Jump to content

UWAGA na korki wlewu paliwa w Tribekach US


wlyszkow
 Share

Recommended Posts

Witam,

 

Mam krótkie info ku przestrodze..

 

2 tygodnie temu rano odpalam auto robię 200m i zapala się CEL (check engine, CRUISE, VDC OFF itd), auto przechodzi chyba w tryb serwisowy - żabie skoki (odcina pompę paliwową :idea: ), bez hamulca ani rusz, obroty max 1500 i zmiana biegów tylko w zakresie R D N - o wyższych nie ma mowy, wracam do domu żabimi skokami i niestety zmuszony jestem skasować błąd poprzez zdjęcie klemy na 10 sekund, po tym wszystko wraca do normy i jedzie.

Niecałe 2 tygodnie spokoju, że nawet zapominam podjechać aby sprawdzić błąd - w tym czasie jedno tankowanie...

Wczoraj, w dodatku z garażu podziemnym - sytuacja się powtarza i problem jest na tyle spory, że z podziemnego garażu nie da się wyjechać, znów CEL i znów zdjęcie klemy ale po udanym wyjeździe z garażu wizyta w serwisie - żadnych błędów - silnik pracuje cudnie, dziwny jedynie na SSM jest brak ciśnienia w zbiorniku paliwa - tu pochwała dla p. Jarka P za doświadczone i bystre oko... Powstaje podejrzenie że przy tankowaniu przelałem paliwo - ja jednak nie tankowałem ostatnio do pełna więc siadam do netu i kopię.. W tym czasie konsultacja telefoniczna z p. Piotrem D. i sugestia sprawdzenia korka paliwa na podstawie diagnostyki p. Jarka i to się zaczyna zgadzać z info z netu...

Wychodzi na to, że korki wlewu paliwa w US są spec konstrukcji (ponoć dla bezpieczeństwa...) i nie wystarczy je normalnie dokręcić ale należy również dociskać aż przeskoczy kilka ząbków bo mogą nie trzymać szczelności i ciśnienia powietrza w zbiorniku, które to jest monitorowane przez odpowiedni sensor i analizowane przez ECU - efekt może być taki, że ECU minimalną nieszczelność i niestabilność ciśnienia powietrza w zbiorniku paliwa (w oczekiwanych granicach) potraktuje jako rozszczelnienie układu paliwowego i na siłę doprowadzi do zatrzymania auta :!: oraz wyświetli CEL :x

Z tą wiedzą schodzę do garażu odkręcam korek, czyszczę uszczelki i mooooocno zakręcam, potem odpalam auto, zeruję wskazania średniego spalania, żeby sprawdzić również spalanie, które ostatnio mi trochę urosło do ok 17mpg (w Wa-wie jeszcze wakacji nie czuć i nadal są korki więc się nie przejmowałem jeszcze zbytnio..) i ku mojemu zdziwieniu z minuty na minutę dynamika auta poprawia się a spalanie oscyluje wokół 21-23mpg :shock: i drogę 15 mil kończę przez miasto z wynikiem 22mpg :shock: pod wrażeniem elastyczności, dynamiki i świetnej reakcji na każde subtelne nawet muśnięcie pedału gazu... a jeszcze niedawno trzeba było nieźle wcisnąć i zastanawiałem się dlaczego poniżej 2k rpm nie ma mocy (bez pokazywania CELa)... :?

 

Może komuś to się przyda na wakacjach bo czasem nie to co wlejemy na stacji ma podstawowe znaczenie ale to na ile solidnie zakręcimy korek paliwa - ponoć szczególnie w US spec'ach.. no i warto kluczyk 10-tkę do aku mieć w bagażniku... :wink:

 

Zgodnie więc z manualem sekcja 7-5 Tribeca MY08 str. 239:

If the fuel filler cap is not tightened

until it clicks or if the tether is caught

under the cap, the CHECK ENGINE

warning light/malfunction indicator

lamp may come on.

 

CHECK ENGINE warning light/Malfunction indicator lamp

 

If this light comes on steadily or blinks

while the engine is running, it may indicate

that there is a problem or potential

problem somewhere in the emission control

system.

 

(sekcja 3-12, str. 132 ww. manuala)

 

W tym miejscu dziękuję za diagnostykę porady i inspirację obu ww. Fachowcom znamym w Wa-wie i okolicach (już spoza ASO więc tu bez nazwisk mimo, że zdecydowanie obaj godni polecenia).

 

EDIT 30/06:

Dziś dojazd do pracy rano 15mil ze średnim spalaniem 21mpg (11,2L/100km) a jeszcze 2 dni temu ok 17mpg czyli prawie 14L/100km w podobnym ruchu ulicznym i porze dnia :D

Nie mogę się nadziwić jak wielki wpływ w aucie o zaawansowanym systemie kontroli spalin ma wartość ciśnienia powietrza w zbiorniku paliwa i jego dalsze konsekwencje - sterowanie ECU jak również praca innych elektrozarów (podejrzewam np. tzw. purge solenoid wpięty w kolektor dolotowy) a nawet praca AT - wydaje mi się bardziej płynna (silnik jak i skrzynia uczą się pracy na innych parametrach)... pomijając już te 25% spadku spalania (to samo paliwo Statoil 95 czyli od Lotosa :wink: ) :shock: .

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Wychodzi na to, że korki wlewu paliwa w US są spec konstrukcji (ponoć dla bezpieczeństwa...) i nie wystarczy je normalnie dokręcić ale należy również dociskać aż przeskoczy kilka ząbków bo mogą nie trzymać szczelności i ciśnienia powietrza w zbiorniku

 

W moim OBKu (EU) też tak jest, nawet jest to napisane na korku.

Link to comment
Share on other sites

To OK - trochę odetchnąłem bo usłyszałem, że tylko ES spece tak mają... ale problem w tym, że auto potrafi jeździć na prawdopodobnie niewielkiej nieszczelności (ponoć sensor mierzy zmiany ilości tlenu w powietrzu zbiornika) i całe sterowanie potrafi się do tego dostosować nie wyrzucając CELa a zmieniając pracę silnika i nie tylko w paskudny sposób.. CEL był wyzerowany a na SSM ciśnienie powietrza w zbiorniku było nieodpowiednie przez wiele km albo nawet setek km... :| a potem zmiany wywołane przez ECU wpływają na pracę AT i w ogóle cuda się dzieją... teraz wiem bo mam porównanie kiedy korek jest czysty i dokręcony.. zupełnie inne auto :D

Link to comment
Share on other sites

Ja zawsze dokręcałem tak aby zaczął "terkotać" - fakt, że na ogół było to 1 "terkotnięcie" - ale CEL się nie zapalał a spalanie po mieście trudno obserwować... Teraz jak się dowiedziałem od ww. Fachowców - należy też dociskać i 3 "terkotnięcia" to minimum... z czasem pewnie uszczelki korka też słabną, brudzą się.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

czytam tak sobie rowne posty o tym wymyslnym aucie i sobie mysle:

.....cisnienie w zbiorniku paliwa- koncerny samochowowe specjalnie wprowadzaja te godne 23 wieku wynalazki, marketing w tym pomaga a ludzie nie swiadomi tego niestety sie nabieraja- kupuja-pozniej jezdza po ASO itd

 

 

....przyjdzie czas ze kupie sobie jakiegos youngtimera z lat 70 i pojade dumnie przez miasto z rodzina w aucie:) po powrocie wlacze film "powrot do przyszlosci" bo nie bede mogl doczekac sie sylwestra w TVP1 :))))

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...