Jump to content

Za mały moment na niskich obrotach - problem przy ruszaniu


Bazyli
 Share

Recommended Posts

Od 6 tygodni jestem posiadaczem OBK MY09 2.0D. Po przejechaniu pierwszych 2 tys. km mogę sprecyzować co mi najbardziej doskwiera. Otóż jest to całkowity brak momentu przy niskich obrotach silnika. Ruszanie tym samochodem wymaga niezwykłego wyczucia, dostępnego tylko temu kierowcy, który nie przesiada się co chwilę z jednego auta do drugiego. A i tak średnio raz w tygodniu silnik potrafi mi zgasnąć z powodu niedostosowania gazu podczas ruszania. Silnik daje tutaj kierowcy bardzo wąski margines błędu. Dość powiedzieć, że żona, która codziennie porusza się Berlingo HDI 2,0 zbuntowała się i powiedziała, że ona tym autem jeździć nie będzie dopóki coś z tym nie zrobię.

I tutaj pytanie do Pana Andrzeja K.: czy istnieje jakiś inny opcjonalny soft do sterowania silnikiem w OBK? Jeśli tak, to jakie jest oznaczenie tej wersji softu, żebym mógł się dogadać w serwisie? No bo co w końcu kurcze blade, każdy chciałby być przywieziony przez żonę z zakrapianej imprezy do domu, no nie?

Panie Andrzeju proszę o pomoc.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Pan Andrzej Ci chyba nie pomoze :( Ot taki urok 5 biegowej skrzyni i dlugiej 1 :!:

MY10 2 D nie ma juz tej dolegliwosci mi jeszcze nie zgasl :!:

Link to comment
Share on other sites

Od 6 tygodni jestem posiadaczem OBK MY09 2.0D. Po przejechaniu pierwszych 2 tys. km mogę sprecyzować co mi najbardziej doskwiera. Otóż jest to całkowity brak momentu przy niskich obrotach silnika. Ruszanie tym samochodem wymaga niezwykłego wyczucia, dostępnego tylko temu kierowcy, który nie przesiada się co chwilę z jednego auta do drugiego. A i tak średnio raz w tygodniu silnik potrafi mi zgasnąć z powodu niedostosowania gazu podczas ruszania. Silnik daje tutaj kierowcy bardzo wąski margines błędu. Dość powiedzieć, że żona, która codziennie porusza się Berlingo HDI 2,0 zbuntowała się i powiedziała, że ona tym autem jeździć nie będzie dopóki coś z tym nie zrobię.

 

To nie jest wina auta, silnika, sprzęgła czy też skrzyni biegów tylko 'niekompatybilności' niektórych użytkowników którzy nie potrafią się z tym autem obchodzić.

Ja nie żartuje, to jest zdaje się oficjalnie stanowisko SIP :)

Jako ciekawostkę można dodać że gdyby Pan chciał teraz zakupić to auto w salonie to sprzedawca powinien to Panu odradzić, niestety nie wiem czy sprzedawca będzie prosił o przyjście z żoną :)

 

Na pocieszenie dodam że da się to opanować a gdy auto już jedzie to jest bajka:)

Link to comment
Share on other sites

Pytanie do Adama12 - czy wiesz coś więcej na temat tego nowego oprogramowania? Co ma na celu jego wymiana, czy chodzi o ochronę sprzęgła? No i czy do Legacy/Outback'a też wgrywają?

Link to comment
Share on other sites

w cytowanym temacie jest więcej na ten temat. Co prawda dyskusja dotyczy kwestii "rzekomych" słabych sprzęgieł w L/O/F 2.0D MY08 i 09 ale można sprawdzić.

Sam soft według SIP zmienia charakterystykę pracy silnika na bardziej "kulturalny". Efekt jest taki, że na pierwszym biegu nie występuje gwałtowny przyrost momentu po przekroczeniu chyba 1200 czy 1500 obrotów. Szczegóły pewnie będą znane w ASO.

Soft jest przygotowany do całej gamy aut z 2.0D z lat My08 i My09.

Link to comment
Share on other sites

Panie Andrzeju, czy potwierdza pan dostępność tego oprogramowania o którym pisze Adam12 w każdym ASO? Czy wszystkie ASO (mnie najbliżej do Bielska-Białej) mogą wymienić ten soft i o co konkretnie trzeba poprosić ażeby było wiadomo co wgrać do komputera w moim outbacku?

Link to comment
Share on other sites

Panie Andrzeju, czy potwierdza pan dostępność tego oprogramowania o którym pisze Adam12 w każdym ASO? Czy wszystkie ASO (mnie najbliżej do Bielska-Białej) mogą wymienić ten soft i o co konkretnie trzeba poprosić ażeby było wiadomo co wgrać do komputera w moim outbacku?

