Jump to content

Inny rozmiar "zapasowego koła"


ronin53

Recommended Posts

Witam

Mam forka na oryginalnych felgach 17. Na zimę kupiłem drugie koła 16, ale tylko cztery bez zapasowego.

Tak sobie jeżdżę drugi sezon, a dopiero teraz mnie oświeciło, że gdybym złapał kapcia to mam różne rozmiary kół i opon.

Czy mogę założyć awaryjnie koło 17 z większym rozmiarem opony do pozostałych trzech mniejszych kół ?

Czy mechanizm różnicowy to zdzierży ?, :wink:

czy też lepiej wozić jakiś spray do opon i kompresorek w bagażniku i nie męczyć auta ?

pozdr

Link to comment
Share on other sites

Mechanizm różnicowy się rozsypie ;p

Myślę że jeżeli do przejechania było by kilometr, może dwa to przy bardzo powolnej jeździe nic się teoretycznie nie powinno się stać ale tylko teoretycznie.

Według mnie lepiej nie ryzykować ;)

Link to comment
Share on other sites

Primo, mechanizm roznicowy sie nie rozsypie, bo taka wlasnie jest jego rola.

Uszkodzic moze sie LSD (szpera), ale Forester nie ma jej na pewno z przodu i mozliwe ze nie ma z tylu.

Kola zapasowe rzadko idealnie odpowiadaja srednicy tego co na osiach. Imprezy schodza z 205/55/16 i 205/50/16 a zapasowki sa identyczne.

 

ronin53, zmierz srednice kola na aucie i srednice zapasu i zobacz jak duza jest ta roznica. Bo co z tego ze przesiadles sie na 17" jesli zapewne obnizyles profil opony. Na szybko masz kalkulator http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon/ ale to teoria, zmierz w praktyce.

 

W Imprezie np. mam inny problem - co z tego ze dokupilem alufelge do zapasu (taka jak 3 posiadane komplety) zeby byl wypas, jesli pelne kolo nie miesci sie do wanienki w bagazniku :evil:

Link to comment
Share on other sites

Primo, mechanizm roznicowy sie nie rozsypie, bo taka wlasnie jest jego rola.

Uszkodzic moze sie LSD (szpera), ale Forester nie ma jej na pewno z przodu i mozliwe ze nie ma z tylu.

Kola zapasowe rzadko idealnie odpowiadaja srednicy tego co na osiach. Imprezy schodza z 205/55/16 i 205/50/16 a zapasowki sa identyczne.

 

ronin53, zmierz srednice kola na aucie i srednice zapasu i zobacz jak duza jest ta roznica. Bo co z tego ze przesiadles sie na 17" jesli zapewne obnizyles profil opony. Na szybko masz kalkulator http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon/ ale to teoria, zmierz w praktyce.

 

W Imprezie np. mam inny problem - co z tego ze dokupilem alufelge do zapasu (taka jak 3 posiadane komplety) zeby byl wypas, jesli pelne kolo nie miesci sie do wanienki w bagazniku :evil:

 

Zgadzam się z Witkiem. Nie ma znaczenia, czy jeździsz na 15/16/17, jeśli masz zachowaną wysokość (i obwód) koła - im większe koło, tym mniejszy profil. Tu możesz sobie ściągnąć programik TYR-O-SAURUS, który odpowie Ci na wszelkie wątpliwości związane ze średnicami opon: http://ftp.capri.pl/user/mysza/narzedzia/

Link to comment
Share on other sites

Z obliczeń wychodzi, że zimówka kręci się o 4,12% szybciej.

Tak na mój prosty, chłopski rozum to auto powinno to na krótkim odcinku wytrzymać.

W przeciwnym razie, wystarczyłoby mniej powietrza w jednym z kół, a tym samym mniejszy jego obwód czyli większa prędkość obrotowa i dyfry idą w p...u

:wink:

ps

Przez te 4,12% ma chyba teraz "kopytko" lepsze, prawda ?

