Jump to content

grrr & wrr daj tu sie karnąc nieuświadomionemu


Karmi

Recommended Posts

Coż bez zbędnych ceregieli ...

 

Dzisiaj po pracy znajomy spytał sie czy moge dac mu sie karnąc wiec nie odmowiłem ... auto stalo odpalone dłuzszą chwile i jak ruszał widzialem ze strzałka od temp. plynu chłodzącego mineła tą dolną kreske w zakresie normalnej temperatury ale wiem ze jeszcze wtedy olej nie ma swojej właściwej temperatury i lepiej zrobic jakies 3 kilometry zanim sie przycisnie ...lecz on nie wiedzial srzelił jej ze sprzęgła i w pizdu pojechał była to krotka uliczka ale 1,2,i 3 prawie do koncia przycisnoł (widac nie dosc krotka ) i w drugą strone to samo poczym wysiadl i tylko zdązylem go powstrzymac przed wyłączeniem silnika :evil: ...zjebalem go z gory na dol i odjechałem (spokojnie)..

i teraz mnie uswiadomcie (wrx z 2003 roku z okrągłymi swiatlami 50.000 przejechane nie wiem jak uzytkował go poprzedni włąsciciel ale wygląda na to ze wszystko bylo OK ) czy po takiej przejazdzce Turbo Dyfry i Sprzegnło zostało na tyle powaznie naruszone ze juz moge zacząc wyprzedawac rzeczy z domu zeby bylo mnie stac na wymiane ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:shock:

 

to nie trzeba czekac az sie zagrzeje ani ostygnie :| toz to zakręciło mnie teraz całkowicie ....

 

hmm to jeszcze takie pytanko Po co są w takim razie wskazniki temp. oleju i jakies zmyslne ureządzonka ktore obliczają ile czasu trzeba czekac zanim wyłączysie silnik (znajomy ma cos takiego w swojej subarynie ale nie pamietam nazwy):?: :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kolega pisal ze auto sie juz troche rozgrzalo. Wiadomo ze na calkiem zimnym silniku takie starty nie sa dobre. Wskaznik temp oleju jest po to aby ostrzegac ze jest za goraco jak sie daje czadu, zreszta wiele aut wogole nie ma tego wskaznika. Turbo timera (tego co liczy) nie spotkalem w zadnym seryjnym aucie. Moze sie jedynie przydac w starszych samochodach gdzie turbo jest chlodzone jedynie olejem.

Link to comment
Share on other sites

Kuba chyba nie do konca jest tak jak piszesz... nawet w GT 94 jest turbo chlodzone ciecza i w instrukcji jest zalecenie zeby czekac ok.1min po ostrej jezdzie.Chodzi tu raczej o to zeby olej ktory jest w turbosprezarce sie nie zwazyl z powodu zbyt wysokiej temp-jezeli zgasisz samochod zaraz po palowaniu to w goracym turbo zostanie olej ktory po prostu sie zagotuje.

Link to comment
Share on other sites

W nowszych samochodach tego juz nie ma.

 

 

Uklad chlodzennia i smarowaania turbo w WRX i GT jest identyczny. Ja nie rozumiem co mialoby sie zmienic.

 

 

Nie chodzi o to czy turbo jest chlodzone czy nie tylko o zweglanie sie stojacego w lozyskach oleju i w zwiazku z tym powstawanie zanieczyszczen w lozyskach, zwiekszonego zuzycia i w koncu luzu. Ja bym w zadnym aucie benzynowym z turbo nie wylaczal. I nie wazne czy Subaru pisze o tym czy nie. Na wiekszosci rynkow dzis nie maja pracwa pisac takich zalecen bo prawo nie pozwala stac z wlaczonym silnikiem.

 

Nie wiem co chlodzenie wodne mialoby miec do tego.

Link to comment
Share on other sites

Moze sie jedynie przydac w starszych samochodach gdzie turbo jest chlodzone jedynie olejem.

 

 

Kuba teraz to sobie wyssales z palca:

 

-Ford Cosworth

-Legacy Turbo

-Impreza Turbo

 

ze znanych mi aut maja zalecenie chlodzenia turbiny i MAJA chlodzennie woodne. Szczerze mowiac to chlodzenia wodnego NIE maja bardzo nieliczne wysilone auta. AFAIR(ale tu nie jestem pewien) Supra TT, Delta HF Integrale i Celica Gt-Four tez maja takie zalecennia nawet w instrukcji i wszystkie maja turbiny chlodzone woda.

 

Coz by mialo miec chlodzenie wodnne do tego???????? Bo jjaa nie rozumiem, po wylaczeniu silnika nie potrzebujesz chlodzic turba, coo wiecej to wlasnei chlodzenie wodne jest dodatkowym wskazaniem za chlodzeniem turbo bo gotujaca sie woda w turbosprezarce zwieksza gwaltownie cisnienie w ukladzie co w przypadku np. mojego auta potrafi nawet rozwalic zbiorniczek wyrownawczy. Jedyne auta gdzie nie ma wielkiej potrzeby chlodzenia turbo przy normalnej ulicznej jezdzie to takie ktore maja ogromne turbo ktore sie tak bardzo nie grzeje, immnbiejsze tym mocniej sie grzeje.

Link to comment
Share on other sites

czy ja wreszcie mugl bym sie dowiedziec jak postepowac z samochodem marki subaru WRX ?

moze to debilne ale jednak dosc wazne.

1 ile samochod ma sie grzac po odpaleniu ze by mu nie zrobic kuku

:?:

2 ile samochud ma sie chlodzic po jezdzie (po trasie ,miescie etc,_)?

 

czy mozna sie tego dowiedziec od kogos ?????

 

dziekuje serdecznie :?

