Krzysiek_WAWA Posted August 28, 2005 Share Posted August 28, 2005 Ostatnio zaczełem głębiać ten temat i nikt nie potrafi sprecyzować jakie ciśnienie powinna dawać pompa paliwowa w GT/WRX. Jedni mówią że przy 4tys obr powinna mieć 2,6-2,8 bara, natomias na biegu jałowym 2,8-3bary. Czy ktoś może wie jaką przepustowość i jakie ciśnienie daje seryjna pompa w GT lub WRX?? Najbardziej interesuje mnie wersja od rocznika 98 w górę Link to comment Share on other sites More sharing options...
komancz Posted August 28, 2005 Share Posted August 28, 2005 od 98r wzwyz(218KM) na wolnych obr. powinna pompowac 2,8-3,1 bar, potem im wyzsze obroty i obciazenie tym wyzsze cisnienie. U mnie(GT 95) na wolnych jest 2,1 bar(manual podaje 1,8-2,1) a potem przy koncu obr docgodzi do 4 bar. Pozdrawiam Jacek Link to comment Share on other sites More sharing options...
siekla Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 czy takie samo cisnienie powinno byc w Forysiach Turbo ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Magdziarz Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Na b.j. min 3 kg, 3 krpm min 5 kg. Wydatek: min 3,5 l/min Na marginesie; pompa nie daje ciśnienia, lecz zawór na listwie paliwowej. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JED Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Na marginesie; pompa nie daje ciśnienia, lecz zawór na listwie paliwowej. Cisnienie daje pompa. Zawor jest tylko od regulacji. Czy jest jakis nowy typ pomp-zaworow ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Magdziarz Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Cisnienie daje pompa. JED naucz się czegoś o silnikach, proszę...czegokolwiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JED Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 JED naucz się czegoś o silnikach, proszę...czegokolwiek. No, tos mi ladnie dowalil... W sumie, po tym, co napisales powyzej, to ja moglbym tak napisac... Ale nie napisalem... UWAGA: to nic personalnego. p.s. naucz mnie, jak osiagnac cisnienie zaworem bez pompy (moze byc na PW), a pojde i zwroce swoje (uznawane na calym swiecie) papiery zwiazane z mechanika. Nie bede ocenial Twojego wyksztalcenia/doswiadczenie, nie znajac Ciebie. Prosze o to samo. :neutral: Link to comment Share on other sites More sharing options...
siekla Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Cytujac za jednym z portali motoryzacyjnych: Pompa paliwa Zacznijmy od paliwa. Zatankowane na stacji benzynowej trafia do zbiornika. Aby dostało się do komór spalania musi przebyć długą drogę. Za jego przepompowywanie odpowiedzialna jest pompa paliwa. W starszych samochodach było to urządzenie mechaniczne, napędzane systemem popychaczowym np. od wałka rozrządu, wyposażone w komory przelewowe i membranę. Działało w sposób podobny do pompek akwarystycznych. Mechaniczne pompy paliwa psuły się zwykle na dwa sposoby. Po pierwsze pękała membrana. Po drugie – wycierał się mechaniczny układ napędzający pompę. W samochodach nowszych pompa paliwa jest zasilana elektrycznie. O ile dawniej musiała po prostu dopompować paliwo do gaźnika, o tyle teraz, pompując go do instalacji wtryskowej musi wytworzyć ściśle określone ciśnienie. Zbyt niskie lub zbyt wysokie uniemożliwia w zasadzie jazdę. Wyróżniamy dwa główne typy pomp – wewnętrzną, zanurzoną w zbiorniku paliwa oraz zewnętrzną, która jest podczepiona pod podwoziem samochodu. Zaawansowana konstrukcja pomp oznacza znacznie większe ryzyko awarii. Tym razem psują się zarówno mechaniczne elementy wewnętrzne pompy jak też elementy elektryczno – elektroniczne z obwodu jej zasilania. Najbardziej szkodliwa jest jazda z niskim stanem paliwa, lub próby rozruchu silnika przy całkowitym braku paliwa. W szczególnym przypadku