 

Mam ale jeszcze nie probowałem wgrac w swoim aucie. Bedzie chwila to sprobuje i cos napiszę.

AK

Link to comment
Share on other sites

Panie Andrzeju, czy potwierdza pan dostępność tego oprogramowania o którym pisze Adam12 w każdym ASO? Czy wszystkie ASO (mnie najbliżej do Bielska-Białej) mogą wymienić ten soft i o co konkretnie trzeba poprosić ażeby było wiadomo co wgrać do komputera w moim outbacku?

 

Cała "sprawa" jest w trakcie przygotowywania także jeszcze chwila cierpliwości. Proponuję zaczekać na opinię fachowców czy to pomoże w omawianej kwestii.

 

 

pozdr.

Link to comment
Share on other sites

Zakładam, że:

po pierwsze - autorem softu jest producent i zanim go "wypuścił" gruntownie sprawdził jego działanie;

po drugie - będzie możliwość powrotu do starego oprogramowania, jeśli nowe okaże się z jakiegoś powodu niewypałem;

po trzecie - operacja nie ma wpływu na gwarancję o ile zostanie przeprowadzona przez ASO

tak przynajmniej było w przypadku marek jakimi jeździłem poprzednio.

Jeśli tak jest, to zapisuję się ochotniczo na królika doświadczalnego.

 

Bazyli

Link to comment
Share on other sites

Jako, że pogoda w weekend raczej nie sprzyjała wypadom w plener, prześledziłem austriackie i niemieckie fora pod kątem wymiany oprogramowania sterującego do silnika. Co dziwne, wszystkie wymiany softu pojawiały się zawsze w kontekście spalonych sprzęgieł. W większości przypadków ten nieprzyjemny incydent miał związek z wykorzystywaniem subaru do ciągnięcia przyczepy lub też z manewrowaniem w trudnym terenie. Niektórzy użytkownicy chwalą się, że otrzymali już którąś z rzędu wersję oprogramowania. Jako ciekawostkę dodam jeszcze, że zarówno w Austrii jak i w Niemczech spalone sprzęgła są wymieniane w ramach gwarancji.

 

Bazyli

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Panie Andrzeju, Panie Adamie, czy oprogramowanie, o którym mowa, jest już dostępne w autoryzowanych serwisach? Czy może Pan przesłać do analizy charakterystyki silnika przed i po zmianie softu? Bo na jakiejś podstawie trzeba będzie podjąć decyzję o wymianie oprogramowania.

 

Bazyli

Link to comment
Share on other sites

Panie Andrzeju, Panie Adamie, czy oprogramowanie, o którym mowa, jest już dostępne w autoryzowanych serwisach? Czy może Pan przesłać do analizy charakterystyki silnika przed i po zmianie softu? Bo na jakiejś podstawie trzeba będzie podjąć decyzję o wymianie oprogramowania.

 

Bazyli

Oprogramowanie jest/powinno być dostepne. U mnie moze byc jazda probna For.D i Obk D. Łatwiejsze ruszanie , nie gasnie na dwojce przy za małych obrotach ( bez przesady ) Generalnie jest bardziej przyjazny dla kierowcy. Polecam.

AK

Link to comment
Share on other sites

Jaki jest koszt wymiany oprogramowania? (pytam na wszelki wypadek, ale myślę, że bezpłatnie gdyż w interesie SIP jest żeby to wgrać każdemu)

Czy były różne wersje i jaki jest nr wersji najbardziej aktualnej?

Ile trwa wgrywanie?

Czy operacja jest odwracalna?

 

Bazyli

Link to comment
Share on other sites

Jeżdżę Outbackiem od 3 miesięcy. Dużo się naczytałem przez ten czas o spalonych sprzęgłach i horrendalnie wysokich kosztach naprawy. Ba, o problemie nawet było w telewizji. Wcześniej jeździłem wieloma samochodami w tym również Audi Quatro w dieslu. Niestety nie udało mi się spalić sprzęgła w żadnym z tych samochodów.

Jeżdżąc Outbackiem dochodzę jednak do wniosku, że to nie sprzęgło same w sobie jest winne. Na pewno zostało dobrane zgodnie ze sztuką inżynierską do określonej mocy i momentu a Sachs ma czyste sumienie. Myślę, że problem leży po stronie silnika.

Tak, tego silnika, z którego firma jest tak bardzo dumna, silnika o którym dotychczas wszyscy pisali w samych superlatywach. Dlatego tym trudniej przyznać się, że prymus doskonały jednak nie jest.