Link to comment
Share on other sites

1 ile samochod ma sie grzac po odpaleniu ze by mu nie zrobic kuku

Napewno nie krótko. Oczywiście zależy od temp. zewnętrznej. Po zamontowaniu w WRXie wskaźnika temp. oleju zauważyłem jak bardzo odbiega rozgrzewanie oleju w stosunku do wody, której to temp. obserwujemy na seryjnym zegarze. Tzn. wskazówka temp wody stoi na "swoim miejscu" i mogloby się wydawać, ze silnik jest gotowy do boju....ale temp oleju ma np. dopiero 20~30 stopni. Nie jest to napewno optymalna temp. pracy oleju. Nie da się dokładnie odpowiedzieć na pytanie zadane przez Ciebie, ponieważ zależy to od różnych czynników.

Ile chlodzić? Ja nigdy nie gaszę auta po ostrzejszej jeździe. Czekam ~ 30-60 sek. Olej może mieć nawet 110 stopni...i więcej

Link to comment
Share on other sites

w zasadzie nie chodzi tutaj o temperature oleju kiedy sie wylacza silnik tylko o to jak szybko chodzi turbina i jak dlugo zajmie jej zeby sie zatrzymac. Jak wiadomo turbina przy swojej max pracy obraca sie z szybkoscia okolo 80000 - 150000 obr/min (turbo wrx okolo 110000) w zaleznosci od turbo. Jak wylaczamy auto turbina sie caly czas kreci a olej ktory jest w systemi przestaje plynac wiec lozysko na turbinie przestaje byc smarowane dlatego po bardziej agresywnej jezdzie potrzeba poczekac okolo 1 min do 3 zeby turbina sie troche schlodzila i zwolnila. Po normalnej miejskiej jezdzie wylaczam auto bez zadnego czekania. Po dluzszej jezdzie poza miastem mam odczekuje okolo 30 sek. Jak ktos ma kase moze zainstalowac sobie turbo timer (moim zdaniem strata pieniedzy w WRX) i ustawic go sobie na 1 min lub 1,5 min.

Link to comment
Share on other sites

Coz by mialo miec chlodzenie wodnne do tego???????? Bo jjaa nie rozumiem, po wylaczeniu silnika nie potrzebujesz chlodzic turba, coo wiecej to wlasnei chlodzenie wodne jest dodatkowym wskazaniem za chlodzeniem turbo bo gotujaca sie woda w turbosprezarce zwieksza gwaltownie cisnienie w ukladzie co w przypadku np. mojego auta potrafi nawet rozwalic zbiorniczek wyrownawczy.

Kiedys pisalem dokladnie (nie jeden raz) jak dziala i wyglada chodzenie turbo w WRX, nawet dalem zdjecia. Albo zapomniales, albo nie czytales.

Link to comment
Share on other sites

1 ile samochod ma sie grzac po odpaleniu ze by mu nie zrobic kuku

Napewno nie krótko. Oczywiście zależy od temp. zewnętrznej. Po zamontowaniu w WRXie wskaźnika temp. oleju zauważyłem jak bardzo odbiega rozgrzewanie oleju w stosunku do wody, której to temp. obserwujemy na seryjnym zegarze. Tzn. wskazówka temp wody stoi na "swoim miejscu" i mogloby się wydawać, ze silnik jest gotowy do boju....ale temp oleju ma np. dopiero 20~30 stopni. Nie jest to napewno optymalna temp. pracy oleju. Nie da się dokładnie odpowiedzieć na pytanie zadane przez Ciebie, ponieważ zależy to od różnych czynników.

Ile chlodzić? Ja nigdy nie gaszę auta po ostrzejszej jeździe. Czekam ~ 30-60 sek. Olej może mieć nawet 110 stopni...i więcej

chodzi mi o codzienne poranne odpalenie po nocy oczywiscie ze temperatura powietrza ma tutaj znaczenie i zdaje sobie z tego sprawe. ale powiedzmy jest plus 15 stopni

i jest minus 15 stopni chodzi tu o start i poczekanie 5 minut czy 10 to jedno a druga sprawa to od jakich zakresach obrotow zalacza sie turbo :?:czy ruszajac np po pieciu minutach z pod domu mam jezdzic powolutku nie przekraczajac np.2000 obrotow hm jak to jest.?

wiem ze dla was to oczywiste ale dla mnie nie i dlatego zawracam wam dupe bo trudno dowiedziec sie takich zeczy gdzie indziej :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kiedys pisalem dokladnie (nie jeden raz) jak dziala i wyglada chodzenie turbo w WRX, nawet dalem zdjecia. Albo zapomniales, albo nie czytales.

 

 

Widziałem setki razy ten schemat i nadal nic mi to nie wyjaśnia. Oczywiście producent może zakładać że temperatura secji środkowej nigdy nie przekracza krytycznej dla zwęglania oleju, ale jakoś nie wyobrażam sobie tego w wypadku turbo rozpalonego do białości.

 

 

A co do samego systemu chłodzenia nadal jestem ciekaw czym niby się różni on w GT MY'00 które ma na drzwiach odpowiednią adnotację, oraz w WRX MY '00 który tego nie ma.

Link to comment
Share on other sites

Ja powiem tak... w serii WRXem nie nalezy sie przejmowac - nic mu nie bedzie... chyba, ze ktos notorycznie po palowaniu bedzie wylaczal silnik zanim jeszcze obroty spadna :wink: - w normalnej eksploatacji - nawet takiej gdzie spali te 15 litrow... nie ma sie czego obawiac - warto odczekac kilkanascie sekund zeby wszystko sie ustabilizowalo - ale tak sie powinno robic w kazdym samochodzie.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...