mcbeth Posted September 27, 2010 Share Posted September 27, 2010 Po serwisie w ASO GRAFIX w Białymstoku postanowiłem sprawdzić poziomy płynów w transmisji. No i jak bym nie mierzył na zimno mam 1cm PONAD najwyższej dziurki na bagnecie od AT ! W Service Manualu piszą, że może to skutkować awarią skrzyni ! Coś źle mierzę (wjechałem do garażu, dałem na 'P' i tak autko stało 5 godzin aż wystygło i mierzyłem ) ? Co z tym zrobić ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
okeyten Posted September 27, 2010 Share Posted September 27, 2010 Podjedź jeszcze raz do tego ASO, /albo innego/ niech sprawdzą jeszcze raz. Generalnie na bagnecie masz miarkę dla zimnego /niżej bagnetu/ i gorącego /wyżej na bagnecie/ oba w pewnych granicach min i max. Możesz sprawdzić jeszcze na gorącym,jeżeli bedzie jeszcze dużo wyżej niż masz teraz to na bank czeka Cię wizyta w ASO. EDIT: miarka może być dwustronna, niekoniecznie po jednej stronie bagnetu mogą być obie skale Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcbeth Posted September 28, 2010 Author Share Posted September 28, 2010 Zdaje się, że mierzy się na gorąco przy pracującym silniku po wybraniu wszystkich PRND i ustawieniu na P. Link to comment Share on other sites More sharing options...
okeyten Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Zdaje się, że mierzy się na gorąco przy pracującym silniku po wybraniu wszystkich PRND i ustawieniu na P. Może być sprawdzany na zimnym ale zaleca się na gorącym, temp. 60-80 C optymalna do pomiarów, po przejechaniu kilku km, ustawić pojazd na równej powierzchni, hamulec postojowy, dźwignię zmiany biegów przesunąć w każdej pozycji, potem przesunąć w "P". Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcbeth Posted September 28, 2010 Author Share Posted September 28, 2010 Czy na zimno sprawdza się przy chodzącym silniku ? Czy procedura przełączenia P-R-N-D na zimno też obowiązuje ? -- Wt wrz 28, 2010 1:35 pm -- I przy okazji: czy Mobil ATF 220 jest właściwy dla tej skrzyni ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
okeyten Posted September 28, 2010 Share Posted September 28, 2010 Czy na zimno sprawdza się przy chodzącym silniku ? Czy procedura przełączenia P-R-N-D na zimno też obowiązuje ? Procedura przewiduje tylko pomiar na zimnym bez przełączania i odpalania. Wraz ze wzrostem temp, zmienia się objętość. Pomiar staje się nie czytelny. Dlatego zalecane jest sprawdzenie na gorącym. I przy okazji: czy Mobil ATF 220 jest właściwy dla tej skrzyni ? Nie wiem czy ten Mobil jest właściwy, musiałbyś sprawdzić parametry, ale skoro zalali go w ASO to chyba właściwy. SUBARU rekomenduje następujące : Oryginalny Subaru do automatycznych skrzyń biegów typu HP ATF Idemitsu HP Transmax Castrol J Pennzoil ATF-J - tylko w USA. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wlyszkow Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 I przy okazji: czy Mobil ATF 220 jest właściwy dla tej skrzyni ? jeśli ktoś Tobie to zalał to trzymaj f-re w sejfie - przyda się w sądzie kiedy będziesz walczył o kaskę na remont http://www.mobil.com/poland-polish/Lube ... tf_220.pdf Jak ten ATF niby może być odpowiedni do Subaru :shock: :? Aby dobrze sprawdzić poziom ATF musisz pojeździć min. 15 min / 15km na wszystkich biegach a potem stanąć na równym, włączyć P i poczekać na właczonym silniku 2-3 min na ustabilizowanie poziomu - wtedy sprawdź patrząc na HOT - na P i na włączonym silniku. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcbeth Posted September 29, 2010 Author Share Posted September 29, 2010 Jak ten ATF niby może być odpowiedni do Subaru Możesz rozwinąć ? Dlaczego uważasz, że jest nieodpowiedni ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
wlyszkow Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 ASO GRAFIX w Białymstoku Tam zalewają Mobila 220 do AT w Subaru :shock: :? Link to comment Share on other sites More sharing options...