wystarcza kilkadziesiąt sekund „kręcenia” rozrusznikiem na „sucho” i można szukać nowej pompy. Typowe objawy sygnalizujące mocne zużycie pompy paliwa to wahania ciśnienia paliwa, zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie paliwa czy głośna praca. Ceny pomp paliwa zależą od konkretnego modelu samochodu. Zazwyczaj chodzi tu o kwoty od 200 do 800 zł. Uwazam ze JED ma racje - z tym ze pompa wytwarza cisnienie. Podobnie jak turbina - zawor tylko je utrzymuje - no ale jezeli sie myle to licze na obszerne wyjasnienie - a nie tylko powiedzenie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruk Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Na marginesie; pompa nie daje ciśnienia, lecz zawór na listwie paliwowej. Cisnienie daje pompa. Zawor jest tylko od regulacji. Czy jest jakis nowy typ pomp-zaworow ? JED ma rację - przed pompą jest podciśnienie bo zasysa ona paliwo, a za pompą ciśnienie rośnie bo pompa tłoczy zassane paliwo. Zawór reguluje to ciśnienie. [ Dodano: Wto Cze 24, 2008 10:30 pm ] Cisnienie daje pompa. JED naucz się czegoś o silnikach, proszę...czegokolwiek. Za grubo pojechałeś - to było niepotrzebne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JED Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Uwazam ze JED ma racje JED ma rację Eee, na pewno nie... :wink: Grzegorz Magdziarz napisał/a: JED napisał/a: Cisnienie daje pompa. JED naucz się czegoś o silnikach, proszę...czegokolwiek. Za grubo pojechałeś - to było niepotrzebne. Tez tak mysle, ale...Przeczytalem inne posty kolegi Grzegorz Magdziarz i dalem sobie na luz. Moze mnie czegos nauczy? [ Dodano: Wto Cze 24, 2008 11:06 pm ] przed pompą jest podciśnienie bo zasysa ona paliwo Nie wiem, jak jest w tym konkretnym przypadku, ale cisnienie na ssaniu moze byc tez dodatnie, czyli np. wzgledne 0bar (atmosferyczne). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruk Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 cisnienie na ssaniu moze byc tez dodatnie, czyli np. wzgledne 0bar (atmosferyczne) o takich cudach to nie słyszałem. Wg mnie proces zasysania odbywa się właśnie dzięki wytwarzaniu przez pompę podciśnienia i tyle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JED Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 cisnienie na ssaniu moze byc tez dodatnie, czyli np. wzgledne 0bar (atmosferyczne) o takich cudach to nie słyszałem. Wg mnie proces zasysania odbywa się właśnie dzięki wytwarzaniu przez pompę podciśnienia i tyle. To proste - zbiornik z ciecza znajduje sie powyzej pompy, na odpowiedniej wysokosci - wiec cisnienie statyczne daje to, ze pompa jest zalewana i nie musi ssac = cisnienie ssania jest dodatnie. Ja pisze teraz ogolnie o pompach, a nie o pompce paliwa w Subaru, ok? :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruk Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 nie musi ssac = cisnienie ssania jest dodatnie eee...no to tego tłumaczyć mi nie musisz - myślałem że jakieś rewelacje mi tu ogłosisz :wink: a to jest po prostu pseudo ciśnienie ssania bo jak nie musi ssać to nie ma ssania i ciecz jest tłoczona do pompy od strony ssącej pod ciśnieniem hydrostatycznym. Ok, kończmy bo się off-top robi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
szuster Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Na marginesie; pompa nie daje ciśnienia, lecz zawór na listwie paliwowej. No kolego, bardzo sluszna uwaga :grin: Przeciez to oczywiste ze cisnienie podaje zawor a pompa otwiera i zamyka przeplyw Chyba sobie to wstawie normalnie na opis do gg zeby bylo wesolo :grin: A wracajac do tematu czym albo jak zmierzyc to cisnienie? Prosze nie odpowiadac lakonicznie: miernikiem cisnienia Link to comment Share on other sites More sharing options...
