zdr.

 

Jak odbierasz nowy samochód to bierz wszystko co Ci dają do niego gratis.

Jak Ci się potem nie spodoba, to sprzedasz na Allegro i kupisz sobie to co Ci się podoba.

 

Ja prywatnie zawsze ma zimę koła miałem o jeden cal mniejsze od letnich. Głownie z powodu na to, że jest w zimie większa odległość felgi od powierzchni asfaltu, a przez to więcej gumy na dole i bardziej mieko się pokonuje różne zimowe wertepy.

 

Poza tym posiadanie dwóch całych kompletów kół (nie same opony tylko opony na felgach) czasami się na prawdę przydaje.

Link to comment
Share on other sites

Witam,

Dostanę zimówki do felg ori 17 cali. Nie będzie lepszym wyborem wziąć gumy 215/60 R16 na zimę i dokupić felgi w rozmiarze 16"?

Możesz być pewien, że przy ewentualnym sporze przy odszkodowaniu ubezpieczyciel zajrzy do homologacji auta :lol:

Link to comment
Share on other sites

Witam,

Dostanę zimówki do felg ori 17 cali. Nie będzie lepszym wyborem wziąć gumy 215/60 R16 na zimę i dokupić felgi w rozmiarze 16"?

Możesz być pewien, że przy ewentualnym sporze przy odszkodowaniu ubezpieczyciel zajrzy do homologacji auta :lol:

 

Wydaje mi się że z punktu widzenia bezpieczeństwa wazniejsze są indeksy (prędkości i obciążenia) niż wymiary zamontowanych opon (oczywiście w granicach rozsądku).

 

Co nie zmienia faktu że Ubezpieczyciel bedzie chciał znależć cokolwiek żeby nie wypłacać kasy. I trzeba będzie się z nim "boksować".

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za info:)

 

Zatem w kwestii homologacji lepiej zostać na 17 cali, bo rozumiem tak jest shomologowany forek + odpowiednie indexy.

Na tą zimę zostawię oryginalne 17, a na kolejną dokupię inne felgi też w tym rozmiarze, aby oryginałów nie męczyć solą.

Profil 55 nie jest aż tak niski zatem muldy śniegu u mnie w mieście przejadę nie męcząc felgi.

Link to comment
Share on other sites

mam dwa legacy - jeden na 17 cały rok, drugi na 15 też cały rok :wink: Na zime zdecydowanie polecam mniejszą felgę. Jak jest śnieg i miękko nie ma znaczenia na czym jeździsz (ale w razie poślizgu, uderzenia o krawężnik itp lepiej mieć większy profil opony). Natomiast problem zaczyna się wczesną wiosną jak jesteś jeszcze na zimówkach a w asfalcie pojawiają się mega wyrwy i dziury :!: Wtedy jadąc legacem na 17 klne na czym świat stoi i żałuje że nie kupiłem drugiego kompletu felg i opon 16 :idea:

 

Rzecz jeszcze jedna - forek ma ładne polerowane felgi - małe zimowe uszkodzenie i kończy się białymi wykwiatami - ktoś już na forum o tym pisał... Ponadto na felgach subarakowych często "koroduje" aluminium wokół pierścienia centralnego.

 

Kup drugi komplet felg i opon 16 - będziesz miał spokój i większy komfort zimą

 

Pozdrawiam!

Link to comment
Share on other sites

Witam,

Ja tez stalem przed takim dylematem w pazdzierniku. Mam Forestera. Czytalem forum i co wpis to inna opinia. W koncu zdecydowalem sie pozostac przy felgach aluminiowych 17 cali i dokupilem do nich Dunlop Winter Sport 3D. Wyszedlem z zalozenia ze nawet jesli bede musial kupic nowe alu to beda one kosztowaly niewiele drozej niz stalowe felgi 16 cali. Mam nadzieje dbajac o alu regularnie cala zime nie bede musial ich wymieniac po jednym sezonie. Ale przekonam sie o tym na poczatku wiosny. A opony i tak musialem kupic bo nie mialem zadnych zimowek. Jezdzilem na fabrycznych calorocznych Yokohama. Ja zostawilem aluminiowe felgi dla wygladau bo na 16 calowych stalowkach mi sie nie podobal. Wybor trudny, ale pewnie cos wymyslisz sensownego i najlepszego dla siebie:)

Link to comment
Share on other sites

Mój 4ek MY2009 ma w świadectwie homologacji zapisane 16 cali i na takich też oponach/felgach go kupiłem (letnie + zimowe opony). Jest to wersja wyposażenia XA. Różnica XA i XC, z elementów podstawowych, widocznych, to .....relingi dachowe (lekki wzrost masy własnej), może szyberdach, audio w kierownicy....