okeyten Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 jeżeli to kompatybile z DEXRON II, a pewnie to ma Pan wlyszkow na myśli to jak zwykle ma 100% racji, nawet w instrukcji masz zapisane iż użytkowanie : "If the recommended automatic transmission fluid is unavailable, Dexron III may be temporarily used. If the Dexron III is used continuously there will be a noticeable increase in the vibration and noise from the automatic transmission." a co dopiero DEXRON II, ten to zalewamy do skrzyni z lat 90. Ale w cyferki, temperaturki i tarcia to wlyszkow jest najlepszy więc pewnie wyjaśni precyzyjnie, ja się tylko domyślam Link to comment Share on other sites More sharing options...
wlyszkow Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 Jak ten ATF niby może być odpowiedni do Subaru Możesz rozwinąć ? Dlaczego uważasz, że jest nieodpowiedni ? Długo by o tym pisać ale najprościej - nie ma żadnych dopuszczeń które jakkolwiek by pod Subaru podchodziły - nawet pod 4EAT, która jest trochę mniej wrażliwa na eksperymenty z ATFem ale to nie oznacza, że można lać do niej co popadnie i co najtańsze :!: Najgorsze podejrzewam to, że do oryginalnego ATFu (bo rocznik 07 więc pewnie pierwsza wymiana) dolano Tobie Mobila 220, którego ja nawet do wspomagania w Subuaru bym nie wlał - bo min. Dex III musi być. Ile masz na f-rze, 4-5L :?: Czyli max. 50% ATFu... Taka mieszanka płynów przekładniowych, tak jakościowo totalnie różnych może zrobić totalny śmietnik w AT w ciągu 1-2kkm nawet :!: Jeśli było tak jak napisałem to jedyne wyjście teraz to pełna wymiana z płukaniem skrzyni a jeśli ASO nie ma do tego sprzętu (wątpię, że choćby o nim słyszeli bo procedury SIP tego nie przewidują) to będą musieli AT i TC wyjąć, rozebrać (wyjąć kasetę sterującą) i umyć całość. No załamałem się i serdecznie współczuję... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcbeth Posted September 29, 2010 Author Share Posted September 29, 2010 W rozmowie z lokalnym ASO napomknąłem o wymianie całości płynu - zostałem prawie wyśmiany "Ile to roboty !" "Jak nic się nie dzieje i wlało go ASO, to na pewno jest dobry płyn" ! Próbowałem ustalić jeszcze sprawę z ASO, które wykonywało usługę - zarzeka się w rozmowie, że 'Mobil' to błąd na fakturze i jest zalany ATF Subaru. Czekam na korektę faktury. Chyba pozostaje mi przyjąć, że tak jest rzeczywiście. A błąd jest jedynie na fakturze... Nie znam sposobu na sprawdzenie, czy w skrzyni jest Mobil czy Subaru.... Pewnie skrzynia to sprawdzi za mnie. :? Mobil jest czerwony a w skrzyni płyn ma kolor żółty/miodowy, jak olej. Mieszanka z Mobilem byłaby chyba bardziej pomarańczowa ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
wlyszkow Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 W rozmowie z lokalnym ASO napomknąłem o wymianie całości płynu - zostałem prawie wyśmiany "Ile to roboty !" "Jak nic się nie dzieje i wlało go ASO, to na pewno jest dobry płyn" ! Próbowałem ustalić jeszcze sprawę z ASO, które wykonywało usługę - zarzeka się w rozmowie, że 'Mobil' to błąd na fakturze i jest zalany ATF Subaru. Czekam na korektę faktury. Chyba pozostaje mi przyjąć, że tak jest rzeczywiście. A błąd jest jedynie na fakturze... Nie znam sposobu na sprawdzenie, czy w skrzyni jest Mobil czy Subaru.... Pewnie skrzynia to sprawdzi za mnie. :? Mobil jest czerwony a w skrzyni płyn ma kolor żółty/miodowy, jak olej. Mieszanka