leon Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Co wy tam wiecie ? A herbata robi się słodka od mieszania, a nie od cukru. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Magdziarz Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Szanowni Przedmówcy, kilka słów tytułem wyjaśnienia. Może najpierw co do formy mojego postu, który spowodował zamieszanie i obruszył Kolegę Jed'a; założyłem, jak widać mylnie, że formuła tego forum dopuszcza nawet dość rubaszne żarty. Nie miałem intencji nikogo urazić, jeżeli tak się stało; przepraszam. Co do merytorycznej strony ciśnień; pompa nie wytwarza ciśnienia (nazwijmy tak umownie nadciśnienie). Dlaczego? Proszę wyobrazić sobie taki eksperyment; weźmy przewód gumowy o danej średnicy, zamontujmy z jednej strony pompę, a jej króciec ssawny umieśćmy w zbiorniku z cieczą, drugi koniec węża pozostawmy wolny. Następnie dajmy na to w połowie węża umieśćmy trójnik z manometrem, który umożliwi nam monitorowanie ciśnienia w wężu i rozpocznijmy badanie uruchamiając pompę. Ciśnienie w wężu, wbrew oczekiwaniom PT Kolegów, pomijając opory tłoczenia, będzie porównywalne z panującym na zewnątrz układu. Ciśnienie w węzu wytworzy dopiero zamknięcie całkowite lub częściowe wolnego do tej pory końca naszego węża. I taka jest właśnie rola zaworu na listwie paliwowej. Zatem twierdzę, że nie pompa wytwarza ciśnienie, ale zgodzę się na niefortunność mojego określenia, że to zawór. Sam też nie wytworzy ciśnienia. Te wytwarza układ pompa-zawór. QED Link to comment Share on other sites More sharing options...
siekla Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Mysle ze kolega w koncu wyjasnil rzeczowo o co chodzilo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
adamusmax Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Szanowni Przedmówcy, kilka słów tytułem wyjaśnienia. Może najpierw co do formy mojego postu, który spowodował zamieszanie i obruszył Kolegę Jed'a; założyłem, jak widać mylnie, że formuła tego forum dopuszcza nawet dość rubaszne żarty. Nie miałem intencji nikogo urazić, jeżeli tak się stało; przepraszam. Co do merytorycznej strony ciśnień; pompa nie wytwarza ciśnienia (nazwijmy tak umownie nadciśnienie). Dlaczego? Proszę wyobrazić sobie taki eksperyment; weźmy przewód gumowy o danej średnicy, zamontujmy z jednej strony pompę, a jej króciec ssawny umieśćmy w zbiorniku z cieczą, drugi koniec węża pozostawmy wolny. Następnie dajmy na to w połowie węża umieśćmy trójnik z manometrem, który umożliwi nam monitorowanie ciśnienia w wężu i rozpocznijmy badanie uruchamiając pompę. Ciśnienie w wężu, wbrew oczekiwaniom PT Kolegów, pomijając opory tłoczenia, będzie porównywalne z panującym na zewnątrz układu. Ciśnienie w węzu wytworzy dopiero zamknięcie całkowite lub częściowe wolnego do tej pory końca naszego węża. I taka jest właśnie rola zaworu na listwie paliwowej. Zatem twierdzę, że nie pompa wytwarza ciśnienie, ale zgodzę się na niefortunność mojego określenia, że to zawór. Sam też nie wytworzy ciśnienia. Te wytwarza układ pompa-zawór. QED no tez nie do konca - zawor tylko reguluje to cisnienie - a pompa wytwarza cisnienie w ukladzie - zawor w tym ukladzie powoduje tylko to zeby za duze cisnienie nie poszlo na listwe nic wiecej - bo jak pompa poda za male cisnienie to takie tez zostanie przeniesione przez zawor (regulator cisnienia paliwa). jezeli uklad zamkniesz i podlaczysz manometr to co bedzie :?: ....... hmm pomyslmy.......cisnienie - a zaworu zadnego nie ma :roll: generalnie regulator w subaru po 98 roku podaje ok 2,8-3 bar na wolnych - pompa seryjna podaje do ok 4,5 bar i potem kapituluje, dlatego (robiac sobie lekka reklame) warto ja wywalic i zastapic czyms mocniejszym, koszt nieduzy a korzysci wymierne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Magdziarz Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 jezeli uklad zamkniesz i podlaczysz manometr to co bedzie :?: ....... hmm pomyslmy.......cisnienie - a zaworu zadnego nie ma :roll: To zamknięcie, to właśnie zawór. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JED Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Co do merytorycznej strony ciśnień; pompa nie wytwarza ciśnienia (nazwijmy tak umownie nadciśnienie). Dlaczego?Proszę wyobrazić sobie taki eksperyment; weźmy przewód gumowy o danej średnicy, zamontujmy z jednej strony pompę, a jej króciec ssawny umieśćmy w zbiorniku z cieczą, drugi koniec węża pozostawmy wolny(...) (...)i umiescmy go 20 metrow wyzej, bez zaworu. I co pokaze nam manometr? Cisnienie atmosferyczne? pomijając opory tłoczenia A co to za zalozenie? Bo od tego wlasnie (m.in.) jest pompa - zeby wytworzyc cisnienie, ktore pokona opory tloczenia! Parafrazujac: Grzegorz Magdziarz, naucz się czegoś o pompach, proszę...czegokolwiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grzegorz Magdziarz Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 I co pokaze nam manometr? Cisnienie atmosferyczne? Na wysokości 20 m tak, bardzo zbliżone, Na wysokości 0 pokaże nam ciśnienie zbliżone do ciśnienia wytwarzanego przez 20 m słupa wody. Lecz jeżeli na wys 1 m umieszę zawór, pompa i zawór wytworzą np ciśnienie 5 kg/cm kwadr lub większe. Ciecz przepływająca swobodnie przez przewód (pomijając irytujące Cię opory tłoczenia powstałe na skutek tarcia cieczy o ściany przewodu) na ciśnienie zbliżone do panującego na zwnątrz układu. EX: Jeżeli masz zkręcony kran w kuchni, w rurze doprowadzającej wodę panuje ciśnienie określone odpwiednimi warunkami technicznymi wodociągów minus wszystkie niedoróbki błędy i usterki. Po otwarciu kranu ciśnienie spadnie, zbliżając się do panującego na zewnątrz układu. Innymi słowy zmierzam do tego, że jeżeli w wężu umieszczonym pionowo nad pompą zaobserwujesz ciśnienie, to za jego powstanie odpowiedzialny jest sposób umieszczenia węża, a nie pompa. W cylindrze wypełnionym cieczą, ale bez pompy słup cieczy również powoduje powstanie ciśnienia. Dlatego też w przypadku pomp podaję się dwa parametry: Wysokość podnoszenia, oraz wydatek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC8 Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 p.s. naucz mnie, jak osiagnac cisnienie zaworem bez pompy (moze byc na PW), a pojde i zwroce swoje (uznawane na calym swiecie) papiery zwiazane z mechanika. Jest to bardzo proste ale nie musisz oddawac swoich papierow, ktore sa uznawane na calym swiecie :wink: Widze, ze Grzegorz M.. juz Ci to wyjasnil. (...)i umiescmy go 20 metrow wyzej, bez zaworu.I co pokaze nam manometr? Cisnienie atmosferyczne? Moze sie okazac, ze nic nie pokaze bo pompka nie "podniesie" tej twojej cieczy na 20m. ATB PS. Zapomnialem cos dodac w temacie. Pompa paliwa w Subaru jest pompa srubowa (jak sie myle to prosze mnie poprawic) co za tym idzie jest pompa o stalym wydatku. Dlatego tez np. te pompki co sprzedaje Lord V. maja wydatek 255l/h i chociaz bys sie czlowiek zesral to i tak wiecej nie wydoli. :wink: Mowimy tutaj o nominalnych warunkach pracy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azrael Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 no tez nie do konca - zawor tylko reguluje to cisnienie - a pompa wytwarza cisnienie w ukladzie - zawor w tym ukladzie powoduje tylko to zeby za duze cisnienie nie poszlo na listwe nic wiecej Adaś Ty chyba jednak nie rozumiesz jak to działa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
adamusmax Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 no tez nie do konca - zawor tylko reguluje to cisnienie - a pompa wytwarza cisnienie w ukladzie - zawor w tym ukladzie powoduje tylko to zeby za duze cisnienie nie poszlo na listwe nic wiecej Adaś Ty chyba jednak nie rozumiesz jak to działa. Kuba w uproszczeniu jezeli pompa niedomaga i z 4 barow pracy, ktore ma normalnie poda 2 to regulator (zawor jak woli GM) za chiny ludowe nie poda 3 - chocby bardzo chcial ( i mozna ich i pincet bedzie zalozyc) - i o to mi mniej wiecej chodzilo w duzym uproszczeniu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azrael Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 adamusmax, ale te 4 bary to przy jakim przepływie? Na wolnych to pompa rzadko niedomaga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now