Wydaje mi się, że problem sporu z ubezpieczycielem - gdy opony są inne niż w świadectwie - zawsze może zaistnieć, ale wątpliwa, w przypadku omawianych wyżej różnic w średnicy felgi/opony, jest skuteczność racji ubezpieczyciela, który, jak wiadomo, z reguły lekką ręką pieniędzy nie wypłaca.

Link to comment
Share on other sites

Sądzę, iż najrozsądniej będzie zostawić rozmiar taki jak w homologacji widnieje...dla świętego spokoju.

Różnica komfortu 16, a 17 może być niewielka, zachowanie na drodze w przypadku s-awd też nie będzie in minus przy feldze o 1 cal większej. Finalnie dokupię jakieś alu "do tyrania" i założę na nie zimówki jakie dostanę.

Mam nadzieję dostanę sotto zero lub coś ze stajni continental TS830 8)

Link to comment
Share on other sites

Jak zapewne spojrzysz do instrukcji lub na naklejke z cisnieniami opon - powinienes miec informacje o odpuszcxzalnych przez producena zalecanych rozmiarach - przynajmneij w stracyh forkach tak bylo.

 

Jezeli masz taka mozliowsc to zakup po porstu dodatkowo drugi komplet felg - szkoda niszczyc opon na przekladanie sezonowe - zwlaszcza 17 calowych. Ja osobiscie na lato mam 17 na zime pozostalem przy 16 - ze wzgledu na nieco wyzszykomfort jazdy po naszych zasniezonych drogach. Pogadaj w salonie - moze zamienia Ci prezent na opony w rozmiarze 16

Link to comment
Share on other sites

Z tego co wiem węższa opona na zimę jako lepsza to mit....

Może i jest większy nacisk na cm kw ale przy ruszaniu, skręcaniu i hamowaniu większe znaczenie ma powierzchnia niż nacisk....

 

Oczywiście w wrc latają niemal na rowerowych, ale tam są kolce i to zasadnicza różnica

Link to comment
Share on other sites

Macie może jakieś propozycje co do felg 16" do forka z nową budą?

Jeśli miałby ktoś linki do konkretnych zdjęć, chętnie zobaczę jak to wygląda od strony wizualnej.

Teraz sprawdziłem, iż różnica w profilu to 55 w stosunku do 65 (sądziłem, że felga 16" stoi na profilu 60) zatem poprawa komfortu z pewnością będzie odczuwalna.

Pewnie w tabliczce znamionowej powinny być 2 rozmiary felg dopuszczalnych. Jeśli będę pewien, że 16" przewiduje homologacja, zamienię zimówki w salonie na 16" i może wynegocjuję osłony błotne na przód i tył :idea: zimówka 215/65 R16 jest tańsza od 225/55 R17 o ok 200 pln na sztuce.

Link to comment
Share on other sites

Z tego co wiem węższa opona na zimę jako lepsza to mit....

Może i jest większy nacisk na cm kw ale przy ruszaniu, skręcaniu i hamowaniu większe znaczenie ma powierzchnia niż nacisk....

Przy skręcaniu i hamowaniu tak, przy ruszaniu na śliskiej nawierzchni nie. Poza tym dochodzi jeszcze problem aquaplaningu szerokiej opony. W warunkach zimowych zjawisko częściej spotykane (nawierzchnie częściej są mokre niż w lecie).

 

Ale ogólnie, rzeczywiście węższa opona, to dłuższa droga hamowania, gorsza trakcja etc. Zatem każdy wybór ma swoje zalety i wady.

 

Wydaje się, że zmniejszanie szerokości opony, przy zmianie felg na 16'' podyktowane jest koniecznością zachowania zalecanego prze producenta obwodu i masy! koła. Wyższy profil na zimę na polskich drogach jest jak najbardziej wskazany.

Oczywiście w wrc latają niemal na rowerowych, ale tam są kolce i to zasadnicza różnica

W WRC opony są węższe dlatego aby, powstała wystarczająco duża siła nacisku, pozwalająca "wbić" kolec w nawierzchnię (gdzie słowo wbić nie jest na wyrost). Pewno gdyby w Skandynawii jeżdżono na bardzo wąskich oponach z kolcami, trzeba by co roku po zimie kłaść nowe warstwy ścieralne nawierzchni dróg.