z Mobilem byłaby chyba bardziej pomarańczowa ? Teraz właściwie nie wiem co doradzić bo stwierdzić się tego raczej nie da co to było a analizy ATFu pewnie nikt w PL takiej nie zrobi aby porównać to co masz z Subaru ATFem. Nie mam pojęcia do czego ASO obecnie może potrzebować Mobila 220.. a korekta f-ry nie wiem po co... może lepiej nie bierz bo jak AT jednak się odezwie za 1-2kkm to nie będzie z czym reklamować Pierwsze ewentualne oznaki tego Mobila może być czuć kiedy się ochłodzi bo tak kiepskiej płynności w ujemnych temp przy dodatkowo fatalnym wskaźniku lepkości żadna nowoczesna japońska skrzynia nie zakceptuje co może objawiać się wydłużonym czasem "zapinania" D lub R oraz porannym szarpaniem przy zmianie biegów np. 2-3 a na gorąco mogą pojawiać się problemy z tzw. lock-up'em (przez brak odpowiednich dodatków w Mobilu 220 i zbyt niskiej lepkości w 100C) to z kolei możesz zauważyć w postaci efektu drgań (jakbyś pokonywał "tarkę" / nierówności asfaltowe na skrzyżowaniu) przy zmianach biegów w okolicy prędkości 70kmh, przy próbie jazdy pod górkę na niskich obrotach delikatnie dodając gazu itp. ewentualnie w postaci solidnych szarpnięć przy zmianach biegów na gorącym ATFie - jeśli będzie coś nie teges to szybko wyłapiesz. BTW: w PL już są serwisy wykonujące dynamiczną wymianę ATFu profesjonalnym sprzętem i trwa to max 1-2 godziny. Oczywiście koszt pewien jest bo potrzeba na to karton ATFu, nowy filtr AT + usługa ale na pewno niższy niż jakikolwiek remont AT, pewnie nawet taniej to wychodzi od samego zdjęcia AT.. :wink: -- 29 wrz 2010, o 14:22 -- Mobil jest czerwony a w skrzyni płyn ma kolor żółty/miodowy, jak olej. Mieszanka z Mobilem byłaby chyba bardziej pomarańczowa ? ATF ma być czerwony... czy Ty aby nie grzebiesz w dyfrze przednim :?: Bagnet od ATFu jest od strony kierowcy i jest miękki oraz długi - pewnie z 50cm a od dyfra jest po stronie pasażera i dość krótki i sztywny - ok 15cm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcbeth Posted September 30, 2010 Author Share Posted September 30, 2010 ATF ma być czerwony... czy Ty aby nie grzebiesz w dyfrze przednim :?:Bagnet od ATFu jest od strony kierowcy i jest miękki oraz długi - pewnie z 50cm a od dyfra jest po stronie pasażera i dość krótki i sztywny - ok 15cm Na pewno sprawdzam ATF w skrzyni. 'Patyk' od dyfra nie da się z niczym pomylić . W necie można wyczytać, że oryginalny ATF Subaru jest żółty a nie czerwony. . Mam nadzieję w związku z tym, że mam dobry płyn. http://www.subaruoutback.org/forums/66-problems-maintenance/18688-transmission-fluid.html -- Cz wrz 30, 2010 8:26 am -- A tak swoją drogą: Mobil ATF 220 Lepkość kin., ASTM D 445 37 [cSt] w 40ºC 7.0 [cSt] w 100ºC Lepkość dynamiczna Brookfield-a, ASTM D 5293 33,000 [cP] w -40ºC 153 Wskaźnik lepkości, [-], ASTM D 2270 -44 Temp. płynięcia, [ºC], ASTM D 97 200 Temp. zapłonu, [ºC], ASTM D 92 0.870 Ciężar właściwy w 15ºC [kg/l], ASTM D 4052 Kolor Czerwony Castrol TRANSMAX J Gestosc w temp. 15°C 850 kg/m3 Lepkosc w temp. 100° C 7,1 mm2/s Lepkosc w temp. 40° C 36,1 mm2/s Lepkosc (Brookfield) w temp. - 10° C 520 mPa s Lepkosc (Brookfield) w temp. - 20° C 1 240 mPa s Lepkosc (Brookfield) w temp. - 30° C 3 990 mPa s Lepkosc (Brookfield) w temp. - 40° C 16 840 mPa s Wskaznik lepkosci 163 Temp. płyniecia (Pour Point) - 53 °C Temp. zapłonu 216 °C Link to comment Share on other sites More sharing options...
