Skocz do zawartości

AWD w praktyce


Legacy96

Rekomendowane odpowiedzi

bo z tym wachlowaniem to bylo dla extremalistów, zreszta co jest niewskazane dla skrzyni!!

CO do AT ja jestem za od dawna (chyba ze do sciganta to nie) jako codzienne auto TAK.

CO do trybu impreza ma 2 odzielne przyciski POWER ON/OFF i AT HOLD ON/OFF

 

Ps do moda kiedys pytalem, o zasadę dzialania napedu AWD w subaru z AT, można dac linka do tematu jak ktos potrafi to odszukać???

Z tego co pamiętam to nie bylo to takie proste i nikt nie wyjaśnił tego do konca!!!

 

ok juz znalazlem jest troche info o awd i roznicach AT/MT

http://www.forum.subaru.pl/viewtopic.php?t=113725

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 lat później...

Dostanę pewnie złotą łopatę ale ten temat jest najbliższy mojemu pytaniu ;].

Nasłuchałem się dużo jak to w różnych samochodach napędy oparte na Torsenie działają co najwyżej średnio, elektronika nie ogarnia itd., polecono mi Forestera jako samochód z najlepiej działającym napędem 4x4 na rynku (oprócz of coz typowych terenówek). Czytając jednak różne posty na forum i oglądając niektóre filmy na YT dochodzę do wniosku, że wcale tak świetnie nie jest: mega słaba szpera na centralnym dyfrze, słaba na tylnej osi w manualach itp. Głównym powodem dla którego chce 4x4 to możliwość wyjechaniu w momencie zakopania tylnej osi albo lekkie powieszenie osi na jakiejś polnej drodze. To, że samochód lepiej się zbiera na światłach czy na sypkim podłożu to też duży bonus ale nie główny powód.

Jak jest w końcu z napędami w subaru? Czy w w/w sytuacjach lepiej nie radziłyby sobie Torseny w np. Audi z elektronicznie blokowanymi kołami? Chodzi mi o auta z mniej więcej 2003-2005 roku, w nowych to wiadomo że elektronika jest dużo lepsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz po prostu wyjechać jak się zakopałeś to zwykły haldex z opcją spięcia (Lock) pomoże tak samo jak subarowe AWD (troszę lepiej będzie w subarau jeżeli jeszcze jest szpera na osi ). Różnicę masz w jeździe przy ograniczonej przyczepności - im dynamiczniej tym większa na korzyść Subaru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie rozumiem czemu dają takie słabe szpery...

Jazda autem z mocnymi szperami wcale nie jest łatwiejsza,szczególnie na drogach twardych i publicznych.

 

Dobrze wiedzieć, nie będę już (tak bardzo ;]) marudził z tego powodu.

 

 

Jak chcesz po prostu wyjechać jak się zakopałeś to zwykły haldex z opcją spięcia (Lock) pomoże tak samo jak subarowe AWD (troszę lepiej będzie w subarau jeżeli jeszcze jest szpera na osi ). Różnicę masz w jeździe przy ograniczonej przyczepności - im dynamiczniej tym większa na korzyść Subaru.

 

Haldexa już dawno odrzuciłem, podobno dopiero nowe (bodajże V generacja?) działają tak jak powinny, jeśli już to Torsen w Audi

 

A czy ESP w Subaru działa w sytuacjach "wykopkowych", w sensie czy pomaga w jakiś sposób?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Wróciłem z przeglądu - FORESTER 04 US 2,5 automat

Jak zwykle poinformowałem pana, że to 4x4 - nie ma problemu. Stacja nowa, nowe maszyny dostosowane do tych aut.

Przejazd przez rolki i ku mojemu zdziwieniu... oba koła kręcą się do przodu. Po zjechaniu z rolek diagnosta żartuje do mnie, że nie mam 4x4 i pyta czy sprawdzałem czy ktoś wału nie wyjął :P Odpowiedziałem, że sprawdzałem kręcąc baczki na śniegu ;) Żarty żartami ale trochę zgłupiałem. Innym forkiem w manualu na tej stacji podczas sprawdzania na rolkach jedno koło kręciło się do przodu, drugie do tyłu. Wytłumaczy mi to ktoś? Wszystko ok czy raczej omijać tą stację za rok? Odczytuję to, że automat jest częścią napędu na zasadzie, że gdy zostaje odpięty (czy to podczas hamowania czy wrzucenia N) rozpina jednocześnie napęd... dobrze kombinuję?

Edytowane przez Dyziek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strasznie długa lektura mnie czeka żeby sobie to wszytko przeanalizować.

 

Czy w dwóch/trzech zdaniach może mi ktoś potwierdzić...

Forek 2.0 158 2007r AT, moment jest rozdzielony ok 50-50 front-rear ??

 

Tzn ze 50 % momentu jest przydzielone na koła każdej osi... Więc np, jak prawe koła nie mają przyczepności to i tak jakiś procent momentu idzie na lewe i wyjeżdżam z zaspy... Druga sytuacja. Jak np. przód nie ma przyczepności to i tak na tył idzie "50" % więc raczej i tak wyjadę. 