Link to comment
Share on other sites

Osobiście wziąlbym stalowe 16 + odpowiednie opony zimowe. Stalówki są odporniejsze na uszkodzenia a opony 16 są sporo tańsze od 17 i nie będziesz mial takich obiekcji aby je częściej wymieniać profil 55 jest dobry na dobre drogi a tych u nas raczej brak, szzególnie w trakcie i bezposrednio po zimie. Wygląd na 16 stalowych jest oczywiście gorszy ale dla mnie komfort i bezpieczeństwo to najważniejsze. :!:

Link to comment
Share on other sites

Z tego co wiem węższa opona na zimę jako lepsza to mit....

Może i jest większy nacisk na cm kw ale przy ruszaniu, skręcaniu i hamowaniu większe znaczenie ma powierzchnia niż nacisk....

 

Absolutnie nie mit, oczywiscie na sniegu. Czuc nawet roznice 225 a 215. Wystarczy sie przejechac po bialym na kilku oponach. Niestety najwezsze, co mam teraz u siebie, to 215 (najszersze - 245). Na snieg chetnie kupie 195, nawet moge zmienic hamulce na mniejsze.

Ostatniej zimy zrobilem kilkaset km w sniegu na oponie nowej sottozero 225/45R17 - wieczna kontra na prostej, skrecanie tylko bokiem. A jak zlapiesz jedna strona troche kopnego sniegu, to lecisz. Na trasie to meczy. Nikomu nie zycze.

 

P.

Link to comment
Share on other sites

czy te felgi:

http://moto.allegro.pl/nowe-mak-x-treme-audi-seat-skoda-toyota-vw-5x100-i1292434656.html

 

będą odpowiednie mają niższe ET=35 niż fabryczne jakie mają bodajże 48. Zatem będą bardziej odstawać na zewnątrz, dla wyglądu in +

Szerokość felgi zamiast 6,5" jest 7", akurat pasują mi pod charakter forka :wink:

 

Tutaj nieco lepsza opcja:

http://www.oponix.pl/product/MOMO+WIN+6%2C5X16+Silver+ET38_5306156.html

 

-- Wt lis 09, 2010 9:17 pm --

 

Dziś dzwoniłem do salonu, akcja zioma dotyczy 17 calowych opon na jakich wyjeżdża oryginalnie mój samochód.

Zatem 16-ek nie dostanę...co dla mnie jest dziwnym posunięciem. Salon finalnie zapłaci za nie mniej niż za 17.

A utrzymują, iż w akcji zima płacą za nie 1/3 wartości?

Aby zmienić komplet cały na 16, musiałbym sprzedać opony 17 i zakupić najlepiej od razu opony i felgi 16.

Trochę sporo zachodu (aczkolwiek nie jest to niewykonalne:) a ja czasu mam jak na lekarstwo...

Jeśli jest ktoś chętny od razu na nowe zimówki 225/55 R17 (jakie one będą, dowiem się za 4 dni) odstąpię nieco taniej niż w sklepach netowych :wink:

Jeśli nie sprzedam, zostanę na 17" i ewentualnie dokupię felgę o niższych walorach estetycznych :idea:

Link to comment
Share on other sites

Na 16 spokojnie się zmieszczą. Niższe wersja wyposażenia wyjeżdżają z fabryki na 16.

 

Mam pytanie do dilera/ów, czy faktycznie "nie mogę" zamiast 17" zimówek wybrać 16" jak auto kupuje fabrycznie na 17"?

Link to comment
Share on other sites

Kupiłem na 17" i nie miałem problemu u dealera z wybraniem 16" z oponami na zimę, tym bardziej, że jak napisano wyżej niższe wersje wyposażeniowe wyjeżdżają z salonów na 16".

W specyfikacji Forestera też wymienia się 16" i 17" koła.

Link to comment
Share on other sites

Ja już wiem dlaczego tak jest bo kupuję auto u dealera jaki; jak czytam na forum; w kwestiach serwisu sobie nie radzi, to i nie poradzi sobie jak klient życzy sobie coś innego niż standardowa opcja...

Jutro tam zadzwonię i zażądam 16" bo akurat takie chce założyć finalnie :evil:

Link to comment
Share on other sites

16" bo akurat takie chce założyć finalnie

I Bardzo dobrze ! Od lat tak robię, tzn. na zimę 16'' + opona o większym profilu. Elegancko się jeździ, i masz ciut większą ochronę na te koszmarne dziury co się u nas zawsze robią zimą w asfalcie :(

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...