Eksploatuję ten motor codziennie i dochodzę do wniosku, że jego charakterystyka jest po prostu fatalna. Patrząc na wykres momentu, można by rzec, iż tym samochodem w ogóle nie da się ruszyć z miejsca a poniżej 1 tys. obrotów silnik powinien samoistnie zgasnąć! Co robi kierowca, żeby jednak ruszyć? Otóż wrzuca pierwszy bieg, dodaje trochę gazu podnosząc obroty silnika i zasprzęgla. Podnosząc „trochę” obroty nie zdaje sobie sprawy, że trafia z zasprzęglaniem na bardzo stromy odcinek charakterystyki momentu. Niewielka różnica w prędkości obrotowej pomiędzy 1000 a 1500 obrotów, dla wielu kierowców niewyczuwalna, daje przyrost momentu do wartości 300Nm! Mówiąc obrazowo: przy 1000 obrotach dusimy silnik a przy 1500 wyrywalibyśmy kołami asfalt gdybyśmy... mieli auto z napędem na jedną oś. Jak niewielka to różnica dla prawej stopy te 500 obrotów i jak trudno w tak wąskim zakresie panować nad prędkością obrotową silnika, możecie sprawdzić na biegu jałowym. Co się dzieje dalej? Jest tylko gorzej. Powyżej 1700 obrotów załącza się turbosprężarka pozwalając wycisnąć z silnika całe 350Nm, ale wielu nieprzyzwyczajonych kierowców (czytaj bez ukończonego kursu jazdy SIP) nie puściło jeszcze sprzęgła!

Efekt już znacie.

Dlatego uważam, że silnik nie został właściwie utrakcyjniony. Być może oferowane obecnie nowe oprogramowanie jest w stanie zmienić na tyle jego charakterystykę w przedziale niskich obrotów, że będzie się dało samochodem ruszać normalnie. Mam taką nadzieję, bo obecnie jadąc Subaru Boxer Diesel odnosi się wrażenie, że po szeregu próbach na hamowni, spełnieniu wyśrubowanych norm emisji spalin, inżynierom Subaru zabrakło czasu na przetestowanie całego zespołu napędowego w produkcie końcowym czyli w samochodzie. W jeździe miejskiej, w korkach i w nieco trudniejszym terenie, czy w śniegu. O przyczepie kempingowej już nie wspomnę.

To właśnie dlatego drążę temat nowego softu do silnika, bo sam, posiadając odpowiednie wykształcenie i wiedzę, rozumiem naturę tego problemu. Z ruszaniem też jakoś sobie radę daję. Żal mi tylko tych użytkowników (w tym również mojej żony), którzy chcą tymi autami normalnie jeździć, tak samo normalnie jak jeździ się Audi Quatro.

W sprawie nowego softu nie otrzymałem jeszcze żadnych konkretów (w postaci np. charakterystyk) poza zapewnieniem, że po wgraniu nowego programu „będzie lepiej”.

Ale czy aby na pewno?

 

Bazyli

 

P.S. Gaśnięcie silnika na wolnych obrotach w czasie gdy jest włączona klimatyzacja, na co uskarżają się niektórzy użytkownicy na tym forum, to oblicze tego samego problemu - braku dyspozycji odpowiedniego momentu na niskich obrotach.

To samo dotyczy pokonywania ostrych zakrętów na drugim biegu – zbyt mały moment na niskich obrotach powoduje zdławienie silnika i uniemożliwia wykonanie tego manewru, choć tutaj dużą rolę może odgrywać już zestopniowanie skrzyni biegów.

Link to comment
Share on other sites

zgadzam sie w kilku punktach ale z drugiej strony jeśli ktoś jeżdżąc dieslem kończy wysprzęglanie przy obrotach ok 1800 to szybko spali każde sprzęgło. Nie ma mocnych. Do tego dochodzi łatwość wkręcania się na obroty boxera diesla i mamy obraz całej sytuacji.

Link to comment
Share on other sites

Witam,

 

Wlasnie lamie glowe nad dylematem czy "kastrowac" auto czy nie :)

"Za" sa dziesiatki przeczytanych postow o wjezdzaniu na krawezniki i wyjezdzaniu z garazu. "Przeciw" fakt, ze jak na razie nic takiego nie mialo miejsca (ok, tylko 3K przebiegu) i rozmyslania nad zimowymi problemami wyjezdzania ze sniegu i pod gorke - po upgradzie softu moze sie okazac, ze bedzie trzeba dociagnac do 1.5K obrotow zeby nie zgaslo co moment.

 

Jakies infromacje o zachowaniu auta po wgraniu softu?

 

Pozdrawiam,

P.