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ronin53, jak pisał grzywaczewski, pewnie napęd z przodu masz otwarty - dla "świętego spokoju" jeśli złapiesz gumę na tyle to zapas dawaj na przód a tą w dobrym rozmiarze podmień kapcia z tyłu (operacja odwrotna do tej którą trzeba zastosować z 16" dojazdówką w WRXach ze swapem zacisków Brembo z przodu :P) - również dobrze by było, jakby opona na zapasie nie była kierunkowa - a spotkałem takiego zawodnika co tak miał :twisted::mrgreen:

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Andremil, ale z ta kierunkowoscia na dojazdowce to wiekszego znaczenia nie ma - jedzie sie wolniej i dystans krotki. Kiedys pod koniec pojezdzawki w Ulezu jeden kolega sie zorientowal ze mu geniusze w serwisie zalozyli kierunkowe w zla strone ;) Caly dzien jakos dawal rade... nawet motocyklisci jezdzacy po torze czasem obracaja opone kierunkowa zeby przyoszczedzic.

 

Z odkryc to ja sie niedawno zaskoczylem... zalozylismy do N/A hamulce z WRXa. Wiadomo ze na przod dojazdowka juz nie wejdzie, ale mowie sobie - na tyl wejsc musi bo przeciez z tylu dwa tloczni nie beda wieksze od starych przednich dwoch tloczkow. I tak sobie rok jezdzilismy. Przy okazji zakladania kol zimowych mowie sobie sprawdze czy aby i... :shock: :shock: :shock:

 

Na szczescie AMI z dobroci serca przyobiecal mi dojazdowke z WRXa :D

Link to comment
Share on other sites

U kolegi, który ma warsztat i stację diagnostyczną, jest specjalny stół, gdzie wystawia różnego rodzaju "eksponaty". Wierzyć się nie chce, jak ludzie potrafią wyeksploatować(?) albo raczej zajeździć samochód.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja tak robie ze skarpetkami. Dopiero jak dziura sie zrobi to wyrzucam. Oszczedny jestem 8)

 

-- 6 lis 2010, o 23:37 --

 

Chcialbym podziekowac AMIemu za podarowanie mi koleczka pasujacego na zacisk 4tloczkowy :D

 

Przy okazji postawilem obie dojazdowki (oponki maja w sumie takie same) obok normalnego kola (205/55/16) i dojazdowka jest duuuzo mniejsza (o 3,6cm). Coz, widac dopuszcza to fabryka...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

miałem okazję sprawdzić na własnej skórze :P

45km na dojazdówce - prawy przód..

tempomat na 60-65 i jazda :roll:

spalił 4,6 w/g komputera (4bieg, nie trzeba było zwalniać w zakrętach w zasadzie :mrgreen::mrgreen::mrgreen: bo mało mam ich po drodze do pracy :P ) ale jazda straszliwie męcząca.. autobusy mnie smarowały :mrgreen:

wrażenia akustyczne ze świszczącego dyfra - bezcenne :P

 

normalne koło wróciło i nic niepokojącego sie nie dzieje..

 

a dojazdówka jest faktycznie sporo mniejsza.. isr zadzwonił, że ktoś mi auto odholowuje (taki przechył zarejestrowali :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Wracając do pierwszego pytania. Ja niedługo po zakupie forka (pierwsze moje Subaru) złapałem kapcia na tylnym kole, więc nie podejrzewając niczego złego założyłem zapas i hej do przodu.

Niestety, całkowita średnica kół była większa niż zapasu będącego w wersji oryginalnej. W efekcie po 60km jazdy z prędkością na poziomie 120 km/h centralna wiskoza powiedziała "dość", a temperatura dyfra tylnego zaświeciła się na czerwono. Wniosek - nie warto jeździć na zapasie o innej średnicy :roll:

 

P.S. zanim wymieniłem wiskozę spadł śnieg, a jazda po śniegu ze zblokowanym centralnym dyfrem... bezcenne :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Wracając do pierwszego pytania. Ja niedługo po zakupie forka (pierwsze moje Subaru) złapałem kapcia na tylnym kole, więc nie podejrzewając niczego złego założyłem zapas i hej do przodu.