wlyszkow Posted September 30, 2010 Share Posted September 30, 2010 W necie można wyczytać, że oryginalny ATF Subaru jest żółty a nie czerwony. . Mam nadzieję w związku z tym, że mam dobry płyn. zgadza się - jak masz tylko OEM to tak może być i to wyjaśnia pomyłkę księgowej a nie serwisanta.. :wink: ps. na transmaxa J było sporo narzekań - nie był to dobry ATF (teraz jest poprawiony Transmax E dla Subaru - lepszy), lepkość w temp -40C ma zbyt wysoką a Mobil 220 jeszcze o wiele wyższą (dobre ATFy mają 10000cP a czasem mniej)... poza tym jest kwestia dodatków odpowiednich do zasotowanych metali/uszczelnień i tarcia wewnętrznego co w Subaru bardzo istotne a Mobil 220 nie uwzględnia tych wymogów bo jest do zupełnie innych zastosowań - w których może się nawet świetnie sprawdzać ale nie w Subaru... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcbeth Posted October 2, 2010 Author Share Posted October 2, 2010 Jeszcze drobne sprostowanie odnośnie koloru. Z tego co ustaliłem wnika, że świeży ATF Subaru jest lekko czerwony, ale dość szybko czerwony odcień zanika w trakcie eksploatacji. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wlyszkow Posted October 2, 2010 Share Posted October 2, 2010 A poziom już OK na HOT :?: Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcbeth Posted October 2, 2010 Author Share Posted October 2, 2010 Jestem trochę z tym poziomem zakręcony. Dzisiaj zmierzyłem na zimno - w 15*C najpierw zmierzyłem bez odpalania - 1cm ponad max HOT. Potem odpaliłem, pomachałem skrzynką i na pracującym silniku zmierzyłem - 0,5cm poniżej min COLD :shock: . Wiem, że COLD oznacza 30*C, ale tego nie potrafię ustalić. Muszę jeszcze raz zmierzyć na HOT. Może coś sensownego wyjdzie :roll: . Link to comment Share on other sites More sharing options...
wlyszkow Posted October 4, 2010 Share Posted October 4, 2010 Dzisiaj zmierzyłem na zimno - w 15*C najpierw zmierzyłem bez odpalania taki pomiar w AT nic nie mówi - musi pompa w AT pracować aby zmierzyć prawdziwy poziom 2. Automatic Transmission Fluid A: INSPECTION NOTE: The level of ATF varies with fluid temperature. Pay attention to the ATF temperature when checking ATF level. 1) Raise the ATF temperature by driving a distance of 5 to 10 km (3 to 6 miles). Otherwise, idle the engine to raise ATF temperature to 70 — 80°C (158 — 176°F) on Subaru Select Monitor. 4AT(diag)-16, READ CURRENT DATA, OPERATION, Subaru Select Monitor.> 2) Park the vehicle on a level surface. 3) After selecting all positions (P, R, N, D), set the select lever in “P” range. Idle the engine for 1 or 2 minutes, and measure the ATF level. 4) Make sure that the ATF level is between upper and lower marks of the HOT side. If the fluid level is below the lower mark, check the transmission for leaks. If there are leaks, it is necessary to repair or replace gaskets, oil seals, plugs or other parts. 5) If the ATF level is below the center point between upper and lower level marks, add the recommended ATF until the fluid level is above the center point between the upper and lower level marks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