Link to comment
Share on other sites

odpuść sobie. to sprzęgło naprawdę można bezproblemowo opanować. wystarczy trochę wprawy w synchronizacji gaz - sprzęgło.

jeśli teraz nie masz problemów to za 10k km będziesz się z tego śmiał. Ewentualnie zapisz się na SJS i może potem....

Link to comment
Share on other sites

Czy gdzieś były podawane charakterystyki auta na nowym sofcie?

Mam mieszane uczucia, boję się, że cały program sprowadza sie do tego, że pogorszono przebieg momentu a nie zmieniono go.

Z drugiej strony niestety mam problem opisany wyżej czyli gaśnięcie silnika na wolnych obrotach przy włączonej klimatyzacji i już raz niestety była niebezpieczna sytuacja z tym związana, więc jakby wyboru nie mam...

Link to comment
Share on other sites

Czy gdzieś były podawane charakterystyki auta na nowym sofcie?

Mam mieszane uczucia, boję się, że cały program sprowadza sie do tego, że pogorszono przebieg momentu a nie zmieniono go.

Z drugiej strony niestety mam problem opisany wyżej czyli gaśnięcie silnika na wolnych obrotach przy włączonej klimatyzacji i już raz niestety była niebezpieczna sytuacja z tym związana, więc jakby wyboru nie mam...

 

Podjedź do aso i zrób sobie przejażdżkę.

Co to znaczy gaśnie na wolnych obrotach ? Była na forum omawiana sprawa legacy 2.0d kory gasł przy schodzeniu z obrotów. Spadały one tak nisko, że silnik gasł ale ASO usunęło usterkę.

Link to comment
Share on other sites

Witam,

 

No to zglupialem juz do konca. Wlasnie rozmawialem z Dzialem Technicznym importera, dowiedzialem sie ze nie poczuje zadnej roznicy. Zmiana polega zmniejszeniu/wyplaszczeniu przebiegu krzywej momentu do okolic 1.3K obrotow. W efekcie auto ma rzadziej gasnac --> bardzo prosze doswiadczonych forumowiczow o wyjasnienie tego fenomenu, ja jestem po liceum, wiec chyba slabo lapie :)

Czy dobrze mysle, ze plan powodzenia nowego softu jest taki: Mniejszy moment w aucie powoduje, ze kierowca "uczy" sie, ze trzeba dac wiecej gazu zeby podjechac pod przyslowiowy kraweznik. Jest mniejszy moment, wiec mniejsze prawdopodobienstwo, ze kierowca "dokreci" silnik do obrotow, ktore doprowadza do szarpania, gasniecia i palenia sprzegla. Taka specyficzna syrena alarmowa - jak juz dobrze slychac silnik, to kierowca ma sobie pomyslec "a ha! Puszczamy sprzeglo!". Czy to o to chodzi?

 

Wyglada mi to na robienie z auta 4x4 pojazdu, ktory charakterystyka ruszania odpowiada 2x2. Po to spedzilem w sumie kilka godzin na roznych podjazdach uczac sie ruszac Czolgiem bez gazu, zeby w sytuacji podbramkowej miec czym krecic kolami. Cos mi sie wydaje, ze po to w fabryce tak zaprogramowali moment, zeby mozna bylo 1.5T auta wyciagnac pod gorke.

 

W efekcie nie wiem juz nic :) Bardzo prosze forumowiczow o odpowiedz na proste pytanie "Dlaczego nowy soft ma powodowac ze auto bedzie mniej gaslo"?

 

Na koniec najlepsze: Pytanie do Subaru: "Czy nowo sprowadzane auta maja wgrywany nowy soft?" Odpowiedz: "Nie, do indywidualna decyzja kierowcy" :):)

 

Pozdrawiam,

Piotr

Link to comment
Share on other sites

Bo to faktycznie jest kwestia indywidualna. swoim OBK po śniegu nie jeździłem ale ni widzę żadnych problemów z krawężnikami czy lekkim terenem.

Co prawda na jedynce faktycznie trzeba umiejętnie operować gazem ponieważ trochę szarpie poniżej 1600 obr.

Odnośnie softu to problem raczej leży w kwestii nagłego przyrostu momentu i mocy przy 1800 obr. Wcześniej auto słabo się zabiera więc trzeba dodać gazu. Jeżeli w tym momencie mamy końcówkę wysprzęglania to przypalenie sprzęgła jest gotowe.

Moim zdaniem w oparciu o niewielkie doświadczenie z OBK MY10 cala sztuka dynamicznego ruszania polega na umiejętnym dodawaniu gazu i wysprzęglaniu tak aby całkowite zapięcie napędu nastąpiło przed 1800 obrotów.

taka jest moja subiektywna opinia.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...