Niestety, całkowita średnica kół była większa niż zapasu będącego w wersji oryginalnej. W efekcie po 60km jazdy z prędkością na poziomie 120 km/h centralna wiskoza powiedziała "dość", a temperatura dyfra tylnego zaświeciła się na czerwono. Wniosek - nie warto jeździć na zapasie o innej średnicy :roll:

 

P.S. zanim wymieniłem wiskozę spadł śnieg, a jazda po śniegu ze zblokowanym centralnym dyfrem... bezcenne :twisted:

 

Spokojny, gdybyś się stosował do zaleceń związanych z wykorzystaniem kół zapasowych (a w tym wypadku, skoro średnica była inna, to trzeba było traktować to jak dojazdówkę), nic by Ci się nie z wiskozą nie stało.

 

Przy okazji:

1. Jaki to model, skoro ma kontrolkę temp. tylnego dyfra? Nie przypadkiem AT? Bo tam jest kompletnie inaczej rozwiązany napęd na 4 (można go przecież rozłączyć bezpiecznikiem);

2. Myślałem, że padnięta wiskoza NIE przekazuje napędu, a nie się blokuje (tak miał np Erich w forysiu z wiatrakiem).

Link to comment
Share on other sites

...Przy okazji:

1. Jaki to model, skoro ma kontrolkę temp. tylnego dyfra? Nie przypadkiem AT? ....

 

W manual'u też jest, przynajmniej w wersji xt z 2007 roku ... a na drzwiach kierowcy przyklejone info co zrobić gdy się już zapali :idea:

Link to comment
Share on other sites

...Przy okazji:

1. Jaki to model, skoro ma kontrolkę temp. tylnego dyfra? Nie przypadkiem AT? ....

 

W manual'u też jest, przynajmniej w wersji xt z 2007 roku ... a na drzwiach kierowcy przyklejone info co zrobić gdy się już zapali :idea:

Nie wiedziałem, z takimi nowymi subarakami mam tyle wspólnego, co z mercedesami... 8)

 

 

Czyli nic :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

 

 

Kola zapasowe rzadko idealnie odpowiadaja srednicy tego co na osiach. Imprezy schodza z 205/55/16 i 205/50/16 a zapasowki sa identyczne.

 

odkopuje temat bo nie daje mi to spokoju, fabryczna opona zapasowa w Imprezie N/A jest bardziej do rozmiaru 205/50/16 czy 205/55/16?

na kalkulatorze różnica średnicy to 3,24% więc sporo a mam teraz wyższy profil opon na lato i zimę 

Link to comment
Share on other sites

Oryginalna dojazdówka w 2,0 RC miała średnicę mniejszą o ok. 3 cm. Kupiłem felgę, używaną zimówkę - mam spokój. W STI 08 nie ma szansy na włożenie normalnego zapasu. 245 nie wchodzi. Dojazdówka ma dalej ok. 3 cm średnicy mniej. Kluczem jest chyba nie przekraczanie 80 km/h.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I ja się podepne...

Dzisiaj wybrałem się na gełdę w celu kupienia pokrowca na dojazdówkę (legas na gaz)

Do tej pory jeżdziło w worku na opony.

Byłem wręcz pewny że ma rozmiar 17...jakież było moje zdziwienie jak zobaczyłem że to 16.

Letnie koła mam 17 cali, a zimowe 16.

Zmierzyłem średnicę każdego z kół i tak:

Dojazdowka ma 60cm

Letnie 65cm

Zimowe 62cm

Jak mniemam lepiej poszukać większego koła na lato i co sezon wymieniać zapasy?

To moje pierwsze subaru ale tak jak poczytałem to jest zbyt duża rożnica między letnimi.

Z drugiej strony dojazd jest oryginalny, nie jeżdżony z oponą z roku prod. samochodu.

Albo ktoś przez tyle lat nie łapał kapcia, albo wzywał od razu lawete albo coś jest dosztukowane.

Pomóżcie mi, bo nie daje mi to spokoju.

Czytaki zapas wystarczy do kół zimowych? Ewentualnie jaka może być maksymalna różnica w wielkości?

 

Wysłane z NOKIA 6310 przy użyciu Tapatalka

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...