 

Czekam na kubeł zimnych informacji na głowę... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strasznie długa lektura mnie czeka żeby sobie to wszytko przeanalizować.

 

Czy w dwóch/trzech zdaniach może mi ktoś potwierdzić...

Forek 2.0 158 2007r AT, moment jest rozdzielony ok 50-50 front-rear ??

 

Tzn ze 50 % momentu jest przydzielone na koła każdej osi... Więc np, jak prawe koła nie mają przyczepności to i tak jakiś procent momentu idzie na lewe i wyjeżdżam z zaspy... Druga sytuacja. Jak np. przód nie ma przyczepności to i tak na tył idzie "50" % więc raczej i tak wyjadę. 

 

Czekam na kubeł zimnych informacji na głowę... 

ale nie na lodzie :P szczerze ja teraz jeżdżę fwd 1.4 B., chwilowo, i na warunki do jazdy codziennej , uważam że wystarczy. Co do lodu jakoś awd słabo sobie radzi, szybko go chce obracać na bok, co w jeździe codziennej nie do wybaczenia. 

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba uważać na lodzie, najpierw plozy przodem a pozniej nagle chce się obrócić, grunt to poznać samochód, pierwsza zima najgorsza :)

 

Wysłane z mojego D5503 przy użyciu Tapatalka

Ok, rozumiem. Pytanie dotyczy, czy dobrze rozumiem zasadę działania napędu?? I czy stosunek momentu jest taki jak podałem??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I czy stosunek momentu jest taki jak podałem??

 

inicjalny tak ale to nie znaczy, ze tak jest cały czas

Druga sytuacja. Jak np. przód nie ma przyczepności to i tak na tył idzie "50" % więc raczej i tak wyjadę.

 

raczej tak, wiskoza powinna zablokować centralny dyferencjał podobno możliwość tej blokady to 85:15 / 15:85 więc na tej osi przyczepnej pojawi się nawet więcej jak wspomniane 50%

Więc np, jak prawe koła nie mają przyczepności to i tak jakiś procent momentu idzie na lewe i wyjeżdżam z zaspy

 

jeśli dyfry na osiach mają jakieś blokady to tak w przypadku gdyby nie miały żadnej to ciężko

 

 

sorry nie doczytałem, że chodzi o automat to całkiem inna bajka, nie wiem dokładnie co tam siedzi

Edytowane przez ketivv
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Witam, czy ktoś tu jeszcze zagląda ? Mam nadzieję, że tak. Może ktoś mi udzielić konkretnej odpowiedzi, bo przeszukiwanie różnych wątków wporwadza tylko chaos w mojej wiedzy. 

Mianowicie, mam Forka SF ze skrzynią MT, standard reduktor i tyle. Nie miałem jeszcze możliwości sprawdzenia w terenie, to mój pierwszy Subaru,  a nie chciałbym wjechać np.  na mokrą łąkę i nie wyjechać bo sąsiedzi tylko patrzą jak wyjeżdżam SUBARU !

Jak wygląda sprawa przeniesienia napędu AWD? Są 2 otwarte dyfry czy jeszcze coś, szpera? dyfer centralny ? Napęd przenoszony jest na przeciwległe koła ? Można ewentualnie w jakiś sposób spiąć tył ?

Będę wdzięczny za rzeczowe informacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz przedni dyfer otwarty , centralny blokowany wiskozą i tylny zazwyczaj otwarty (niektóre wersje miały LSD). Jak masz sprawną wiskozę w centralnym  to auto poradzi sobie w większości sytuacji . Pamiętaj aby go tylko nie zawiesić na brzuchu i aby jedno koło przednie i jedno tylne nie zawisło w powietrzu bo tu napęd polegnie. Ale jeszcze nie raz napęd w Twoim samochodzie miło Cię zaskoczy, bo jest genialny. 

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak na podmokłej łące samochód zawiśnie na brzuchu, to żaden napęd nie pomoże (ok, pewien wynalazca z Pułtuska zrobił samochód z gąsienicą pod podwoziem :) ). przeszkody warto sprawdzać na piechotę - jak się człowiek na jednej nodze zapada, to auto też siądzie.

  • Lajk 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Są 2 otwarte dyfry czy jeszcze coś, szpera? dyfer centralny ? Napęd przenoszony jest na przeciwległe koła ? Można ewentualnie w jakiś sposób spiąć tył ?

centralny dyfer masz lekko  zeszperowany sprzęgłem wiskotycznym i nic tam się nie reguluje. Dyfer tylny raczej otwarty, ale były wykonania ze szperą. Tyłu nie możesz spinać, chyba  ,że przez to rozumieć wymianę otwartego dyfra na wiskotyczny.

MOżna łatwo sprawdzić czy masz wisko w tylnym moście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

MOżna łatwo sprawdzić czy masz wisko w tylnym moście.
 jak to zrobić ?

Pisząc o spięciu tyłu miałem na myśli jakiś mechanizm z elektromagnesem sterowany przełącznikiem, ale skoro można wymienić na dyfer wiskotyczny to proszę o więcej szczegółów i ewentualne koszty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...