okeyten Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 Jestem trochę z tym poziomem zakręcony. Dzisiaj zmierzyłem na zimno - w 15*C najpierw zmierzyłem bez odpalania - 1cm ponad max HOT. Potem odpaliłem, pomachałem skrzynką i na pracującym silniku zmierzyłem - 0,5cm poniżej min COLD :shock: . Wiem, że COLD oznacza 30*C, ale tego nie potrafię ustalić. Muszę jeszcze raz zmierzyć na HOT. Może coś sensownego wyjdzie :roll: . No tak generalnie już chyba ustaliliśmy, iż zaleca się sprawdzenie na gorącym. Zrób więc wg.procedurki którą podał wlyszkow i ja w 4 poście. Nie miej producent przewiduje także sprawdzenie na zimnym : /info z manuala OBK '07 / Checking the fluid level when the fluid is cold : When the fluid level has to be checked without time to warm up the automatic transmission, check to see that the fluid level is between the lower level and upper level on the “COLD” range. If it is below that range, add fluid up to the upper level. Be careful not to overfill. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcbeth Posted October 5, 2010 Author Share Posted October 5, 2010 Sprawdzałem w każdym przypadku na 'P', przy pracującym silniku i po przejściu dźwignią przez wszystkie pozycje. -na zimnym (15*C) - 5mm poniżej min COLD -na gorącym - 8mm powyżej max HOT (i kilka bąbelków powietrza na bagnecie). Odsysać ? Ile ? 50ml ? 200ml ? 1000ml ? Ile jest np. między max HOT a min HOT ? 1/2qt ? Prawdopodobnie nie uzyskuję prawidłowej temperatury skrzyni przy pomiarze. Jest zbyt gorąca po jeździe, choć ostatnie kilometry przed pomiarem to było zupełnie spokojne toczenie. Idealnie byłoby odczytać temp. skanerem, ale mam tylko OBD II i nie wiem, czy ją pokazuje (a może jest jakiś lepszy soft do ELM327 dla Subaru niż PCMscan, którego używam ?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
wlyszkow Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 -na gorącym - 8mm powyżej max HOT (i kilka bąbelków powietrza na bagnecie). 8mm to na ogół nie dramat ale bąbelków być nie powinno bo to może oznaczać brak wymaganego odpowietrzenia z powodu zbyt wysokiego poziomu ATFu - powietrza w ATFie skrzynie nie lubią. Jeśli nie jesteś w stanie sam zmierzyć temp aby mieć pewność tych 70-80C to najprościej będzie podjechać do serwisu aby się upewnić. Ja kiedyś jechałem na pomiar 15km i pewien czas, zmiany wszystkich biegów itp. koniec dynamicznie aby dogrzać - wjechałem na podnośnik a tu nawet 60C nie było :shock: i musiałem wyjechać i poupalać jeszcze.. (fakt, mam zewn. chłodnicę ATFu ale jeśli dobrze pamiętam to zimno nie było..) - teraz jak sprawdzam sam to trzymam poziom max HOT - pomiar/korekta kiedy wracam z pracy (min. 30-40 minut jazdy miejskiej, korki itp, wentylatory też się czasami włączają + 2min. idle w garażu). Bąbli na ATFie nie spotkałem. BTW: ja używam strzykawki 100ml z apteki + 1m wężyk chyba 8mm do odsysania :wink: tylko ostrożnie przy jego wyjmowaniu żeby nie polać AT/kata itp. bo będzie "aromatycznie" :wink: 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mcbeth Posted October 14, 2010 Author Share Posted October 14, 2010 Wyciągnąłem ze skrzyni 200ml i wygląda lepiej. Był przy pomiarze 1 bąbelek co chyba nie będzie miało większego znaczenia :?: . W ASO potwierdzono prawidłowy poziom płynu. Płyn w większej ilości niż kropla na szmatce jest znacznie intensywniej czerwony ale klarowny. Na szmatce jest prawie bezbarwny z odcieniem różu. Dziękuję za pomoc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wlyszkow Posted October 14, 2010 Share Posted October 14, 2010 Git i thx za pomuka :wink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now