Skocz do zawartości

Chłodnica oleju, Jak dobrać


Gość ariel

Rekomendowane odpowiedzi

Ciekawi mnie jak się je dobiera ? Jakie wymiary wchodzą do GT a jakie np. do STI 06 ? Czy jeśli chłodnica ma 0,4l pojemności to o tyle więcej oleju wlewamy przy wymianie ? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy jeśli chłodnica ma 0,4l pojemności to o tyle więcej oleju wlewamy przy wymianie ? :)

 

O tyle aż nie, ale trzeba brać pod uwagę fakt, że trochę oleju zostaje w chłodnicy.

 

Dobiera się je w zasadzie na podstawie tego, czy chcesz robić zmiany w komorze silnika, czy nie. Jeśli tak, możesz dać dowolną; jeśli nie - jesteś ograniczony dostępnym miejscem.

 

Jakie wymiary wchodzą do GT a jakie np. do STI 06 ?

 

Do STI'06 wchodzi stosunkowo mała, natomiast do '03-'05 większa, bo inne jest miejsce mocowania zbiornika płynu spryskiwacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co sądzicie o zastosowaniu wymiennika typu olej/ciecz chlodząca?

 

W teorii ma same zalety, bo w fazie rozgrzewania "woda" nagrzewa sie szybciej i dogrzewa szybciej olej do temperatury roboczej (można szybciej upalać), a jak juz sie wszystko rozgrzeje, to wtedy woda chlodzi olej.

 

Nie wiem jak w innych markach, ale np BMW stosuje takie wymieniki w wielu seryjnych modelach, sporo jest tego np na allegro.

 

Zastanawialem sie nad czyms takim bardziej pod kątem rajdówki niż dupowozu, ale jeszcze nie zgłębiłem tematu i nie wiem jaka jest możliwośc zaadoptowania czegoś takiego do innych modeli i jaka jest skuteczność tego ustrojstwa w porownaniu do typowej chlodnicy olej/powietrze.

 

Ćwiczył to ktoś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłodnicę oleju możesz zamontować tak dużą jak chcesz.

 

Tak, ale z jednym "ale" - im większa, tym większe prawdopodobieństwo, że trzeba będzie przerobić coś w komorze silnika.

 

Co do dolewania więcej oleju - niestety mając chłodnicę + np. większą miskę, musisz liczyć się z tym, że mechanik wymieniający olej nie może na ślepo lać określonej ilości, a wlać 4.5 litra, zaczekać aż spłynie, sprawdzić na bagnecie -> dolać, zaczekać aż spłynie, sprawdzić na bagnecie -> dolać, zaczekać aż spłynie, sprawdzić na bagnecie... czynność powtarzać tyle razy, ile będzie trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co sądzicie o zastosowaniu wymiennika typu olej/ciecz chlodząca?

 

W teorii ma same zalety, bo w fazie rozgrzewania "woda" nagrzewa sie szybciej i dogrzewa szybciej olej do temperatury roboczej (można szybciej upalać), a jak juz sie wszystko rozgrzeje, to wtedy woda chlodzi olej.

 

Nie wiem jak w innych markach, ale np BMW stosuje takie wymieniki w wielu seryjnych modelach, sporo jest tego np na allegro.

 

Zastanawialem sie nad czyms takim bardziej pod kątem rajdówki niż dupowozu, ale jeszcze nie zgłębiłem tematu i nie wiem jaka jest możliwośc zaadoptowania czegoś takiego do innych modeli i jaka jest skuteczność tego ustrojstwa w porownaniu do typowej chlodnicy olej/powietrze.

 

Ćwiczył to ktoś?

 

Seryjne subaru mają taki wymiennik nad filtrem oleju, przynajmniej GT'99 ma :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie brzmi - docelowo po co ta chlodnica? Jaka moc bedzie mialo auto? Gdzie bedzie upalane? Szybkie odcinki?

 

Taka chlodnica jak wkleil Mati ( a nawet chyba minimalnie mniejsza), obniza temperature w misce olejowej o jakies 10 stopni w porownaniu do stanu gdyby jej nie bylo. Mialem taka w wrx 2.5, i na pojezdzawki byla super a ten silnik sie baaaardzo grzeje. Generalnie to jak nie robisz jakiegos duzego projektu, to powinna Ci styknac. Nie ma co przesadzac z rozmiarem, one naprawde sprawnie dzialaja.

