Jump to content

Chłodnica oleju, Jak dobrać


Guest ariel
 Share

Recommended Posts

Guest ariel

Ciekawi mnie jak się je dobiera ? Jakie wymiary wchodzą do GT a jakie np. do STI 06 ? Czy jeśli chłodnica ma 0,4l pojemności to o tyle więcej oleju wlewamy przy wymianie ? :)

Link to comment
Share on other sites

Czy jeśli chłodnica ma 0,4l pojemności to o tyle więcej oleju wlewamy przy wymianie ? :)

 

O tyle aż nie, ale trzeba brać pod uwagę fakt, że trochę oleju zostaje w chłodnicy.

 

Dobiera się je w zasadzie na podstawie tego, czy chcesz robić zmiany w komorze silnika, czy nie. Jeśli tak, możesz dać dowolną; jeśli nie - jesteś ograniczony dostępnym miejscem.

 

Jakie wymiary wchodzą do GT a jakie np. do STI 06 ?

 

Do STI'06 wchodzi stosunkowo mała, natomiast do '03-'05 większa, bo inne jest miejsce mocowania zbiornika płynu spryskiwacza.

Link to comment
Share on other sites

A co sądzicie o zastosowaniu wymiennika typu olej/ciecz chlodząca?

 

W teorii ma same zalety, bo w fazie rozgrzewania "woda" nagrzewa sie szybciej i dogrzewa szybciej olej do temperatury roboczej (można szybciej upalać), a jak juz sie wszystko rozgrzeje, to wtedy woda chlodzi olej.

 

Nie wiem jak w innych markach, ale np BMW stosuje takie wymieniki w wielu seryjnych modelach, sporo jest tego np na allegro.

 

Zastanawialem sie nad czyms takim bardziej pod kątem rajdówki niż dupowozu, ale jeszcze nie zgłębiłem tematu i nie wiem jaka jest możliwośc zaadoptowania czegoś takiego do innych modeli i jaka jest skuteczność tego ustrojstwa w porownaniu do typowej chlodnicy olej/powietrze.

 

Ćwiczył to ktoś?

Link to comment
Share on other sites

Guest ariel

Myślałem że jest jakaś zależność, np. pojemność miski 4l - chłodnica 0,38 itp.

Mati pamiętasz może wymiar i pojemność tej chłodnicy ? To jest Mocal ?

Link to comment
Share on other sites

Chłodnicę oleju możesz zamontować tak dużą jak chcesz.

 

Tak, ale z jednym "ale" - im większa, tym większe prawdopodobieństwo, że trzeba będzie przerobić coś w komorze silnika.

 

Co do dolewania więcej oleju - niestety mając chłodnicę + np. większą miskę, musisz liczyć się z tym, że mechanik wymieniający olej nie może na ślepo lać określonej ilości, a wlać 4.5 litra, zaczekać aż spłynie, sprawdzić na bagnecie -> dolać, zaczekać aż spłynie, sprawdzić na bagnecie -> dolać, zaczekać aż spłynie, sprawdzić na bagnecie... czynność powtarzać tyle razy, ile będzie trzeba.

Link to comment
Share on other sites

Myślałem że jest jakaś zależność, np. pojemność miski 4l - chłodnica 0,38 itp.

Mati pamiętasz może wymiar i pojemność tej chłodnicy ? To jest Mocal ?

 

Nie pamiętam. To był mocal, chyba 19 rzędowy.

Link to comment
Share on other sites

A co sądzicie o zastosowaniu wymiennika typu olej/ciecz chlodząca?...

Zastanawialem sie nad czyms takim bardziej pod kątem rajdówki...

 

Zapomnij, zbyt słabe do upalania.

Link to comment
Share on other sites

A co sądzicie o zastosowaniu wymiennika typu olej/ciecz chlodząca?

 

W teorii ma same zalety, bo w fazie rozgrzewania "woda" nagrzewa sie szybciej i dogrzewa szybciej olej do temperatury roboczej (można szybciej upalać), a jak juz sie wszystko rozgrzeje, to wtedy woda chlodzi olej.

 

Nie wiem jak w innych markach, ale np BMW stosuje takie wymieniki w wielu seryjnych modelach, sporo jest tego np na allegro.

 

Zastanawialem sie nad czyms takim bardziej pod kątem rajdówki niż dupowozu, ale jeszcze nie zgłębiłem tematu i nie wiem jaka jest możliwośc zaadoptowania czegoś takiego do innych modeli i jaka jest skuteczność tego ustrojstwa w porownaniu do typowej chlodnicy olej/powietrze.

 

Ćwiczył to ktoś?

 

Seryjne subaru mają taki wymiennik nad filtrem oleju, przynajmniej GT'99 ma :)

Link to comment
Share on other sites

Pytanie brzmi - docelowo po co ta chlodnica? Jaka moc bedzie mialo auto? Gdzie bedzie upalane? Szybkie odcinki?

 

Taka chlodnica jak wkleil Mati ( a nawet chyba minimalnie mniejsza), obniza temperature w misce olejowej o jakies 10 stopni w porownaniu do stanu gdyby jej nie bylo. Mialem taka w wrx 2.5, i na pojezdzawki byla super a ten silnik sie baaaardzo grzeje. Generalnie to jak nie robisz jakiegos duzego projektu, to powinna Ci styknac. Nie ma co przesadzac z rozmiarem, one naprawde sprawnie dzialaja.