 

-- 5 sie 2010, o 00:12 --

 

chłodnicę oleju możesz zamontować tak dużą jak chcesz.

 

Pod warunkiem, ze kolega dolozy dobry (dzialajacy) termostat. Potem leci sie 160km/h w zimie przy -10 stopniach i okazuje sie ze temp oleju w misce spada ponizej 50 stopni. (jak ktos ma wkrecony czujnik w blok to moze mu sie to w oczy nie rzucic, bo tam zawsze bedzie pokazywalo z 70).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie brzmi - docelowo po co ta chlodnica? Jaka moc bedzie mialo auto? Gdzie bedzie upalane? Szybkie odcinki?

Głównie tak, np. Kielce a tam trójka to chyba najwyższy bieg jaki wrzucałem (oprócz lasu oczywiście :D)

Moc to nie dużo około 250KM wiec trochę więcej niż seria

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Inaczej... różnice w ich cenie są małe. Jaki Mocal podejdzie do GT tak aby nie było też problemów z temp. w zimę ? :) i gdzie najlepiej go zamocować ?

 

Jezeli bedzie -10 i pojedziesz autostrada stala predkoscia 150-160kmh, to bez termostatu mozesz miec problem nawet przy takiej malej chlodnicy. Ja jak bylo zimno jezdzilem 100-130km/h max i temp byla w misce na poziomie 60 stopni.

W miescie oczywiscie problemu nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawialem niedawno z Elkiem w zwiazku z planowanym przeniesieniem chlodzenia silnika na tyl plus usuniecia... nagrzewnicy. Moje watpliwosci budzilo rozmrozenie przedniej szyby. W sumie mozna jak Romek Urban jezdzic w spodniach narciarskich :D ale juz z zamarznieta szyba kiepsko.

 

Elek z miejsca dal rozwiazanie - chlodnica oleju, ktora na zime przenosi sie tak, by nagrzane przez nia powietrze trafialo nawiewami na szybe. I to jest tez pewne rozwiazanie niedogrzanego silnika zima - zamiast ja demontowac, mozna zrobic jej dwa punkty mocowan.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Podstawka pod filtr z termostatem + chłodnica to 650-800 zł w zależności od wielkości chłodnicy + przewody zakute to niecałe 200 zł i w sumie to wszystko co potzrebujesz

ok dzieki.

wlasnie taki zestawik dorwalem i bede w tygodniu montowal wyszlo pod 1000zl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przypilnuj, zeby weze szly daleko od kolektora. Juz raz sie z Arturem_ZAQ palilismy, bo mechanior kiepsko poprowadzil, plyta pod silnikiem docisnela je do kolektora, weze sie przepalily i sikalo pod autem plonacym olejem. Wiec tu nie ma miejsca na babola.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

ja się dołączę: gdzie w takim aucie (GT) najlepiej umieścić chłodnicę oleju? to wolne miejsce koło turbiny bardzo mi się nie podoba ze względu na bliskość wielu gorących części

 

moje obecne podejście do chłodnicy oleju w type r jest takie: nie zakładam, bo może być więcej problemów w moim użyciu niż korzyści

 

- używam auta w takich warunkach, że często płyta pod silnikiem dostaje mocne uderzenia

- miejsce przyłączenia przewodów jest kiepskie - blisko kolektora, blisko turbo, blisko płyty

- mam obawy czy dodatkowy element układu (chłodnica + przewody) przy zwykłej pompie oleju nie pogorszy przepływu

- temperatury oleju poniżej 130 stopni przy dobrym oleju powinny być znośne dla silnika, millers np. podaje temp pracy 125 stopni z chwilowymi temperaturami do 150 stopni, zawsze jest pytanie czy olej mierzony nad filtrem nie jest chłodniejszy niż w innych częściach układu

- silnik, turbo, dolot, wydech - seria

Edytowane przez kons6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moje obecne podejście do chłodnicy oleju w type r jest takie: nie zakładam, bo może być więcej problemów w moim użyciu niż korzyści

To jest prawidłowe podejście,szczególnie że:

silnik, turbo, dolot, wydech - seria

Nawet przy ostrym upalaniu w bardzo gorące dni,temperatura oleju nie przekroczyła u mnie 110 stopni.

No chyba,że kręcisz cały czas beczki. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...