 

-- 5 sie 2010, o 00:12 --

 

chłodnicę oleju możesz zamontować tak dużą jak chcesz.

 

Pod warunkiem, ze kolega dolozy dobry (dzialajacy) termostat. Potem leci sie 160km/h w zimie przy -10 stopniach i okazuje sie ze temp oleju w misce spada ponizej 50 stopni. (jak ktos ma wkrecony czujnik w blok to moze mu sie to w oczy nie rzucic, bo tam zawsze bedzie pokazywalo z 70).

Link to comment
Share on other sites

Guest ariel
Pytanie brzmi - docelowo po co ta chlodnica? Jaka moc bedzie mialo auto? Gdzie bedzie upalane? Szybkie odcinki?

Głównie tak, np. Kielce a tam trójka to chyba najwyższy bieg jaki wrzucałem (oprócz lasu oczywiście :D)

Moc to nie dużo około 250KM wiec trochę więcej niż seria

Link to comment
Share on other sites

Guest ariel

Inaczej... różnice w ich cenie są małe. Jaki Mocal podejdzie do GT tak aby nie było też problemów z temp. w zimę ? :) i gdzie najlepiej go zamocować ?

Link to comment
Share on other sites

Inaczej... różnice w ich cenie są małe. Jaki Mocal podejdzie do GT tak aby nie było też problemów z temp. w zimę ? :) i gdzie najlepiej go zamocować ?

 

Jezeli bedzie -10 i pojedziesz autostrada stala predkoscia 150-160kmh, to bez termostatu mozesz miec problem nawet przy takiej malej chlodnicy. Ja jak bylo zimno jezdzilem 100-130km/h max i temp byla w misce na poziomie 60 stopni.

W miescie oczywiscie problemu nie ma.

Link to comment
Share on other sites

Rozmawialem niedawno z Elkiem w zwiazku z planowanym przeniesieniem chlodzenia silnika na tyl plus usuniecia... nagrzewnicy. Moje watpliwosci budzilo rozmrozenie przedniej szyby. W sumie mozna jak Romek Urban jezdzic w spodniach narciarskich :D ale juz z zamarznieta szyba kiepsko.

 

Elek z miejsca dal rozwiazanie - chlodnica oleju, ktora na zime przenosi sie tak, by nagrzane przez nia powietrze trafialo nawiewami na szybe. I to jest tez pewne rozwiazanie niedogrzanego silnika zima - zamiast ja demontowac, mozna zrobic jej dwa punkty mocowan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Chłopaki mam pytanie jaki jest koszt chłodnicy oleju bo robieniu głowic w moim WRX postanowiłem dla bezpieczeńswa przyinwestować w chłodnice.

Jakie to koszta (części + robota)?

Link to comment
Share on other sites

Podstawka pod filtr z termostatem + chłodnica to 650-800 zł w zależności od wielkości chłodnicy + przewody zakute to niecałe 200 zł i w sumie to wszystko co potzrebujesz

ok dzieki.

wlasnie taki zestawik dorwalem i bede w tygodniu montowal wyszlo pod 1000zl

Link to comment
Share on other sites

Przypilnuj, zeby weze szly daleko od kolektora. Juz raz sie z Arturem_ZAQ palilismy, bo mechanior kiepsko poprowadzil, plyta pod silnikiem docisnela je do kolektora, weze sie przepalily i sikalo pod autem plonacym olejem. Wiec tu nie ma miejsca na babola.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

ja się dołączę: gdzie w takim aucie (GT) najlepiej umieścić chłodnicę oleju? to wolne miejsce koło turbiny bardzo mi się nie podoba ze względu na bliskość wielu gorących części

 

moje obecne podejście do chłodnicy oleju w type r jest takie: nie zakładam, bo może być więcej problemów w moim użyciu niż korzyści

 

- używam auta w takich warunkach, że często płyta pod silnikiem dostaje mocne uderzenia

- miejsce przyłączenia przewodów jest kiepskie - blisko kolektora, blisko turbo, blisko płyty

- mam obawy czy dodatkowy element układu (chłodnica + przewody) przy zwykłej pompie oleju nie pogorszy przepływu

- temperatury oleju poniżej 130 stopni przy dobrym oleju powinny być znośne dla silnika, millers np. podaje temp pracy 125 stopni z chwilowymi temperaturami do 150 stopni, zawsze jest pytanie czy olej mierzony nad filtrem nie jest chłodniejszy niż w innych częściach układu

- silnik, turbo, dolot, wydech - seria

Edited by kons6
Link to comment
Share on other sites

moje obecne podejście do chłodnicy oleju w type r jest takie: nie zakładam, bo może być więcej problemów w moim użyciu niż korzyści

To jest prawidłowe podejście,szczególnie że:

silnik, turbo, dolot, wydech - seria

Nawet przy ostrym upalaniu w bardzo gorące dni,temperatura oleju nie przekroczyła u mnie 110 stopni.

No chyba,że kręcisz cały czas beczki. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nawet przy ostrym upalaniu w bardzo gorące dni,temperatura oleju nie przekroczyła u mnie 110 stopni.

No chyba,że kręcisz cały czas beczki. ;)

 

V runda RALLYLAND - 27 lipca - na 100% zobaczysz więcej niż 120 stopni oleju

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...